• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

oude wonderen

Hoi,
Ik speel zowel in Arendyll als in Wyandor.
Als je verder in het boek komt, komen er ook nieuwe oude wonderen beschikbaar. Ik kan ze niet allemaal plaatsen, want daar is eenvoudigweg te weinig ruimte voor.
De omschrijving van wat een oud wonder precies doet is mij niet altijd even duidelijk.
Zo denk ik erover de eindeloze uitgraving maar te verwijderen.
Maar welk oud wonder is nou echt degene waarvan je zegt, die moet je echt plaatsen?
 
Dat heeft er puur mee te maken hoe je speelt.
Als je veel vecht met toernooi dan heb je OW nodig die je troepen sterker maken of je wachtrij voor militaire gebouwen verkorten.
Als je veel onderhandelt in de toren en/of toernooi dan heb je andere OW nodig die er voor zorgen dat je meer goederen of andere grondstoffen maakt. Daarbij moet je ook denken aan OW die afname van speciale goederen verminderd. Maar die ook je cultuur verbeterd waardoor je meer muntjes enz. krijgt of OW die betoveringen verlengen.

Voor vechten is heiligdom/vechtklooster het beste OW die er is en geeft ook nog eens een boost aan je cultuur.
Voor vechten is ook naalden vd storm en vliegende academie heel goed want die verkorten je wachtrij waardoor je sneller kan maken.
Voor cultuur is wachttoren ruïnes het beste OW. Geeft een behoorlijke boost op je verplichte cultuur en met veel bh krijgen geeft die extra cultuur.
Voor bevolking is dat gouden afgrond en geeft ook veel munten.
Voor hamertjes is dat toren van welvaart omdat je elk 3 uur kan ophalen. En verlengt de duur van je hamerspreuken.
Voor vermindering afname speciale goederen heb je zonsondergangtoren (zaden) doolhof (mana) simia (spirituele goederen)
Voor gastras heb je bloeiende handelaar zodat je meer gastras goederen kan maken en onderhandelen met de groothandelaar word goedkoper.
Voor toernooi is tijdsprong een aanrader omdat je wachttijd verkort word en geeft ook nog eens een boost aan je spirituele goederen.
Sommige OW doen soms 2 verschillende dingen.

Dus afhankelijk van hoe je speelt moet je heel goed kijken welke keuze je maakt en laat je evt. adviseren door je BS genoten.
En zorg ervoor dat als je een OW plaatst dat je die ook naar een hoog level wilt hebben. 10 of 15 OW neer zetten en niet verder gaan dan level 5 is zonde van je ruimte en ook van de kp die je er in stopt. Veel BS hanteren kp treintjes voor OW en maak daar gebruik van.
 
Interessante draad, @wunjo . Ik snap ineens de afkeer die ik bij oudere spelers merk over de Grote Klokkentoren. Die heeft me een nerf van jewelste gekregen in 2017. Zoiets werkt altijd lang door. "Het generfde ding" is een stigma waar zoiets nooit vanaf komt. Omdat je weet hoe goed het ooit was.

Ondertussen ben ik als jonkie heel tevree met de combi Grote Klokkentoren en Wachttoren ruïnes, maar ik weet dus niet beter.
 

Aeva

Chef
Volgens mij hangt de plaatsing van Oude Wonderen erg af van wat je met je stad wilt bereiken. Als je graag toernooien en toren speelt, en in een actieve BS zit die 10 kisten haalt en ambitie heeft voor de gouden toren, dan kies je voor andere OW's dan wanneer je het rustig aan doet en vooral aandacht besteed aan het bouwen van een mooie stad plus dat je een hoge ranking wilt hebben.

Voor een toernooi en toren BS zijn een paar wonderen niet nuttig:
*Boek der Geheimen
*Eindeloze Uitgraving
*Wachttoren Ruïnes
*Troon van de Hoge Heren
*Enars Ambassade
*Doolhof
Boek en Uitgraving zijn tijdelijk interessant voor beginners (t/m dwergen). Evenement gebouwen die kp’s of voorraden leveren zijn beter.
Wachttoren Ruïnes is nuttig als je weinig culturele gebouwen hebt (of hiervoor kiest), maar alleen als je dit OW op het hoogste level hebt.
Doolhof is vanaf hoofdstuk XVI een goede optie maar alleen op hoog niveau. je kunt mana ook opvangen met evenementgebouwen en je merkt vanzelf als je een omslagpunt bereikt waarbij dat niet voldoende is. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.

