• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Het spel

paar magische woonhuizen en werkplaatsen zijn altijd welkom verder wees zuinig met dia.......je weet maar nooit
 

DeletedUser5047

Guest
Excuses. Ik vind het gewoon heel bedenkelijk als er een account op level 1 met een lege stad ineens vragen gaat stellen. Vooral als de stad binnen een week helemaal dood is (in 2020). En het vooral vragen over een ander spel (FOE) zijn. Dan denk ik: dat is vast een speler die er een account op na houdt om van alles te kunnen zeggen en vragen waar anders veel vraagtekens bij kunnen worden gezet. Maar als het niet zo is, sorry hoor.
Momenteel moet ik nog beslissen op welke wereld ik ga spelen (en moet ik ook nog de support contacten om een aantal zaken te regelen).
Voor mij is het nodig om een beeld te kunnen scheppen waar Elvenar staat in verband met Freemium.
Ik ben nogal competitief ingesteld, en voor mij is het belangrijk om te weten waarin je als F2P beter kan uitblinken dan een betalende speler door bepaalde keuzes.

Tot nu toe lijkt Forge of Empires (waar de laatste 2 jaar en vooral de laatste 6 maanden ontzettend veel veranderingen zijn doorgevoerd ten nadele van F2P) de grootste F2P/P2W balans te hebben van alle InnoGames spellen, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had aangezien ze nu plots gekozen hebben voor maximale profits en er nu echt alles aan doen om zoveel mogelijk binnen te scheppen.

Ik ken dat spel van buiten en van binnen ondertussen. Toen ik net met FoE begon ben ik gauw weer gestopt omdat veel spelers me gewoon foute info gaven en het spel er eigenlijk ontzettend P2W uitzag. Nu weet ik al een ruime tijd wat je moet doen om stukken beter te zijn dan betalende spelers (en het vergt eigenlijk niet veel). En zelfs de ranking op lange termijn is haalbaar voor F2P: je moet in het laatste tijdperk zitten en zoveel mogelijk aanvallen farmen (elke aanval levert punten op: liefst nog kampioen-eenheden verslaan).
De ranking is FoE betekent eigenlijk niet zoveel, in het begin van de wereld zie je wie veel geld uitgeeft, later in het spel is het vooral wie het meeste (breinloos) klikt. End-game kan je 'oneindig' veel aanvallen doen (of je nu betaalt of gratis speelt), en dan komt het erop neer wie in staat is om echt zoveel te klikken en de portefeuille heeft er dan niet veel mee te maken.

De spelersranking interesseert me niet echt in FoE (behalve gilderanking) want ik wil me er niet echt mee bezighouden met zoveel mogelijk aanvallen dagelijks te doen.

Wat me wel interesseert is zoveel mogelijk betekenen voor de gilde (in Elvenar: het broederschap), in FoE weet ik perfect wat ik moet doen en wat ik nodig heb om zo waardevol mogelijk te zijn voor de gilde en veel meer te kunnen doen voor de gilde dan de meeste betalende spelers, en daar haal ik mijn energie uit. Ik heb daar natuurlijk mijn eigen gilde en team waar we voor elk onderdeel van het spel en elk event guides hebben om een overvaren speler stukken beter te kunnen maken dan de meeste spelers in het spel.
Er wordt ook continu ontzettend veel foute informatie verspreid in de community en veel spelers die daar ook volhardend in geloven. Toen wij met ons groepje net begonnen, zijn we gewoon alle data die er was gaan verzamelen en in Excel gaan gieten (veel in FoE is gewoon wiskunde ~ en Elvenar ook). En dan werd al heel snel duidelijk wat er goed en slecht was voor je voortgang. En die info delen we dan ook met zoveel mogelijk spelers, waar ik toch ook veel voldoening uithaal.

Maar in FoE is het dus wel heel goed mogelijk om beter te worden dan vele andere spelers. En dat is net heel fijn en geeft me voldoening (vooral wanneer je veel beginnende spelers het goede pad hebt opgeholpen die anders maar zouden hebben afgehaakt).

Ik ben inderdaad Elvenar vaak met FoE aan het vergelijken omdat ik wil zien wat de verschillen zijn en of ik ook voldoening uit Elvenar kan halen. Ik ga elvenar niet fijn vinden als je permanent de underdog bent in vergelijking met betalende spelers die even actief spelen.
En als het niet uitmaakt dat je alle data van het spel verzamelt en excelletjes maakt om beter te worden dan de meeste spelers in het spel.
 
