• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

scheve handel

het zal wel vaak besproken zijn maar ik ga het er dus weer over hebben.. het gaat me steeds meer tegenstaan om van die spelers tegen te komen die belachelijke scheve hasndel aanbieden.. ik vind het niet kunnen. en dat de spelleiding het toestaat is voor mij onbegrijpelijk.. Het is voor sommige spelers ook maar een kleine stap van dit spel naar het werkelijke leven om de boel te bedonderen.. Als het hier al makkelijk gaat dan kan het in het werkelijke leven wellicht ook wel. Er zou dan ook iemand moeten zijn die de verantwoording neemt in deze..
 
Mja frusterend kan het zijn, de enige die controle heeft betreft de handel ben jezelf.. filter zonodig maar die scheve handel is zichtbaar voor jou (en anderen) ben ik bang.
Je kunt altijd kijken of er spelers zijn die wel eerlijk handelen en die vragen of ze willen/kunnen verhandelen als het niet wilt lukken in de bs.

Hopelijk kan je het van je af zetten want denk niet dat het ooit aangepast zal worden.
 
het gaat me steeds meer tegenstaan om van die spelers tegen te komen die belachelijke scheve hasndel aanbieden
De reden waarom je de scheve handel ziet is omdat er maar weinig zijn die het pakken. Alle normale handel wordt snel aangenomen, en de troep blijft over.

Met andere woorden, het is goed dat je geen grote hoeveelheden normale handel ziet.

Je kunt je gaan ergeren aan de scheve handel, maar het is er al zo lang als het spel bestaat, en het gaat ook niet weg. Het beste wat je kunt doen is het negeren.

Kijk of er iets van je gading tussen zit op de markt. Zodra je 1-ster handel ziet kun je ophouden met lezen, want alles eronder is alleen maar grotere troep.

Ga niet wachten tot iemand een leuk bod zet. In plaats daarvan zet een eigen bod op de markt en je hebt je goederen zomaar binnen.
 
Ik ga je proberen uit te leggen dat je niet zomaar kan zeggen dat er sprake is van spelers die de boel proberen te besodemieteren.

De handel die je ziet in het handelsgebouw zijn de aanbiedingen die om wat voor reden dan ook nog niet door anderen geaccepteerd zijn.
Helaas vermeldt het handelsgebouw niet de tijd dat een aanbieding al staat, dus kan je niet zien of de aanbieding er pas 5 minuten staat of al dagen.

Er zijn twee hoofdredenen voor spelers om 1-ster handel te plaatsen:
1. de markt bespelen en wat winst pakken
2. ruil binnen broederschappen

De markt bespelen en wat winst pakken zie je wel gebeuren met op dat moment veelgevraagde goederen. Deze spelers willen proberen te profiteren van schaarste die op dat moment speelt, bijvoorbeeld door een bepaald toernooi. De ruilverhouding is ietwat scheef, maar niet te scheef want als hun aanbod niet geaccepteerd wordt, verdienen ze niets. Dit zijn geen aantrekkelijke aanbiedingen tenzij je hoge nood hebt, maar het zouden geen aanbiedingen moeten zijn die je zwaar irriteren. Je wordt niet belazerd, je ruilt nog steeds tegen betere verhoudingen dan de groothandelaar.

Ruil binnen broederschappen zie je vooral gebeuren op het einde van de week en zaterdag, als spelers hun laatste punten in toren en toernooi binnen willen halen. Die punten worden vaak verdiend met onderhandelen en als je dan knel komt te zitten is het een uitkomst als een vergevorderd lid uit je broederschap je uit de brand helpt. Deze aanbiedingen kunnen echt heel erg scheef zijn. Zo scheef dat geen weldenkend mens ze van een onbekende zou accepteren, maar binnen de broederschap is dat natuurlijk anders. Deze ruil verloopt meestal vrij snel, maar zo'n scheve ruil kan een paar uur duren voor die geaccepteerd wordt, hangt een beetje af van de dynamiek van de broederschap. En dan kan je 'm tegenkomen in het handelsgebouw en denken "wat de flipsaus!".

Zoals ik je laat zien, kan je dus niet direct zien of een hele scheve aanbieding een 'poging tot oplichting' is. Als het handelsgebouw ook de leeftijd van een aanbieding zou vermelden, zou je wellicht wel een indicatie krijgen: aanbiedingen die al dagen staan en gigantisch scheef zijn, zou ik wel verdacht gaan vinden.

