• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Nieuw hoofdstuk: Handelaars van Unur

De goederenbehoefte T4 is erg eenzijdig bij de start van H17. Alle spelers azen op hetzelfde goed: platina.

T/m 'Handelscentrum 2' is het vooral platina wat je nodig hebt. Je hebt voor deze eerste onderzoeken 160k + 250k + 350k = 760k platina nodig (+1e onderzoek 'geavanceerd handelsgebouw' ook nog 'wat' ?140k?) en maar 200k elvenboomsap en 300k maansteen.
Gevolg: de markt is systematisch verziekt met 1000+ handelsaanbiedingen (met vraag naar platina). Dit was zo direct vanaf de start van H17.
Soortgelijk verhaal voor 'gekke zeep', gelukkig 'slechts' 500+ handelsvragen.

Jammer, deze klacht was er ook bij de start van H15. Zou toch mooier zijn geweest als het (T4+1) of (T4+2) was voor iedere speler, dan was de markt structureel wat evenwichtiger.

Dit is voornamelijk een "probleem" als een nieuw hoofdstuk uitkomt.
dit zijn tijdelijke groeipijntjes. uiteindelijk waait de rush over en daarmee ook de problemen.

Het spel draait natuurlijk om jaren niet om dat ene moment dat teveel spelers tegelijkertijd hetzelfde willen.
Hoewel het mogelijk is om een gebouw bonus +1 of +2 te geven weet ik niet of het wel mogelijk is hetzelfde te doen in de onderzoeksboom.
Het zou me niet verbazen als dit technisch niet mogelijk is zonder hele grote aanpassingen. (je zou dan mogelijk van 2 onderzoeksbomen 1 voor mens en 1 voor elf naar 18 onderzoeksbomen moeten, 9 voor mens en 9 voor elf)
 
Dit is voornamelijk een "probleem" als een nieuw hoofdstuk uitkomt.
dit zijn tijdelijke groeipijntjes. uiteindelijk waait de rush over en daarmee ook de problemen.
Groeipijn is het probleem niet. Van T4 (alle smaken samen) heb je in het begin waanzinnig veel nodig, meer dan dat je standaard maakt. (En je handelshuis werkt opeens ook zo 'goed' mee.) Zo is het spel opgezet en dit heet dan "een uitdaging". [Of is die term al weer uit de mode?]

De eenzijdigheid is erg jammer. Er is van één type T4 ruwweg 3x zoveel nodig als van de andere twee samen, hierdoor verziekt de markt.
Dit probleem hadden we eerder al met bismut toen H15 uitkwam. Dat was ongeveer over en komt nu weer volledig terug.
Spelers in 'mijn' BS die in H12...14 zitten worden ernstig gehinderd door deze verstoorde markt.

In mijn onderzoeksboom staat bij H1/H2/H3 'Staal/boekrol/elixer productiebonus', dus InnoG kan het prima aan om T4[Bonus+1] te stellen.
 
Groeipijn is het probleem niet. Van T4 (alle smaken samen) heb je in het begin waanzinnig veel nodig, meer dan dat je standaard maakt. (En je handelshuis werkt opeens ook zo 'goed' mee.) Zo is het spel opgezet en dit heet dan "een uitdaging". [Of is die term al weer uit de mode?]

De eenzijdigheid is erg jammer. Er is van één type T4 ruwweg 3x zoveel nodig als van de andere twee samen, hierdoor verziekt de markt.
Dit probleem hadden we eerder al met bismut toen H15 uitkwam. Dat was ongeveer over en komt nu weer volledig terug.
Spelers in 'mijn' BS die in H12...14 zitten worden ernstig gehinderd door deze verstoorde markt.

In mijn onderzoeksboom staat bij H1/H2/H3 'Staal/boekrol/elixer productiebonus', dus InnoG kan het prima aan om T4[Bonus+1] te stellen.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen.
Als er een nieuw hoofdstuk komt, zijn er een hele hoop spelers die klaar zijn met de onderzoeksboom die allemaal tegelijkertijd hier aan beginnen.
Hierdoor heeft iedereen in een hele korte tijd allemaal hetzelfde nodig.

"normaal" is niet die eerste paar weken dat er een nieuw hoofdstuk is maar al die tijd erna.
Op dat moment probeert als voorbeeld niet 10% van de server allemaal hetzelfde te doen. maar zijn het steeds kleine groepjes spelers die weer een hoofdstukje verder zijn. hierdoor zijn de lasten gespreid en bevinden ze zich niet allemaal op dat ene kleine moment wanneer er een iets nieuws wordt geintroduceerd.

Zie het als een nieuwe tech snufje, op de eerste paar dagen knokken de mensen om dat nieuwe snufje te krijgen en is het steeds uitverkocht, maar zodra die eerste rush voorbij is kan je prima aan het product komen.
Die dagen zijn de normale dagen, die introductie dagen daar valt lastig iets tegen te doen. en zal elk hoofdstuk terugkeren.
 
