• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Inzending Prince Maurice

DeletedUser4651

Guest
Discussie tussen twee oude bs leden

Erasmus: awel Thomas - ben je na 500 jaar weer aan het schrijven?

More: Jaja, Erasmus, het werd tijd om weer wat na te denken over een nieuwe Utopie. Je kent mijn liefde voor het onderwerp, hebt me destijds geholpen met mijn eerste gouden boekje. Dus vraag ik je weer om raad voor een nieuw verhaal. Het dagelijkse nieuws van onze echte wereld glijdt weer af naar een zorgwekkende opsomming van kommer en kwel. We voelen de behoefte om in gedachten te reizen naar een wonderlijke wereld vrij van zorgen. Waar mensen gelukkig kunnen samenwonen met dwergen, orcs en feeën. Geen gedonder met discriminatie, gender kwesties enzovoorts. Een plek waar het geld zomaar op je woonhuis groeit, zodat je het elk uur kan plukken zonder je moe of vuil te maken. Een wereld waar er hoogstens computervirussen op de loer liggen om je te strikken in hun onzichtbare vallen. Een fantasieland waar er nog ruimte is voor een nieuw gebouw zonder de rompslomp van ruimtelijke orderning en actiegroepen. Een wereld zonder uitlaat- of broeikasgassen. Waar je een eikenhouten bed kan produceren zonder bomen om te hakken, staal kan gieten zonder de lucht te vervuilen, en marmer kan polijsten zonder het huis stoffig te maken. Je moet er als bewoner ook geen inkopen doen, want dranken staan zomaar binnen de vijf minuten voor je klaar, manden met boodschappen binnen de paar uur. Je moet het maar vragen, winkelen is overbodig ! En dwergen maakten gangen in de bergen en vonden graniet, koper en edelstenen in overvloed. Er zijn zoveel edelstenen dat iedereen ze gebruikt als versiering van de bloembakken van de woonhuizen. De WC brillen zijn in mijn nieuwe wonderlijke wereld nog altijd van goud en de dakpannen van werkplaatsen van goud of zilver. Er zijn wensputten die diamanten tevoorschijn toveren. Kennis groeit vanzelf in rijdende bibliotheken. Niemand moet zich nog uitsloven in schoolbanken. Examens zijn onbestaande. Het geluk in deze wereld kan niet op.

Erasmus: Sorry, mijn vriend, maar dat klinkt in mijn oren best wel saai. Elke dag geld, goederen en kennis tanken en verder niets doen dan lui naar je rijkdommen kijken. Altijd hetzelfde liedje, dat gaat toch vervelen?

More: Nee, nee, zo is het niet! Laat me dus verder vertellen. Er zijn de Oude Wonderen, die zorgen voor afwisseling en mysterie. Het Boek der Geheimen die je dagelijks verwent met een verse portie kennis. De Afgrond vanwaar uit goud als lava naar buiten stroomt. Goed voor de talkrijke brillen - alle bewoners van deze wereld zijn gesteld op een royale WC. Een kristalvuurtoren die je extra staal, edelstenen en marmer beloont. En dan nog de wekelijkse witte toren waar je uren in kan dwalen in geheime zalen. En elke week is er in deze wereld wel een festival te beleven. Vorige week was het carnaval met toeters en bellen in een bonte optocht van praalwagens. Je zag er talrijke dwergen die zich voor de gelegenheid verkleden als elven of orcs en mensen als die zich hadden vermomd als dwergen. Iedereen vond het leuk. Dranken vloeiden rijkelijk – elke 5 minuten een refill voor wie dat wil - zonder dat er iemand dronken of ziek van werd. Verkeersongelukken gebeurden niet, maar ja er rijden daar ook geen auto’s he?

Erasmus: wordt er dan nooit ruzie gemaakt met al die drank?

More: Eigenlijk niet. Er wordt wel heel regelmatig een robbertje gevochten, maar dat is meer voor de sport en het spel. Sommige van de Oude Wonderen maken de elven of mensen nog sportiever zodat ze beter kunnen strijden in een toernooi of in een sportieve confrontatie. Maar vechten kan je dit niet noemen, want er vallen nooit doden of gewonden. Er worden ook geen steden gebombardeerd, geplunderd, belegerd. Er wordt niets van een andere speler aangevallen. Het is een wereld van opbouwen niet van kapotmaken. En wie vies is van de vechtsport, kan gewoon gezellig onderhandelen met al die marmer en staal en edelstenen die vanzelf langs de straten groeien of uit de oude wonderen stromen.

Erasmus: Het lijkt me toch dat iedereen wat eenzaam rondreist in die ingebeelde wereld.

More: Wel nee. Daarvoor hebben we de broederschappen. Zo kan kan je samen met je familie of vrienden deze wereld ontdekken. Dus je doet weinig alleen, geeft dagelijks hulp aan een ander en krijgt er ook weer hulp voor terug. Mooi meegenomen als je zit te sparen voor een nieuw gouden WC brilletje. Allemaal heel leuk en stimulerend. Iedereen wordt er gelukkiger van. Wij kunnen dus perfect samen in een broederschap strijden, zeker omdat we elkaar al meer dan 500 jaar kennen.

Erasmus: Nou dat klinkt mooi, maar er moet toch een zwakke plek in deze wereld zijn.

More: Och ja er is altijd een zwakke plek, maar wie daarover zeurt is een kniesoor. Niet zozeer de race tussen computervirus en vaccin. Wel de zwakke plek ergens diep in het hoofd van de speler die op het late avonduur niet kan weerstaan aan het spel. Aan de verslaving van het bouwen moet je ontkomen. Het is de kunst om tevreden te zijn met iets minder. When Less is More.

Erasmus: Een less in het leven, typisch More.
 
Bovenaan