• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Klassement: bestaat de Inbalans in ratings Mens vs Elf? (endgame)

Beste Elvenar team.

Toek ik een paar weken geleden begon (uitbreiding dwergen) herinner ik me dat ik las dat een speler klaagde dat een toverstoffabriek van de mensen meer ratingpunten per vakje opleverde dan de fabriek van de elven.

Hoewel dit me aan het denken zette was de reactie dat "de elven" vroeger bovenaan stonden, hoewel ik al meteen aanvoelde door de wiki te lezen dat dit incorrect was, heb ik hier als iemand die net lvl 3 huisjes had maar even geen aandacht aan besteed.
Wel werdt dit meteen door een l

Nu een paar weken verder, en bezig met een opmars naar de t500 kwam die post toch weer even boven.
Nogmaals de wiki geraadpleegd en even de calculator gepakt, en die persoon(kan de post helaas niet meer vinden) blijkt echt 100% gelijk te hebben.

Nu dus even tijd om uit te rekenen of mijn gevoel en dat van anderen correct is.
dit door middel van een berekening waarbij we wel enkel gebruik maken van de basisgame zonder diamanten (al betwijfel ik of dat verschil maakt.
 
Puntenopbouw elvenar:
Gebruikte Cultuur + werkvolk aan het werk + punten op basis van het veroveren van de wereldmap.

Wereldmap: deze is voor ieder gelijk er is dus geen verschil tussen mensen of elven anders dan de manier waarom een provincie wordt veroverd.

Cultuur: Met de introductie van de dwergen gebruiken de mensen en elven hetzelfde cultuurgebouw. er is dus geen verschil in cultuur per vakje. wel belangrijk is de cultuur vs werkvolk ratio per vakje.
dit is met 96 per vakje dit is ongeveer 2x zo hoog als werkvolk.

Werkend Werkvolk:
Hierin zit een gigantisch verschil tussen mensen en elven, nog eens versterkt door de dwergen update, hierin kunnen de cijfers ook duidelijk het verschil laten zien.
Ik zal een calculatie maken per gebouw.

Support Ratio Correctie (SRC)
bij de echte puntenpakkers zal de Support Ratio Correctie gebruikt worden.
Hierbij wordt gekeken naar het aantal punten per vakje waarbij niet alleen naar het basisgebouw wordt gekeken, maar ook de support wordt meegenomen. er wordt dus gekeken naar hoeveel ruimte een gebouw echt nodig heeft gedeeld door zijn punten.

voorbeeld: om een mensen elixerfabriek te draaien heb je nodig:
20 vakjes voor de fabriek + weg
26.618 vakjes voor de woonhuizen + weg
4.187 vakjes voor het cultuurgebouw

inclusief support levert dit gebouw dan op: 1755/50.805=34.54 punten
 
Laatst bewerkt:
Eenmalige gebouwen:
Kazerne, Stadhuis, handelspost, Arbeidershut.
puntentechnish vallen deze door hun eenmalige constructie in het niet. wel noemenswaardig is het feit dat de gebouwen van de elven gemiddeld iets kleiner zijn, hierdoor heeft de elvenspeler 9 vakjes extra te besteden.

conclusie: elven hebben 9 extra vakjes te besteden,
 
Woongebouwen:
Om de fabrieken te laten draaien moeten we natuurlijk eers werkvolk hebben. bij deze berekening gaan we kijken welk woongebouw het meeste werkvolk per "vakje" opleverd:

Mens:
Volume: gebouw 10, minimale weg 2, totaal 12
werkvolk: 610
Werkvolk per volume = 610/12 = 50.83 per vakje

Elf:
Volume: Gebouw 8, minimale weg 2, totaal 10
Werkvolk 470
Werkvolk per volume = 470/10 = 47 per vakje

Conclusie: Mens is de duidelijke winnaar hier met bijna 4 werkers per vakje meer.
het cijfer wat hieruit voorkomt is essencieel om de support ratio correctie te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
Werkplaats:

Mens:
Volume: gebouw 15, minimale weg 3, totaal 18
Werkers: 679
Cultuur: 325
punten: 1004


Elf:
Volume: gebouw 15, minimale weg 3, totaal 18
Werkers 646
Cultuur: 315
Punten: 961

