• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Oude Wonderen: wat zijn de beste oude wonderen

Vartaals kopie van een reactie van mij op beta wat de beste wonderen zijn, kijken of jullie het met mij eens kunnen zijn of een andere mening hebben.
en hopelijk bruikbaar voor zij die nog niet weten welke wonderen ze graag zouden bouwen.

Beste Wonderen

Gouden Afgrond

Een van de beste wonderen als je voor ranking gaat, heeft de hoogste aantal rankingpunten per vakje
het mes snijd aan 2 kanten, omdat je ook populatie krijgt krijg je ook veel indirecte punten.
Prettig voor spelers in het vroeg midden van de onderzoeksboom, geeft de mogelijkheid je kennispunten ergens in te stoppen als je vast komt te zitten in de onderzoeksboom.

Klooster, Heiligdom
wordt door velen gezien als het beste wonder in het spel, essentieel voor toernooispelers. beperkt de verliezen die spelers oplopen in gevechten. lvert daarnaast een goede hoeveelheid cultuur dat indirect voor extra ranking punten zorgt, dit maakt dit wonder 1 van de beste ranking wonderen.

Zalen onder de Berg
Dit was tot voor de toernooien samen met het klooster 1 de twee beste wonderen in het spel.
Door het uitkomen van toernooien en het daardoor "eenvoudig" behalen van een 700% bonus op productie is dit wonder nu een stuk minder effectief als ervoor, 30% extra op 400% heeft een groter effect dan 30% op 700%
Stapelt bovenop de relekwie productie bonus voor een maximum van 782%
Lever ook populatie waardoor het ook indirect ranking punten creert, hierdoor 1 van de betere ranking wonderen.

Torens van Welvaart
Een wonder door vele geliefd door de snelle en grote productie van voorraaden

Wachttoren
Het beste cultuurgebouw in elvenar, mits je hem op lvl 13-14-15 kan krijgen.

Troon van de Hoge Heren
Het ultieme eindspel wonder, geweldig als je voor de ranking gaat, compleet kansloos voor elke andere speler.

Dwergenbolwerk
sinds de recente update een geweldig wonder geworden, onderschat nooit de kracht van "gratis" hordes acrobaten en barbaren.

Redelijke Wonderen

Naalden van de Storm
Goed wonder voor zij die heel veel toernooien spelen en elke eenheid nodig hebben.
Zo niet dan zijn de andere wonderen beter.

Bloeiende Handelaarsgilde
Een pragtig gebouw, maar heeft buiten de tijd dat je bezig bent met het onderzoeken van een nieuw gastras weinig functie, er vanuit gaande dat je in een regio zit met veel actieve spelers. (zit je ergens alleen op de rand van de map, binnenkort gaan we allemaal verhuizen en krijgen we weer actieve buren)

Waardeloze wonderen

Boek der Geheimen
Geeft een hele mooie avatar en dat was het dan wel
als je hem al upgrade naar 3 kp per dag, dan is de terugverdientijd "slechts" een jaar of 4.
en de hamers per scout zijn ook bijna hilarisch te noemen.

Eindeloze Uitgraving
Hoe goed is een extra relekwie per provincie als ze met bakken om je oren vliegen in toernooien?
Helaas compleet kansloos wonder en nog slechter dan de boek der geheimen.
Geeft nog wel wat voorraden maar die zijn per dag en vallen in het niet bij je werkplaatsen en torens van de welvaart.

Klokkentoren, Kristalvuurtoren
dit zal misschien enkele verbazen, echter vallen de extra goederen in het niet bij de gemiddelde productie van een willekeurige speler, zeker nu we door toernooien de relekwie bonus snel groeit, daarnaast heeft dit wonder nog een enorm nadeel en dat is de verlenging van burenhulp. dit lijkt een heel mooi iets, maar vergeet niet dat voor de spelers die je helpen de timer gewoon 23 uur blijft, zij zullen elke dag rond dezelfde tijd terug komen, en treffen dan het wonder dat zij gebuffed hebben, gebuffed aan, resultaat ze zullen iets anders moeten kiezen, kort daarna loopt de bonus af en heb je dus niets meer.
op level 12-13(99%-103%) verdwijnt dit nadeel wel weer, en is het wonder een stuk beter.