De vechters in een toernooi en toren BS hebben veel aan:
*Vechtklooster (elf) of Heiligdom (mens) => levenskracht
*Naalden, Vliegende Academie en Overwinningsbronnen => trainingssnelheid
*Dwergenbolwerk en Sluwe Paddestoel => trainingsomvang
Voor deze basis OW’s is het belangrijk om ze zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk level te krijgen.
In latere hoofdstukken komen OW’s die schade verhogen en grotere aantallen trainen hier nog bij:
*Heldensmederij => meer schade zware melee troepen
*Drakenabdij => meer schade magische troepen
*Tempel der Padden => meer schade lange afstand troepen
*Simia Sapiens => grotere aantallen trainen
*Tijdsprong => verkort wachttijd tussen toernooironden

Een aantal OW’s is in het algemeen nuttig. Dit zijn:
*Gouden Afgrond => munten en volk
*Zalen onder de Berg => goederenproductie en volk
*Torens van Welvaart => voorraden en tijdsduur voorradenspreuk en voorradenproductie
*Drakenabdij => mana per spreuk
*Piramide van Loutering => spirituele goederen bij ophalen orks
*Opslagvortex => verhoogt productie spirituele goederen
*Warme bron der jeugd => vooral meer volk
*Tempel der Geesten => produceert unurium (vanaf hfd 17 in handelshuis)

De andere OW’s zijn nuttig afhankelijk van je manier van spelen. Als je regelmatig of vaak onderhandelt of als je voorraden en goederen tekort komt of als je weinig eventgebouwen hebt voor mana en zaden dan kun je deze plaatsen. Of als je genoeg ruimte hebt…
*Kristalvuurtoren (elf) of Klokkentoren (mens) => goederen bij burenhulp en tijdsduur van burenhulp
*Bloeiend Handelaarsgilde => minder kosten groothandelaar en meer goederen groothandelaar en verhoogde portaalproductie gastras, op hoog niveau vooral nuttig in de late hoofdstukken. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.
*Elvenar Handelscentrum => zaden en tijdsduur magische productie spreuk en meer magische productie bij gebruik spreuk
*Zonsondergangtorens => zaden en minder afname zaden
*Vuurtoren van Goed Nabuurschap => tijdsduur betoverd geschenk spreuk en productie betoverd geschenk en mana bij burenhulp

Je kunt nooit alle OW's plaatsen zonder (grote) concessies te doen aan de rest van de noodzakelijke/nuttige gebouwen. Daarom moet je weten wat voor soort speler jij bent en een BS zoeken die bij jouw spelstijl past.
 
Volgens mij hangt de plaatsing van Oude Wonderen erg af van wat je met je stad wilt bereiken. Als je graag toernooien en toren speelt, en in een actieve BS zit die 10 kisten haalt en ambitie heeft voor de gouden toren, dan kies je voor andere OW's dan wanneer je het rustig aan doet en vooral aandacht besteed aan het bouwen van een mooie stad plus dat je een hoge ranking wilt hebben.

Voor een toernooi en toren BS zijn een paar wonderen niet nuttig:
*Boek der Geheimen
*Eindeloze Uitgraving
*Wachttoren Ruïnes
*Troon van de Hoge Heren
*Enars Ambassade
*Doolhof
Boek en Uitgraving zijn tijdelijk interessant voor beginners (t/m dwergen). Evenement gebouwen die kp’s of voorraden leveren zijn beter.
Wachttoren Ruïnes is nuttig als je weinig culturele gebouwen hebt (of hiervoor kiest), maar alleen als je dit OW op het hoogste level hebt.
Doolhof is vanaf hoofdstuk XVI een goede optie maar alleen op hoog niveau. je kunt mana ook opvangen met evenementgebouwen en je merkt vanzelf als je een omslagpunt bereikt waarbij dat niet voldoende is. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.

