• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Nieuw hoofdstuk: Handelaars van Unur

Aeva

Chef
Het voorbeeld voor een plattegrond dat ik het gezien is 6x6 vlakken. Daar kun je je dus al eerder op gaan voorbereiden. Dan is de schok niet zo groot.
 
Ik heb net via zoeken op de verschillende elvenar forums de hele opdrachten lijst voor H17 gevonden.
Ik krijg echter het vermoeden dat Inno niet wil dat we de hele opdrachten lijst gaan doen, wat ik overigens wel jammer vind.
opdracht 34. own at least 1 large pirate ship + 1 large gourmet ship + 1 large collector ship (dit is heel goed te doen)
opdracht 37. have 3 large pirate ships + 3 large gourmet ships + 3 large collector ships (hier haak ik af wegens ruimte gebrek omdat ze tegelijk aanwezig moeten zijn)
Als 37 niet genoeg was: 44. have at least 3 Small Pirate ships + 3 Small Gourmet ships + 3 Small Collector ships
55. have at least 5 Small Collector ships
61. sell at least 3 Small collector ships + call at least 6 Small Gourmet ships
68. sell at least 3 Small Gourmet ships + call at least 6 Small Pirate ships

Met de ruimte die ik op dit moment heb ben ik blij met de 3 basis schepen, 1 groot schip van elk en 2 kleine schepen van elk.
Ik weet dat Marmaduk gek genoeg is geweest om wel van alles het maximale te plaatsen maar hij zit nu denk ik vast op een bevolkingsprobleem en dat lijkt me ook niet leuk meer voor een hoofdstuk.
Cultuur naar 0 of lager brengen zoals in de orken hoofdstuk is nog tot daar aan toe maar dit gaat toch echt te ver.
Ben je verplicht om die 3 grote schepen van elk te laten staan als opdracht 37 voorbij is ?
Kan je ze niet gewoon verwijderen en dan enkel nog de kleintjes in stand houden voor die opdrachten 44 en volgende
Indien dat mogelijk is heb je ook veel minder ruimte nodig toch
 
Ben je verplicht om die 3 grote schepen van elk te laten staan als opdracht 37 voorbij is ?
Kan je ze niet gewoon verwijderen en dan enkel nog de kleintjes in stand houden voor die opdrachten 44 en volgende
Indien dat mogelijk is heb je ook veel minder ruimte nodig toch
Mijn probleem is dat ik die ruimte zelfs niet heb.
Ik ben blij dat ik zo meteen een 1-1-2 opbouw kan doen en dan is de ruimte voor alle 9 de grote schepen niet aanwezig.
Waren het nu 3 losse opdrachten dan had ik er over nagedacht om hem te doen maar als 1 opdracht is hij voor mij te veel.

H16 heb ik wel kunnen spelen met alle opdrachten af maar H17 gaat dat niet halen voor mij.
Jammer dat ik zo alle beloningen mis ga lopen.
 
Mijn probleem is dat ik die ruimte zelfs niet heb.
Ruimte heb je niet, ruimte maak je. Je hebt altijd meer dingen die je in de stad wilt zetten dan je ruimte hebt. Door wat je hebt een andere prioriteit te geven, kun je ruimte een andere bestemming geven, voor een ander gebouw of voor je hoofdstuk.

Ik weet niet of je al eens hebt zitten tellen en rekenen hoe lang het hoofdstuk is, maar dat kan nog wel tegenvallen als je dat nog niet gedaan hebt.

Ik heb voor een lid van ons BS even uitgerekend hoe lang je zou doen met alleen de vlaggeschepen, en daarbij de Rode Parel gepakt. Daaruit bleek dat het lid 209 dagen nodig zou hebben om voldoende parels te verzamelen. Met dat getal was het ineens een stuk duidelijker dat zuinigheid met ruimte verre van kostenloos is.
Nu was dit voor maximaal Handelscentrum, maar wel op een bepaald punt in de onderzoeksboom en voor een bepaald level van het HandelaarsGilde OW, dus het getal zal vast anders zijn voor je, maar 209 dagen is echt wel lang.

Jij zet er 4 grote schepen erbij, dan heb je 1 extra "parel" schip wat ik ruwweg even schat op 50% produktie van het vlaggeschip, zodat je op 2/3*209 is ong 140 dagen uitkomt. Ook dit getal zal natuurlijk veranderen als je elders in de onderzoeksboom bent en/of een ander HandelaarsGilde OW level hebt. (Je kunt ook 2 extra parel schepen neerzetten, maar dan heb je voor een ander goed slechts 1 extra schip, dus wordt het hoofdstuk niet sneller.)