Laat jullie gedachten maar horen.
 

DeletedUser1083

Guest
Ik moet zeggen een mooi overzicht. Ondanks sommige inzichten verschillend zijn. Persoonlijk vind ik ranking van geen belang dus ik zal weer voor hele andere gebouwen kiezen. Dat is het mooie van vele verschillende wonderen.
 

DeletedUser472

Guest
ben helemaal met je eens crazy enkel troon van hoge heren vind ik wat minder zoals je ook zegt voor een groot deel van de mensen is hij flut die spelen niet voor ranking enkel voor de ver gevorderde spelers is hij handig anders niet dus die zou ik bij redelijk wonderen zetten

ben wel benieuwd wat jij zelf de beste wonder vind crazy en ook voor andere zit zelf erg te twijfelen tussen

goude afgrond:geeft gewoon weerzinwekkend veel inw 289 inw per vakje is gewoon zo veel gewoon op 1 vlak is het wonder beter dan welk wonder dan ook munten niet fantastisch de meeste hebben er wel genoeg aan maar dat maakt de inw dan weer goed hoe veel het geeft

vechtklooster: geeft mooi aantal cultuur is altijd fijn en zeer fijn voor toernooien met die levenspunten extra voor toernooi.

zalen onder de berg: geeft ook een mooi aantal inw meer dan huizen en natuurlijk kan je er mee je bonus naar 700 plus krijgen vinden mensen heel fijn en merk dat bij de meeste steden toch de zalen het hoogste is dus die willen ze graag omhoog
 
Tja vind zoveel wonderen leuk :D

Vind het vooral leuk om te kijken hoe ver je kan komen zonder slakken (en hun voorgangers)
de makkelijkste manier naar punten zijn de toernooien, elke week tellen ze weer bij elkaar op en dan gaat het snel.
we zitten nu +- in ronde 15 van het toernooi dit heeft me al ongeveer 10k punten opgeleverd.

Voor mij zijn de toernooiwonderen op dit moment dus de beste. en met stip bovenaan staat dus het klooster/heiligdom
 

DeletedUser472

Guest
er zijn ondertussen wonderen van orcs op beta ik zelf vind net zoals bij elk hfd 1 fijn 1 niet nu

heroes forge:produceert orcs opzich wel fijn en maakt zware eenheden sterker voor de mensen is dat geweldig ik gebruikt zon beetje alleen paladijnen dus ga die zo wie zo plaatsen krijg ook nog orcs uit het niets zonder voorraden te hoeven betalen

Shrine of Shrewdy Shrooms:maakt boogschutters ik vindt niet fijn gebruikt nooit boogschutters dus niet nodig en maakt trainig oppervlakte wordt vergroot per wapenkamer lv opzich wel fijn maar besteedt liever ergens anders aan
 
heb ze gezien, als elf speler vind ik ze beide niet echt bruikbaar
hooguit als ik een manier kan vinden om die boogschutters als kannonenvoer te gebruiken zoals de acrobaten.

treanten zijn zo "zwaar" en hebben zoveel haat tegen dat die in toernooien niet echt bruikbaar zijn helaas. voor mensen is het inderdaad wel geweldig.
 

DeletedUser990

Guest
Zo leer je nogeens wat. Ben me in oude wonderen aan het verdiepen. Vond ja alleen de gouden afgrond het bezitten waard. Het is me gelukt; heb hem , met hulp van bs. Want daar staat hij al bij meerderen.
Maar jij gebruikt je kennispunten van het toernooi voor de oude wonderen op te waarderen.
Dat vind ik een logische gedachte. dus Bedankt.
 