De vechters in een toernooi en toren BS hebben veel aan:
*Vechtklooster (elf) of Heiligdom (mens) => levenskracht
*Naalden, Vliegende Academie en Overwinningsbronnen => trainingssnelheid
*Dwergenbolwerk en Sluwe Paddestoel => trainingsomvang
Voor deze basis OW’s is het belangrijk om ze zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk level te krijgen.
In latere hoofdstukken komen OW’s die schade verhogen en grotere aantallen trainen hier nog bij:
*Heldensmederij => meer schade zware melee troepen
*Drakenabdij => meer schade magische troepen
*Tempel der Padden => meer schade lange afstand troepen
*Simia Sapiens => grotere aantallen trainen
*Tijdsprong => verkort wachttijd tussen toernooironden

Een aantal OW’s is in het algemeen nuttig. Dit zijn:
*Gouden Afgrond => munten en volk
*Zalen onder de Berg => goederenproductie en volk
*Torens van Welvaart => voorraden en tijdsduur voorradenspreuk en voorradenproductie
*Drakenabdij => mana per spreuk
*Piramide van Loutering => spirituele goederen bij ophalen orks
*Opslagvortex => verhoogt productie spirituele goederen
*Warme bron der jeugd => vooral meer volk
*Tempel der Geesten => produceert unurium (vanaf hfd 17 in handelshuis)

De andere OW’s zijn nuttig afhankelijk van je manier van spelen. Als je regelmatig of vaak onderhandelt of als je voorraden en goederen tekort komt of als je weinig eventgebouwen hebt voor mana en zaden dan kun je deze plaatsen. Of als je genoeg ruimte hebt…
*Kristalvuurtoren (elf) of Klokkentoren (mens) => goederen bij burenhulp en tijdsduur van burenhulp
*Bloeiend Handelaarsgilde => minder kosten groothandelaar en meer goederen groothandelaar en verhoogde portaalproductie gastras, op hoog niveau vooral nuttig in de late hoofdstukken. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.
*Elvenar Handelscentrum => zaden en tijdsduur magische productie spreuk en meer magische productie bij gebruik spreuk
*Zonsondergangtorens => zaden en minder afname zaden
*Vuurtoren van Goed Nabuurschap => tijdsduur betoverd geschenk spreuk en productie betoverd geschenk en mana bij burenhulp

Je kunt nooit alle OW's plaatsen zonder (grote) concessies te doen aan de rest van de noodzakelijke/nuttige gebouwen. Daarom moet je weten wat voor soort speler jij bent en een BS zoeken die bij jouw spelstijl past.
Helder! bedankt
 
Volgens mij hangt de plaatsing van Oude Wonderen erg af van wat je met je stad wilt bereiken. Als je graag toernooien en toren speelt, en in een actieve BS zit die 10 kisten haalt en ambitie heeft voor de gouden toren, dan kies je voor andere OW's dan wanneer je het rustig aan doet en vooral aandacht besteed aan het bouwen van een mooie stad plus dat je een hoge ranking wilt hebben.

Voor een toernooi en toren BS zijn een paar wonderen niet nuttig:
*Boek der Geheimen
*Eindeloze Uitgraving
*Wachttoren Ruïnes
*Troon van de Hoge Heren
*Enars Ambassade
*Doolhof
Boek en Uitgraving zijn tijdelijk interessant voor beginners (t/m dwergen). Evenement gebouwen die kp’s of voorraden leveren zijn beter.
Wachttoren Ruïnes is nuttig als je weinig culturele gebouwen hebt (of hiervoor kiest), maar alleen als je dit OW op het hoogste level hebt.
Doolhof is vanaf hoofdstuk XVI een goede optie maar alleen op hoog niveau. je kunt mana ook opvangen met evenementgebouwen en je merkt vanzelf als je een omslagpunt bereikt waarbij dat niet voldoende is. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.

De vechters in een toernooi en toren BS hebben veel aan:
*Vechtklooster (elf) of Heiligdom (mens) => levenskracht
*Naalden, Vliegende Academie en Overwinningsbronnen => trainingssnelheid
*Dwergenbolwerk en Sluwe Paddestoel => trainingsomvang
Voor deze basis OW’s is het belangrijk om ze zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk level te krijgen.
In latere hoofdstukken komen OW’s die schade verhogen en grotere aantallen trainen hier nog bij:
*Heldensmederij => meer schade zware melee troepen
*Drakenabdij => meer schade magische troepen
*Tempel der Padden => meer schade lange afstand troepen
*Simia Sapiens => grotere aantallen trainen
*Tijdsprong => verkort wachttijd tussen toernooironden