Aan wat zou jij 8K diamanten besteden moest je beginnen met een nieuwe stad?
In FoE kan je nog steeds je farms bouwen (een heel stuk trager) via de gilde-expeditie en een hoge reliekentempel.
Momenteel zijn er 7 werelden op de NL servers, wekelijks kan je dan als je de expeditie overal uitspeelt 1141 diamanten (~163/expeditie) verzamelen.
In combinatie met een hoge reliekentempel (voor de opbouw van je farms) kan je 0.75 fonteinen per week verdienen.
Dus heb je 6 farms zijn dat gemiddeld 4-5 fonteinen per week die je kan zetten. Dat zijn er ongeveer ~230 op een jaar, dat is al dagelijks 115 diamanten die je passief krijgt.
Meestal zet je ook een Blauwe Melkweg (70% van de tijd verdubbeling ~ hoge BMW), dus dat is bijna 200 per dag.

En op je actieve wereld kan je er dan ook nog wat extra verzamelen door gewoon te spelen.
En je hebt maar 13.200 diamanten nodig om alle uitbreidingen te krijgen.

Ik weet wel niet of ze in Elvenar minder waardevol zijn dan in FoE, in FoE geraakt namelijk je stad heel snel vol. Het mooie is wel in FoE dat je redelijk makkelijk aan je maximum aantal uitbreidingen kan geraken als F2P en dat de stad van iemand die veel geld gooit niet veel groter kan zijn. Hoe langer je speelt, hoe kleiner de kloof tussen F2P en betalende spelers omdat de betalende spelers zijn stad al vol heeft staan en alleen maar kan vervangen en geen gloednieuwe gebouwen meer kan bijplaatsen. Hij zal natuurlijk altijd wel een voorsprong hebben omdat hij meer kan vervangen dan F2P maar zijn voorsprong is beperkt omdat je grid even groot is.
Bij Elvenar lijkt het erop dat die kloof wel heel lang groot blijft aangezien die uitbreidingen ontzettend duur worden voor F2P, dus de betalende speler / whale kan veel meer gebouwen zetten in zijn stad en hoeft niet te vervangen aangezien hij veel meer uitbreidingen heeft en een veel groter grid.

Ik kan het fout hebben, maar is het niet zo bij Elvenar dat je normaal altijd je gebouwen laat staan en zelden vervangt? Omdat je ze eindeloos kan upgraden, dus is het dan niet heel vervelend als F2P dat jij gebouwen moet gaan vervangen omdat je stad te klein en dat de betalende speler gewoon maar kan blijven bijzetten. Ik kan hierin fout zijn.

Maar het lijkt erop dat de balans tussen F2P en betalende spelers veel slechter is dan FoE. En ik dacht dat ik met mijn 8K diamanten veel gingen kunnen doen. :p

In Forge of Empires kan je zelfs met gemak een stuk sterker zijn en veel meer betekenen voor de gilde dan betalende spelers als je voor de meta gaat (focus op FP en hogere tijdperkeenheden ~ ipv alleen maar aanvalskracht en spelen met je eenheden van je huidig tijdperk).
En ik vraag me af of dat ook wel kan in Elvenar, door middel van een efficiënte strategie/speelstijl makkelijk sterker zijn en meer betekenen voor het broederschap dan veel betalende spelers). Want dat vind ik wel belangrijk.

Ik vind het fijn in FoE dat er zoveel betalende spelers minder kunnen dan ik, gewoon door mijn keuzes.
Maar heb het gevoel dat je in Elvenar altijd een beetje de underdog bent, zelfs al klik je je gek (wat in FoE helemaal niet nodig is beter te zijn dan heel wat betalende spelers).
In de eerste hoofdstukken aan niks. wat je ook koopt, het is veel te snel klaar voor de prullenbak. Iets later aan uitbreiding van arbeidershut.,
Dia uitbreidingen zijn ook leuk, maar koop die enkel als er een korting is, die komt elk event wel 1 keer voor.

In het begin gewoon even spaarzaam zijn met die diamanten, die vervallen niet, na een tijdje ga je zelf wel zien wat past bij jou speelstijl en wat niet.
 