DeletedUser472

Guest
Dwergenbolwerk
sinds de recente update een geweldig wonder geworden, onderschat nooit de kracht van "gratis" hordes acrobaten en barbaren.

ik zit er toch bij te twijfelen zou dwergen bolwerk toch bij redelijke wonderen zetten want ik zelf en denk ik veel mensen gebruiken geen barbaren bij mensen dus maakt niet uit hoeveel je hebt is niet zo fijn en dat je meer eenheden kan produceren in kazerne nou ja maakt niet uit hoeveel je het kan het duurt even lang alleen moet je vaker klikken dus vind dwergenbolwerk eerder een redelijke wonder
 
Hoi Daniel

Ik vermoed dat je de bruikbaarheid verkeerd inschat.
Je moet de zwaardvechters zien als afleiding voor je andere troepen, je offert ze op of "vuur" de onderscheppen dat anders naar je dure eenheden gaat.
Ik doe zelden wat in toernooi met menseneenheden, (beetje op en2 server) maar zie regelmatig tegenstanders voorbijkomen die echt flink kunnen huishouden onder mijn paladijnen. dan kan je wat gratis barbaren opofferen zodat je 4 sets paladijnen een ronde extra hebben om de tegenstander te decimeren en zo je verliezen van je dure paladijnen beperkt blijft.

Ik gebruik ze veel op mappen met als combinatie Acrobaat III, Blauwe hond en Golems,
Dan stuur ik 1 eenheid zelfmoord acrobaatjes en 4 eenheden golems en afhankelijk van de map verlies ik dan me zelfmoord acrobaatjes en geen golems of een paar ipv heel veel.

die acrobaatjes kreeg ik toch voor niets dus dat ik die de dood in stuur maakt me niets uit, me golems zijn echter kostbaar ze kosten veel tijd om te trainen en zijn daarom een schaars goed.
zo ben ik in staat een goed aantal provincies te doen zonder dat ik na een week toernooien verlies draai, dankzij het bolwerk kan ik nu elke week 1 extra provincie afronden, en dat kan evt nog naar 2 extra (al zal ik waarschijnlijk eerder kiezen om meer provincies te gaan doen op lvl 6.
 

DeletedUser990

Guest
Klopt dat?
Als ik bij broederschapsleden of op de wereld kijk naar Gouden afgrond.
Maakt niet uit welk level overal staat munten 6250 per 3 uur en 200 bewoners!
Dat krijg ik dus op lvl 1. Maar heb het ook bij lvl 3 en lvl 7 zien staan.
 

DeletedUser990

Guest
Dat klopt niet Marjan, kijk maar naar deze link: https://nl.wiki.elvenar.com/index.php?title=Geheime_oude_wonderen.

en ik krijg 8000 per 3 uur (level 1)
Nu ik heb je net even opgezocht maar zie toch echt bij info boven jou gouden afgrond munten 6250 inwoners 200. Net als bij mij.
Dat vind ik eigenlijk raar, zie jij dan bij Lord Daniel hoeveel munten hij krijgt en hoeveel inwoners? gewoon dus op gouden afgrond gaan staan he. Niet in Wiki maar in het spel.
 

DeletedUser1143

Guest
Klopt dat?
Als ik bij broederschapsleden of op de wereld kijk naar Gouden afgrond.
Maakt niet uit welk level overal staat munten 6250 per 3 uur en 200 bewoners!
Dat krijg ik dus op lvl 1. Maar heb het ook bij lvl 3 en lvl 7 zien staan.

dat is een bug , je ziet bij iedereen je eigen wonder informatie. Ik dacht dat deze bug ook al bekend was.
 

DeletedUser1341

Guest
werkt troon van de hoge heren nou ook met terugwerkende kracht voor OW's die je al hebt staan?

en vanaf wanneer geeft eindeloze uitgraving nou eindelijk een extra relikwie??
 
Ja natuurlijk werkt de troon met terugwerkende kracht.
heb ze gezien, als elf speler vind ik ze beide niet echt bruikbaar
hooguit als ik een manier kan vinden om die boogschutters als kannonenvoer te gebruiken zoals de acrobaten.

treanten zijn zo "zwaar" en hebben zoveel haat tegen dat die in toernooien niet echt bruikbaar zijn helaas. voor mensen is het inderdaad wel geweldig.

Ik wil hier graag op terugkomen,
Boogschutters zijn fantastisch heb me daarin schromelijk vergist de combinatie naalden + boogschutter maakt ze behoorlijk sterk en gebruik ze heel erg veel.
Ook me treanten doen goed werk,ze mogen dan traag als dikke stront zijn, hun massive HP, extreem versterkt door het klooster maakt ze geduchte tegenstanders, niet voor niets zijn er 2 echte treant toernooien waarbij de eerste plek mega veel punten kost.

edit: vermoed dat deze post nog van voor de combat changes waren, alles is nu dus veranderd.
 
