• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Het grote kp kapen, roven, jagen ,speuren of hoe je 't ook noemen wil topic

Aeva

Chef
Even een reactie: kp kapen is een verkeerd woord want het heeft een negatieve klank maar het is op zichzelf een goed ding. Je pakt namelijk helemaal niets af, maar je geeft kp's weg aan een andere speler. Die zijn gratis en het is op zichzelf een doel in het spel om andere spelers te helpen. Met de gegeven kp's kan de speler die ze ontvangt, over het algemeen een Oud Wonder een level omhoog brengen. Ook dat is een doel in het spel.

Kp's worden op deze manier gegeven, omdat er spelers in dit spel zijn die in hun dooie eentje een level aan het vullen zijn. De gegeven kp's zijn over het algemeen hulp uit onverwachte hoek. De hulp wordt beloond met een schatkistje waar ook kp's in zitten. Als de hulp niet zou zijn gegeven, gaan die kp's verloren voor het spel.

Nu zijn er broederschappen die graag de schatkistjes in hun eigen broederschap terecht willen laten komen. Dat doen ze door voor alle leden een kp-trein, of meerdere treinen, op te zetten. Dat is een soort kettingbrief. Je geeft kp's aan een ander lid, en vervolgens krijg jij hetzelfde aantal kp's terug. Daardoor raken Oude Wonderen gevuld en krijgen de leden die het meeste hebben weggegeven een schatkistje als beloning. Dat is een goed ding.

Nu zijn er ook spelers die niet begrijpen hoe een kp-trein werkt of die geen zin hebben om hun kp's aan een ander te geven en ze vervolgens terug te krijgen of die gewoon lui zijn of een ander niks gunnen. Dan blijven er schatkistjes over. Dat is zonde. Dus zeg ik opnieuw: kp's weggeven is een goed ding.
 
Laatst bewerkt:
Nu zijn er broederschappen die graag de schatkistjes in hun eigen broederschap terecht willen laten komen. Dat doen ze door voor alle leden een kp-trein, of meerdere treinen, op te zetten. Dat is een soort kettingbrief. Je geeft kp's aan een ander lid, en vervolgens krijg jij hetzelfde aantal kp's terug. Daardoor raken Oude Wonderen gevuld en krijgen de leden die het meeste hebben weggegeven een schatkistje als beloning. Dat is een goed ding.
Ik vind dat je broeders en zusters gewoon moet helpen zonder winstoogmerk.

Probeer niet voor een paar kp op de eerste rij bij 1 van je broeders of zusters te zitten. maar help hen zonder winstoogmerk.
Als mensen dit niet willen, dan verdien je de kistjes bij een broeder of zuster ook niet en dan is het goed dat er andere wel willen helpen.

Zij maken dan mischien wel winst maar die winst gaat dat iig naar iemand die bereid is er meer in te stoppen dan dat je eigen broeders en zusters dat waren.

Ik hoef geen KP te verdienen binnen mijn broederschap, daar zijn we toch voor om elkaar te helpen? waarom zit je er anders is?
 
Gaat straks nog wat worden als je runen om kan zetten in kp.
Er zullen spelers zijn die daar niet blij mee zijn omdat ze anders voor toernooi teveel wonderlevels krijgen en vechten duurder gaat worden.
 
Ik laat de kistjes van mijn oude wonderen het liefst bij leden van mijn BS terecht komen. We werken met een systeem van treintjes, dus de kans dat je voor 1 kp een kistje bij me krijgt is minimaal. In de praktijk betekent dat dat "1 kp voor een kistje" speurders vrijwel nooit bij mij terecht komen. Omdat het kleinste treintje 10 kp is, moet je voor een kistje bij mij bijna altijd met meer aankomen. Of het moet een heel jong OW zijn.

Ik check bij mezelf altijd of de kistjes naar BS leden gaan, en als dat niet zo is omdat er toch een "1 kp voor een kistje" speurder tussen is gekomen, dan gooien we die er tussenuit.

En als er spelers zijn die voor meer dan 10 kp een kistje bij me willen, dikke prima. Dat zijn immers geen "1kp voor een kistje" speurders, die willen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus ok.

Ik heb zelf ook een tijdje "1 kp voor een kistje" gespeurd. Ik vond het een hoop gedoe met beperkte slagingskans. Uiteindelijk vond ik het de moeite niet waard. Het is niet zoals burenhulp waar je meteen en altijd profijt hebt van je hulp. Je stopt er 1 kp in bij iemand, en dan kan het dagen of weken later pas gebeuren dat die het wonder uitbreidt, of het gebeurt nooit of je merkt het nooit omdat je uit de kistjes wordt gezet.
 