DeletedUser5047

Guest
In de eerste hoofdstukken aan niks. wat je ook koopt, het is veel te snel klaar voor de prullenbak. Iets later aan uitbreiding van arbeidershut.,
Dia uitbreidingen zijn ook leuk, maar koop die enkel als er een korting is, die komt elk event wel 1 keer voor.

In het begin gewoon even spaarzaam zijn met die diamanten, die vervallen niet, na een tijdje ga je zelf wel zien wat past bij jou speelstijl en wat niet.

Leg ik 4.500 diamanten opzij voor de arbeidershut en Magische Academie (de kost om beide naar max. te brengen)? Blijkbaar zijn dat de 2 beste aanbestedingen (al moet ik nog uitzoeken hoe die spreuken in elkaar zitten en hoeveel toevoegende waarde die hebben).

Dan heb ik nog 3850 diamanten over voor uitbreidingen of eventueel andere premium gebouwen als die beter zouden zijn end-game dan uitbreidingen.
 
Mocht je dit actief willen gaan spelen.. level je arbeidershut op naar level 2 en spaar de rest op tot je ma vrijgespeeld is. Vervolgens geleidelijk aan ma en arbeidershut oplevelen. Het is wel handig dat beide op level 5 staan tegen dat je op hfdst 7 of 8 zit en dit zou je normaal geen geld mogen kosten.
Wat die uitbreidingen betreft, of je die koopt bepaal je zelf.. in zowat elk gratis spel kan je dingen bijkopen.
Een account gestart in 2020 had met gratis spelen perfect in hfdst 15 a 17 kunnen zitten.
 

DeletedUser5047

Guest
En hoe zit het met al die premium gebouwen die je unlockt in de onderzoeksboom in de verschillende hoofdstukken?
 
Stukjes land zijn altijd nuttig en blijven dat ook, ruimte is het meest schaarse goed. Kortingen komen regelmatig voorbij.

3 arbeiders in plaats van 2 is prettig, met meer heb ik geen ervaring. Het is hollen of stilstaan met die jongens, je hebt er of teveel of veel te weinig. Meer arbeiders heeft dus relatief weinig meerwaarde.

Magische huisjes en WP zijn in het begin nog goedkoop, dus die zijn het overwegen waard, met name WP. Je moet ze wel elk hoofdstuk uppen (1 blauwdruk of 300 dias), dus wellicht pas in hoofdstuk 3 of 4 kopen.

Als je van vechten houdt, een vuurfeniks op level 10. Het gebouw zelf kun je op level 1 uit de academie plukken (handwerken), de 9 artefacten kun je daar ook krijgen tegen 3 blauwdrukken (of 900 dias dus) per artefact.

Voor de langere termijn, zoek een BS waar ze minstens 10 kistjes in het toernooi halen, dat levert je 1 blauwdruk per week. Tevens veel spreuken, en runen en KP voor je wonderen.
Zoek een BS die daarnaast de toren bestormt, en waar ze minstens de 1e 2 verdiepingen aan gilde beloningen krijgen. Als je 2 verdiepingen doet elke week kans op een magisch huis en een WP (10% resp 5% dus gaat niet zo snel) De gilde belonginen leveren versnellers die je weer kunt gebruiken in handwerken in de academie, en een hoeveelheid dias (en een grote bult tijdboosters).
Gezien dat je competatief bent, zul je waarschijnlijk al gauw 3 verdiepingen gaan doen, dus een gilde die "maar" 2 verdiepingen doet ben je wellicht snel uitgegroeid.

Behalve de magische woningen en WP heb ik nog nooit naar de premium gebouwen gekeken. Normale gebouwen uit de cultuur zijn niet te upgraden, wat dus betekent dat je ze na een hoofdstuk of 2-3 kunt weggooien. Ik verwacht dat dat bij de premium gebouwen ook zo zal zijn, ze brengen in ieder geval voor elk hoofdstuk nieuwe premium gebrouwen uit. Blader maar eens door de cultuur tab van je bouw menu.