Mooi Lijstje @CrazyWizard .

Ikzelf heb als mens de keuze gemaakt voor :
1. Het heiligdom of vechtklooster
2. Gouden afgrond
3. Zaal onder de berg
4. De grote klokkentoren : Ik vind het moeilijk om hem weg te doen aangezien hij 2145 punten opleverd , er zullen er zeker beter zijn.
5. Nog verder te bepalen.

Ik heb het dwergenbolwerk in het begin gehad toen de tornooien nog niet zo bepalend waren en toen vond ik hem te veel plaats in nemen.
Nu heb ik hem nog even terug staan maar gaat toch weer weg bij de komst van het nieuwe ras.

De orkwonderen werden nog niet echt besproken in de beginpost , ik twijfel of de heldensmederij de moeite is met 5% sterkere melee-eenheden.

Graag had ik nog geweten wat jullie van enars ambassade vinden aangezien mana meer en meer belangrijk worden ?

Mvg
 
Mooi Lijstje @CrazyWizard .

Ikzelf heb als mens de keuze gemaakt voor :
1. Het heiligdom of vechtklooster
2. Gouden afgrond
3. Zaal onder de berg
4. De grote klokkentoren : Ik vind het moeilijk om hem weg te doen aangezien hij 2145 punten opleverd , er zullen er zeker beter zijn.
5. Nog verder te bepalen.

Ik heb het dwergenbolwerk in het begin gehad toen de tornooien nog niet zo bepalend waren en toen vond ik hem te veel plaats in nemen.
Nu heb ik hem nog even terug staan maar gaat toch weer weg bij de komst van het nieuwe ras.

De orkwonderen werden nog niet echt besproken in de beginpost , ik twijfel of de heldensmederij de moeite is met 5% sterkere melee-eenheden.

Graag had ik nog geweten wat jullie van enars ambassade vinden aangezien mana meer en meer belangrijk worden ?

Mvg

die wonderen waren er nog niet toen deze post werd beschreven.

Belangrijkste is wat je doel is, als het zoveel mogelijk gevechten in een toernooi afronden (dit betekent niet voor plek 1 gaan maar bv maximaal voor gilde) is dat zijn de volgende wonderen in deze volgorde belangrijk.

Klooster / Heiligdom
Naalden (niet onderschatten)
Academie
Helden
Sluwe
Bolwerk


Om even de +- van de nieuwe wonderen mee te pakken.

Heldensmederij
Alles wat eenheden sterker maakt maakt het makkelijker om gevechten af te ronden, met 2 provincies waarbij je hoofdeenheid tegen de vijand treant / paladijn is is dit wonder geen luxe
Geeft ook orks, normaal genoeg voor de wereldmap, hierdoor hoef je geen hamers te pompen in werkplaatsen waardoor je meer overhoud voor upgrades en andere dingen.

Sluwe Paddestoel
Sluwe padeestoel maakt je wapenkamers effectiever en geeft daarnaast de veelgebruikte (kruis)boogschutters, dit is bij sommige provincies de hoofdeenheid maar bij vele andere de supporteenheid. bv tijdens de treant provincies om snel in 1 keer die vervelende tovenaren uit te schakelen.
icm naalden zijn worden boogschutters behoorlijk goed.

Vliegende Academie
voor mensen zijn dit gratis eenheden die voor 2 provincies de koning zijn, namelijk de priester, elven krijgen de enorm gedepte tovenares maar gratis blijft gratis.
Maakt het trainen van de eenheden in het huurlingenkamp korten, waar sommige van de in de toekoemst de sterkste eenheden uit gaan komen

Enars Ambassade
Een mooie Gimmick wonder vergelijkbaar met het boek. komt pas in zijn kracht vanaf lvl 11/15.
heeft als voordeel dat hij scherven geeft ipv kennispunten, zoalng je hem kan zetten en upgraden zonder scherven te investeren is dit een goed wonder. maar zodra je er scherven in gaat pompen is de terugverdientijd een decennium of 2.