Aeva

Chef
Gaat straks nog wat worden als je runen om kan zetten in kp.
Er zullen spelers zijn die daar niet blij mee zijn omdat ze anders voor toernooi teveel wonderlevels krijgen en vechten duurder gaat worden.
Je kunt alleen te veel wonderlevels in een oud wonder krijgen als je dat wonder gaat upgraden. Je kunt 'm natuurlijk ook gewoon helemaal vol lekker laten staan... dan heb je ook geen last van 'vechten wordt duurder'.
 
Gaat straks nog wat worden als je runen om kan zetten in kp.
Er zullen spelers zijn die daar niet blij mee zijn omdat ze anders voor toernooi teveel wonderlevels krijgen en vechten duurder gaat worden.
Die levels tellen nu toch al mee of heb ik met met de laatste grote toernooiwijziging allemaal verkeerd begrepen? Dacht dat die al in de formule zaten net als voor de toren.
 
Ik vind dat je broeders en zusters gewoon moet helpen zonder winstoogmerk.

Probeer niet voor een paar kp op de eerste rij bij 1 van je broeders of zusters te zitten. maar help hen zonder winstoogmerk.
Als mensen dit niet willen, dan verdien je de kistjes bij een broeder of zuster ook niet en dan is het goed dat er andere wel willen helpen.

Zij maken dan mischien wel winst maar die winst gaat dat iig naar iemand die bereid is er meer in te stoppen dan dat je eigen broeders en zusters dat waren.

Ik hoef geen KP te verdienen binnen mijn broederschap, daar zijn we toch voor om elkaar te helpen? waarom zit je er anders is?

Je eerste regel daar ben ik het 100% eens.
Voor de rest....
Ik kan me nog heel goed herinneren dat één van onze spelers haar ow grotendeels vulde, ze deed een oproep op de chat, we wisten dat er een beginnend lid was dat scherven nodig had en daar zaten we even op te wachten en nog voor diegene er ook maar 1 kennispunt in kon doen was het ow gevuld door een buitenstaander die er met een dikke vette winst en de scherven vandoor ging. Iemand die zelf alle ow al op heel hoog level had staan. Hoe is dat dan helpend?
Hoe kun je als bs nu elkaar helpen als buitenstaanders op de loer zitten om je kisten voor je neus weg te graaien?
Ik vind trouwens dat je ook niet bij een ander voor een paar kp op de eerste rij moet gaan zitten. Als ik wil helpen doe ik dat zonder winstoogmerk en in overleg.

Een enkele keer heb ik ook wel eens een uitspatting met een toernooi, dan gooi ik mijn ow bijna vol en bied op de chat een kistje voor 1 kp aan. Er zijn meer spelers die dat doen.
Dan gún ik mijn broeders het om voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en ben ík degene die hen wil helpen zonder er iets voor terug te krijgen.
Als buitenstaander weet je helemaal niet wat de afspraken binnen een bs zijn en je kunt er dan ook helemaal niet vanuit gaan dat broeders van elkaar profiteren, het kan ook juist precies omgekeerd zijn, namelijk je broeders iets gunnen zonder zelf iets terug te krijgen.

Nu begrijp ik best dat het voor bepaalde spelers onderdeel van het spel is om anderen te snel af te zijn, maar realiseer je ook dat je daarmee het spelplezier van sommige spelers serieus verpest. Niet iedereen kan even snel, scherp en flitsend spelen.
Dat is vast moeilijk voor te stellen als je in een bs zit met heel veel 'kapers' , maar ik praat echt geen poep. In dit geval tenminste.
We zijn ooit een speler kwijt geraakt die een mail gestuurd had naar een kaper met het verzoek om te stoppen en de week erop kwam hij met zijn hele bs, het leek wel of ze 24/7 zaten te waken, zo snel ging het. Die speler is er mee gestopt, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
 

DeletedUser5121

Guest
Hartgrondig met Vuurvogel eens. Helemaal niets aan toe te voegen.
 