Ik vermoed dus dat Inno bewust de 9 grote schepen quest ingevoegd heeft om te vermijden dat spelers een half jaar bezig zijn met het hoofdstuk.

Wat ik wil zeggen is, wees je bewust wat voor gevolgen je keuzes hebben. Als je er mee kunt leven, prima.
Als je het een keer voor jezelf uitrekent en denkt "dat is toch wel erg lang", dan kun je beter nu iets veranderen dan daar over 3 maanden pas achter te komen.
 
Mijn probleem is dat ik die ruimte zelfs niet heb.
@Bor de Wolf 1965 Heb je stad eens bekeken en gezien dat je van T4-5-6 elk 2 fabrieken staan hebt. Als ik in jouw stad wat ruimte zou nodig hebben teleporteer ik één T4, T5, en T6 naar de inventaris. Bij mij is elk ééntje genoeg om goed te vorderen in boom, toernooi +6K te doen en toren top te halen.
Met die 3 fabrieken krijg je ongeveer 41K bewoners extra vrij bij de nu 28K vrij waardoor ook 6 woongebouwtjes naar je inventaris kunnen om nog 15K over te houden aan inwoners. Daarmee komen 8 uitbreidingen vrij (maw 200 vlakjes). Dan nog wat opkuis van je teveel aan straten en wat herschikken in je cultuurgebouwtjes onderaan midden en rechts en er kunnen al redelijk wat schepen aanmeren
Is dus kwestie van wat aan te passen in stad en spelstijl gedurende het bezoek van een gastras ;)
 
Ik heb mijn vertrouwde duimstok en rekenliniaal er maar eens bij gepakt en kwam tot de conclusie dat je gelijk hebt.
Minder sterk als dat je vermoed omdat ik door het weg halen van 3 basis fabrieken en 3 spirituele fabrieken ik wel de overgebleven fabrieken naar 31 moet jagen en dus iets meer huizen + cultuur moet overhouden.
Maar de 3 grote schepen passen er nu in met 3 tot 5 kleine schepen er bij.
Niet op de meest fraaie methode zoals ik dat het liefst heb (geen ruimte meer voor een voeler maatje) maar het moet het dan maar doen.
BS genoten krijgen dan van mij iets meer tijd tot dat ik over hen heen ga walsen ;-)

Verder bleek uit mijn berekeningen dat ik hierdoor veel minder portaal spreuken zou gaan verbruiken wat natuurlijk ook weer erg gunstig is.
 
Het ruimteprobleem is normaal bij dit spel, maar H17 vind ik om een andere reden steeds minder leuk.
Het portaal schiet schomelijk tekort in de productie van ElvarineNul en mede daardoor schiet het met de andere gastvolkgoederen niet op.

Bij volcontinubedrijf kan je portaal ca. 1,5 schip (van 3) vullen. Zo is het spel, maar dan komt Handelshuis-3.
[85 000 ElvarineNul, 8 000 luxegoed, 16 000 lekkernij, 4 000 artefacten.]
Gisterochtend had ik de kennispunten al, en vanochtend was ik nog niet op de helft van de goederen.
Een simpele rekensom leerde dat ik zeker nog 6 dagen bezig zou zijn, bij volop inzet van portaalversnellers (9 dagen zonder).
[Voorbeeld artefacten: 2 000 ÷ (106+106+135) = 5,76 dag. Er zijn ×3 soorten ÷ 1,5 schip = 8,64 dag.
Plus 85 000 ElvarineNul ÷ 3 500 per ronde × 2 uur = 48,6 uur = 2 dagen langer wachten.]

De inzet van 300% portaalversnellers en 340 uur tijdversnellers vind ik niet voor herhaling vatbaar.
Verrassing: Je hebt nog eens 8 000 lekkernijen nodig voor de eigenlijke upgrade van het gebouw.
En dan wachten er nog 3×3 "Groot"schepen à 35 000 ElvarineNul. Dat heb ik vast nog wel ergens liggen ... .

Een dagje wachten is niet erg, maar als je netjes wilt spelen, zonder al te veel truckages, is 9 dagen "niets" doen echt de uitdaging waar ik op zit te wachten. Het is ongetwijfeld zo bedoeld, maar is het op deze manier nog wel een leuk spel?
 
