• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Feedback: Nieuwe beloningen in de Toren der Eeuwigheid!

jammer dat er geen mechanic in zit die ziet hoeveel artefacten je in bezit hebt en/of het evo-gebouw er al hebt staan.
Heb de maansteenbiebset ook graag en met nieuwe hoofdstuk opkomst nu zal er straks weer veel verwijderd/vervangen gaan worden.

De artefacts zijn voor een hele lading aan spelers echt gewoon nutteloze onzin drops in de toren....
 
We zitten inmiddels in een nieuw hoofdstuk daarmee is er voor de maansteenset ook een nieuw level. Wanneer krijgen we deze weer beschikbaar in de toren? Er wordt nu enkel gedacht aan spelers met achterstand op artefacten door enerzijds het maken van keuzes in het verleden of die later het spel hebben ontdekt. Heb zelf gene belang bij de artefacten en ik ga er vanuit met mij vele anderen niet. Wanneer wordt er weer aan hen gedacht?
 
We zitten inmiddels in een nieuw hoofdstuk daarmee is er voor de maansteenset ook een nieuw level. Wanneer krijgen we deze weer beschikbaar in de toren?

De set is beschikbaar via handwerken. "Helaas" op zo'n manier dat je van ieder gebouwtje maar 1 kan hebben. Dus als je via de weg van nieuw bouwen wil upgraden zul je eerst moeten afbreken.

Een alternatief is koninklijke restauraties gebruiken.
 
De set is beschikbaar via handwerken. "Helaas" op zo'n manier dat je van ieder gebouwtje maar 1 kan hebben. Dus als je via de weg van nieuw bouwen wil upgraden zul je eerst moeten afbreken.

Een alternatief is koninklijke restauraties gebruiken.
Daar heb je dus niets aan als je de set al in bezit hebt. Enkel de stukken die je nog niet hebt zie je voorbij komen totdat je ze hebt. Zelfde werking als bij de schaakset en bij de feniksen.
Restauraties gebruik ik liever op waar ze initieel voor ebdoeld zijn, upgrades van de eventgebouwen.
Bedankt voor het meedenken, maar ik vind de oplossingen verre van toereikend. Daarnaast zouden de artefacten tijdelijk zijn. Nu komt er al maanden de ene na de andere en zien we totaal geen maansteenset meer. H

Ik pleit voor een betere balans, voor afwisseling.
 
We hebben elke 6 weken andere artefacten, dat is Innos idee van afwisseling :)

De maansteenset gaat niet meer in de toren komen. Ze waren er na 2 jaar achter dat aan iedereen ongelimiteerd boekenrollen gebouwen geven geen goed idee was. (Hoewel ze op dag 1 op de Beta server door spelers al gewaarschuwd zijn voor dit probleem, maar zoals gebruikelijk trekken ze zich niets aan van lange termijn problemen tot ze ontdekken dat het echt bestaat als het te laat is.)

Het gevolg van 2 jaar wachten is dat op alle servers over de hele wereld is er een boekenrol overschot. Als je boekenrol speler bent raak je je T2 aan de straatstenen niet kwijt. Dat betekent dat je moeilijk tot niet aan kristal en zijde kunt komen. En dat dus voor alle boekenrol spelers op alle servers van Inno. 1/3 van alle spelers wereldwijd hebben een T2 handel probleem vanwege de maansteenset.

Als je geen T2 meer kunt verhandelen op een normale manier is de gein van het spelletje gauw afgelopen. Je ziet dan ook dat er weinig boekenrol spelers over zijn. Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat dit een reden is waarom er een schreeuwend overschot is aan Alruin in hoofdstuk 18. [Op grote servers als Arendyll valt het nog mee, op Winyandor is het al een echte ramp. Ik heb een stadje daar in hoofdstuk 3. T1 wordt verhandeld in uren. Mijn T2 boekenrol duurt dagen als je geluk hebt.]

Ter illustratie dat het probleem echt bestaat:
Screenshot from 2021-05-20 06-25-17.png

Mijn T2 bonus is kristal. Ik heb nooit een boekenrol fabriek gehad. Op de dag dat ik een maansteenset had (meer dan een jaar terug) ben ik opgehouden met boekenrol kopen op de markt, alle kristal is gebruikt voor zijde aankopen.
Aan de andere kant, omdat ik dit overschot al 2 jaar zag aan komen, heb ik ook geen goederen gekocht van boekenrollen die ik over had (en dat zijn er nog wel een paar zoals je ziet).