Je eerste regel daar ben ik het 100% eens.
Voor de rest....
Ik kan me nog heel goed herinneren dat één van onze spelers haar ow grotendeels vulde, ze deed een oproep op de chat, we wisten dat er een beginnend lid was dat scherven nodig had en daar zaten we even op te wachten en nog voor diegene er ook maar 1 kennispunt in kon doen was het ow gevuld door een buitenstaander die er met een dikke vette winst en de scherven vandoor ging. Iemand die zelf alle ow al op heel hoog level had staan. Hoe is dat dan helpend?
......
De vullers die ik ken en de kistjes binnen BS willen houden die vergeven de kistjes binnen bs voordat met de vrije kistjes de ow door buitenstaanders een eventuele winst kan worden volgemaakt. Als er bv nog voor 50 kps waarde aan kistjes kan worden vergeven, geef die dan weg als er nog 100-150 kps in moeten. Als iedereen een kistjes heeft vult de vuller de resterende 50-100kps direct aan.
Als een buitenstaander de kans heeft er niets aan over te houden of dat ze er zelfs kps bij inschieten dan komen ze ook heus niet voorbij...
Begrijp me niet verkeerd hoor, bedoel, als je ze binnen bs wilt houden en zoiets gebeurt op het eind dan is dat op dat moment zuur. Diegene die voorbij komt kan dat echter niet ruiken. Er zijn ook genoeg spelers die ze zo bewust extern laten afvullen. Maar goed, diegene van wie de OW is heeft daar zeker zelf wel invloed op en kan het imo ook echt zelf voorkomen...

Kortom, als je wat kpbundels uit het toernooi bewaart dan kan je deze in dergelijke gevallen gebruiken om aan het eind de bewuste OW direct vol te gooien en te zorgen dat kistjes op die manier altijd binnen bs blijven. Is iedereen weer blij...
 
Als je al weet dat je een wonder gaat vullen en een beginneling heeft die scherven nodig, laat hem/haar eerst net zoveel KP in dat wonder stoppen voor wat het hoogste kistje terug geeft.
Een kisten jager heeft daar gewoonlijk respect voor en weet dat er voor die kist geen winst meer te halen valt.
Daarna kun je het wonder gewoon gaan vullen.
Dit systeem noemen ze netto zero of net0
 
Een scala aan meningen... waarbij opvalt is dat de meeste voorbij gaan aan het feit dat er in dit (en elk ander online) spel nu eenmaal altijd spelers zullen zijn die - op een niet erg sociale manier - gebruik maken van de mogelijkheden. Dat betreft o.a. kp en runen 'roven', het scheef aanbieden van handel of het gebruik van pushaccounts en/of dubbele accounts in een BS. Aan de meeste zaken kunnen magiërs binnen hun eigen BS afspraken over maken (en daarop handhaven), maar verder valt er - behalve door Inno zelf - niet veel aan te doen. Je er druk over maken helpt in elk geval niet en heeft dus geen zin...
 
Je eerste regel daar ben ik het 100% eens.
Voor de rest....
Ik kan me nog heel goed herinneren dat één van onze spelers haar ow grotendeels vulde, ze deed een oproep op de chat, we wisten dat er een beginnend lid was dat scherven nodig had en daar zaten we even op te wachten en nog voor diegene er ook maar 1 kennispunt in kon doen was het ow gevuld door een buitenstaander die er met een dikke vette winst en de scherven vandoor ging. Iemand die zelf alle ow al op heel hoog level had staan. Hoe is dat dan helpend?
Hoe kun je als bs nu elkaar helpen als buitenstaanders op de loer zitten om je kisten voor je neus weg te graaien?
Ik vind trouwens dat je ook niet bij een ander voor een paar kp op de eerste rij moet gaan zitten. Als ik wil helpen doe ik dat zonder winstoogmerk en in overleg.
Dit is dus mijn punt, waarom is dat wonder zo gevuld dat er iets te halen valt?
Waarom is er niet op een eerder moment door die persoon die zo druk die scherven nodig heeft alvast 50kp voor 50kp gestort.
Op dat moment is er namelijk niets meer te halen.

Waarom wachten tot de speler zijn wonder zo gevuld heeft dat er niet alleen scherven maar ook WINST te behalen valt?
Die winst hoort er gewoon niet te zijn, want een goed broederschap helpt elkaar.

En geen excuus van er zijn geen KP beschikbaar ofzo voor een beginnend lid. want iedereen krijgt elke week 135+kp ook die beginner asl er 10 of meer kistjes wordt behaald.
Het is een kwestie van je beheersen en niet blind uitgeven.

Als er winst te behalen is door buitenstaanders is dat een teken dat de broederschap gefaald heeft die speler beter en niet voor winst te helpen.
Het moet gewoon heel normaal zijn dat jij dat wonder niet voor 6x 1kp aanbied. maar gewoon 120kp gratis krijgt van je leden en jij die KP ergens anders in kan stoppen.

Dat is de norm.
 
