• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Gok-factor in het spel

  • Topicstarter Deleted User - 124539
  • Startdatum

Deleted User - 124539

Guest
Hallo allemaal

Aangezien er in de feedback van het huidige event ook commentaar kwam op de steeds groter wordende gok-factor in het spel, besloot ik maar om daarover een apart topic te starten om daarover verder te discussiëren. Dus als je daar een mening over hebt, laat het eruit!

Zelf hangt mijn mening ervan af waarover het gaat. Bij bijvoorbeeld de toren of events met draaiende kistjes, vind ik het niet erg. Je weet exact waar je aan toe bent, en zeker bij de draaiende kistjes kun je je keuze nog enigszins beïnvloeden. Bij het handwerken, dan vind ik het al ietsje minder. Als je máánden moet wachten voor het recept dat je wilt maken voorbij komt, is de lol er wel af. Geduld is natuurlijk een schone deugd, zeker bij een spel als dit, maar niemand heeft eeuwig geduld, en zo lang wachten is niet meer leuk. Dan bij een event als het huidige mei-event, of het kerstevent is het echt een dieptepunt. Je kans is daar sowieso al klein (1/16), en de kans wordt nóg kleiner door de reshuffle. (Ik heb geen berekeningen gedaan, kan iemand bevestigen of dit klopt, en hoe groot je kans daardoor wordt?) We hebben toen allemaal luid en duidelijk onze mening gegeven dat we het een slecht systeem vonden, en vorig event dachten we dat we ervan af waren. Nu komen ze echter weer met iets gelijkaardigs op de proppen. Wat vinden jullie daarvan? Wat vinden jullie in het algemeen van de steeds groter gok-factor?
 
Hallo allemaal

Aangezien er in de feedback van het huidige event ook commentaar kwam op de steeds groter wordende gok-factor in het spel, besloot ik maar om daarover een apart topic te starten om daarover verder te discussiëren. Dus als je daar een mening over hebt, laat het eruit!

Zelf hangt mijn mening ervan af waarover het gaat. Bij bijvoorbeeld de toren of events met draaiende kistjes, vind ik het niet erg. Je weet exact waar je aan toe bent, en zeker bij de draaiende kistjes kun je je keuze nog enigszins beïnvloeden. Bij het handwerken, dan vind ik het al ietsje minder. Als je máánden moet wachten voor het recept dat je wilt maken voorbij komt, is de lol er wel af. Geduld is natuurlijk een schone deugd, zeker bij een spel als dit, maar niemand heeft eeuwig geduld, en zo lang wachten is niet meer leuk. Dan bij een event als het huidige mei-event, of het kerstevent is het echt een dieptepunt. Je kans is daar sowieso al klein (1/16), en de kans wordt nóg kleiner door de reshuffle. (Ik heb geen berekeningen gedaan, kan iemand bevestigen of dit klopt, en hoe groot je kans daardoor wordt?) We hebben toen allemaal luid en duidelijk onze mening gegeven dat we het een slecht systeem vonden, en vorig event dachten we dat we ervan af waren. Nu komen ze echter weer met iets gelijkaardigs op de proppen. Wat vinden jullie daarvan? Wat vinden jullie in het algemeen van de steeds groter gok-factor?

Maanden wachten bij het handwerken? wat wil je maken dan?
Heb bij zowel de toren als de academie geen problemen, het is daar ook niet echt gokken, de prijzen zijn stabiel en op de lange termijn krijgen we allemaal ongeveer hetzelfde. het is gewoon een kwestie van volhouden. je weet dat er ups en downs zijn en daar kan je rekening mee houden.
Het is dan ook zeker geen gokken, Ik denk dat een potje ganzeborden, of yathzee net zoveel gokken is id mischien wel meer.
En die spelen we ook met veel plezier zonder dat we het gokken noemen.

Het is ook een interessant concept voor innogames omdat ze met diamanten was voordelen kunnen bieden, waardoor ze mogelijk inkomsten binnenkrijgen

Evenementen zijn een ander verhaal. dit zijn gelimiteerde prijzen, al zijn er wel veel evenementen in in de long run is ook hier de gokfactor te negeren, probleem is dat niet elk event dezelfde prijzen heeft en op die schaal is het dus wel een gok.

