• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Aankomende OW veranderingen desastreus?

Aeva

Chef
De meeste spelers gaan er op vooruit. Dit geldt zeker voor kleinere en middelgrote steden.

Als je een duurzame stad hebt gebouwd, is het soms een beetje trekken aan de cultuur en daarna heb je winst aan de OW's. Zo ben ik blij met meer volk in mijn kleine stad (minstens drie huizen naar de opslag, ruimt lekker op) en met de enorme manaboost van het doolhof in mijn grote stad (als het nieuwe hfd er is, gaan er veel lava-eieren naar de opslag).

Veel OW's geven meer maar soms andere spullen die heel nuttig zijn.

De spelers die de meeste last hebben van de cultuurwijziging hebben meestal (maar niet allemaal) een enorm eenzijdig ingerichte stad met tientallen werkplaatsen. Met die spelers heb ik geen medelijden. Deze monocultuur is een niche in het spel, het overgrote deel van de spelers speelt gewoon met een duurzaam ingerichte stad.

De kosten voor uppen van OW's zijn spreukfragmenten en combinatieversnellers. Daar is gemakkelijk aan te komen. Je maakt ze in de MA, je wint ze in de toren en de drakenark is heel nuttig.
De kosten voor elke vijfde level is runenscherven plus koninklijke restauraties. Die krijg je uit het toernooi. Hoe meer kistjes hoe meer van die restauraties.

Spreukfragmenten kun je maken door niet nuttige gebouwen in je invenstaris te verbreken.
Restauratiespreuken kun je krijgen door oude magische gebouwen (voor 'oude' spelers) te plaatsen en te verkopen (5 per gebouw).
De verkoop van een aantal gebouwen levert ook CC op (zoals de combigebouwtjes na afloop van toernooi/toren).

elvenar handtekening DEF.jpg
 
De meeste spelers gaan er op vooruit.
Ik kan alleen maar beamen dat het niet negatief uitpakt als je een enigszins "normale" opbouw van je stad hebt.

Maar het verontrust mij wel dat zo'n grote verandering in nog geen 1,5 week beta test gelanceerd wordt naar de live servers.

Het is een ieder in principe vrij om het spel te kunnen en willen spelen zoals je dit uitkomt binnen de ruimte die de spelmakers je gegeven hebben, dat er soms aanpassingen gedaan worden is niet meer dan logisch maar dat deze zo fundamenteel kunnen zijn voor mensen die bewust een bepaalde manier van spelen gekozen hebben dat het einde oefening is geworden vind ik toch wel een beetje eigenzinnig van de ontwikkelaar.
 

Aeva

Chef
@Moriarte
De verandering pakt voor de meeste spelers goed uit ervan uitgaande dat zij alle spelonderdelen spelen en dat zij inderdaad een duurzame (normale) opbouw van hun stad hebben. En voor de complete spelers wordt dit spel gemaakt. Ik heb al meer gezegd dat als je alleen een stadje wilt bouwen dat je dan SimCity moet doen, als je alleen wilt vechten kies dan een vechtspel. Als je het leuk vindt om iedereen te slim af te zijn, zit je in een niche en dat loopt over het algemeen niet echt goed af.

Ik denk dat het een kwestie was van in één keer de hele boel op koers hebben beter is dan stukje bij beetje. Iets als de pleister er in één ruk aftrekken.

De spelers die nu heel hard roepen dat ze weg gaan en hoe gemeen het allemaal is, zijn grotendeels spelers die in de niche zitten met heel veel wapenkamers en/of werkplaatsen en die spelers staan wel in de ranking hoog en verbeelden zich daarom dat ze 'goed' zijn.
Ergens in mijn achterhoofd zit ook dat 'bepaalde manier van spelen' en 'einde oefening' niet per ongeluk was.
 
Doolhof meer mana klinkt leuk maar je moet elke 3 uur oogsten dus 's nachts heb je er niks aan en de meesten zijn niet de hele dag hier, sigaar uit eigen doos.

