• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Guide: Toernooien, Waarom zijn deze zo extreem nuttig in elvenar?

Introductie:
Hierbij een simpele guide waarom toernooien in elvenar zo enorm nuttig zijn.
Veel spelers zien het nut niet in van de toernooien, als je echter elvenar maximaal wilt benutten dan zijn de toernooien die diverse spelelementen aan elkaar lijmen.
Daarnaast een aantal adviezen om eenvoudig het maximale uit het toernooien te halen met de minste moeite en je ervaring met deze op te bouwen zodat je verder kan komen dan ooit tevoren.

De lijm der lijmen:

De toernooien zijn absoluut onmisbaar voor het benutten van een aantal spelonderdelen.
  • Het maximaliseren van je productiebonus standaard goederen.
  • De Magische Academie Productie en Handwerken
  • Het verbeteren van je wonderen
De Toernooien zijn een zeer belangrijke bron van de volgende goederen:
  • Relikwieën
  • Kennispunten
  • Betoverende Voorraden. Betoverd Geschenk, Magische Productie spreuken
  • Runescherven
  • Kapotte Runescherven
Productie Standaard Goederen:
In het spel elvenar krijgen je bonus fabrieken een productiebonus gebaseerd op het aantal verzamelde relikwieën.
Bij 500 of meer relikwieën behaal je de maximale bonus van 700%.

Zonder de toernooien is het behalen van deze bonus bijna onmogelijk, hiervoor moet je namelijk +-567 provincies verkennen en afronden.
Hier doe je ongeveer 4 jaar non stop over.
Er zijn 9 soorten relikwieën, en elke week is er een toernooi waarin 1 van deze relikwieën is te verdienen. dit is een toernooicyclus van 9 weken.
Door extra veel inzet is deze maximale bonus ongeveer te behalen in 2-4 toernooicyclussen. dit is dus 18-36 weken ipv 4 jaar.
Schroom niet om als beginnende speler je grote broers om wat hulp te vragen met goederen tijdens je bonustoernooi zodat je extra veel kan afkopen en zo je productie van goederen enorm kunt laten stijgen in een bonustoernooi.

Magische Academie Productie en Handwerken:
In de magische Academie kan je de volgende spreuken produceren
upload_2019-6-10_0-8-54.png

*de productietijd is afhankelijk van het aantal relikwieën en het level van de academie. hier getoonde tijden zijn van een level 5 academie

Zoals je kan zien kost het maken van spreuken relikwieën, en hebben we al eerder opgemerkt dat de mogelijkheid tot het verkrijgen van relikwieën op de wereldmap beperkt is.
De toernooien zijn de enige bruikbare manier om je magische academie in productie te houden.
Als voorbeeld: tijdens een 9 weekse cyclus verbruikt een level 5 academie die non stop combinatieversnellers maakt in dit voorbeeld 252 hout relikwieën, 252 zijde relikwieën en 252 edelsteen relikwieën. dit zijn enorme getallen die alleen haalbaar zijn door actief te zijn in de toernooien.

En dan handwerken, hier zijn tussen alle rommel recepten in een ook een hoop leuke dingen te verdienen.
Naast de te maken opjecten zijn er ook mystieke kisten waarin er ook diamanten zijn te verdienen.
upload_2019-6-10_0-17-29.png

Zodra je echt aan het handwerken slaat draait je academie bijna 24/7 combinatieversnellers (reden waarom de mijne level 5 is)
Het toernooi is dan nog de enige manier om aan de andere spreuken te komen aangezien je academie te druk is met het maken van combinatieversnellers.
Dit is dan ook de plek waar mijn gratis diamanten uit bv de hoofdstukken naartoe zijn gegaan.

Verbeteren van de wonderen:
Het toernooi is de plek om extra kennispunten te verdienen voor je onderzoeksboom en het verbeteren van je wonderen.
Een wonder kan wel 20.000 kennispunten oppeuzelen
Als je zeer bedreven raakt in de toernooien is er tot wel 500kp uit een toernooi te verdienen (mijn persoonlijk record)
samen als gilde kan je nog eens 135kp speciaal voor wonderen uit het toernooi halen (kistjes gilde)

Daarnaast zijn er vele runen te verdienen in het toernooi, de basisblokken om wonderen te mogen bouwen en te verbeteren (elke 5 levels)

Nu klink 500 kennispunten natuurlijk als een onhaalbare grens voor beginnende spelers maar ook voor beginners is het realistisch om uit het toernooi wekelijks 54-104kp uit het toernooi te halen.

Dit kost je slechts enkele minuten per dag.

Wat heb ik nodig om goed mee te doen met de toernooien.