Die 28M is dus wat ik uit mijn stad verzamelt heb in meer dan een jaar, minus wat ik uitgegeven heb voor opdrachten, onderzoek etc.
Omdat ik nog 28M over heb (meer dan 2x wat ik zelf met maar 2 Kristal fabrieken produceer), kun je dus stellen dat ik van mijn leven niet meer boekenrol hoef te kopen. Er komt uit de maansteensets meer binnen dan ik ooit uit hoef te geven.

[De reden dat ik maansteensets heb staan is puur voor de combinatie versnellers die ze maken. De boekenrol produktie is een erg ongelukkig bij-produkt voor mij. Ik zou graag willen dat ze de T2 produktie van de maansteenset veranderen, zodat de boekenrol spelers ook weer leuk mee kunnen doen.]


Weghalen van de maansteenset uit de toren heeft alleen de groei van het aantal maansteensets wat bestaat gestopt. Echter de bult die er nu al is, is er nog steeds, en produceert nog steeds teveel boekenrol. Boekenrol spelers hebben nog steeds een groot handel probleem, en dat gaat niet verdwijnen op korte termijn. Inno denkt wel (of doet net alsof) het probleem is opgelost, maar niets is minder waar.
Dit overschot gaat nog jaren voor problemen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Zeker lastig. Ik zet de boekrollen maar als forse 3 sterren er in anders kom ik echt niet aan mijn andere t2 goederen. Gelukkig helpen onze BS elkaar maar sommige hebben daar hetzelfde probleem.
 
Het probleem is denk ik dat er altijd een goed is dat het spit delft.. waar veel vraag naar is of waar juist niet. In het bijzonder, is de maansteenbieb weer een gevolg op een toen der tijd veel vraag naar boekrollen probleem. Leuk hoe zo een systeem werkt uiteindelijk. Je zou kunnen concluderen dat elke oplossing een gevolg(en) kan hebben. Dit was echter wel een hele grote uiteraard.

De bied is nu voor nieuwere spelers een hystorisch object waarvan je niet in overvloed hiervan kan hebben zoals de gevorderde speler die weer tal heeft in de invenataris. Een balans laten zoeken door inno kan, maar gezien het spel ook in ontwikkeling is kan dat balans ook voor korte duur zijn :) wat ik wil zeggen is dat dit probleem nu eenmaal aanwezig is en zal zijn.. in wat voor vorm dan ook.

Misschien dat de bied nu gewoon wel leuk is om te hebben staan in je stad en ons moet laten herinneren over hoe het eens was ^^
 
Had men eigenlijk het probleem van die maansteenbib niet kunnen oplossen door gewoon de productie van tiergoederen eruit te halen. Dit gebouw is toch vooral interessant voor combi 's en toverspreuken?
 
Had men eigenlijk het probleem van die maansteenbib niet kunnen oplossen door gewoon de productie van tiergoederen eruit te halen. Dit gebouw is toch vooral interessant voor combi 's en toverspreuken?
Er zijn natuurlijk ook spelers die de maansteen set als fabriek beschouwen en de versnellers en fragmenten als bijvangst zien.
Die hebben hun fabrieken de deur uitgegooid.

Als je dus de goederen-produktie weggooit krijg je een opstand van die groep. Waarschijnlijk hebben ze wel gekeken naar die optie met hun gegevens.

Een andere ook gesuggereerde (en voor de hand liggende) oplossing is om de sets afhankelijk te maken van de T2 bonus. Ook daar zijn ze niet voor gegaan.
 

DonFrank


Community Manager
Elvenar Team
Inno denkt wel (of doet net alsof) het probleem is opgelost, maar niets is minder waar.
Dit is niet waar. Zowel wij, als de ontwikkelaars en product designers zijn van dit probleem op de hoogte en sparren hier regelmatig over. Het is alleen vrij ingewikkeld om een oplossing hiervoor te bedenken.

Even ter info: deze week zit op beta in de toren weer de complete maansteenbibliotheekset en volgende week komen de beren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook hier live weer in de toren verschijnt.
Die komt niet naar de live-werelden, enkel op de beta.
 
Dit is niet waar. Zowel wij, als de ontwikkelaars en product designers zijn van dit probleem op de hoogte en sparren hier regelmatig over. Het is alleen vrij ingewikkeld om een oplossing hiervoor te bedenken.
Ik weet niet wanneer er ontdekt is dat er een probleem is, maar laten we zeggen 1 jaar.

