• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Vertaalde Transcripts van de Q&A Sessie met Timon en Oliver

DeletedUser6

Guest
Beste Elven en Mensen,

In de Live Stream met Timon en Oliver werden onlangs veel van jullie vragen beantwoord. Wij hebben voor jullie de vragen en antwoorden omgezet in tekst en naar het Nederlands vertaald, zodat iedereen die de Stream gemist heeft, hem alsnog kan nalezen. Hieronder vind je de vertaalde uitwerking hiervan!

Hartelijke groet,
Jullie Elvenar Team

---

Wat zijn jullie plannen met Elvenar? Naar welke nieuwe spelelementen kunnen we uitkijken? Is er al een schatting wanneer de volgende uitbreiding van de Onderzoekstabel komt, of nieuwe gebouwen? Er staat geweldige ideeën op de fora!
We werken op dit moment aan verschillende grote nieuwe spelelementen. Natuurlijk kunnen we ze niet vandaag allemaal aankondigen maar ik kan al wel met jullie delen dat we inderdaad werken aan de volgende uitbreiding voor het Onderzoeksscherm. En - dat kan ik al wel zeggen - deze uitbreiding zal zeker meer zijn dan enkel wat nieuwe gebouwen en upgrades. We hopen dat deze uitbreiding een verrassende nieuwe ervaring voor jullie met zich meebrengt. Aangezien we hier al een tijdje aan werken, weet ik zeker dat we jullie er binnen een paar weken, meer over kunnen vertellen.

Wat maakt Elvenar anders dan alle andere stedenbouw-games?
Elvenar is een Stedenbouwspel in een unieke Fantasy setting. Totaan de lancering van het spel, hebben we ons gefocust op het creeëren van een traditionele en bewezen spelervaring. Nu we een gezonde en stabiele fundering hebben om op te bouwen, zullen we meer fantasy elementen aan ons basisspel toevoegen. Onderdelen die alleen mogelijk zijn door onze setting. Vandaag is het misschien nog wat te vroeg om daar dieper op in te gaan, maar hier horen jullie binnenkort zeker meer over.

Nadat ik hoorde over een chat, vroeg ik me af of er plannen zijn voor een Broederschapsforum, waar we informatie kunnen delen met ons Broederschap?
Eigenlijk zijn er twee redenen waarom we hier niet voor hebben gekozen. Ten eerste wilden we de Broederschappen zo snel mogelijk introduceren zodat jullie allemaal samen kunnen genieten van Elvenar. Daarom hebben we ons eerst gericht op de basisfunctionaliteiten zoals het toevoegen en verwijderen van leden, handelen zonder boete en het verlenen van Burenhulp. We zullen zeker naar jullie feedback luisteren over hoe jullie de Broederschappen in de toekomst uitgebreid willen zien. De andere reden is dat, wanneer we kijken naar Gildefora in andere spelen en waar zij voor worden gebruikt, we tot de conclusie kwamen dat de meeste forumonderdelen kunnen worden vervangen door het berichtensysteem. Je kunt berichten schrijven naar al je Broederschapsleden tegelijk en op die manier informatie met hen delen. De meeste Gildes in andere spelen doen dat eigenlijk ook: De fora worden zelden gebruikt, de meeste dingen gaan via berichten.

Wat is de reden dat er maar 25 leden in een Broederschap kunnen? Ik snap het idee achter een limiet maar 25 is te weinig als je rekening houdt met minder actieve spelers, lagere niveaus, mensen met dezelfde productiebonussen als jij etc. Dit betekent dat je maar een paar echte handelspartners zult hebben in je Broederschap. En is er een manier om dit aantal leden aan te passen?
Er is op dit moment geen manier voor de spelers om dit limiet bij te stellen. We hebben intern ook veel over dit aantal overlegd. Wat we eigenlijk willen bereiken met de Broederschappen, is dat iedere speler onderdeel kan uitmaken van een levendige gemeenschap. Hoe groter zo'n groep spelers wordt, hoe minder persoonlijk en hoe minder belangrijk je eigen aandeel in het geheel wordt. In andere spelen hebben grotere Gildes vaak veel inactieve leden en vaak weten zelfds de actieve leden niet welke andere leden het spel al hebben verlaten en op wie ze nog wel kunnen rekenen. Daarom hebben we gekozen voor een relatief laag limiet van 25, waarmee we de groep leden dichter bij elkaar houden en ieder lid van een Broederschap dus een belangrijkere rol heeft. We willen dat je Broederschap, iets persoonlijks is.