Om goed mee te doen met de toernooien is het volgende belangrijk
  • Dat je regelmatig/meermaaldaags inlogt om je fabrieken te resetten zodat je goederen overhoud om te spenderen.
  • Dat je regelmatig inlogt om je kazerne bezig te houden.
  • Dat je zo min mogelijk troepenomvang onderzoekt
Voor je fabrieken adviseren ik minimaal 3x daags, wanneer je opstaat (9 uurs) wanneer je thuiskomt(3 uurs) en wanneer je gaat slapen (9 uurs minimaal 9 uur voordat je opstaat)
afkopen is echter een oplossing wanneer vechten niet meer lukt en dient zoveel mogelijk vermeden te worden.
Je belangrijkste in het toernooi zijn echter je eenheden, hoe beter je de kazerne kan bezighouden hoe beter je toernooiprestaties zullen zijn.

Dwergenbolwerk, Naalden van de Storm en Heiligdom van de sluwe Paddestoel zijn met dit doel op oog dan ook de belangrijkste wonderen die je zou willen bezitten.
Naalden van de Storm versnelt je troepenproductie waardoor je meer troepen bezit om mee te toernooien
Je hebt echter niets aan een versnelde troepenproductie als je kazerne de hele tijd niets staat te doen.
Dwergenbolwerk is een wonder dat je trainingsomvang verbeterd. dit is echter een langzame starter. het effect van dit wonder is onder andere afhankelijk van je eigen troepenomvang. hoe verder je in het spel komt hoe beter dit wonder wordt.
Heligdom van de Sluwe Paddestoel is een wonder dat je meteen een enorme boost geeft in trainingsomvang, dit is namelijk afhankelijk van het aantal levels dat je aan wapenkamers bezit.

Daarnaast helpt het enorm als je de niet verplichte troepenomvang onderzoeken van de onderzoeksboom zoveel mogelijk overslaat.
De tegenstand in de toernooien is afhankelijk van je troepenomvang, hoe lager deze waarde is hoe zwakker de tegenstander.
Dit zorgt er wel voor dat je het moeilijker hebt op de wereldmap gevechten maar ik adviseer deze eigenlijk altijd voor 100% af te kopen.
Met de verliezen van 1 gevecht op de wereldmap kan je afhankelijk van waar je bent in het spel soms wel een heel toernooi doen.

Toernooien hoe begin ik?
Een toernooi bestaat uit 6 ronden.
Door de wachttijd van 16 uur tussen de ronden is voor de meeste spelers 5 ronden het meest haalbare.

De tegenstand in de toernooien is afhankelijk van de ronde waarin je speelt.
Je toernooi troepenomvang is:
5% * provincie level

De troepenomvang van je tegenstander is afhankelijk van de ronde van het toernooi:
Ronde 1: 85%
Ronde 2: 100%
Ronde 3: 115%
Ronde 4: 130%
Ronde 5: 145%
Ronde 6: 160%

Voorbeeld: je hebt een troepenomvang van 1000 troepen.
In ronde 3 is je tegenstand in provincie 5 van het toernooi dan
5%*5*115% = 0.05*1000*5*1.15 = 287.5(288)
Je eigen troepenomvang is dan 250 en die van je tegenstander is 288.

De troepen (en verliezen) in de eerste 19 provincies van het toernooi zijn dus lager dan die van een gevecht op de wereldmap. dit maakt het eenvoudig om met beperkte troepen best veel provincies te kunnen doen in het toernooi.

Een goede eenvoudige basis om mee te beginnen is 5x8 of 6x9 provincies
We spelen alles op de automaat om dit snel te kunnen doen (enkele minuten per dag)

5 x 8
Ronde 1 Dinsdag 19:00 8 provincies
Ronde 2 Woensdag ergens op de dat tussen 11:00 en 24:00
Ronde 3 Donderdag ergens tussen 16:00 en 24:00
Ronde 4 Vrijdag ergens tussen 16:00 en 24:00
Ronde 5 Zaterdag ergens tussen 16:00 en 22:00

Dit levert op 100 relikwieën, 54 kennispunten, 6 betoverende voorraden, 5 betoverd geschenk, 2 betoverende productie, 6 runenscherven, 8 kapotte runescherven.
 
Laatst bewerkt:
Voorbij provincie 9 komt het toernooi echt tot leven:

De echte beloningen in de toernooien zitten echt in de provnicies voorbij provincies 9.
vanaf provincie 10 zijn de beloningen PER PROVINCIE:

Ronde 1: 4 of 5 relikwieën, +1 betoverde voorraden spreuk
Ronde 2: 4 of 5 relikwieën, +5 Kennispunten
Ronde 3: 4 of 5 relikwieën, +1 runescherf
Ronde 4: 4 of 5 relikwieën, +1 betoverd geschenk
Ronde 5: 4 of 5 relikwieën, +6 Kennispunten
Ronde 6: 4 of 5 relikwieën, +1 runescherf + 1 kapotten runescherf

Als beginnen zou ik niet meteen voor alle ronde gaan maar ronde 2 is zeer interessant en is een mooie basis om vanuit verder te werken.
Niets werkt beter dan je kennispuntenbalk over te hebben lopen met kennispunten om je toernooidrift te voeden.