In dat jaar zijn er ongetwijfeld veel voorstellen over tafel geweest, en om onbekende reden weer afgeschoten. Mijn inschatting is dat alle enigszins goede voorstellen ondertussen wel geweest zijn. De kans dat je na een jaar over het probleem dubben ineens een briljante oplossing gaat vinden lijkt me klein tot erg klein op zijn zachtst gezegd.

Ondertussen veroorzaken de bestaande maansets nog steeds meer problemen. Als lange tijd maken ze het leven van boekenrol spelers lastig (op grote servers) tot onmogelijk (op kleine servers). In alle gevallen zijn deze spelers in het nadeel tov van de kristal en zijde spelers. In mijn H3 stadje op Winyandor moet ik 10% boekenrol extra cadeau doen anders krijg ik mijn andere T2 goederen in zijn geheel niet.

Is dat eerlijk voor die spelers?? Moet ik extra T3 gaan bouwen om zo aan mijn T2 te komen, of extra T1? Moet ik mijn handelaarsgilde straks gaan bouwen en max uppen om met de handelaar eerlijk te handelen? Al deze dingen die volkomen onnodig zijn voor niet-boekenrol spelers??

Geen goederen betekent voor een H3 speler dat je onmiddellijk vastloopt op onderzoek of upgrades. Je hebt 0 voorraad.

[[[EDIT: Een ander probleem, had niet hier gemoeten, sorry!
De markt is voor 99% met extra belasting vanwege mijn gering aantal verkende provincies (de markt ziet er uit alsof scheve handel de norm is!!). Handel pakken is onmogelijk door de belasting (die erger is dan mijn 10%, maar ik ben wellicht 1 van de weinigen die daar naar kijkt) maar ook door de gebruikelijke grootte van handel, ik heb geen 2000 of 5000 T2, laat staan alles wat groter is.
Veel spelers zetten nooit handel, en voor nieuwe spelers is het tegen-intuitief om 1:1 binnen een tier te handelen, er is niets in het spel voor een H3 speler wat op grote schaal 1:1 laat zien als "normaal", zoals je dat ziet als je een grotere speler bent.
]]]

De groothandelaar is kansloos als normale handelspartner (en dat is ook zo bedoelt, maar het is dus ook geen uitweg).


Gevolg: Veel boekenrol spelers houden het snel voor gezien. Dagen wachten op je T2 handel is niet fijn spelen. Het spel corrigeert op te weinig boekenrol spelers in een poging balans tussen de goederen te krijgen, en biedt vaker boekenrol als T2 aan voor nieuwe spelers. Die lopen net zo vast als hun voorgangers, .... etc etc.
Gevolg: Instroom van nieuwe spelers stagneert gedeeltelijk, en naarmate het spel sterker gaat corrigeren wordt de stagnatie ook sterker.

Ik meen gelezen te hebben dat de combinatie van boekenrol en staal veel voorkomt, en dat zou de scheve handels vraag kunnen verklaren die je op meerdere servers kunt zien volgens de fora (US, EN, en hier) voor hoofdstuk 18. [Ik heb nog geen andere verklaring, maar ben wel benieuwd of die er zijn.]

Ik verwacht nog een tekort aan fluweel (en daarmee heb je dan alle sentient spelers te pakken), en daar is geen handelaar voor om dat op te lossen.


De huidige oplossing van Inno is niets doen, wat betekent dat het probleem blijft tot er voldoende spelers met maansteen sets ophouden. Gezien de ruime verspreiding van deze set, praat je dan over jaren, wellicht langer dan dat het spel nu bestaat.

Ik begrijp dat er huiver bestaat voor sommige alternatieven die tot nu toe niet gekozen zijn, en dat is ongetwijfeld terecht. De huidige oplossing zijn werk laten doen bij gebrek aan de briljante oplossing lijkt me echter ook erg kostbaar. De vraag lijkt me of dit probleem voort te laten modderen zodat je nog meer vervolg-catastrofes krijgt, uiteindelijk niet veel duurder is dan een voorstel waar men nu bang voor is (zoals de vaak gesugereerde "maak het T2+1" oid).
 
Laatst bewerkt:

Aeva

Chef
Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet ontken dat er een uitdaging ligt omdat er door oudere spelers (langer dan een halfjaar) meer boekrollen zelf worden gemaakt in hun maansteenbibliotheken dan lekker is voor hen die dit als bonus hebben.