De "kraskaart" is denk ik door velen gehaat, kwa dagprijzen is het iig 1 grote gok, het verschil tussen spelers is veel groter dan tijdens de draaiende kistjes, ook daar zien we verschillen maar die zijn veel kleiner.

Kwa hoofdprijzen mogen we echter niet klagen, deze zijn deze keer zeer goed haalbaar mits je een behoorlijk actieve speler bent.

ps. wettelijk is gokken is het pas als je er geld instopt en niet weer hoeveel geld je weer terug krijgt.
er moet dus echt geld in (euro's) en je moet er echt geld uit kunnen halen. anders is het geen gokken maar een spelletje.

We zien dit concept niet alleen in freemium games maar ook in gewone betaalde spellen terug (bv Fifa) elvenar kent echter geen methode om prijzen te ruilen en dus kan je er geen geld uit halen, dit is het grote verschil tussen lootboxen in die spellen en elvenar.

Het is een proven meer dan succesvol concept waarmee je tegenwoordig wordt doodgegooid en het maakt niet uit hoeveel we het haten en of niet leuk vinden, het zal nooit verdwijnen en is een van de redenen dat we het spelletje kunnen spelen.
 
Ik ben het helemaal eens met @CrazyWizard... Ik krijg hier op het forum vaak de indruk dat sommige spelers vergeten dat dit - in principe - een spel is wat je gratis online kunt spelen, zonder kosten of verplichtingen. De Toren, events en BSA's worden bedacht om het voor iedereen afwisselend te houden en daarbij er is nooit verplichting om met echt geld aankopen te doen. Helaas is dat voor sommigen blijkbaar nog steeds niet voldoende; een aantal spelers schijnen te denken dat ze door mee te doen - ook bij gratis deelname - Inno een grote dienst bewijzen, waardoor ze eisen mogen stellen. Persoonlijk word ik er een beetje moe van... mag ik dat een keer hardop zeggen? :rolleyes:
 
Gokken is voor mij als er iets te kiezen valt, er moet iets te be-invloeden zijn. Kiezen tussen knopje A en knopje B, waarbij de ene ook echt iets anders doet dan de andere.

In het event echter kan alles onder elk knopje liggen, dus eigenlijk zijn alle 16 knoppen gelijk. Dat is niet gokken, dat is blind knoppen rammen.
De layout suggereert wel dat je iets kunt kiezen, maar je hebt geen informatie waarop je je keuze kunt baseren. Moeilijk doen over welke van de 16 "het beste" is, is volkomen nutteloos, en kun je dus geheel achterwege laten.
 
Zou kunnen dat er een patroon in zit, maar wij zien overal patronen, ook als ze er niet zijn. Onze hersenen werken zo. Uiteraard maakt Inno daar handig gebruik van.
 

DeletedUser726

Guest
Als ik voor een dagprijsje ga en dat 3 x (in 5 verschillende gridjes van 16) weet te scoren, is dat duidelijk hoger dan de waarschijnlijkheid...
@rodeon, ben benieuwd hoeveel kliks (gemiddeld) je dan in een gridje nodig hebt....
 

Deleted User - 124539

Guest
Maanden wachten bij het handwerken? wat wil je maken dan?
Ik miste een stuk van de magische schaakset, ik was ongeveer sinds eind december (tijdens winterevent) aan het wachten om dat te maken, en halverwege maart heb ik daarom een topic gemaakt om voor te stellen min of meer een rotatie in te stellen, zodat elk recept minstens 1 keer in de X weken voorkomt. Jullie hebben dat toen afgedaan, en begin april kreeg ik éindelijk de kans om het te maken. Ik zou het echter nog steeds een goed idee vinden, maar als niemand het met me eens is, laat ik het met rust. Maar van eind december tot halfweg maart is bij mijn weten=2,5 maand, en dus maanden.

Van de toren ben ik het met je eens, die had ik trouwens zelf ook al genoemd van wat ik net goed vind.
 