Een scala aan meningen... waarbij opvalt is dat de meeste voorbij gaan aan het feit dat er in dit (en elk ander online) spel nu eenmaal altijd spelers zullen zijn die - op een niet erg sociale manier - gebruik maken van de mogelijkheden. Dat betreft o.a. kp en runen 'roven', het scheef aanbieden van handel of het gebruik van pushaccounts en/of dubbele accounts in een BS. Aan de meeste zaken kunnen magiërs binnen hun eigen BS afspraken over maken (en daarop handhaven), maar verder valt er - behalve door Inno zelf - niet veel aan te doen. Je er druk over maken helpt in elk geval niet en heeft dus geen zin...
Graag wil ik aangeven dat ik heeeeeeeel veel bedanktjes krijg mensen, en zeer zelden een haatmailtje.
Het is wel zo (dat geld voor alle "negatieve" ervaringen) dat dit de momenten zijn dat er vaak heel hard wordt geschreeuwd.

Ik heb in de afgelopen vele jaren duizenden gratis KP mogen ontvangen (meer dan 10.000 maar niet in de buurt van 10 duizenden) in mijn wonderen van spelers waar ik "geholpen" heb hun wonderen te vullen, en ook vele tientallen (meer dan honderd maar geen honderden) dankmailtjes gehad en ik denk 5 a 10 haatmailtjes.

Vanuit mijn oogpunt lijkt de negatieve connotatie dan ook niet terecht.
 
Dit is dus mijn punt, waarom is dat wonder zo gevuld dat er iets te halen valt?
Waarom is er niet op een eerder moment door die persoon die zo druk die scherven nodig heeft alvast 50kp voor 50kp gestort.
Op dat moment is er namelijk niets meer te halen.

Waarom wachten tot de speler zijn wonder zo gevuld heeft dat er niet alleen scherven maar ook WINST te behalen valt?
Die winst hoort er gewoon niet te zijn, want een goed broederschap helpt elkaar.

En geen excuus van er zijn geen KP beschikbaar ofzo voor een beginnend lid. want iedereen krijgt elke week 135+kp ook die beginner asl er 10 of meer kistjes wordt behaald.
Het is een kwestie van je beheersen en niet blind uitgeven.

Als er winst te behalen is door buitenstaanders is dat een teken dat de broederschap gefaald heeft die speler beter en niet voor winst te helpen.
Het moet gewoon heel normaal zijn dat jij dat wonder niet voor 6x 1kp aanbied. maar gewoon 120kp gratis krijgt van je leden en jij die KP ergens anders in kan stoppen.

Dat is de norm.

Wie bepaalt er eigenlijk wat de norm is? In andermans bs?
Je leest niet goed CW.
Wij gebruiken ook netzero en dat loopt als een tierelier. Iedereen in onze bs helpt elkaar. Maar soms kiest een speler er bewust voor om zijn kisten niet via netzero aan te bieden maar om andere spelers uit de bs een kist te laten pakken voor 1 kp. Gewoon zomaar, als cadeau. Dat bestaat gewoon.
Beetje lullig als dat cadeau dan nog voor het uitgepakt kan worden door een buitenstaander gejat wordt.

Ik begrijp best dat er mensen zijn die blij zijn dat er kp gestort wordt in hun wonder, ik zou alleen willen dat de 'kapers' zich ook realiseren dat wat zij hulp noemen, niet voor iedereen hulp is.
Het is een kwestie van beheersen als je ziet dat er ergens kistjes te pakken zijn, je kunt ook gewoon na een week nog eens kijken ipv er meteen in te duiken;)

Haatmail sturen slaat natuurlijk slaat nergens op, maar even een mail sturen met de vraag of het kan stoppen daar zou naar mijn idee best kunnen
en dan daar zou ook gehoor aan gegeven mogen worden.
Dit spel kan op zoveel manieren gespeeld worden, dan kunnen we toch ook rekening met elkaar houden?

Het is een kwestie van beheersen als je ziet dat er ergens kistjes te pakken zijn, je kunt ook gewoon na een week nog eens kijken ipv er meteen in te duiken

Misschien moet ik het anders uitleggen. Als ik mijn achterdeur niet op slot heb is het toch ook niet de norm dat een ander mijn huis leeg haalt ook al bied ik hem die mogelijkheid?
 

Aeva

Chef
Waar jij de plank gigantisch misslaat @Vuurvogel is dat je aanneemt dat iedere broederschap op dezelfde manier speelt en dat alle spelers helderziende zijn. Guess what? Dat zijn ze niet.

