• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Aankomende OW veranderingen desastreus?

Nu we toch nog even gebruik kunnen maken van dit forum even de vraag aan de wat meer ervaren spelers in latere hoofdstukken ; Is jullie duidelijk hoe groot de impact op de huidige manier van spelen zal zijn als de veranderingen die momenteel in Beta uitgevoerd worden naar live gaan?

Ik vind het persoonlijk nogal veel informatie om te verwerken zeker met het oog op dat je een keuze maakt aan het begin van het spel hoe je alles wil gaan vorm geven en dat er nu toch echt wel veranderingen komen die je keuze echt wel anders maken als je het opnieuw zou (moeten) doen.
 

Aeva

Chef
De gewijzigde waarden voor Oude Wonderen komen donderdag live.

Dat betekent concreet dat de kosten voor het upgraden van Oude Wonderen wijzigen. Het worden dan spreukfragmenten en combinatieversnellers (CC) voor de normale upgrades en bij de runencirkel komen koninklijke restauraties. In de praktijk zal het lastiger/duurder worden om upgrades te doen.

Er zijn een paar grote wijzigingen voor wat Oude Wonderen geven. De ingrijpende zijn vooral:
* vechtklooster/heiligdom geeft iets minder dan de helft aan cultuur
* wachttoren ruïnes geeft iets minder dan de helft aan cultuur
* doolhof geeft duidelijk meer mana

Verder wijzigen de hoeveelheden zodat lage levels meer en hoge levels minder geven, maar dat het per saldo ongeveer gelijk blijft.
Voor nu geldt dat je er goed aan doet om OW’s die je echt nodig hebt razendsnel te upgraden. Ook is het heel verstandig om je cultuur te verbeteren.

Een eenvoudig rekensommetje om zeker te zijn dat je voldoende cultuur hebt is het volgende:
* kijk naar je beschikbare cultuur in je bovenbalk
* trek van dit getal alle cultuur af die je uit vechtklooster/heiligdom en wachttoren ruïnes krijgt
* het antwoord moet nu in de plus staan anders heb je een probleem

Als iemand echt een grote uitdaging tegenkomt: vraag om hulp !!!

De 'huidige manier van spelen' bestaat helemaal niet. Er zijn veel verschillende spelstijlen.
Naar mijn mening krijgen spelers meer last van de wijzigingen als:
* zij haast hebben
* zij een monocultuur met veel broedplaatsen hebben
* zij alleen cultuur halen uit vechtklooster/heiligdom en wachttoren ruïnes en niet of nauwelijks gebruikmaken van de echte cultuurgebouwen uit bijvoorbeeld de evenementen
* zij alle evoluerende gebouwen (en andere gebouwen) allemaal naar een volgend hoofdstuk brengen met de restauratiespreuken in plaats van te kijken naar nut en noodzaak
* zij hun stad niet evenwichtig hebben opgebouwd.

De tekst met aankondiging staat hier:
https://docs.google.com/document/d/14Gy2XoK-VMX2ktd1Ax0EvdLQFqfd_J_K9X4hWDkojZ4/edit

Een overzicht met plussen en minnen door een speler staat hier:
https://docs.google.com/document/d/1fy86UkRBen-2aCb1Mvt6IvUSkAbk5Y5Olzeb_sCIy8A/edit

De gids voor toernooi- en torenspelers staat hier:
https://docs.google.com/document/d/1ZnTnke4B6vm07KMlt2SfSQtW1yXnHA0Dup53BLCK_GM/edit

groet Aeva
(hoofdstuk 21 helemaal klaar)
 
Laatst bewerkt:

Aeva

Bedankt voor het heldere overzicht, ik vond de gesprekken op de Engelse/Amerikaanse fora wel erg stellig omtrent hun keuzes die ze gemaakt hadden met name degene die nauwelijks tot geen OW's hebben maar wel veel wapenkamers.
Ik begreep dat het voor de meesten echt wel een brug te ver was.

De keuze om gebouwen te behouden uit evenementen en op te waarderen met restoratiespreuken was iets wat ik graag deed omdat ik sommige gebouwen niet alleen nuttig maar ook mooi vond en ik zal daarin zeker keuzes moeten gaan maken maar dat is iets wat bij dit spel hoort.
 
Nu we toch nog even gebruik kunnen maken van dit forum even de vraag aan de wat meer ervaren spelers in latere hoofdstukken ; Is jullie duidelijk hoe groot de impact op de huidige manier van spelen zal zijn als de veranderingen die momenteel in Beta uitgevoerd worden naar live gaan?

Ik vind het persoonlijk nogal veel informatie om te verwerken zeker met het oog op dat je een keuze maakt aan het begin van het spel hoe je alles wil gaan vorm geven en dat er nu toch echt wel veranderingen komen die je keuze echt wel anders maken als je het opnieuw zou (moeten) doen.
Om een concreet voorbeeld te geven: Heb zowel in beta als live wereld mijn wachttoren ruine op level 30. Op beta ben ik van + 350 K cultuur naar - 380 K cultuur gegaan. Dus ruim 700 K cultuur verschil ! Dit is na de aanpassing. Had eerst -600 K cultuur. Dat is echt wel fors, en niet zoals Aeva benoemd "iets minder cultuur".
Als hier niets aan gedaan wordt, is het einde spel want met negatieve cultuur kun je niets. Of je moet je hele stad afbreken en opnieuw inrichten, en nee dat ben ik niet van plan. Speel al 8,5 jaar en heb het opgebouwd tot wat het nu is.
Dat is maar 1 concreet voorbeeld.
Heb wel het voorstel gedaan alle veranderingen terugdraaien, en dan geleidelijk cultuur aanpassingen doen, zodat spelers de gelegenheid hebben om de komende veranderingen in hun stad aan te brengen. Er zou naar gekeken worden, dus ben heel benieuwd want ik denk dat het voor veel spelers een dealbreker is als er niets verandert.
 