Als ik voor een dagprijsje ga en dat 3 x (in 5 verschillende gridjes van 16) weet te scoren, is dat duidelijk hoger dan de waarschijnlijkheid...
Nee hoor, 5 tests zijn veel te weinig om te correleren aan de waarschijnlijkheid. Als je dat wilt moet je denken in aantallen tests in getallen met 6 of 7 cijfers.
(Anders gezegd, "waarschijnlijkheid" als getal zegt alleen iets over grooooooote aantallen trekkingen. 10% kans, ik doe 1,000,000 pogingen, hoe vaak is het raak? Voor Inno, over de hele populatie van Elvenar spelers gaan er x% van die spelers met een prijs vandoor.)

Bij kleinere aantallen is random veel meer willekeurig dan je denkt. We denken vaak dat het wel meevalt, maar het valt en niet alleen mee maar even goed ook tegen, en alles wat ertussenin zit. (Probeer maar eens 3 uit 5 keer een 6 met de dobbelsteen te gooien of 3 uit 5 keer munt, komt best vaak voor.)
 
Ik miste een stuk van de magische schaakset, ik was ongeveer sinds eind december (tijdens winterevent) aan het wachten om dat te maken, en halverwege maart heb ik daarom een topic gemaakt om voor te stellen min of meer een rotatie in te stellen, zodat elk recept minstens 1 keer in de X weken voorkomt. Jullie hebben dat toen afgedaan, en begin april kreeg ik éindelijk de kans om het te maken. Ik zou het echter nog steeds een goed idee vinden, maar als niemand het met me eens is, laat ik het met rust. Maar van eind december tot halfweg maart is bij mijn weten=2,5 maand, en dus maanden.

Van de toren ben ik het met je eens, die had ik trouwens zelf ook al genoemd van wat ik net goed vind.

Gemiddeld blijft natuurlijk gemiddeld met uitschieters naar boven en beneden.
Nu is de schaakset een lastig voorbeeld omdat die maar (eenmalig) voorkomt tenzij je hem steeds weer afbreekt.
Maar 1 ding is zeker, hij gaat voorbijkomen. dat je soms was langer moet wachten dan de andere keer zie ik niet echt als een probleem / drama.

er zijn ongeveer 100 actieve recepten, hiervan komen er per dag 24 voorbij waarbij ze zichzelf kunnen herhalen.
normaal gezien komen de items dus met enige regelmaat voorbij.

Ik ben dan ook eigenlijk wel van overtuigd dat het schaakset onderdeel eerder voorbij is gekomen, maar op moment(en) dat je geen tijd of zin had het spel te spelen.
Natuurlijk kan jij 1 van die giga pechvogels zijn, in theorie is het zelfs mogelijk dat je hem nooit ziet, maar dan hebben we het over een astronomisch kleine kans, zo klein dat de kans dat morgen de wereld vernietigd wordt groter is.
Het heeft dan ook niet veel met gokken te maken, maar met wachten en geduld. je hoeft er namelijk niets in te stoppen.
Op jaarbasis zien we 8760 recepten en tegen die tijd is de random al een heel eind genormaliseerd.
Handwerken heeft dus niets met gokken te maken, meer met geduld en uithoudingsvermogen.
 
@rodeon, ben benieuwd hoeveel kliks (gemiddeld) je dan in een gridje nodig hebt....
Als ik de dagprijs wil, kijk ik - voor ik hussel - waar de dagprijs staat. Daarna heb ik vaak maar 4-6 klikjes nodig… werkt niet altijd, maar vaak wel!
 
Als ik de dagprijs wil, kijk ik - voor ik hussel - waar de dagprijs staat. Daarna heb ik vaak maar 4-6 klikjes nodig… werkt niet altijd, maar vaak wel!

Voor wat het waard is, ik begin altijd onderaan en werk dan rij voor rij naar boven. Vaak heb ik de dagprijs dan eerder dan de reshuffle. Maar dat kan puur toeval zijn. Op Winyandor op die manier met iets van 1100 zaden 11 blauwe boomomheiningen binnen geharkt. Vandaag op Arendyll met 600 zaden 5 moederdraken. Dat lijkt naar 1 gebouw per 80-100 zaden uit te middelen. Uiteindelijk middelen als die kanselementen wel op een of andere manier uit zo ook bij deze kanskaart.