Ben het wel eens met Wondernar, niet teveel dias uitgeven in het begin, de 1e hoofdstukken zijn opbouw van je stad. Daar ben je zo doorheen en kun je even om je heen kijken. Pas bij hoofdstuk 6 heb je de "normale" hoofdstukken met een gastras.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ,
Wil dit gewoon delen betreffende de Toren : ik ben nu in 01/2023 een jaar aan het spelen in dit spel . Heb nog maar de laatste weken de top kunnen bereiken in de Toren dank zij de steun v/d fantastische BS waar ik in zit , wat natuurlijk qua opbrengst een groot verschil uitmaakt . In dit afgelopen jaar heb ik 7 Magische gebouwen gewonnen ( zodus zonder de top te bereiken omdat die steeds in de Zalen worden gewonnen ) in tegenstelling van pechvogel ERGOLUM eerder in deze chat . Ik probeer m'n stad op te bouwen door steeds de opbrengst per tegel te berekenen . Betreffende de dia's denk ik dat je als groentje het nodige leergeld betaald voor bepaalde domme beslissingen ( achteraf bekeken ) .
Ik wens iedereen zoveel plezier aan het spel zoals ik eraan beleef . Mvg , Wilfried .
 
Nee, WP zijn werkplaatsen, die gebouwen die je hamertjes / voorraden geven,
De magische variant is bijna 2x zo goed als de normale versie.

In elevenar heb je in het begin veel WP nodig, als je troepen 24/7 maakt, dan wil je wel een 10-12 normale WP hebben staan.
 

DeletedUser5047

Guest
Maar zijn die WP ook niet te verkrijgen via beloningen?
En zwem je end-game niet in de voorraden?

Ik doe liever investeringen die niet in waarde dalen na verloop van tijd. Heb maar 8.350 dia en ben ook niet van plan om er te kopen (en het spel zelf geeft er ook niet super veel wanneer je actief speelt).
 
Aan wat zou jij 8K diamanten besteden moest je beginnen met een nieuwe stad?

Na mijn inzien is de allerbeste investering met diamanten in de Magische Academie, deze moet je nog vrij spelen dus daar zou ik op wachten. Breng de Magische Academie naar het hoogste level toe zodra je deze geplaatst hebt.
Verder zou je de Arbeidershut iets kunnen uitbreiden, maar dat vind ik wat minder belangrijk.
De eerste hoofdstukken gaan snel, dus hou de diamanten maar vast tot je wat verder bent als je Werkplaatsen of Woonhuizen met diamanten wil kopen. Waarbij ik dan eerder de Werkplaatsen zou doen als woningen.
Zelf heb ik nauwelijks Werkplaatsen of Woningen met diamanten gekocht (wel ge-upgraded voor 300 dias), maar voornamelijk in de Toren gewonnen.
 

DeletedUser5047

Guest
Na mijn inzien is de allerbeste investering met diamanten in de Magische Academie, deze moet je nog vrij spelen dus daar zou ik op wachten. Breng de Magische Academie naar het hoogste level toe zodra je deze geplaatst hebt.
Verder zou je de Arbeidershut iets kunnen uitbreiden, maar dat vind ik wat minder belangrijk.
De eerste hoofdstukken gaan snel, dus hou de diamanten maar vast tot je wat verder bent als je Werkplaatsen of Woonhuizen met diamanten wil kopen. Waarbij ik dan eerder de Werkplaatsen zou doen als woningen.
Zelf heb ik nauwelijks Werkplaatsen of Woningen met diamanten gekocht (wel ge-upgraded voor 300 dias), maar voornamelijk in de Toren gewonnen.
Max. MA en max. Arbeidershut zijn maar 4.500 diamanten, dus dat kan ik wel betalen.

Zijn er dan nog interessante gebouwen die nergens gewonnen kunnen worden en end-game waarde hebben (zonder dat ze elk hoofdstuk geüpgraded moeten worden ~ of misschien best aangeschaft worden in het laatste hoofdstuk)?
 

DeletedUser5047

Guest
Ik zie net dat de seizoenspas 3000 diamanten kost, Dat past ook nog in het budget. Of zijn mijn eerste (goedkope) uitbreidingen waardevoller?

42783b_bb87fb9eef22408ab473134e162fc1b3~mv2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als kleine speler zou ik niet beginnen met die magische huizen en werkplaatsen te kopen en al helemaal geen seizoens-pas omdat de extra gebouwen maar hooguit 1 á 2 extra hoofdstukken van nut zijn.