Een aantal OW’s is in het algemeen nuttig. Dit zijn:
*Gouden Afgrond => munten en volk
*Zalen onder de Berg => goederenproductie en volk
*Torens van Welvaart => voorraden en tijdsduur voorradenspreuk en voorradenproductie
*Drakenabdij => mana per spreuk
*Piramide van Loutering => spirituele goederen bij ophalen orks
*Opslagvortex => verhoogt productie spirituele goederen
*Warme bron der jeugd => vooral meer volk
*Tempel der Geesten => produceert unurium (vanaf hfd 17 in handelshuis)

De andere OW’s zijn nuttig afhankelijk van je manier van spelen. Als je regelmatig of vaak onderhandelt of als je voorraden en goederen tekort komt of als je weinig eventgebouwen hebt voor mana en zaden dan kun je deze plaatsen. Of als je genoeg ruimte hebt…
*Kristalvuurtoren (elf) of Klokkentoren (mens) => goederen bij burenhulp en tijdsduur van burenhulp
*Bloeiend Handelaarsgilde => minder kosten groothandelaar en meer goederen groothandelaar en verhoogde portaalproductie gastras, op hoog niveau vooral nuttig in de late hoofdstukken. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.
*Elvenar Handelscentrum => zaden en tijdsduur magische productie spreuk en meer magische productie bij gebruik spreuk
*Zonsondergangtorens => zaden en minder afname zaden
*Vuurtoren van Goed Nabuurschap => tijdsduur betoverd geschenk spreuk en productie betoverd geschenk en mana bij burenhulp

Je kunt nooit alle OW's plaatsen zonder (grote) concessies te doen aan de rest van de noodzakelijke/nuttige gebouwen. Daarom moet je weten wat voor soort speler jij bent en een BS zoeken die bij jouw spelstijl past.

Lijstje is denk ik redelijk correct op 2 uitzonderingen na.
Wachttoren hoort zeker wel bij wonderen die in het algemeen nuttig zijn. het is een wonder dat je niet moet onderschatten. en opslagvortex is in mijn beleving het totaal niet waard. die mag op de junk lijst. hij geeft namelijk maar heel weinig extra spirituele goederen (maar 50% van dat andere wonder die dat doet en de 2de power is ook nutteloos tegen de tijd dat je die vrijspeeld)
 

Aeva

Chef
Lijstje is denk ik redelijk correct op 2 uitzonderingen na.
Wachttoren hoort zeker wel bij wonderen die in het algemeen nuttig zijn. het is een wonder dat je niet moet onderschatten. en opslagvortex is in mijn beleving het totaal niet waard. die mag op de junk lijst. hij geeft namelijk maar heel weinig extra spirituele goederen (maar 50% van dat andere wonder die dat doet en de 2de power is ook nutteloos tegen de tijd dat je die vrijspeeld)
Wachttoren is het naar mijn mening pas waard als je deze op een hoog level hebt staan, dus niet ergens in orks op 5 ;)
Ik denk dat de opslagvortex na een tijdje inderdaad nut kan verliezen, als je snel vrijspeelt heb je er een tijd wel iets aan.
 
Wachttoren is het naar mijn mening pas waard als je deze op een hoog level hebt staan, dus niet ergens in orks op 5 ;)
Ik denk dat de opslagvortex na een tijdje inderdaad nut kan verliezen, als je snel vrijspeelt heb je er een tijd wel iets aan.
Tja aan zoveel wonderen heb je niet veel op level 5 en in het hoofdstuk dat je ze vrijspeeld, ik bedoel eenheden versnellen als je net 30 min aan eenhedenproductie hebt heb je ook niet veel aan.

Wachttoren stacked met vechtklooster/ samen zorgen ze ervoor dat je met een handje cultuur heel je stad kan volbouwen. (tot 80% retour)
Het is samen met de drakenabdij z'n wonder waarbij je heeeeeeel veel uitbreidingen aan ruimte kan winnen.

en elk kp in je opslagvortex is een verloren kp je kan beter een magische productie spreuk gebruiken daar heb je meer aan dan 30 levels vortex
 
Wachttoren is het naar mijn mening pas waard als je deze op een hoog level hebt staan, dus niet ergens in orks op 5 ;)
Ik denk dat de opslagvortex na een tijdje inderdaad nut kan verliezen, als je snel vrijspeelt heb je er een tijd wel iets aan.
*checkt snel zijn stad, die net uit hoofdstuk Orks is* Phew... mijn Wachttoren Ruïnes is lvl 11 ;)

Ik ben toch wel verzot op mijn Wachttoren Ruïnes, ook al speel ik in een toren en toernooi BS. Dit wonder levert me in z'n eentje nu een derde van mijn benodigde cultuur op. Dat betekent minder cultuurgebouwen, dus minder ruimtebeslag. En dat is echt een fundamenteel voordeel dat iedere strategie helpt.