Drakenark geeft bollen ja maar wat is een mystiek object dat je moet bouwen
 
BSA komt ook stil te vallen omdat je daar vaak veel bollen nodig hebt om verder te komen en niemand doet dat meer want die heb je veel te hard nodig
 

Aeva

Chef
Doolhof meer mana klinkt leuk maar je moet elke 3 uur oogsten dus 's nachts heb je er niks aan en de meesten zijn niet de hele dag hier, sigaar uit eigen doos.

Drakenark geeft bollen ja maar wat is een mystiek object dat je moet bouwen
Zelfs al oogst je 2 keer op een dag, dan nog heb je veel mana uit het doolhof.
Mystiek object bouw je in de Magische Adademie, dan maak je spullen en als je bol vol is krijg je een extra prijs: het mystieke object.
 

Aeva

Chef
BSA komt ook stil te vallen omdat je daar vaak veel bollen nodig hebt om verder te komen en niemand doet dat meer want die heb je veel te hard nodig
Een beetje onzin dit. Heel negatief ingestoken. Het BSA is gewoon heel leuk met een leuk team. Je hoeft daar alleen de routes naar de prijzen te lopen en dat heb je in een BS zo voor elkaar.
 
Dit topic is niet bedoeld om spelers af te zeiken om hun spelstrategie of denkwijze. Sommige spelers denken dat ze geweldig zijn omdat ze minder geraakt worden door andere keuzes. prima. Ik kies ervoor om hier kenbaar te maken wat voor gevolgen het heeft voor het merendeel van de spelers, veroorzaakt door Inno. Die heeft zelf keuzes mogelijk gemaakt en geïmplementeerd en achteraf tot de conclusie gekomen dat die keuzes verkeerd uitpakte voor hen , terwijl de keuze van de speler gebaseerd was op de toen geldende info. Om dan nu achteraf na heel veel investering door spelers dit compleet terug te draaien is natuurlijk belachelijk.
 

Aeva

Chef
kenbaar te maken wat voor gevolgen het heeft voor het merendeel van de spelers,
Dat is niet waar. Het merendeel van de spelers gaat er (soms na een aantal aanpassingen) op vooruit. Dit geldt zeker voor kleine en middelgrote spelers en het geldt ook voor de meeste grotere spelers in de latere hoofdstukken.
Kennelijk moet er hier en daar cultuur worden bijgeplaatst en moet er ook naar de OW's worden gekeken. Er zijn OW's die voorheen geen goede keuze waren en nu wel bijdragen aan je stad. Dan plaats je die dus.
 
Dit topic is niet bedoeld om spelers af te zeiken om hun spelstrategie of denkwijze.
Mee eens want het gaat immers om de vrijheid die geboden werd ten tijde van het uitbrengen van het spel, zoals ik al eerder zei het is logisch dat er in het verloop van het spel veranderingen aangebracht worden maar het is inderdaad in mijn (persoonlijke) optiek waar dat de huidige veranderingen een beoogd doel hebben die spelers kunnen raken die behoorlijk wat tijd/diamanten(geld) gestoken hebben in iets wat nu geen meerwaarde meer heeft of werkt waar spelers toen voor gekozen hebben om tijd/diamanten(geld) in te steken.

Dit staat wel los van het feit dat er ook een hele hoop spelers op vooruit gaan of zullen gaan, er is hier door Inno bewust voor gekozen en dat dit niet positief is voor iedereen is denk ik (mijn opinie) een gevolg van foute keuzes bij het spelontwerp in het verleden.
Het enige verontrustende hieraan vind ik dat dit nu zo rigoureus doorgevoerd wordt dat ik niet denk dat dit de beoogde lange termijn oplossing gaat bieden voor herstel naar een stabiel platform maar dat is geheel weer mijn eigen mening. ;)
 

Aeva

Chef
Het zal wel degelijk invloed hebben. Combiversnellers heb je nodig om druide staf-badges te maken. In het laatste BSA waren dat er totaal 499
Ik betwijfel niet dat het invloed heeft. Maar het zal niet stilvallen.