De beste opties voor een diamant investering zijn in mijn ogen nog altijd eerst de magische academie naar level 5 wegens snellere productie van spreuken, en als je daar mee iets omzet naar spreuk fragmenten dan krijg je er ook meer van.
De 2e plaats krijgt de arbeidershut en afhankelijk van je speel stijl is dat level 3 tot 5.
En daarna gewoon stads uitbreidingen. Ruimte is en blijft door het hele spel heen een beperkende factor.
Zelfs de gene die al klaar zijn met op dit moment het laatste hoofdstuk zullen er mee eens zijn dat het weer een lastige puzzel was wat betreft de beschikbare ruimte die ze hadden.
Als je in de toekomst beslist om geld in dit spel te stoppen, doe dat dan op het moment dat je extra diamanten krijgt in de orde van 20% extra.
En het kopen van de stads uitbreidingen doe je ook alleen als deze in de aanbieding zijn. 10% korting is niet veel maar als je een besparing kunt krijgen van 1800 diamanten die je een paar dagen/weken eerder ook nog goedkoper hebt kunnen kunnen krijgen, dan kan het zomaar even oplopen naar 30 tot 40% korting over het werkelijke geld dat je er voor hebt betaald.
 
Ik doe liever investeringen die niet in waarde dalen na verloop van tijd.
Het is vrijwel onmogelijk om dit probleem te omzeilen, het spel stelt immers als beginner heel andere eisen dat als end-gamer. Vergelijk ook met bijv. de cultuur gebouwen die je - naarmate je in het spel vordert - steeds zult willen vervangen voor 'betere' (lees: met een hogere culuuropbrengst)
 

DeletedUser5047

Guest
Het is vrijwel onmogelijk om dit probleem te omzeilen, het spel stelt immers als beginner heel andere eisen dat als end-gamer. Vergelijk ook met bijv. de cultuur gebouwen die je - naarmate je in het spel vordert - steeds zult willen vervangen voor 'betere' (lees: met een hogere culuuropbrengst)
Spectral Moths (Spectrale nachtvlinders?) lijkt het goed te doen in alle hoofdstukken en verschijnt als daily special in het huidig event.
Is dat niet mijn beste optie in plaats van diamanten spenderen aan cultuurgebouwen die ik telkens met vervangen?
 
Investeringen in land, academie en arbeiders blijven kosteloos upto date, alle andere dingen moet je bijhouden of updaten.

Maar zijn die WP ook niet te verkrijgen via beloningen?
En zwem je end-game niet in de voorraden?
Je kunt ze via de toren winnen inderdaad en dat is goedkoper natuurlijk. Aan de andere kant, het is allerminst zeker dat je ze ook krijgt. Met 5% per poging kans, en 52 kansen per jaar, zou je gemiddeld 2 magische WP per jaar moeten krijgen. Op mijn kleine account is dat echter in werkelijkheid 0 in 2 jaar. Op mijn grote account heb ik er wel meerdere gewonnen. Met zo weinig pogingen per jaar en zo weinig kans zijn de afwijkingen ten opzichte van het gemiddelde enorm groot.

Ik zou omkomen in de voorraden als ik alle WP had laten staan. Maar dit is een spel met ruimte-tekort. Alles wat "over" is, gaat weg of in de opslag zodat de ruimte weer vor iets nuttigers te gebruiken is.
 
Ik zie net dat de seizoenspas 3000 diamanten kost, Dat past ook nog in het budget. Of zijn mijn eerste (goedkope) uitbreidingen waardevoller?

42783b_bb87fb9eef22408ab473134e162fc1b3~mv2.jpg
seizoenspass is zelf het overwegen niet waard :)

die verschillen tussen elf en mens, die kloppen helemaal niet meer hoor, vanaf bepaald punt worden alle gebouwen even duur, even groot en even lange bouwtijden. Het is eigenlijk zelfs omgekeerd, de arbeidershut en magische academie is kleiner bij de mensen, en die veranderen nooit van grootte, dus eigenlijk heeft een mens account minder plaats nodig.

Qua troepen is er wel nog steeds een verschil, maar ik kan niet beoordelen wat nu eigenlijk het beste is, vroeger waren mensen vooral van brute kracht met grote verliezen, en gingen elfen vooral om minder kracht en het bewaren van je troepen. Maar ze hebben in de loop van de jaren zo veel weizigingen gedaan aan het vechten dat het uiteindelijk overal min of meer een slachtpartij is.
 
Bovenaan