Ach, als je die getallen al erg vind dan kun jij je lol wel op zodra je bij portaal nr. 4 komt
150k Unurium en 230k Elv0 zijn al lastig genoeg maar de 36k parels zijn een ramp.
Ik heb nu maar 5 kleine piraten, 3 grote en 1 piraten hoofd schip staan en produceer in de snelst mogelijke blokjes om zo veel mogelijk te krijgen zonder dat ik een productie aanzet die parels verbruikt en ik ben vermoedelijk 6 dagen en 1 dwangbuis verder als ik met dat stukje klaar ben.
Maar dit hoofdstuk is dan ook als vertrager bedoeld heb ik zo het gevoel.
 
Het ruimteprobleem is normaal bij dit spel, maar H17 vind ik om een andere reden steeds minder leuk. Het portaal schiet schomelijk tekort in de productie van ElvarineNul en mede daardoor schiet het met de andere gastvolkgoederen niet op.
De gastgoederen produktie zit niet in het portaal, dat is slechts "bootstrapping", opstarten.

Waar je je goederen mee binnenhaalt is een groot aantal schepen. Ter vergelijking: Mijn vlaggeschip van de Gourmetschepen doet 509 garnalen in 6 uur met handelaar OW op 16. Een klein gourmet schip doet in 1 uur 98 garnaal, en je raakt er weer 40 kwijt, dus 48 winst. In 6 uur dus 6*48 = 288. 3 kleine schepen doen al meer dan je vlaggeschip zonder 1 elvarine-nul. Ik heb 9 kleine schepen, dus in die 6 uur trek ik nog 6*288 winst binnen,
totaal 2592 in 6 uur voor 9 kleine schepen, tegen 509 voor je vlaggeschip als je dat altijd hebt draaien.
 
Ik heb nu maar 5 kleine piraten, 3 grote en 1 piraten hoofd schip staan
Je kunt overwegen om de 3 grote te vervangen door wat kleine. 3 passen triviaal, misschien dat je er nog 1 of 2 bij kunt plaatsen.

Bij mij zijn de verschillen in produktie tussen grote en kleine niet zo heel groot per uur, en dus telt het aantal schepen zwaarder dan de grootte. Nadeel is wel dat je dan geen 9 uur produkties meer hebt. Zelf heb ik dat voor lief genomen zonder dat echt door te rekenen, maar afhankelijk van hoe je speelt kan dat wel een probleem vormen.
 
@AlbertDeWijze ik heb je idee eens door gerekend en bekeken wat ik zou kunnen plaatsen en ik zou dan van 5 naar hooguit 9 kleine schepen kunnen gaan tegen inlevering van 3 grote schepen.
Het nadeel van geen 9u producties is niet erg omdat ik gemiddeld na een uur of 3 slapen wel weer wakker wordt.
Maar het levert mij maar net iets meer dan 1k winst op per 6u mits ik op 15min producties blijf werken en dat gaat terug richting de 500 parels als ik op 1u producties ga zitten.

Ik moet dit nog eens goed na rekenen voor de andere goederen en wat het doet als ik alles gewoon aan heb staan.
Maar je idee is niet verkeerd en heeft een redelijke potentie voor een productie verbetering.
 
Ik zie de produktie verhoging van iets meer dan 2x ook als je van 1 uur naar 15 minuten produkties overstapt. Tot nu toe doe ik de korte variant vaak een paar uur, maar daarna heb ik weer genoeg van en doe weer de normale lengte.
Dan maar wat langzamer, heb toch geen haast.
 
Zo, ik ben klaar met het door rekenen en vergelijken of het wel past.
Situatie nu: 3 grote schepen per soort, 5 parels, 3 garnalen en 5 sleutels
Maximale opbrengst per 6u met alles aan: 2.099 parels, 1.565 garnalen en 836 sleutels. Dit is met een 15min productie

Aangepaste situatie 1: geen grote schepen, 9 kleine schepen per soort
Maximale opbrengst per 6u met alles aan: 2.375 parels, 4.754 garnalen en 1.187 sleutels. Dit is met een 15min productie
Aangepaste situatie 2: geen grote schepen, 9 parels, 7 garnalen en 11 sleutels
Maximale opbrengst per 6u met alles aan: 2.807parels, 2.162 garnalen en 1.619 sleutels. Dit is met een 15min productie

Er is een verbetering in de maximale productie te zien maar dan zit je wel 6 uur lang ieder kwartier je productie binnen te harken en opnieuw ingang te zetten.
Doe je dit op een uur productie cyclus dan is de winst minder en ook de gek wordt kans ;) maar het is dan nog steeds niet veel voordeel.