Conclusie: omdat de gebouwen exact even groot zijn is het aantal punten per volume niet belangrijk.
conclusie is dat de mens ook hier weer wint met een verschil van 43 punten per gebouw
 
Wapenkamer:

Mens:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers: 687
Cultuur: 1375
punten: 2062


Elf:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers 632
Cultuur: 1328
Punten: 1960

conclusie: met een gigantisch verschil van 102 punten in het voordeel van de mensen. de Support Ratio Correctie is niet voldoende om dit verschil op te heffen
 
Laatst bewerkt:
Fabrieken:

Elixer:


Mens:
Volume: gebouw 16, minimale weg 4, totaal 20
Werkers: 1353
Cultuur: 402
punten: 1755
Punten per vakje: 87.75
Punten per vakje na cultuur ratio correctie: 34.54


Elf:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers 2087
Cultuur: 420
Punten: 2507
Punten per vakje: 104.75
Punten per vakje na SRC: 28.67

Conclusie: de SRC is hier heel belangrijk, voor correctie lijkt de elf fabriek beduidend beter. gaan we echter wat dieper kijken en rekenen we de ruimte die die het kost om de fabriek te van cultuur en werkvolk te voorzien dan komt er ineens een heel ander cijfer tevoorschijn. en blijkt die elvenfabriek een fata morgana te zijn.

Toverstof:

Mens:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers: 2067
Cultuur: 412
punten: 2479
Punten per vakje: 103.29
Punten per vakje na SRC: 35.95


Elf:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers 1897
Cultuur: 463
Punten: 2360
Punten per vakje: 98.33
Punten per vakje na SRC: 27.42

Conclusie: Ook hier is de SRC weer belangrijk, het blijkt dat voor mensen toverstof meer punten opleverd dan de elixerfabriek, echter voor de elf is deze nog dramatischer dan de elixerfabriek met slechts 27.42 punt per vakje na SRC.

Edelstenen:


Mens:

Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers: 1879
Cultuur: 457
punten: 2336
Punten per vakje: 97.33
Punten per vakje na SRC: 35.541


Elf:
Volume: gebouw 20, minimale weg 4, totaal 24
Werkers 1708
Cultuur: 509
Punten: 2217
Punten per vakje: 92.37
Punten per vakje na SRC: 33.774

Conclusie: Ook hier is de SRC weer belangrijk, edelsteenfabrieken komen voor de mensen zeer dicht in de buurt van de toverstof fabrieken, ze zijn bijna gelijk.
Voor de elven is edelsteen de enige fabriek die ook maar enigzins in de buurt komt van de mensen.
al is deze nog steeds slechter dan de slechtste mensenfabriek.
 
Laatst bewerkt:
Ok ben er klaar mee, kan ook de andere fabrieken nog doen, maar de conclusie voor de endgame zal niet snel veranderen en ik laat graag nog iets tot de verbeelding over. het punt is gemaakt. de persoon van de post van weken geleden toen ik begon had gelijk als was zijn vergelijking niet geheel compleet en te kort door de bocht. hij had wel degelijk gelijk.

het blijkt dus dat idd het elvenras hopeloos is in vergelijking met de mensen. nog zonder na te rekenen is al snel te zien waarom het verschil zo enorm is opgelopen na de introductie van het dwergenras. het verschil in werkers per vakje huis is echt enorm, hierbij is niet eens meegenomen dat de belangrijkste gebouwen een betere richting hebben voor mensen en er hierdoor waarschijnlijk nog wat weg bespaard kan worden.

Ik weet bijna zeker dat de ontwikkelaars die de "balans" bedenken totaal geen rekening houden met wegen. wegen zijn ook een wezenlijk onderdeel van het spel, dit was voor de dwergenupdate al in het voordeel van de mensen, en heeft na de dwergenupdate alleen maar voor nog meer verschil tussen de 2 rassen gezorgd.
elk extra stukje weg kost al gauw 40 a 50 punten.

de 9 extra vakjes die de elven hebben wegen daar totaal niet tegen op.