Zal er een makkelijk toegankelijke lijst komen om de leden van mijn Broederschap te bezoeken, zoals in Forge of Empires of moet ik steeds handmatig blijven scrollen, leden aanklikken en op "bezoeken" klikken om ze te kunnen helpen? (De gedachte daaraan maakt me al moe)
Op dit moment is dat inderdaad de beste manier om dat te doen. We weten dat dit niet optimaal is en zijn al aan het nadenken over hoe we dit kunnen verbeteren. De uitdaging voor ons is, opnieuw, om dingen persoonlijk te houden. Het is belangrijk voor ons om zulke dagelijkse routines sneller te laten verlopen maar het is ook belangrijk dat sociale interacties, zoals Burenhulp, nog wel sociaal blijven voelen. In het oorspronkelijke plan, hebben we het zelfs gehad over een knop waarmee je met één klik al je leden tegelijk kunt helpen.

Zijn er nog andere spelementen in de maak om te integreren in de Broederschappen? Ik weet dat deze feature er pas net is, maar ik weet het natuurlijk niet als ik het niet vraag.
Zoals al gezegd, was onze eerste prioriteit om de Broederschappen zo snel mogelijk aan jullie te leveren met een redelijke inhoud. We zullen in de toekomst meer "vlees" aan deze feature toevoegen - daar hebben we al ideeën voor. Maar we willen hier ook graag jullie feedback verzamelen, om erachter te komen wat jullie graag zouden zien.

In de video wordt de chat genoemd. Kunnen jullie uitweiden over wat spelers kunnen verwachten van de chat (het systeem zelf) en wanneer het waarschijnlijk wordt gereleased?
We zullen een Broederschapschat introduceren tegelijk met, of kort na de Broederschapsfunctie. Ons onderzoek met betrekking tot chatsystemen bracht ons tot de conclusie dat de Broederschappen waarschijnlijk de plaats in het spel zullen zijn waar een chat het best van pas komt. Daarom hebben we ons geconcentreerd op alleen een Broederschapschat. Voor de communicatie met andere spelers, kun je nog steeds het berichtensysteem gebruiken.

Wat is het doel (einddoel) van het spel?
Dat is een goede vraag. Als je de verhaallijn een beetje volgt die in de opdrachten naar voren komt, dan heb je misschien al iets gehoord over het verhaal achter Elvenar. Lang geleden was er een groots volk, de Elvenar genaamd, dat wordt beshouwd als het hoogst ontwikkelde "moedervolk" boven alle andere volkeren op deze wereld. Jammer genoeg is dit volk, en de meeste volkeren die hier van afstammen, door de tijd heen verdwenen. Alleen de Mensen en de Elven hebben overleefd. Jouw taak als Mens of Elf is om de geheimen en mysteries van de geschiedenis van deze wereld te ontdekken om jouw cultuur te leiden naar haar voormalige glorie.

Zijn er plannen om groepsevenementen te doen?
We kunnen vandaag nog niks concreets aankondigen maar nu we Broederschappen in het spel hebben, zou het uiteraard zonde zijn om de mogelijkheid van groepsevenementen en activiteiten niet aan te grijpen, toch? Voor ons is dit een hele interessante en belangrijke richting die we inslaan omdat Elvenar een volledige MMO moet voorstellen en op dit moment is het Single Player gedeelte verreweg het meest ontwikkeld. We zullen zeker mogelijkheden onderwegen waarbij spelers in de toekomst echt samen kunnen spelen.

Zal het mogelijk worden gebouwen te draaien? Dat zou het bouwen van mijn stad een stuk gemakkelijker maken.
Dit is een vraag je we eigenlijk vrij vaak krijgen. Het korte antwoord is "nee", maar hier is waarom: Ieder stedenbouwspel heeft spelelementen nodig die het bouwen van gebouwen uitdagend maken. In Elvenar komt deze uitdaging voornamelijk van twee bronnen: De eerste is dat de meeste gebouwen een straatverbinding nodig hebben met het Stadhuis en de tweede is dat de gebouwen een vastgestelde afmeting hebben. De combinatie hiervan maakt het een uitdaging om een efficiënte stad te bouwen. Natuurlijk is het nadeel van elke uitdaging, dat het soms als een "last" voelt. Als je de gebouwen zou kunnen roteren, zou je alles veel gemakkelijker maken. Maar het nadeel aan een laag uitdagingsniveau, is weer dat wanneer het te makkelijk wordt, het spel ook snel verveelt. Dus aangezien dit "steden puzzelen" een basiselement is van Elvenar, hebben we nooit een technische basis geïmplementeerd die het draaien van gebouwen mogelijk zou maken.