Aeva

Chef
Dat is echt wel fors, en niet zoals Aeva benoemd "iets minder cultuur".
Waar zeg ik dat?

Dit is wat ik hierboven zeg over cultuur.
Naar mijn mening krijgen spelers meer last van de wijzigingen als:
* zij alleen cultuur halen uit vechtklooster/heiligdom en wachttoren ruïnes en niet of nauwelijks gebruikmaken van de echte cultuurgebouwen uit bijvoorbeeld de evenementen
 
Waar zeg ik dat?

Dit is wat ik hierboven zeg over cultuur.
Naar mijn mening krijgen spelers meer last van de wijzigingen als:
* zij alleen cultuur halen uit vechtklooster/heiligdom en wachttoren ruïnes en niet of nauwelijks gebruikmaken van de echte cultuurgebouwen uit bijvoorbeeld de evenementen
Mijn excuus aeva! Deze zin "wachttoren ruïnes geeft iets minder dan de helft aan cultuur" las ik verkeerd :oops: Ik las over "dan de helft aan" heen.

Mijn inziens was de wachttoren daarvoor bedoeld; dat het zoveel cultuur gaf is de reden dat hij veel gebouwd werd. De ruimte in de stad werd steeds beperkter, en dan ga je zorgvuldig om met die ruimte. Door efficient om te gaan met de ruimte heb ik ook gekozen voor die wachttoren, en dus veel minder andere cultuurgebouwen nodig. Ik heb echt geen idee hoe straks een verschil van ongeveer 600 a 700 K cultuur verschil op moet lossen. Daar had inno veel eerder aan moeten denken. Nu is er geïnvesteerd met vele duizenden KP, omdat het wonder dat waard was.
Dat wordt straks een heel ander verhaal als de versie van beta overgezet wordt naar hier.
 

Aeva

Chef
Mijn excuus aeva! Deze zin "wachttoren ruïnes geeft iets minder dan de helft aan cultuur" las ik verkeerd :oops: Ik las over "dan de helft aan" heen.

Mijn inziens was de wachttoren daarvoor bedoeld; dat het zoveel cultuur gaf is de reden dat hij veel gebouwd werd. De ruimte in de stad werd steeds beperkter, en dan ga je zorgvuldig om met die ruimte. Door efficient om te gaan met de ruimte heb ik ook gekozen voor die wachttoren, en dus veel minder andere cultuurgebouwen nodig. Ik heb echt geen idee hoe straks een verschil van ongeveer 600 a 700 K cultuur verschil op moet lossen. Daar had inno veel eerder aan moeten denken. Nu is er geïnvesteerd met vele duizenden KP, omdat het wonder dat waard was.
Dat wordt straks een heel ander verhaal als de versie van beta overgezet wordt naar hier.
Tja... Ik heb de wachttoren bewust niet geplaatst, omdat ik die van het begin af aan een waardeloos OW vind. Ik heb het ook al mijn spelers afgeraden.
 
Tja... Ik heb de wachttoren bewust niet geplaatst, omdat ik die van het begin af aan een waardeloos OW vind. Ik heb het ook al mijn spelers afgeraden.
Het was 1 van de beste wonderen, die je hielp veel cultuur te geven en waardoor al je cultuurgebouwen extra cultuur boost kregen en je daardoor de ruimte in je stad voor andere dingen kon benutten. Ik raadde het dus iedereen aan als de basis must have voor je stad.. Zo zie je maar, verschillende speelstijlen genoeg .
 

Aeva

Chef
Het was 1 van de beste wonderen, die je hielp veel cultuur te geven en waardoor al je cultuurgebouwen extra cultuur boost kregen en je daardoor de ruimte in je stad voor andere dingen kon benutten. Ik raadde het dus iedereen aan als de basis must have voor je stad.. Zo zie je maar, verschillende speelstijlen genoeg .
Ik heb veel tijd gestoken in het bekijken wat een goede evenwichtige stad is om aan alle spelonderdelen mee te kunnen doen. Daar is onder meer uit gekomen dat OW's als wachttoren, boek en troon niet goed zijn voor een stad. Ook is daar bijvoorbeeld uitgekomen dat je je niet moet hechten aan gebouwen 'omdat ze zo leuk zijn', maar dat je moet vervangen bij elk evenement voor een beter gebouw. Ik vind ook de gemengde volk/cultuur gebouwen niet heel verstandig, beter is om voor cultuur te kiezen en voor huizen voor het volk. Verder vind ik dat je 'lean & mean' moet inrichten, zo min mogelijk uitbreidingen en zo min mogelijk plaatsen. Ook vind ik een gereserveerde plek van een fors aantal uitbreidingen bestemd voor je gastras noodzakelijk. Daarnaast denk ik dat een stad ingericht op toernooien, toren en bsa de aangewezen richting is om veel binnen te halen aan noodzakelijk en prettige zaken voor je stad.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag zojuist op beta deze aankondiging:
IMG_0313.jpeg
 
dank Aeva voor het posten hier
ik zie het wel heiligdom naar 35 oki
had eigenlijk meer gehoopt dat er een betere balancering in klassemntspunten was gekomen omdat die wapenkamers nu gewoon weg veels te veel punten waard zijn
ach ja we zien het wel
 
Jammer nu de desastreuze gevolgen gezien van de update wat betreft de OW. Dit betekent dat veel mensen gaan stoppen of nog minder hier zijn, 1x pw max zal genoeg zijn om het spel te volgen. Wat een ramp, gelukkig speel ik andere spelletje waarvoor ik nu meer tijd heb
 
Bovenaan