Ik hoop dat ze bij het volgende ras hun vergissing corrigeren en de beide rassen echt gelijkwaardig maken.
dit dus op basis van SRC ipv kort door de bocht a-b-c getallen die een vertekenend beeld geven.
pas daarna zal de layout die mensen bedenken + de richting van gebouwen die wel of niet passen een doorslaggevende factor zijn.
 

DeletedUser66

Guest
Er is nauwelijks verschil tussen mensen en elfen. Als het verschil zo groot zou zijn, dan hadden ze er wel wat aan gedaan. Uiteraard komen diamanten hier ook om de hoek kijken, maar zonder diamanten kom je uiteindelijk niet eens in de top 10 op een goedgevulde server. Zie hier de top 8 van Arendyll U.S. Er staat maar 1 mens in, en de gehele top 3 is elf. Zij bouwen nu veel tier 1 fabrieken naar level 19, en scoren daar heel veel punten mee. Elfen kunnen dus wel degelijk een toppositie halen.

uLv8HLi.png
 

DeletedUser

Guest
En op lange termijn (volgende hoofdstuk) gaan relikwieën toch belangrijker worden dan de punten van de gebouwen in de stad. Diegenen die nu zitten te puzzelen om zoveel mogelijk punten voor hun stad te hebben, die gaan dan het deksel op de neus krijgen.
 
hahaha cmop goryn, zelfs als het al waar is dan is de weg voor elven dus een $R@$ stad te bouwen met tier1 fabriekjes

Mag ik je er haarfijn op wijzen dat onze slecht gevulde server NR1 meer punten heeft(102254) dan de "volwassen" us server, en dat met mensen EN zonder een $@#$$% stad te bouwen en dat amerikanen er niet veel van kunnen lijkt me duidelijk.

btw kan je ipv met een voorbeeld van een server met kansloze amerikanen komen met een goede en fatsoenlijke onderbouwing, net als ik heb proberen te doen met de tier 3 fabrieken, huizen en wapenkamers?

de vorige keer hebben jullie mike's post ook afgeschoten met onderbuikgevoelens. ik dacht dat de cijfers toch best hard waren, ik schrok zelfs van het feit dat er zoveel verschil zit binnen de diverse fabrieken in hetzelfde ras. als je bonus als elf dus geen edelsteen is, dan moet je kiezen voor een hele slechte obrengst

zie graag een fatsoenlijke reactie.
 
Laatst bewerkt:
En op lange termijn (volgende hoofdstuk) gaan relikwieën toch belangrijker worden dan de punten van de gebouwen in de stad. Diegenen die nu zitten te puzzelen om zoveel mogelijk punten voor hun stad te hebben, die gaan dan het deksel op de neus krijgen.

verklaar u nader?
gaan relekwieen punten opleveren dan?
De wonderen zijn natuurlijk belangrijk, maar dacht dat deze m.u.v. de visuals toch identiek waren bij zowel mensen als elven.
 

DeletedUser66

Guest
zie graag een fatsoenlijke reactie.

Jij wilt een fatsoenlijke reactie terwijl jij termen gebruikt als ''kansloze Amerikanen''? Als jij geen normale dingen kunt posten, hoef je ook geen fatsoenlijke reactie te verwachten.

Elvenar verandert steeds opnieuw, met nieuwe dingen, dus ook nieuwe dingen die punten opleveren. Ga maar eens kijken hoeveel punten een staalfabriek kan opleveren voor elfen vanaf level 16 t/m 19 in vergelijking met mensen. Alle tier 1 fabrieken vanaf level 16 leveren sowieso meer punten per vakje op voor elfen, dus die ''kansloze Amerikanen'' passen zich slim aan.
 
Jij wilt een fatsoenlijke reactie terwijl jij termen gebruikt als ''kansloze Amerikanen''? Als jij geen normale dingen kunt posten, hoef je ook geen fatsoenlijke reactie te verwachten.

Elvenar verandert steeds opnieuw, met nieuwe dingen, dus ook nieuwe dingen die punten opleveren. Ga maar eens kijken hoeveel punten een staalfabriek kan opleveren voor elfen vanaf level 16 t/m 19 in vergelijking met mensen. Alle tier 1 fabrieken vanaf level 16 leveren sowieso meer punten per vakje op voor elfen, dus die ''kansloze Amerikanen'' passen zich slim aan.