Zullen er manieren komen om andere spelers te plunderen of aan te vallen? Of komt er een soort PVP systeem? Zo niet, zullen we dan enkel provincies kunnen blijven aanvallen?
We hebben geen plannen om het plunderen toe te voegen aan ons spel. Hoewel we een hoop moeite hebben gestoken in ons gevechtssysteem, spelen veel van onze spelers het spel op vreedzame wijze en we willen een omgeving blijven bieden waarin een vreedzame speelstijl mogelijk en succesvol kan zijn. Aan de andere kant zie ik ook geen reden waarom we ons gevechtssysteem niet zouden verreiken voor de spelers die dat leuk vinden. Ik weet zeker dat de toekomst van Elvenar nog meer mogelijkheden voor je in petto heeft om je legers het strijdveld op te sturen maar voor nu, is dat alles wat ik erover kan zeggen.
 

DeletedUser6

Guest
Ik ben benieuwd of er een rivaliteit zal komen tussen de Elven en de Mensen? Ik neem aan dat jullie daarom beide rassen hebben gecreëerd.
De Mensen en Elven zijn geen tegenstanders. Ze hebben over veel zaken een andere filosofie, wat resulteert in onder andere een verschillende stijl van architectuur en in een andere verhaallijn. Hun relatie is meer zoals die tussen twee sporters: Ze voeren een eerlijke strijd over wiens cultuur het meest succesvol zal blijken. Je kunt ook een mix van Elven en Mensen in je Broederschap hebben.

Zullen we speciale gebouwen krijgen die ons bonussen geven in onze stad? Zoals aanvalsbonussen of bonussen op producties etc.?
Nou, we werken inderdaad aan nieuwe soorten gebouwen die je stead interessanter zullen maken en meer onderscheidend. We denken dat het heel belangrijk is dat wanneer je aan een aantal gebouwen bent gewend, we een nieuw element aan de stad moeten toevoegen dat de dingen een beetje overhoop haalt. Of dat een gebouw zal zijn dat een bonus met zich meebrengt of misschien een nieuw spelelement invoert - daarvoor zijn er veel interessante opties. Om eerlijk te zijn, denk ik dat we jullie een aantal van deze ideeën kunnen voorleggen in de nabije toekomst... Houd dit stukje goed in de gaten!

Zal Elvenar een mobiele versie krijgen, zoals Forge of Empires en zo ja: Werkt deze dan ook op de Windows Phone?
Elvenar is pas net wereldwijd gelanceerd voor de browser. Op dit moment focussen we al onze aandacht op het succes hiervan. We willen graag snel en voortdurend nieuwe inhoud voor onze spelers kunnen lanceren terwijl we de kwaliteit hoog houden en het aantal bugs laag. Dit kost momenteel al onze energie dus als we het hebben over mobiele versies: Daarover kunnen we op dit moment nog niks aankondigen.

Zal er een manier komen om specifieke mensen op de wereldkaart te zoeken?
In Elvenar spelen duizenden spelers samen op dezelfde kaart. Wanneer je de kaart bezoekt vanaf je stad, kun je alleen de spelers zien die direct om jou heen liggen. Natuurlijk kun je wat rond bewegen en toevallig op de speler stuiten die je zoekt, maar uiteindelijk is de wereldkaart geen ideale plaats om te zoeken naar specifieke spelers. Daarvoor is deze simpelweg te groot. Als je een andere speler wilt bezoeken, klik dan op de naam van die speler en kies "Bezoeken", dat is verreweg de snelste manier om dit te doen. Het klikken op de naam kun je doen in de ranglijst, het scherm met notificaties, in het Handelsgebouw en in het berichtensysteem - en binnenkort ook in het Broederschapsscherm. In de ranglijst kun je ook zoeken op spelersnaam dus je kunt iedere speler snel en makkelijk vinden, zelfs wanneer je maar een deel van zijn/haar naam weet. Probeer het eens!