O, ik heb geen oud wonder dat mijn portalen een boost geeft dus dit zijn dan ook basis getallen.
Met het juiste wonder gaan ze natuurlijk omhoog.
 
Ach, als je die getallen al erg vind dan kun jij je lol wel op zodra je bij portaal nr. 4 komt
Wij verheugen ons hierop.:eek:

De gastgoederen produktie zit niet in het portaal, dat is slechts "bootstrapping", opstarten.
Die bootstrapping was juist het probleem. De productie van Elvarine Nul gaat pas redelijk na upgrade #3 van het portaal; die upgrade ervoer ik als een vreselijk moeizame hindernis. De gebruikelijke Gastvolkgoederen, ja, dat kost altijd inspanning en geduld.

ik ben vermoedelijk 6 dagen en 1 dwangbuis verder als ik met dat stukje klaar ben.
Bedankt voor de tips; is die dwangbuis ook in mijn maat (XXL) leverbaar:p?
Precies hierom heb ik lang geleden al besloten om 'uitsluitend' 3/9 uur producties te starten; zelfs in deze Covid-19 tijd waarin ik veel thuis ben en niets beters te doen heb.

Vraagje wegens het standaard ruimte probleem [Elvengems is niet behulpzaam bij dit hoofdstuk].
In welke mate moet je die 3 'grote schepen' laten staan of kun je die beter vervangen door efficiëntere kleinere schepen?
 
In welke mate moet je die 3 'grote schepen' laten staan of kun je die beter vervangen door efficiëntere kleinere schepen?
Er is een opdracht om de 3 grote schepen van alle 3 facties tegelijk te hebben, daarna niet meer volgens de lezers van de quest lijst.
Vervolgens krijg je 3 kleine van elke factie, en dan per factie omhoog naar 6, en 3 vorige verkopen (behalve de 1e keer). Deze laatste opdrachten heb ik nog niet zelf gehad, dus kan ik niet bevestigen.

Je kunt dus de grote na de opdrachten weggooien heb ik begrepen. Zelf heb ik 9 kleine staan van elke factie, en 1 extra van de gourmetten omdat die in de berekening uitkwam op het grootste aantal produkties.
9 uur produkties heb je niet op de kleine schepen, dus dat is wellicht een punt.
 
Als je de quest ook doet heb je even de combinatie 3 grote schepen nodig, zodra je daar voorbij ben kan je naar de combinatie van 2 grote schepen gaan, de kleine schepen geven na verhouding veel meer goederen.
 
Ik heb uit eindelijk die grote schepen uit mijn stad verwijderd en na wat puzzelen 10 parels, 10 garnalen en 10 sleutels terug weten te plaatsen.
Ik heb echter ook meteen de Bloeiende Handelaars gilde geplaatst en die heel hard geschopt zodat die heel snel naar 3 ging.
Ik laat de basis schepen tijdelijk niet mee produceren omdat ik de Elv0 nodig heb voor de T3 ontwikkelingen.
Maar nog produceer ik op deze manier meer gast goederen in de zelfde ruimte dan met die grote schepen.

Ben nu alleen jaloers op een BS lid met haar BHG op 30
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uit eindelijk die grote schepen uit mijn stad verwijderd
Slimme tip, ga ik (deels) zeker doen. En ach, 9 uur is qua productie nog net geen 2× 3 uur.

Nog een vraag. Kun je ook eerst een klein schip tegen je vlaggeschip zetten en daartegen dan een groot schip? Uiteraard wel van dezelfde soort.
Zoals ik de omschrijving lees lijkt het van wel, maar dit type omschrijving is zelden waterdicht.

Ik heb echter ook meteen de Bloeiende Handelaars gilde geplaatst
Heb BHG op 11, dat is 118%, nog niet 1/5 erbij. Klein extraatje dus.
 
Kun je ook eerst een klein schip tegen je vlaggeschip zetten en daartegen dan een groot schip?
Volgens mij wel, ik kan me herinneren dat ik op een gegeven moment een groot schip helemaal aan de rand had staan, omdat ik bij de vlaggeschepen moest gaan schuiven. Ik heb geen problemen gehad, maar het toendertijd ook niet bewust als experiment gedaan om te kijken of het werkte.
 
Bovenaan