De norm in het spel is 'help een andere speler door kennispunten in een wonder te stoppen'. Dat is niet mijn norm of die van mijn BS, maar dat is het advies en dus de norm en daarmee de bedoeling van Elvenar zelf. Kortom, je kunt dit zien als een normale spelregel.

Het punt van @CrazyWizard, als een OW specifiek door je eigen BS moet worden afgevuld, dat je dan ook zelf moet zorgen dat dit op de bedoelde wijze gebeurt, is volkomen juist. Zorg daarom dat ook 'buitenstaanders' kunnen zien wat de bedoeling is.
Dat bereik je door een rekensommetje te gebruiken (aantal benodigde kp's min aantal kp's in de schatkistjes) en te zorgen dat je zodra dat kritieke aantal is bereikt de aanbieding te doen van gratis kistjes (allemaal weg voor 1kp) of een klein lid laten vullen voor de runen en dus de grootste kist. Daarna vul je zelf af. Dan heb je een duidelijke boodschap gezonden aan de duizenden andere spelers in jouw wereld. Bovendien hou je dan zelf je eigen deur dicht.

De vergelijking van je achterdeur slaat helemaal nergens op en dat weet je zelf ook wel.
Als je toch een aardige metafoor wilt, dan is het misschien deze: je woont in een dorp en iedereen weet dat je zo bij iedereen door de achterdeur naar binnen mag komen, dat is adat. Als er dus iemand binnen loopt, is dat normaal. Als je dat niet wilt, of het komt je niet uit, dan doe je de deur op slot. Dat is een duidelijke boodschap die gewoon gerespecteerd wordt.
 
Als je dat niet wilt, of het komt je niet uit, dan doe je de deur op slot.
Ik ben het grotendeels met je eens, echter.. er is geen waterdicht systeem om 'de deur' op slot te doen, tenzij je bereidt bent om je OW dag en nacht te bewaken en - in het geval van in- of voordringers - je hele BS direct te hulp kunt roepen, om die ongewenste vreemdelingen weer buiten te wippen. De enige effectieve wijze die ik zo snel kan bedenken, zou de mogelijk zijn om OW exclusief voor jezelf en/of je BS-genoten toegankelijk te maken, iets wat (lang geleden) al eens als suggestie is aangedragen. Aangezien dit naar mijn gevoel - en zoals hierboven ook al benoemd - haaks staat op Inno's intentie met deze opzet, is dat een stukje functionaliteit wat er waarschijnlijk nooit zal komen. Ik hou mijn adem er iig niet voor in.. ;)
 

Aeva

Chef
@rodeon
Het is heel gemakkelijk om een OW exclusief voor je BS te houden. Er zijn twee opties.

1. Je hanteert de kp-treinen en je let een beetje op dat alle kistjes gevuld worden door andere leden van je BS of je hanteert net-zero, dat werkt even gemakkelijk en is ook voor andere leden van je BS.
2. Je ziet staan hoeveel kp's er nodig zijn om te mogen uppen. Je telt op de waarde van alle schatkistjes. Dat trek je van de benodigde kp's af. Tot je dit aantal ruimschoots bereikt hebt, is een OW niet aantrekkelijk voor derden. Dus als je een bepaalde speler uit je BS erin wilt hebben of je wilt de kistjes voor 1kp weggeven, dan doe je dat net voor of na het bereiken van het kritische getal.

In alle gevallen is een OW buiten bereik van derden.
 
Zelf zie ik het probleem niet zo, begrijpelijk dat iedere speler zijn eigen waarde aan doneren hanteerd en aansluit bij een bs met dezelfde doeleinde.. maar om nu te zeggen buiten staanders, vreemde eenden of andere koek die buiten de bs doneren in je ow aanschouwt als 'je wilt niet dat andere in je ow doneren omdat pakketjes in je bs moeten blijven' vind ik gewoon doelloos.

Heb wel wat tips hiervoor:
*Focus op je eigen ow, en laat anderen al vroegtijdig een mooie dosis kp doneren, voldoende om pakketjes zo nodig uit te sluiten voor anderen buiten je bs als dit het doel is..
*Beginnende spelers, of spelers opzoek naar scherven.. raad het toernooi aan of even flink aan de bak met de bsa, voor een mooie reuzenrad. Beetje goederen spekken zodat een beginnende speler wat kan doen met het toernooi noemen we toch alleen maar gul en helpend.
*wees blij met vreemde eenden in je ow, jaag je ze weg.. komen ze vaak niet zo snel terug :) geef ze brood en ze happen meer ;)
 
Bovenaan