Dan naar de oorspronkelijke vraag.
Oorspronkelijk vroeg het spel alleen vaardigheden. Genoeg produceren, juiste troepen kiezen in toernooien en puzzelen met ruimte in de stad. In events was het voornamelijk hard werken om voldoende opdrachten gedaan te krijgen met een beetje kanselement of je vaak genoeg het benodigde goedje won om meer rondes te kunnen doen wat nodig was om de hoofdprijs te halen. Toen liepen velen te klagen dat die te moeilijk was en dat je alleen met mazzel de hoofdprijs kon halen. Nu heb ik ze bijna allemaal wel gehaald dus dat viel ook wel mee. De opdrachten waren voor spelers die ruimte hadden of konden maken makkelijk te doen door heel veel lvl 1 werkplaatsen en T1 bonus neer te zetten en dan alle opdrachten goed vooruit plannen zodat alles klaar stond als de opdracht kwam. In wezen vroeg dat ook vaardigheden.
Gaandeweg kwamen er steeds meer kanselementen in het spel (het schijnt dat dat meer euro's oplevert). De academie, de toren, de 3 kistjes in events. Minder aanspraak op vaardigheid en meer vraag om geduld en begrip van kans rekenen.
Met de kistjes in events konden we tenminste nog wel zelf bepalen waarop we kans willen maken.
Academie hebben we geen enkel controle over, maar daar komt alles vroeg of laat wel langs. Schaakset is inderdaad een lastige omdat je alle delen nodig hebt en de kans op 1 specifiek deel klein is.
Toren was ik eerst ook best misselijk van steeds weer een portaalwinst, maar inmiddels een magisch woonhuis, 2 magische werkplaatsen, 5 dwergenwapenkamers en 1 maansteenbieb gekregen (hoeveel portaalwinsten ik heb kijk ik niet meer naar). Ook dat middelt uiteindelijk dus wel uit (al hoop ik nog steeds op een keer een geest, zoals CW hoopt op zijn eerste magische WP; lol). Vaardigheid gevraagd is alleen nog goed vechten en/of slim onderhandelen voor elke week 2-3 x traplopen. De prijs die we krijgen is uitsluitend afhankelijk van kans en ook die middelt wel weer uit.
Dit mei event en ook met kerst is er de 4x4 kanskaart. We doen de opdrachten waar niet al te veel vaardigheden voor gevraagd worden en rammen er dan een hoop zaden, of wat het ook is, door. Nada vaardigheid of intellectuele uitdaging, maar alleen blind geluk hebben. Al middelt ook dat wel weer uit. En dat is precies waarom er zoveel over geklaagd wordt. Elvenar spelers willen geen kans, maar willen bouwen, plannen, een uitdaging, puzzelen en de oplossing vinden.

Door alle toevoegingen en veranderingen zijn we verschoven van een bouwspel dat vaardigheden vroeg naar een soort kansspel dat vooral begrip van kansrekenen en statistiek vraagt. Als we daar op uit waren zaten we jaren geleden al aan de (online) pokertafel.