Aan de andere kant: als je boekrol als bonus hebt en je hebt maansteenbiebs, dan zet je een of meer fabrieken minder neer dan je anders zou hebben gedaan. De biebs produceren dan je eigen behoefte en je fabrieken zijn er om tegen zijde en kristal te ruilen. Verder is er niks mis mee om boekrol met enige korting aan te bieden, dan gaat deze handel net zo snel als zijde of kristal (als je tenminste geen hele grote hoeveelheden handelt).

Waarom zeg ik dit?
Ik heb drie volledig opererende steden met normale groei, 10 kisten toernooi en top toren. Een met zijde, een met kristal en een met boekrol. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze alle drie anders opereren, omdat ik ook graag dingen probeer.
De zijde is ambassade en standaard ingericht, met vier zijde want moet nog uppen, maar wel met extra maansteenbiebs omdat de teleports op zijn en daarom hoef ik alleen zijde voor kristal te ruilen. Maar: ik pak wel de boekrolhandel van onze kleinere steden op.
De kristal is fee en al meerdere keren tot de grond toe afgebroken om iets uit te proberen en deze heeft twee kristalfabrieken plus nog niet zo lang (sinds ik weet dat ze uit de toren gaan) extra maansteenbiebs. Daar kom ik om in de spullen...
De derde is tovenaars en heeft drie boekrolfabrieken en sinds ik weet dat ze eruit gaan ook drie maansteenbiebs in een veel lager hoofdstuk.

Nu gaat het even om die derde stad met boekrol als bonus. Al vanaf het begin handel ik boekrollen met korting, omdat ik in de twee andere steden al had geleerd dat boekrol langer blijft staan dan zijde of kristal. Ik handel meestal 25.000 boekrol tegen 24.500 zijde/kristal en dat gaat snel weg en niet altijd naar spelers uit mijn BS. Dus ik heb geen probleem.
De andere keuze zou zijn geweest om deze stad af te wijzen en gewoon nog een keer een nieuwe neer te zetten net zolang totdat de bonus zijde of kristal zou zijn, maar ja die had ik al en ik ga nooit een uitdaging uit de weg.

Wat ik dus vind, is dat hoewel er een uitdaging ligt deze niet zo groot is dat het het spel verpest. Het is gewoon ook even zoeken naar wat wel kan en goed werkt.
 
Dat een eindspeler dit doet met een 2e of 3e stad is iets heel anders dan een nieuwe speler. Jij weet de weg, je hebt bjvoorbeeld al vorige steden gehad waar je ervaring hebt opgedaan met boekenrol handel.

Een nieuwe speler weet dat allemaal niet.

Tevens: Is het eerlijk dat je als speler van boekenrol 5%-10% benadeeld wordt, terwijl de kristal en zijde spelers die winst erbij cadeau krijgen? Puur vanwege een keuze die het spel voor je maakt? Ik heb daar grote twijfels over.

Het spel zegt dat 1:1 eerlijk is, maar voor T2 is het dus 1:1.05 tot 1:1.1 als je iets met boekenrol handelt. Niet incidenteel, maar structureel.
 

Aeva

Chef
Dat ik (en meer spelers die ook met meer steden spelen) beter de weg weet, dat ontken ik helemaal niet. En ook niet dat er een uitdaging is.
Het mooie daaraan is dat we die opgedane kennis kunnen delen zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

Wat ik zeg is dat het nadeel nou ook weer niet zo groot hoeft te zijn. Mijn stad met boekrol staat op Beta en daar sta je er dan wel helemaal alleen voor om te zorgen dat e.e.a. in orde is. Ondanks dat je het klappen van de zweep kent, is dat niet met twee vingers in de neus naar de eindstreep.

De boekrol met korting handelen werkt gewoon prima en het is niet echt veel om als korting te geven (25K : 24,5K). Ik heb daar geen moeite mee. Maar nu vind ik sowieso een kleine korting een goede manier om sneller aan handel te komen. Ik doe het ook met T4,5,6. Zonder korting duurt het een paar uur, met duurt het een paar minuten. Dat is een keuze.
 
Ik heb zowel op Arendyll als Winiyandor Boekrollen als bonus en ik moet ze echt als forse 3 sterren aanbieden anders raak ik ze niet kwijt...tevens om boekrollen te maken via de Maansteenbibliotheek en een bonus fabriek te laten vervallen is ook geen optie. Zoveel maken ze nu ook weer niet.

Mijn voorstel is nog steeds om er T2 bonus plus 1 maken..bv ipv voor boekrollen er zijde voor te geven. lijkt mij een eerlijk voorstel. zo moeilijk lijkt mij niet om te maken dat gebeurt toch ook met andere gebouwen?
 
Bovenaan