Hebben jullie plannen om een Ork-volk toe te voegen?
Toen we begonnen met het ontwikkelen van Elvenar, hebben we veel gepraat over welke volkeren spelers vanaf het beginnen zouden moeten kunnen kiezen. We vonden het idee leuk dat iedereen zijn favoriete volk kon kiezen. Tegelijkertijd, aangezien je veel tijd aan een stad besteedt, waren we bang dat de meeste spelers slechts zouden spelen met het volk dat ze als eerste zouden kiezen en dat ze daardoor alle andere prachtige volkeren zouden mislopen. Het ontwikkelen van gebouwen voor heel veel verschillende volkeren, zou ook nog eens de totale ontwikkeling vertragen terwijl op hetzelfde moment, de meeste spelers het gros van ons werk niet eens zouden zien. Daarom hebben we besloten dat we ons slechts zouden focussen op twee volkeren met allebei hele karakteristieke eigenschappen. We hopen dat veel spelers uiteindelijk zoveel van ons spel zullen houden dat ze een tweede account op een andere Spelwereld zullen starten om het andere volk te kunnen ervaren. Maar we hebben geen plannen om verdere volkeren toe te voegen aan de volkeren waartussen je in het begin kunt kiezen.

Wat is het percentage van de verschillende bonusgoederen voor spelers die bij elkaar in de buurt liggen? Op de Beta en Duitse versie heb ik bijna dezelfde productiebonussen - er is er maar één anders, is dat toeval?
Ja, dat is inderdaad toeval. Voor welke goederen je een productiebonus krijgt, hangt af van je positie op de wereldkaart en dat wordt min of meer willekeurig gekozen wanneer je je account aanmaakt. Ga naar de wereldkaart en kijk naar de 6 provincies rondom jouw stad. De provincies direct ten noorden, zuid-oosten en zuid-westen van je stad laten de drie relikwieën zien die je goederenproducties een bonus kunnen geven. Als je wilt weten welke productiebonussen een speler heeft, kun je simpelweg kijken naar zijn/haar positie op de kaart en naar welke provincies daar omheen liggen.

Het is me opgevallen dat je vaak te veel Kennispunten hebt omdat de balans niet goed is. Maar ik moet ook toegeven dat ik momenteel nog geen geld uitgeef. Daardoor is mijn voortgang vrij langzaam. Zullen de Kennispunten geherbalanceerd worden of hebben jullie hier opzettelijk voor gekozen?
De balans in het spel is zo gemaakt dat je vrij moeiteloos door de Onderzoekstabel kunt gaan, evenals door de andere inhoud, zonder geld te hoeven uitgeven. Dat is onze gedachte achter Free-To-Play, uiteindelijk. Dat wil niet zeggen dat Elvenar een spel zonder uitdagingen is. In de Onderzoekstabel bijvoorbeeld, is de uitdaging eigenlijk om je voor te bereiden op de technologiekosten voordat je het onderzoek afrondt. Sommige kosten zijn zwaar en ik kan je aanraden om vast een paar technologieën vooruit te kijken, zodat je je kunt voorbereiden op de kosten die gaan komen. Ik zou zelfs zover willen gaan om te zeggen: Hoe moeitelozer je door de Onderzoekstabel beweegt, hoe beter je blijkbaar je stad hebt gebouwd.

Met het gevechtssysteem heb ik het gevoel dat Menselijke eenheden een licht nadeel ondervinden. Dit is slechts een subjectief gevoel, hoor. Zullen er eenheden geherbalanceerd worden in de toekomst?
We verzamelen gegeven van onze servers, evenals feedback van onze spelers om meer inzicht te krijgen over hoe het balanceersysteem wordt ervaren. Dit doen we ook voor ons gevechtssysteem. Als we ontdekken dat de balans ergens niet klopt, dan zullen wij dit herstellen, ja. Aan de andere kant denken we zorgvuldig na over veranderingen hierin omdat, zoals je zult weten, je hieraan alleen aanpassingen zou moeten doen wanneer het absoluut noodzakelijk is. Spelers zijn immers gewend aan de balans zoals hij is/was en zouden nadelen kunnen ondervinden wanneer je hierin wijzigingen aanbrengt, ook al is het met goede bedoelingen.
 
Bovenaan