Eigenlijk betaal ik liever 5 euro per maand abonnement dan de hele tijd deze kans dingen in de hoop ons te verleiden wat ik toch niet doe, omdat het nooit nodig is. Ik snap ook wel dat degenen die dit spel maken moeten eten en dat dat ergens vandaan moet komen, maar van dit mooie spel een pokertafel maken, is de weg niet. Terug naar vaardigheden, puzzels, inzicht en oplossingen zoeken!
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen gratis spelletje. Je mag eens proeven van het spel als je er geen diams aan besteed. Een kleine inleg, vergelijkbaar met een spel kopen, zoals dat altijd geweest is in de gamingindustrie heb ik dan ook geen problemen. Maar lijkt het mij toch de bedoeling dat je weet wat je koopt. Heel veel elementen in het spel weet je niet in hoeverre je daar beter van zal worden... en zo wordt het een kansspel. Bij een MA weet je wat er beter wordt, ook bij de arbeidershut. Niet bij zaden of kristallen aankopen. Dat is zuiver geld, omzetten in diamanten of eventeenheden, met daaraan een geluksfactor bij het inwisselen (bijgestuurd daar een algoritme).
Er zit duidelijk een regelaar op de toren die er voor zorgt dat wat je te veel hebt niet meer te kiezen valt. Men stuurt jou richting tekorten (steeds om te stimuleren tot aankopen). Overal zie ik dat terugkomen. Ook door bv. troepenupgrades en de kazernesnelheid onevenredig te laten stijgen (zo push je iemand om tijdboosts en extra tools in de MA te maken, die ook na een poosje niet meer voldoen). Voor een speler die doordacht doorspeelt wordt zo een manier van onbalans echt niet geapprecieerd. Ook de stijgende bouwtijden, onevenredigheid in de techboom vs goederen besteden (mana is totaal uit balans) en pushen tot diamsaankopen, zorgen ervoor dat iemand die dit een heel leuk spelletje vond in 1e instantie, nu helemaal niet meer zo enthousiast is hoor. Men wringt hun creatie de nek om. Net zoals bij Goodgame, waar intussen de werelden zijn leeggelopen. Die vorm van bedrog is een killer. Kan men dan profiteren van de onwetende, dat blijft niet duren. Het is aan ontwikkelaars om doordachte spelers met de nodige inzet te belonen...en niet af te straffen!!!!!!!Nu is dat omgekeerd. Totaal onlogisch en het doet mij weglopen van het spel. Als er niks verandert aan bepaalde onbalansen houd het dan ook op voor mij. Dat is dan 0 Euro dat ze aan mij verdienen...is dat dan slim van de makers?

Wie die manier van misleiden van de ontwikkelaars nog kan appreciëren is blind en hoogst verslaafd aan dit spelletje, verheerlijkt het eerder corrupte element dat er ingeslopen is, dan eerder het te gaan aankaarten als bedrog en misleiding. Eens verslaafd, kan men blijkbaar alles van iemand vragen als ik de verdedigers van de ontwikkelaars lees. CW en Rodeon bv. Zien jullie het nog zelf? (dit zijn geen dobbelstenen met gelijke kansen CW, dat weet je niet en kan je onmogelijk stellen bij een computergestuurd spel. Toch doe je dat continue)
 
Volgens jouw theorie (wat theoretisch mogelijk is) zou ik afgelopen weken gebombardeerd zijn met vraag naar orks in de toren.

Er is inderdaad een vorm van gradatie in de toren:
munten en voorraden 100%
Alle 9 goederen, veel kans.
Mana, zaden, orks, beperkte kans

Al het andere wat je schijft is totale onzin, ik denk dat ik voldoende heb aangetoond dat je om de "random" heen kan werken.
En heb voor bv de combat gebouwen in de MA de data van meer dan een jaar om dat te onderbouwen.
Alles wat je hierboven schrijft heb ik in de afgelopen 5 jaar nog niet kunnen ontdekken. nergens heb ik een duidelijke sturing kunnen vinden in het manipuleren van kansen op spelersniveau die jouw claim ondersteund. nog hebben anderen die dergelijke data onderzoeken dat kunnen ontdekken.
 
Je mag eens proeven van het spel als je er geen diams aan besteed.

Ik proef al 16 hoofdstukken. In het begin wel een paar keer diamanten gekocht vanuit de gedachte, dat als ik met een bioscoopkaartje de makers van de film betaal, het wel zo redelijk is dat hier ook te doen gezien de vele uren spelplezier die ik hier krijg. Ik heb dat al een hele tijd niet meer gedaan. Niet zo zeer omdat ik dat niet zou willen, maar omdat ik geen idee heb waaraan ik die diamanten zou moeten besteden.

Er zit duidelijk een regelaar op de toren die er voor zorgt dat wat je te veel hebt niet meer te kiezen valt.