Een ander voordeel van minder cultuurgebouwen door de Wachttoren Ruïnes is dat er bij mij ook minder burenhulp op cultuurgebouwen uit te delen is. En sinds de Grote Verhuizing stroomt het geld op mijn stadhuis door meer burenhulp daardoor dus binnen. En dan gaat de synergie met de Grote Klokkentoren ook ineens doorwerken. Die je dus relatief makkelijk kan plaatsen door de ruimte die je hebt door minder cultuurgebouwen.

Het nadeel is dan weer dat vechten zwaarder wordt omdat je meer levels oude wonderen hebt.
 

Aeva

Chef
sinds de Grote Verhuizing stroomt het geld op mijn stadhuis door meer burenhulp
Ja, die verhuizing was wel een gamechanger. Bij mij zaten altijd veel buren, nooit zo'n leuke pik-op geldput, maar nu zitten er ineens allemaal grote steden dat is toch wel andere handel en veel actiever met burenhulp.
 
Volgens mij hangt de plaatsing van Oude Wonderen erg af van wat je met je stad wilt bereiken. Als je graag toernooien en toren speelt, en in een actieve BS zit die 10 kisten haalt en ambitie heeft voor de gouden toren, dan kies je voor andere OW's dan wanneer je het rustig aan doet en vooral aandacht besteed aan het bouwen van een mooie stad plus dat je een hoge ranking wilt hebben.

Voor een toernooi en toren BS zijn een paar wonderen niet nuttig:
*Boek der Geheimen
*Eindeloze Uitgraving
*Wachttoren Ruïnes
*Troon van de Hoge Heren
*Enars Ambassade
*Doolhof
Boek en Uitgraving zijn tijdelijk interessant voor beginners (t/m dwergen). Evenement gebouwen die kp’s of voorraden leveren zijn beter.
Wachttoren Ruïnes is nuttig als je weinig culturele gebouwen hebt (of hiervoor kiest), maar alleen als je dit OW op het hoogste level hebt.
Doolhof is vanaf hoofdstuk XVI een goede optie maar alleen op hoog niveau. je kunt mana ook opvangen met evenementgebouwen en je merkt vanzelf als je een omslagpunt bereikt waarbij dat niet voldoende is. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.

De vechters in een toernooi en toren BS hebben veel aan:
*Vechtklooster (elf) of Heiligdom (mens) => levenskracht
*Naalden, Vliegende Academie en Overwinningsbronnen => trainingssnelheid
*Dwergenbolwerk en Sluwe Paddestoel => trainingsomvang
Voor deze basis OW’s is het belangrijk om ze zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk level te krijgen.
In latere hoofdstukken komen OW’s die schade verhogen en grotere aantallen trainen hier nog bij:
*Heldensmederij => meer schade zware melee troepen
*Drakenabdij => meer schade magische troepen
*Tempel der Padden => meer schade lange afstand troepen
*Simia Sapiens => grotere aantallen trainen
*Tijdsprong => verkort wachttijd tussen toernooironden

Een aantal OW’s is in het algemeen nuttig. Dit zijn:
*Gouden Afgrond => munten en volk
*Zalen onder de Berg => goederenproductie en volk
*Torens van Welvaart => voorraden en tijdsduur voorradenspreuk en voorradenproductie
*Drakenabdij => mana per spreuk
*Piramide van Loutering => spirituele goederen bij ophalen orks
*Opslagvortex => verhoogt productie spirituele goederen
*Warme bron der jeugd => vooral meer volk
*Tempel der Geesten => produceert unurium (vanaf hfd 17 in handelshuis)

De andere OW’s zijn nuttig afhankelijk van je manier van spelen. Als je regelmatig of vaak onderhandelt of als je voorraden en goederen tekort komt of als je weinig eventgebouwen hebt voor mana en zaden dan kun je deze plaatsen. Of als je genoeg ruimte hebt…
*Kristalvuurtoren (elf) of Klokkentoren (mens) => goederen bij burenhulp en tijdsduur van burenhulp
*Bloeiend Handelaarsgilde => minder kosten groothandelaar en meer goederen groothandelaar en verhoogde portaalproductie gastras, op hoog niveau vooral nuttig in de late hoofdstukken. Advies: als je plaatst doe dat dan later in het spel en dan snel upgraden.
*Elvenar Handelscentrum => zaden en tijdsduur magische productie spreuk en meer magische productie bij gebruik spreuk
*Zonsondergangtorens => zaden en minder afname zaden
*Vuurtoren van Goed Nabuurschap => tijdsduur betoverd geschenk spreuk en productie betoverd geschenk en mana bij burenhulp