Druïdestaf hoeft niet met CC's die je elders wilt gebruiken, want dat kan gewoon. Dus je raakt geen CC's kwijt, je hebt er gewoon veel als je er veel maakt in de MA en anders doe je het met de CC's die je sowieso oogst: toren, drakenark, maansteenbibliotheek, enzo. Wellicht moet het iets anders gemanaged worden door de BS.

Als je ze nu maakt, maak je ze volgende keer nog steeds.
 
Avea, je stapt wel erg makkelijk over allerlei bezwaren van verschillende spelers heen. Elvenar altijd een spel geweest wat juist aan heel veel verschillende soorten spelers en speelstijlen ruimte bood en die vrijheid wordt nu door Inno beperkt. Om dat goed te praten door te stellen dat zij het spel eigenlijk altijd 'verkeerd' hebben gespeeld en hun steden niet goed hebben ingericht, vind ik een beetje te kort de bocht...
En alleen maar negatieve kritiek is te makkelijk, daar ben ik het mee eens... maar kun je misschien eens toelichten waarom jij het beleid van Inno - vrijwel altijd - aan het verdedigen bent? Wat is jouw belang daarin?
 

Aeva

Chef
Wat mij enorm stoort is dat zoals bij elke grote verandering er een kleine groep spelers is die enorm veel ruimte inneemt met een negatieve insteek, nog voordat de update er is en dus zonder daadwerkelijke correcte informatie. De overgrote meerderheid hoor je niet. Maar die worden op deze manier wel bang gemaakt en dat is niet terecht. Naar nu blijkt, zijn de wijzigingen in Oude Wonderen helemaal niet slecht voor de spelers, de meeste gaan er min of meer op vooruit. Dat geldt vooral voor kleinere en middelgrote spelers, maar het geldt ook voor grote spelers. Het vereist in de meeste gevallen een aanpassing voor wat betreft de bron van cultuur. Op dat punt had ik ook behoorlijke reserves. Verder is er nu een interessante uitdaging voor de komende weken of maanden om te kijken of je stad nu op een andere manier geoptimaliseerd kan worden.
 

Aeva

Chef
Avea, je stapt wel erg makkelijk over allerlei bezwaren van verschillende spelers heen. Elvenar altijd een spel geweest wat juist aan heel veel verschillende soorten spelers en speelstijlen ruimte bood en die vrijheid wordt nu door Inno beperkt. Om dat goed te praten door te stellen dat zij het spel eigenlijk altijd 'verkeerd' hebben gespeeld en hun steden niet goed hebben ingericht, vind ik een beetje te kort de bocht...
En alleen maar negatieve kritiek is te makkelijk, daar ben ik het mee eens... maar kun je misschien eens toelichten waarom jij het beleid van Inno - vrijwel altijd - aan het verdedigen bent? Wat is jouw belang daarin?
Ik stap met gemak over bezwaren heen van een piepkleine groep in een niche van het spel die onevenredig hard roepen. Het zijn in totaal weinig spelers die in deze niche 'hoe meer wapenkamers hoe beter' zitten, maar het zijn wel spelers met een hoge ranking. Die spelers spelen het spel met een trucje dat een hele tijd heeft gewerkt. Een andere niche is die van experimentele ministadjes die heel hoog kunnen scoren in het toernooi door een bepaalde manier van inrichten en nooit verder dan dat kwamen.

Als je ervoor kiest om in een niche te spelen, en je maakt mij niet wijs dat ze dat zelf niet weten, dan weet je dat er een verhoogd risico is dat jouw manier van spelen op een zeker moment niet meer houdbaar is. Dat is dus nu gebeurd voor een deel, al heb ik het idee dat er al nieuwe trucjes worden bedacht. Als je dat leuk vindt, is dat prima hoor. Maar, je kunt dan in het geval van de update OW's nooit spreken van een grote groep die wordt benadeeld.

Nu de update is uitgerold, kun je aan de verschillende tabellen van een aantal beta-spelers zien dat de wijzigingen voor het overgrote deel van de spelers heel goed uitpakken. Uitzondering zijn vechtklooster/heiligdom en wachttoren ruïnes voor cultuur en drakenabdij voor mana, maar deze wordt ruimschoots gecompenseerd door doolhof.

