Ik ga je proberen uit te leggen dat je niet zomaar kan zeggen dat er sprake is van spelers die de boel proberen te besodemieteren.
De handel die je ziet in het handelsgebouw zijn de aanbiedingen die om wat voor reden dan ook nog niet door anderen geaccepteerd zijn.
Helaas vermeldt het handelsgebouw niet de tijd dat een aanbieding al staat, dus kan je niet zien of de aanbieding er pas 5 minuten staat of al dagen.
Er zijn twee hoofdredenen voor spelers om 1-ster handel te plaatsen:
1. de markt bespelen en wat winst pakken
2. ruil binnen broederschappen
De markt bespelen en wat winst pakken zie je wel gebeuren met op dat moment veelgevraagde goederen. Deze spelers willen proberen te profiteren van schaarste die op dat moment speelt, bijvoorbeeld door een bepaald toernooi. De ruilverhouding is ietwat scheef, maar niet te scheef want als hun aanbod niet geaccepteerd wordt, verdienen ze niets. Dit zijn geen aantrekkelijke aanbiedingen tenzij je hoge nood hebt, maar het zouden geen aanbiedingen moeten zijn die je zwaar irriteren. Je wordt niet belazerd, je ruilt nog steeds tegen betere verhoudingen dan de groothandelaar.
Ruil binnen broederschappen zie je vooral gebeuren op het einde van de week en zaterdag, als spelers hun laatste punten in toren en toernooi binnen willen halen. Die punten worden vaak verdiend met onderhandelen en als je dan knel komt te zitten is het een uitkomst als een vergevorderd lid uit je broederschap je uit de brand helpt. Deze aanbiedingen kunnen echt heel erg scheef zijn. Zo scheef dat geen weldenkend mens ze van een onbekende zou accepteren, maar binnen de broederschap is dat natuurlijk anders. Deze ruil verloopt meestal vrij snel, maar zo'n scheve ruil kan een paar uur duren voor die geaccepteerd wordt, hangt een beetje af van de dynamiek van de broederschap. En dan kan je 'm tegenkomen in het handelsgebouw en denken "wat de flipsaus!".
Zoals ik je laat zien, kan je dus niet direct zien of een hele scheve aanbieding een 'poging tot oplichting' is. Als het handelsgebouw ook de leeftijd van een aanbieding zou vermelden, zou je wellicht wel een indicatie krijgen: aanbiedingen die al dagen staan en gigantisch scheef zijn, zou ik wel verdacht gaan vinden.
Maar ik heb echt redenen om te verwachten dat er geen sprake is van "oplichters" in het handelshuis. En zo er al grapjassen zijn die het eens proberen, dat die zo weinig succes hebben dat ze het vanzelf opgeven.