Je draait er gewoon weer omheen ipv met een fatsoenlijk onderbouwde reactie te komen.
wilde in eerste instantie de kleine fabrieken still houden om het niet te veraaden aan alle forumlezers
Maar ik zal speciaal voor jou nog 1 keer een berekening uitvoeren. gegevens komen van de wiki.

Staalfabriek:

Mens:
Volume: gebouw 15, minimale weg 3, totaal 18
Werkers: 1560
Cultuur: 416
punten: 1976
Punten per vakje: 109.77
Punten per vakje na SRC: 37.266


Elf:
Volume: gebouw 15, minimale weg 3, totaal 18
Werkers 1418
Cultuur: 457
Punten: 1875
Punten per vakje: 104.166
Punten per vakje na SRC: 35.424

Conclusie: je bent net zolang naar een server gaan zoeken om je reactie te staven dat jullie initiele reactie tegen mike correct was.
Ik toon netjes met onderbouwing mijn argument aan, dat hier NOGMAALS!!!! wordt bevestigd en er wordt gewoon omheengedraaid.
ipv een goed onderzoek, dat betekend een vraagstelling met dataset en dan het antwoord zoeken zonder dat de uitkomst vaststaat, reageer je met een antwoord en confabuleerd daar ala diederik stapel het bewijs door deze te verdraaien bij door op een amerikaanse server waar naar alle waarschijnlijkheid mensen die al teveel tijd (en waarschijnlijk centen) in hun elven stad hebben gepompt om opnieuw te beginnen en daarom er maar het beste van proberen te maken.
Echter zodra er een mens komt die er wel iets van bakt, is het bye bye met hun resultaat.

een Amerikaan die het allerbeste uit zijn elvenstad haalt, kan nog niet eens wedijveren met een nederlander die gewoon een leuk mensenstadje bouwt zonder zich in gekke bochten te wringen (SCR 35.424 (met baggerproductie) vs 35.541(met topproductie)) daarnaast blijkt het dus dat ook de fabrieken op hetzelfde niveau niet in balans zijn. zeker bij de elven is dit verschil echt schrikbarend. (27.42 vs 28.67 vs 33.774)
ben erg benieuwd naar de balansberekeningen en ideeen zoals ontworpen door het ontwikkelteam,

Ook blijkt dat iemand die met geluk het juiste bonusproductie heeft kan dus vele malen meer uit zijn stad halen dan iemand met de verkeerde.
Hoewel dit niet zomaar te repareren is hoop ik toch echt dat bij de volgende grote update er bij de ontwikkelaars het besef komt van de fout gemaakt in het verleden.
bij een opvolgend "guest race" is reparatie namelijk wel mogelijk.

Ik heb nu nogmaals netjes met cijfertjes aangetoond dat er een serieus onderliggend designprobleem is bij elvenar en hoop dat je volgende reactie deze keer meer inhoud dan onderbuikgevoelens gestaafd met geconfabuleerd bewijs als de "amerikaanse server" en "anders hadden ze het wel aangepast"
dit soort problemen openbaren zich vaak pas als de servers en spelersbasis echt tot volwassendom komen. een recent spel van nog geen jaar oud als elvenar is daar nog lang niet en toch begint het probleem nu al beduidend zichtbaar te worden.
Ontkennen heeft geen zin, aanpakken wel.

btw voel je vrij mijn ongelijk aan te tonen met een goede cijfermatige onderbouwing.
 

DeletedUser66

Guest
Niemand hoeft hier iets te onderbouwen. Als jij blijft denken dat er veel verschil zit tussen elfen en mensen, dan moet je dat vooral blijven volhouden.