Het beleid van Inno is over het algemeen een goed beleid. Er moet in een spel een grote spelersbasis zijn, de zwijgende meerderheid, die het spel graag speelt. Daar ligt het belang van Inno, want uit een brede spelersbasis volgt ook een optie voor inkomsten.
Ik spreek uit ervaring vanuit de gamebranche, en daarom heb ik over dit soort zaken een onderbouwde mening compleet met argumenten.
 
Ik stap met gemak over bezwaren heen
Ja ik denk dat wat betreft de groep spelers die op het randje lopen om alles te maximaliseren met zo'n min mogelijke inzet je helemaal gelijk hebt, je mag dan echt wel een keer een deksel op je neus verwachten.

Maar dit heeft ook wel impact op jarenlange spelers die niet de randjes eraf gelopen hebben en al blijf ik erbij dat gemiddeld gezien iedereen er op vooruit gaat lijkt het me toch knap frustrerend als je in het laatste hoofdstuk zit met een eindeloze uitgraving die je nu nog meer relieken geeft boven op de 10.000 die je er al had en zo kan ik nog wel een paar dingetjes aanwijzen waar niet iedereen warm voor loopt. ;)
 
Ik spreek uit ervaring vanuit de gamebranche, en daarom heb ik over dit soort zaken een onderbouwde mening compleet met argumenten.
Het is heel fijn dat je zo'n onderbouwde mening hebt over dit soort zaken compleet met argumenten.
Neemt niet weg dat ik op dit forum altijd ook graag de meningen heb gelezen van anderen die er een heel andere mening op na houden, mogelijk minder onderbouwd en mogelijk gebaseerd op meer emotionele argumenten. Die meningen vind ik namelijk net zo belangrijk en alles bij elkaar heeft het mij altijd geholpen mijn eigen mening te vormen. Die dus niet bepaald professioneel is.
Ik ben niet blij met de manier waarop INNO deze veranderingen, inclusief het opheffen van het forum, heeft doorgevoerd.
De ow veranderingen hebben voor mijzelf heel weinig impact, ik zal alleen wat zakken in het klassement omdat ik die Troon die die boost geeft nooit zal plaatsen. Gelukkig heeft ranking me nooit geïnteresseerd.
Maar soms wekt het bij mij de indruk dat INNO er op uit is om een aantal spelers te laten stoppen zodat die plaats maken voor jong bloed. De oudere spelers hebben meer dan genoeg geld in het laatje gebracht. En dat voelt voor mij niet goed.
 

Aeva

Chef
Maar dit heeft ook wel impact op jarenlange spelers die niet de randjes eraf gelopen hebben en al blijf ik erbij dat gemiddeld gezien iedereen er op vooruit gaat lijkt het me toch knap frustrerend als je in het laatste hoofdstuk zit met een eindeloze uitgraving die je nu nog meer relieken geeft boven op de 10.000 die je er al had en zo kan ik nog wel een paar dingetjes aanwijzen waar niet iedereen warm voor loopt.
Natuurlijk heeft het ook impact op andere spelers. Ik vermoed vooral als zij al krap in hun cultuur zaten en braaf alle OW's hebben neergezet.
Voor hen is er maar één boodschap: "resistance is futile". (uit Star Trek)
De enige manier om lekker verder te spelen, is om je stad aan te passen. De simpele manier is om grote gebouwen in de opslag te zetten, soms afscheid te nemen van een OW en om te ruilen voor een die beter bij de nieuwe situatie past, cultuur bij te plaatsen vooral uit het komende evenement en dan je stad weer opbouwen totdat ie weer naar je zin is.
 

Aeva

Chef
Ik ben niet blij met de manier waarop INNO deze veranderingen, inclusief het opheffen van het forum, heeft doorgevoerd.
Kijk, we zijn het toch nog ergens over eens. Ik vind ook dat het eleganter had gekund, vooral op het gebied van communicatie.
 

Aeva

Chef
Hier is een document met alle OW's op een rij. Per level zijn de wijzigingen omschreven.
 
Bovenaan