Ik heb van alles veel en kom niets te kort. Met deze redenering zou ik dan dus niets meer kunnen kiezen.... dat klopt dus alvast niet.
Het is me ook niet duidelijk wanneer we van iets te veel zouden hebben. Munten en voorraden kunnen vol zitten. Is dat te veel? Van marmer, hout en staal heb ik 4-6 miljoen. Die komen regelmatig langs in de toren dus dat is dan blijkbaar nog niet teveel. Hoeveel is dan wel te veel?

Ik ben bang dat je een patroon denkt te zien, dat er niet is. Ik zie van alles wat langskomen in de toren. Al vecht ik grofweg 80% en zie ik dus niet zoveel onderhandelingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo mijn testing gedaan. Niks is zo toevallig. Als men spreekt van overal te veel en geen tekorten...dan kan je ook niet weten wat ik zeg. Kan je ook niet zeggen dat dat niet klopt. Het spel zit vol bedrog om het simpel te zeggen.
 
Dit spelletje verliest zijn amusementswaarde naarmate je hoger in lvl komt. Zou dat zo maar even omgekeerd horen te zijn. Het plezante is er af. Om dan blind verslaafde spelers die overal te veel van hebben geen mening hierover te zien vormen dan wel al te makkelijk een zin eruit te halen waar iet mogelijks niet klopt. Geef toch gewoon toe dat het zakzetterij is. In den beginne kan je dat negeren, ook als je nergens echt meedraait bovenaan zal dat niet veel uitmaken en makkelijk te relativeren zijn. Puur...dat is hoe je een echte waardemeter hebt...doorspelend en geen steken laat vallen. Die tekorten zijn zo omdat ik er het uiterste uithaal. Wie zo veel overheeft is aan het inhouden of speelt al heel lang op een volgroeide stad. Men is vergeten de balans er in te houden bij de updates en hervormingen. Bij het creëren van nieuwe hoofdstukken. Dit dient enkel nog om ons aan het lijntje te houden en ons jaren te laten verkwanselen aan een nongame. Geef mij maar CIV, Simcity of Knights of Honour. Daar klopt het tenminste en wordt je niet geringeloord langs alle kanten.
 
Lol wij mogen geen mening hebben omdat we het niet met je eens zijn?
Ben benieuwd wat jouw "test" inhoud, data is iets dat je over een langer termijn of over veel delen moet verzamelen om enig oordeel te mogen hebben.
2 torens met maximaal 72 datapunten is geen test, hooguit toeval.
Speel eerst maar eens alle 21 torengoederen vrij (zodat niet steeds je data wordt beinvloed door nieuwe goederen) en begin dan met een dataset van 50-100 torens * 3 nivo's, dan kan je mischien mogelijk een hint / idee krijgen in de ene of andere richting, daarna verzamelen je nog eens 100-200 torens om een bevestiging te vinden waarbij er een "overduidelijk" verschil te zien moet zijn zodat het buiten de foutmarge valt.
Daarna kan je vergelijken hoe de "vervanging werkt bij "

Ik speel elke week met 5 acounts (2 op winyandor 3 op arendyll) de toren met in totaal 224+ datapunten waarvan ik er ongeveer 20 vecht, en ik heb nog nooit het idee gehad dat die mijn "laagste" voorraad aan goederen target om mij in wat voor vorm dan ook te pesten.
Ik heb wel eens een toren gehad op 1 account waarbij steeds om orks werd gevraagd terwijl ik die zo goed als op waten en dat ik deels vastzat of er omheen moest "gokken" om ze zoveel mogelijk te ontwijken, maar heb ook torens gehad op datzelfde account met geen tot nauwelijks vraag naar orks terwijl ik die niet tot nauwelijks had

OP CW de afgelopen weken ook op een orkinfuus gezeten en zal dat voorlopig ook nog wel zitten, echter geen problemen gehad om de toren te volbrengen. natuurlijk probeer ik de schade wel zoveel mogelijk te ontlopen als ik de vraag krijg, maar dat lijkt me logisch dat je niet vol inzet op de goederen die je erg weinig bezit.

En als andere speler leuker zijn, dan moet je die gaan spelen.
 
Bovenaan