Je kunt nooit alle OW's plaatsen zonder (grote) concessies te doen aan de rest van de noodzakelijke/nuttige gebouwen. Daarom moet je weten wat voor soort speler jij bent en een BS zoeken die bij jouw spelstijl past.
Super handige info! thanx
 
.....

en elk kp in je opslagvortex is een verloren kp je kan beter een magische productie spreuk gebruiken daar heb je meer aan dan 30 levels vortex
Mwah ben ik t niet mee eens. zeker niet voor spelers die later begonnen zijn en bv nooit geen handelsposten ed hebben gehad. Ik vind de extra portaalopslag ook wel een meerwaarde hebben. Juist ook voor de portaalwinsten die hierdoor meer waard worden. Vele hebben hebben ws grote stapels liggen, maar zelfs dan... Laat staan dus dat iemand pas na t moment van de handelsposten is begonnen met spelen.
Ok voor de spiribonus is die niet bijzonder, daar is de D111 veel beter voor. Achja alle beetjes helpen...
 
Mwah ben ik t niet mee eens. zeker niet voor spelers die later begonnen zijn en bv nooit geen handelsposten ed hebben gehad. Ik vind de extra portaalopslag ook wel een meerwaarde hebben. Juist ook voor de portaalwinsten die hierdoor meer waard worden. Vele hebben hebben ws grote stapels liggen, maar zelfs dan... Laat staan dus dat iemand pas na t moment van de handelsposten is begonnen met spelen.
Ok voor de spiribonus is die niet bijzonder, daar is de D111 veel beter voor. Achja alle beetjes helpen...
Ik bekijk het vanaf het punt dat je toren doet elke week (ook hier win je verbeterde handelsposten en ladingen portal profits)
Vuurfeniks geeft je ook nog eens 5% PP per 2 dagen.

In de laatste hoofdstukken (dus nadat je dit wonder vrijspeelt) zijn er verschillende mechanieken in het spel die het gebruik van PP remmen.
Daarnaast duren de hoofdstukken steeds langer, hierdoor verzamel je ook nog eens meer PP dan je kan gebruiken.

Mocht je geen of beperkt toren spelen dan kan ik begrijpen dat je er meer waarde aan hecht. maar ik zou adviseren ga lekker omhoog in de toren en zet bloeiende in plaats van opslagvortex. je hebt meer aan verbeterde rasproductie dan PP. je kan namelijk de rasmeuk niet langer of beperkt skippen dan dan kan die maar beter verbeterd worden.

Tot aan de opslagvortex kan je hele hoofstukken weg wegwerken met portaalboosters, dan zijn ze helemaal top. je mikt je portaal in je stad upgrade hem tot level 4 een pp jezelf door het hoofdstuk heen alle reasmeuk negerend.

1646207209867.png
 
Mjah ok snap wat je bedoeld en de pp's zijn ook zeker niet geheel weg. Een handelsstation zit erin, maar heb ik al lange tijd niet gehad, wel veel losse winsten. Heb zelf een flinke stapel, maar geef de winsten wel sneller uit dan dat ze binnenkomen. Zal zeker ook te maken hebben omdat ik bewust leun op de PP's gezien de stapel nog steeds groot genoeg is.
Enfin, daarnaast is de toren als je in de lagere hoofdstukken zit met minder ver gevorderde OW's niet heel makkelijk om 3 verdiepingen door te komen. De 2e kan dan al een uitdaging zijn. Het kan, maar dit gaat dan ten koste van toernooi en/of progressie door je onderzoeken.

Als je wat betreft ruimte een keuze moet maken tussen de bloeiendehandelaar en de vortex dan is de keuze idd heel makkelijk. Ook ivm een hoop andere OW's. Zou je tussen bv wat evo's moeten kiezen of wat anders en je hebt geen forse PP-stapel dan zou ik de Vortex toch wel aanbevelen om naast de b-handelaar te zetten. De teleportspreuken maken het tegenwoordig ook een stuk makkelijker gezien je weinig tot niets meer hoeft te slopen om ruimte te maken, maar dat je ze ipv daarvan tijdelijk parkeert.