Voor het geval mijn reactie niet helemaal duidelijk was. Er staat dat als jij niet fatsoenlijk kunt reageren, je ook geen fatsoenlijke reactie hoeft te verwachten. Ik weet niet welk gedeelte daarvan onduidelijk is, anders licht ik dat nog wel een keer extra toe. Het enige waar jij naar kijkt is hoeveel inwoners een gebouw nodig heeft, mensen hebben er meer nodig dan elfen, dus krijgen ze meer punten. Die inwoners moeten wel ergens vandaan komen, nietwaar?

een Amerikaan die het allerbeste uit zijn elvenstad haalt, kan nog niet eens wedijveren met een nederlander die gewoon een leuk mensenstadje bouwt

je blijft maar suggereren dat Amerikanen op de een of andere manier achterlijk zijn, en Nederlanders superieur.

wilde in eerste instantie de kleine fabrieken still houden om het niet te veraaden aan alle forumlezers

Daarmee geef je dus indirect aan dat andere spelers te dom zijn om dit zelf op de wiki na te kijken.


dit soort problemen openbaren zich vaak pas als de servers en spelersbasis echt tot volwassendom komen. een recent spel van nog geen jaar oud als elvenar is daar nog lang niet en toch begint het probleem nu al beduidend zichtbaar te worden.
Ontkennen heeft geen zin, aanpakken wel.

Er hoeft ook niets ontkend te worden. Omdat een handvol spelers op duizenden denkt dat de balans niet goed is, dan is dat zo? Niet dus. De ontwikkelaars pakken al vanaf het begin de serieuze dingen op, en hebben goed nagedacht over de balans tussen mensen en elfen. Ik kan het weten, want ik ben er al vanaf het begin bij betrokken.

Over ''volwassen'' server gesproken, op Beta heb ik in 11 maanden niemand hier over gehoord, en daar zitten toch echt de liefhebbers die alles tot op de bodem uitzoeken. Kijk alleen maar naar het ideeën forum daar.


Als laatste, en dan ben ik er klaar mee. Ik wens geen denigrerende taal te zien op dit forum richting andere spelers, of spelers uit een ander land. Dit staat overigens ook netjes beschreven in de forum regels.
 
goedemorgen,

een Amerikaan die het allerbeste uit zijn elvenstad haalt, kan nog niet eens wedijveren met een nederlander die gewoon een leuk mensenstadje bouwt
je blijft maar suggereren dat Amerikanen op de een of andere manier achterlijk zijn, en Nederlanders superieur.

Ik lees daar uit dat een Americaan zijn best doet. En een mens speler in Nederland met gewoon wat bouwen er ook wel komt.
Achterlijk haal ik er niet uit, zal ook zo niet bedoeld zijn.


wilde in eerste instantie de kleine fabrieken still houden om het niet te veraaden aan alle forumlezers
Daarmee geef je dus indirect aan dat andere spelers te dom zijn om dit zelf op de wiki na te kijken.

Ook hier haal ik niet uit dat bedoeld word dat anderen dom zijn.
Ik doe me gewoon de moeite niet.
Maar laten we gewoon een leuk spel, leuk houden en gezellig spelen.
Daarbij zie ik deze discussie de verkeerde kant op gaan.
groetjes bless0604
 

DeletedUser7

Guest
gewoon nieuwsgierig hoe zit het met de andere landen behalve amerika en nederland is daar ook dat elven/mensen ruim 1ste staan
Degene die de meeste diamanten gebruikt staat meestal bovenaan. Dat heeft weinig te doen met elf of mens zijn ;)
 

DeletedUser68

Guest
Ik heb het hier zelf berekend mensen krijgen nog steeds meer munten per vakje per huis .
Na de update is het al wat minder misschien staat het over twee updates gelijk.
Meeste geld wint inderdaad en heb nu ook elven gevonden op de eerste plek voor mij is het nu een coldcase.
Ik kijk uit wat er verder gaat gebeuren en dan zien we het wel verder misschien is het aan het einde van de rit wel gelijk
 

DeletedUser

Guest
verklaar u nader?
gaan relekwieen punten opleveren dan?
De wonderen zijn natuurlijk belangrijk, maar dacht dat deze m.u.v. de visuals toch identiek waren bij zowel mensen als elven.

Relikwieën geven nu al punten. En elke ring worden dat er meer. Dus volgens mij kan je best zo snel mogelijk provincies proberen te veroveren, in plaats van te gaan puzzelen om je stad zoveel mogelijk puntjes te laten geven. In een volgend hoofdstuk moet je toch weer een boel slopen omdat er betere gebouwen zijn.
 
Bovenaan