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen.
Als er een nieuw hoofdstuk komt, zijn er een hele hoop spelers die klaar zijn met de onderzoeksboom die allemaal tegelijkertijd hier aan beginnen.
Hierdoor heeft iedereen in een hele korte tijd allemaal hetzelfde nodig.
Jouw redenatie had ik zelf ook al bedacht. De rush is het probleem niet, wel dat er nu permanent een onevenwichtige vraag zal zijn naar Spirituele Goederen. Het probleem met Bismut-Zeep kennen we al vanaf H15.
Maar uiteindelijk geldt: zo is het spel, zo zijn de regels. En InnoGames bepaalt ze ...
 
Jouw redenatie had ik zelf ook al bedacht. De rush is het probleem niet, wel dat er nu permanent een onevenwichtige vraag zal zijn naar Spirituele Goederen. Het probleem met Bismut-Zeep kennen we al vanaf H15.
Maar uiteindelijk geldt: zo is het spel, zo zijn de regels. En InnoGames bepaalt ze ...

Hier vergis je je in, je legt het NL probleem uit als generiek, maar elke wereld / server heeft andere goederen als probleem goederen.
Voor sommige werelden is bismut een probleem maar er zijn ook werelden met een chronisch tekort aan zeep of paddo's

Waar het om draait is welke spelers komen ver genoeg / blijven spelen.
een kleine onbalans tussen spelers kan een grote inbalans brengen op de markt.

Voor sentient goederen wordt dit om 2 redenen vergroot
  • Er is een wereldwijde markt voor sentient goederen, hierdoor zijn er geen regionale verschillen en ziet iedereen hetzelfde "probleem"
  • Goederen "vervallen" waardoor een verschil niet kan worden opgevangen door de voorraden bij spelers itt normale goederen.
m.u.v afgelopen week heb ik alles wat ik wil binnen een uur (ben gelukkig geen bismut maker).
Vorige week was zeep krijgen een drama, maar ik verwacht niet dat dat lang zal aanhouden.

Zodra iedereen zijn of haar zeep heeft voor de onderzoeken wordt er wel zeep geproduceerd maar niet meer zo sterk geconsumeerd voor onderzoeken.
Sinds de introductie van de toren is er een stabiele markt die sentient goederen verbruikt van alle soorten onafhankelijk van de onderzoeken.
Ik heb in het afgelopen jaar meer sentient in de toren gebruikt dan ik ooit nodig zal hebben in de onderzoeksboom.
Ik ben denk ik extreem conservatief als ik zeg meer dan 1m sentient per week in de toren pomp. ik produceer meer dan 300K sentient per dag en heb niet gevoel dat ik nu zo extreem veel overhoud per week.

kortom de toren zorgt voor voldoende "vraag" naar alles om de markt in beweging te houden.
Kortom geen noodzaak om nu direct in paniek te raken, als het over een maand of 2 nog steeds een drama is is het tijd genoeg om te gaan klagen.
 
Ik heb net via zoeken op de verschillende elvenar forums de hele opdrachten lijst voor H17 gevonden.
Ik krijg echter het vermoeden dat Inno niet wil dat we de hele opdrachten lijst gaan doen, wat ik overigens wel jammer vind.
opdracht 34. own at least 1 large pirate ship + 1 large gourmet ship + 1 large collector ship (dit is heel goed te doen)
opdracht 37. have 3 large pirate ships + 3 large gourmet ships + 3 large collector ships (hier haak ik af wegens ruimte gebrek omdat ze tegelijk aanwezig moeten zijn)
Als 37 niet genoeg was: 44. have at least 3 Small Pirate ships + 3 Small Gourmet ships + 3 Small Collector ships
55. have at least 5 Small Collector ships
61. sell at least 3 Small collector ships + call at least 6 Small Gourmet ships
68. sell at least 3 Small Gourmet ships + call at least 6 Small Pirate ships

Met de ruimte die ik op dit moment heb ben ik blij met de 3 basis schepen, 1 groot schip van elk en 2 kleine schepen van elk.
Ik weet dat Marmaduk gek genoeg is geweest om wel van alles het maximale te plaatsen maar hij zit nu denk ik vast op een bevolkingsprobleem en dat lijkt me ook niet leuk meer voor een hoofdstuk.
Cultuur naar 0 of lager brengen zoals in de orken hoofdstuk is nog tot daar aan toe maar dit gaat toch echt te ver.
 