Ben het verder eens dat het een OW is die zeker niet bovenaan in het lijstje staat en misschien niet eens halverwege. Wel vind ik de OW onderschat en vind ik level-en ervan niet per definitie weggegooide kps. Zeker dus niet vanuit het gezichtspunt van een nieuwere speler. Ruimte zal voor de meeste natuurlijk altijd een issue zijn.
 
Ik heb net die wonder lijsten nog eens door gelopen en zie afhankelijk van je speel stijl dat de wachttoren ruïnes net zo goed zijn qua cultuur als het vechtklooster/heiligdom.

Het vechtklooster/heiligdom zijn het wonder voor de spelers die graag vechten in de toren en toernooi.
De Wachttoren Ruïnes zijn het wonder voor de pacifisten onder ons waardoor de burenhulp langer blijft hangen.

Heb je cultuur problemen en wil je een hoop kleine puur cultuur gebouwen kwijt, dan plaats je ze alle 2.
Daarna kun je kijken naar combinatie gebouwen die voor het hoofdstuk waar in je zit een nuttige bonus hebben.
Als voorbeeld van die combinatie gebouwen zijn juist die cultuur gebouwen die ook OF mana OF zaden OF Unurium geven.
 
Mjah ok snap wat je bedoeld en de pp's zijn ook zeker niet geheel weg. Een handelsstation zit erin, maar heb ik al lange tijd niet gehad, wel veel losse winsten. Heb zelf een flinke stapel, maar geef de winsten wel sneller uit dan dat ze binnenkomen. Zal zeker ook te maken hebben omdat ik bewust leun op de PP's gezien de stapel nog steeds groot genoeg is.
Enfin, daarnaast is de toren als je in de lagere hoofdstukken zit met minder ver gevorderde OW's niet heel makkelijk om 3 verdiepingen door te komen. De 2e kan dan al een uitdaging zijn. Het kan, maar dit gaat dan ten koste van toernooi en/of progressie door je onderzoeken.

Als je wat betreft ruimte een keuze moet maken tussen de bloeiendehandelaar en de vortex dan is de keuze idd heel makkelijk. Ook ivm een hoop andere OW's. Zou je tussen bv wat evo's moeten kiezen of wat anders en je hebt geen forse PP-stapel dan zou ik de Vortex toch wel aanbevelen om naast de b-handelaar te zetten. De teleportspreuken maken het tegenwoordig ook een stuk makkelijker gezien je weinig tot niets meer hoeft te slopen om ruimte te maken, maar dat je ze ipv daarvan tijdelijk parkeert.

Ben het verder eens dat het een OW is die zeker niet bovenaan in het lijstje staat en misschien niet eens halverwege. Wel vind ik de OW onderschat en vind ik level-en ervan niet per definitie weggegooide kps. Zeker dus niet vanuit het gezichtspunt van een nieuwere speler. Ruimte zal voor de meeste natuurlijk altijd een issue zijn.
Helemaal met je eens, als dit wonder in hoofdstuk 6 zat was het geweldig, maar het zit niet in hoofdstuk 6 maar pas in hoofdstuk 15 en dan kan je hem pas zetten in h16 en levelen. dat is naar mijn idee mosterd na de maaltijd.
Dat is nu net het punt dat portaalboosters minder nuttig worden gemaakt.
Bij Ambassades is het nog wel lekker dat je die kluizen kan negeren en scheelt je dat een half hoofdstuk, maar dan heb je net dat ding gezet.
Bij traders van Unur kan je alleen elvenarine PPen en moet je gewoon 40 schepen zetten om er doorheen te bikkelen,
Bij Teamgeest kan je wat 3x3 welkomspleinen negeren maar moet je eigenlijk gewoon alles zelf maken en valt er niet veel te PPen.
En Laatste hoofdstuk heb ik nog geen ervaring mee hoeveel je daar kan skippen.

Maar in de basis is dat dus net het punt dat het effect van PP erg verkleind wordt, deze hoofdstukken zijn ontworpen om PP zo min mogelijk nuttig te maken maar net niet helemaal nutteloos.

Daarom vind ik hem in het hoopje kansloze troep horen.
 
Bovenaan