Maar ik heb echt redenen om te verwachten dat er geen sprake is van "oplichters" in het handelshuis. En zo er al grapjassen zijn die het eens proberen, dat die zo weinig succes hebben dat ze het vanzelf opgeven.
 

Aeva

Chef
Helaas vermeldt het handelsgebouw niet de tijd dat een aanbieding al staat
Dat kun je wel degelijk zien. De tijd loopt terug en hoe minder tijd er op de klok staat hoe langer de aanbieding al in het handelshuis staat. Je ziet dit door over het vinkje achter de aanbieding te hooveren. Teruglooptijd is 7 dagen (6 dagen 23 uur staat er dan).
 

Aeva

Chef
je ruilt nog steeds tegen betere verhoudingen dan de groothandelaar
Dat geldt zeker niet voor elke speler. Hoe verder in het spel, hoe minder het verschil. Ik zit momenteel op 1:1.
Gewoon fors investeren in je Bloeiend Handelaarsgilde, maar vooral niet te vroeg beginnen want de echte winst van dit OW komt in de laatste paar hoofdstukken.
 
Laatst bewerkt:

Aeva

Chef
De irritatiefactor zit in het aantal pagina's...
Even mijn handelshuis als voorbeeld:
basisgoederen 0/0 en daarna 3/4 - 3/4 - 7/14 - 8/10 - 2/4 - 4/7 - 2/6 - 11/20 - 4/11, het totaal is 61/98.
 
Dat kun je wel degelijk zien. De tijd loopt terug en hoe minder tijd er op de klok staat hoe langer de aanbieding al in het handelshuis staat. Je ziet dit door over het vinkje achter de aanbieding te hooveren. Teruglooptijd is 7 dagen (6 dagen 23 uur staat er dan).
Ik had geen idee waar je het over had, zelfs niet meteen toen ik in het Handelshuis op de browserversie keek, maar toen liet ik mijn muis over de "accepteer aanbieding" groene pijl hangen en zag ik inderdaad de tijd. Ik speel echter in de app en die heeft deze functionaliteit niet.

Interessant om dit te kunnen zien.
 

Aeva

Chef
Historisch gezien is de kwestie van vraag en aanbod door de millennia heen heel verschillend plus dat lang niet elke cultuur dit op dezelfde manier benaderd. Het westerse economische systeem a.k.a. kapitalisme is verreweg het meest scheve van allemaal. De spelers die hier in dit spel respectievelijk voor of tegen scheve handel zijn, hebben in ieder geval een heel verschillend perspectief.

PS. ik heb zeker niet de bedoeling om een politieke discussie te starten...
 
Als ik met jou een briefje van 100 euro wil ruilen voor 100 losse euro en jij geeft me er 90 voor terug leg mij dan even uit wat daar niet scheef aan is.
Als jij het er voor over hebt is er niets scheef aan, misschien vind je 90 losse munten wel leuker, het is geen verplichting hoor want dan wordt het wat anders.
 
Als ik met jou een briefje van 100 euro wil ruilen voor 100 losse euro en jij geeft me er 90 voor terug leg mij dan even uit wat daar niet scheef aan is.
Trouwens even een leuke anekdote, jouw voorbeeld heb ik letterlijk een keer mee gemaakt een jaar of 20 geleden in een hotel in Schotland waar het Scottish Darts Open werd gehouden. Je kon alleen sigaretten trekken uit een automaat maar er was geen wisselgeld meer en kochten er mensen munten voor meer geld. Waren toen nog ponden denk ik. EDIT, zijn nog steeds Ponden bedenk ik me net.
 

Aeva

Chef
Oké dan: briefje van 100 ruilen voor 90 losse is gewoon misbruik maken van een situatie. Ergo: de essentie van kapitalisme.
Nu kun je van mening zijn dat dat prima is, maar je kunt ook van mening zijn dat het 'not done' is.
Scheve handel in een notendop :cool:
 
100 ruilen voor 90 is eigenlijk ook een beetje verkeerd voorbeeld omdat het in principe om hetzelfde product gaat, maar 100 dollar voor 90 euro is wel zo een voorbeeld en die balans verandert per dag.
 

Aeva

Chef
Laten we dan even vaststellen dat we hier in discussie zijn gegaan over gratis fantasiespullen in een gratis fantasiespel...
Scheve handel is altijd verkeerd onverschillig of iemand het aanneemt of niet. Blijft onverlet dat het iedereen vrij staat om te spelen zoals hij/zij dat wil en om zelf te beoordelen wat wel en wat niet acceptabele fantasie-handel is.
 
Bovenaan