Ik heb net via zoeken op de verschillende elvenar forums de hele opdrachten lijst voor H17 gevonden.
Ik krijg echter het vermoeden dat Inno niet wil dat we de hele opdrachten lijst gaan doen, wat ik overigens wel jammer vind.
opdracht 34. own at least 1 large pirate ship + 1 large gourmet ship + 1 large collector ship (dit is heel goed te doen)
opdracht 37. have 3 large pirate ships + 3 large gourmet ships + 3 large collector ships (hier haak ik af wegens ruimte gebrek omdat ze tegelijk aanwezig moeten zijn)
Als 37 niet genoeg was: 44. have at least 3 Small Pirate ships + 3 Small Gourmet ships + 3 Small Collector ships
55. have at least 5 Small Collector ships
61. sell at least 3 Small collector ships + call at least 6 Small Gourmet ships
68. sell at least 3 Small Gourmet ships + call at least 6 Small Pirate ships

Met de ruimte die ik op dit moment heb ben ik blij met de 3 basis schepen, 1 groot schip van elk en 2 kleine schepen van elk.
Ik weet dat Marmaduk gek genoeg is geweest om wel van alles het maximale te plaatsen maar hij zit nu denk ik vast op een bevolkingsprobleem en dat lijkt me ook niet leuk meer voor een hoofdstuk.
Cultuur naar 0 of lager brengen zoals in de orken hoofdstuk is nog tot daar aan toe maar dit gaat toch echt te ver.

Lol ik moet nog steeds "treed 10 keer bessen" doen
als ik de opdrachten teveel gedoe vind laat ik ze lekker staan tot het volgende hoofdstuk.

Helaas heb ik geen enkele reden kunnen vinden om dit hoofdstuk te doen, dus staat die opdracht er nog steeds.
 
Hier past het allemaal, ik had nog wel meer kunnen transporteren naar de inventaris maar 1 , 3 , 6 leek me genoeg.

gastras 17.png
elvenstats 17.png



 
Als ik je stad bekijk via architect dan heb jij ongeveer 20 premium uitbreidingen meer dan mij en ben je ook een heel stuk verder met upgraden van wonderen.
Ik heb respect voor je Vonkentrekker dat je zover bent maar ik haal het bij lange na niet.
maar verder kijkend vermoed ik ook dat je ergens in 2017 bent begonnen met spelen terwijl ik op 31-12-2018 pas ben begonnen en ik net zo ver als jij ben binnen 2 jaar.

Overigens kom ik de buren belasting zoals gewoonlijk wel weer halen bij je ;)
 
Weet iemand al of opdracht 67 (oefenterrein naar level 29..... ) en opdracht 71 (huurlingenkamp naar level 21) echt verplicht zijn?
Als dat zo is loop ik daar vast, want die gebouwen plaats ik absoluut niet in mijn stad.
En natuurlijk kunnen de andere opdrachten gewoon blijven staan tot het volgende hoofdstuk, want dan wordt alles weigerbaar.
Dat is geen probleem.
Probleem voor mij is meer dat als dat inderdaad niet-weigerbare opdrachten zijn/blijven het voor mij einde spel gaat betekenen. Dan gaat Elvenar teveel een kant op die ik niet meer zie zitten.
 
alle opdrachten worden weigerbaar bij een nieuw hoofdstuk. er zijn geen uitzonderingen hier op.
Dat weet ik. Het gaat mij er om of ze weigerbaar zijn tijdens het hoofdstuk. Dat zou voor mij nog acceptabel zijn. Zo niet: dan gaat het voor mij einde spel betekenen. Dan gaat Elvenar teveel een kant op die ik niet meer zie zitten.
 
Het al dan niet kunnen weigeren van opdrachten is altijd zo geweest… dus wat er nieuw is aan de 'kant' die Inno opgaat, ontgaat me... :confused:
Met de kant die INNO met Elvenar opgaat bedoel ik dat het leger, en dus vechten, een steeds grotere nadruk krijgt. En dat ligt mij niet. Is gewoon heel persoonlijk hoor rodeon, maar ik wilde het gewoon even kwijt. Sorry voor de verwarring die dat bij je veroorzaakt.
En ik zet het hier, en niet in de klaagplek, omdat ik INNO graag mijn mening hierover wil geven. (niet dat ik verwacht dat dat ook maar enige invloed zal hebben hoor)
 
Laatst bewerkt:
ik wilde het gewoon even kwijt. Sorry
Mijn verwarring was omdat je blijkbaar een verband legt tussen 2 verschillende dingen: de mogelijkheid om een verplichte opdracht toch te weigeren en het 'beleid' van Inno over vechten… maar 'sorry' was niet nodig, hoor. Overigens kun je (zoals ik zelf doe) nog steeds heel veel onderhandelen en behalen zonder vechten.. ik zou het iig jammer vinden als je zou stoppen, want ik vind je opmerkingen hier vaak leuk en meestal erg nuttig! :cool: ;)
 
Hoofdstuk 17 is een behoorlijke uitdaging, om er door te kunnen komen moet je ongeveer 25% van je stad in de inventaris zetten, mijn stad draait nu op het minimum en kan daardoor veel kwijt.
Het leuke is als het hoofdstuk gedaan is, je veel ruimte heb om eens een goede reorganisatie te doen, denk voor mezelf nog 1 1/2 maand, dan bouwen als de wiede weerga :)
 
Bovenaan