Doolhof van de duistere materie.
Misschien had dit boosaardige, van geesten bezeten gebouw nooit gebouwd mogen worden... maar ondertussen vermindert het het afnemen van je mana en produceert het ook extra mana.

Een wonder die ik zeker ga zetten als ik die mogelijkheid krijg.
Mana lijkt een blijvertje te worden en de productie van dit wonder is enorm, ook het verlagen van het dagelijks verval van mana is zeer bruikbaar om bv makkelijker je onderzoeken vrij te spelen, maar ook veel meer vooruit te kunnen sparen.
Dit wonder produceert tot wel 3500 mana per 3 uur. de allerbeste mana produceeerders doen er een dikke 600 in diezelfde tijd.

Drakenabdij
Een beroemde school voor tovenaars. Vergroot de kracht van magische eenheden en geeft je het vermogen om elke keer dat je een spreuk gebruikt, mana te ontvangen.

Op het eerste gezicht is dit niet heel veel meer dan weer een gevechtswonder, wat het voor de toernooier een must have maakt.
Echter is ook voor de niet toernooier dit wonder heerlijk te misbruiken tijdens nieuwe hoofdstukken.
Je krijgt namelijk een flinke dot mana voor elke spreuk die je gebruikt, je kan dus spreuken sparen en op het moment dat je mana nodig hebt (bv tijdens nieuwe hoofdstukken) dan buff je je fabrieken, werkplaatsen en cultuurgebouwen en heb je ineens 100 of wie weet wel 200k mana erbij,

Hoezo je halve stad afbreken voor mana gebouwen?
dit wordt denk ik het meest onderschatte wonder dat we hebben, en weet niet zeker of de ontwikkelaars het gebruik op deze manier bedoeld hebben.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
@CrazyWizard Coole update dankjewel :cool:

De 2 OWs van het "Sorcerers & Dragons" hoofdstuk staan bovenaan mijn verlanglijstje. Alleen ....... duurt nog even voordat wij het vrijgespeeld hebben en duurt nog veeel langer voordat we de runes bij elkaar hebben.

Ik heb nog steeds niet de runes bijeen voor de Orken en Boselven OWs, blijf maar doodgegooid worden met vechtklooster en vuurtorenrunes :(
Hoop echt dat ze iets gaan verzinnen daarvoor want het wordt steeds moeilijker om aan die runes te komen
 
@CrazyWizard Coole update dankjewel :cool:

De 2 OWs van het "Sorcerers & Dragons" hoofdstuk staan bovenaan mijn verlanglijstje. Alleen ....... duurt nog even voordat wij het vrijgespeeld hebben en duurt nog veeel langer voordat we de runes bij elkaar hebben.

Ik heb nog steeds niet de runes bijeen voor de Orken en Boselven OWs, blijf maar doodgegooid worden met vechtklooster en vuurtorenrunes :(
Hoop echt dat ze iets gaan verzinnen daarvoor want het wordt steeds moeilijker om aan die runes te komen

Ik heb hier gelukkig geen last van, ik krijg elke week 20-30 runen binnen dus dan komt het relatief snel (2 maanden ofzo)
+-15+ uit het toernooi (doe minimaal mee met 4 prov tot ronde 4 altijd prijs), +- 5 uit hulp bij wonderen in ons broederschap, een verloren provincie en tot nu toe nog steeds 5 uit de broederschapsreward van toernooi.

Daarnaat kan je de "scherven" slim gebruiken. scherven van wonderen die je veel krijgt die probeer je op een rune moment te krijgen (lvl 5,10,15)
Dan begin je letterlijk zoveel mogelijk runen te trashen, alle scherven die je krijgt stop je in moeilijke wonderen. zo haal je het maximale uit je overschot.

Last but not least, krijg je gildeleden zover tenminste het rune kistje in het broederschap te halen, deze geeft namelijk alle!!! runen, dus ook die van de wonderen die je helemaal niet hebt vrijgespeelt, zo hark je alvast een paar runen binnen en kan je wat vooruit werken.
 
Bovenaan