Stel je begint het toernooi met 100 troepen van eenheid X en heb besloten naar 80 mogen zakken. (want ik heb er 20 getraind tussen de toernooien door)
Na het spelen van ronde 5(vrijdag) heb ik er nog 95 over.
Deze 15 eenheden (+ wat ik de aankomende dag nog maak) ga ik inzetten om mijn toernooi te maximaliseren.
Ik besluit nog eens 7 provincies te doen op vrijdag(tot en met provincie 15)
Zaterdag doe ik deze 7 nogmaals voor de kennispunten.

Dit levert je dan op 48 extra relikwieën, extra 30 KP en 6 extra betoverende voorraden spreuken.

als je beter en sterker wordt kan je uiteindelijk ook naar ronde 5 gaan voor nogmaals een lading spreuken en kennispunten.

Gildebeloning:
Niet alleen persoonlijk zijn er prijzen te verdienen in de toernooien ook samen als gilde zijn er prijzen te verdelen.
Hoe verder je komt als gilde hoe hoger de prijzen, hier kan je onder andere 135KP voor je wonderen verdienen, vele runenscherven en spreuken, maximaal 5 koninklijke restauratiespreuken en de legendarische blauwdruk waarmee je magische gebouwen kan uitbreiden, of die je kan omzetten met handwerken in koninklijke restauratiespreuken. (hiermee kan je evenement gebouwen uitbreiden naar nieuwe hoofdstukken)
upload_2019-6-10_2-11-20.png


als alle spelers(25) in de gilde 5x8 provincies doen tijdens het toernooi dan worden alle 10 kistjes binnengehaald en dus ook alle prijzen op deze lijst. de moeilijkheidgraad om alle gildeprijzen te verdienen (10 kistjes) is niet het halen van de norm zelf, dit is zeer makkelijk. maar juist om alle 25 spelers deze norm te laten halen, hoe meer spelers niet meedoen hoe harder de andere spelers moeten werken. tot een punt waar dit niet haalbaar meer is. 2x 1600 punten halen is niet 2x zo moeilijk, maar een veelvoud hiervan. 1600 punten halen is zeer makkelijk maar vanaf 2500 punten wordt het al een stuk lastiger. en hoe verder je komt hoe lastiger het wordt.


Moeilijkheidsgraad toernooien:
Niet elke toernooi is even makkelijk, als je bonus niet 1 van de lastige toernooien is begin dan met een wat makkelijker toernooi.
Dit voorkomt teleurstellingen, een boekroltoernooi zonder voldoende goederen achter de hand is echt een nachtmerrie
echter moet voor iedereen die actief genoeg is zoals eerder beschreven zelfs een moeilijk toernooi goed te doen zijn icm. meer afkopen en wat minder vechten.
In de meeste toernooien geld dat als je net begint met het spel dat het voornamelijk afkopen is, naarmate het spel vordert wordt het steeds meer vechten en steeds minder afkopen, tot een punt waar afkopen nog weinig voorkomt.

Moeilijkheidsgraden: (voor beginners)
Marmertoernooi:

Redelijk te doen voor zowel mensen als elven, verwacht de eerste ronden alles te kunnen vechten, in ronde 5-6 verwacht een deel te moeiten afkopen, mensen hebben het hier wat makkelijker dan de elven.
Staaltoernooi:
Dit is het makkelijkste toernooi uit de serie van 9.
Houttoernooi
Deze is goed te doen voor elven en behoorlijk lastig voor mensen. houd als mens wat goederen gereed, na ronde 2 wordt vechten zeer moeilijk
Kristaltoernooi:
Goed te doen voor zowel mensen als elven, verwacht de eerste ronden alles te kunnen vechten, in ronde 5-6 verwacht een deel te moeiten afkopen
Boekroltoernooi:
Houd je gespaarde goederen gereed, dit toernooi is zeer moeilijk en het is weinig vechten en veel afkopen.
Zijdetoernooi:
Goed te doen voor zowel mensen als elven, verwacht de eerste ronden alles te kunnen vechten, in ronde 5-6 verwacht een deel te moeiten afkopen
Elixertoernooi:
Deze is goed te doen voor elven en behoorlijk lastig voor mensen. houd als mens wat goederen gereed, na ronde 2 wordt vechten zeer moeilijk
Toverstoftoernooi:
Ongeveer vergelijkbaar met het boekroltoernooi, al is deze ietsje minder moeilijk, maar dan wel ietsje.
Edelsteentoernooi:
Redelijk te doen voor zowel mensen als elven, verwacht de eerste ronden alles te kunnen vechten, in ronde 5-6 verwacht een deel te moeiten afkopen, mensen hebben het hier wat makkelijker dan de elven.

Hopelijk heeft dit inzicht gegeven in waarom toernooien belangrijk kunnen zijn, en waarom je mee zou moeten doen.
Alvast veel plezier in de toernooien gewenst.
 
Wil nog even toevoegen dat de producten die toernooien geven extra goed bruikbaar zijn tijdens evenementen. Het is meestal makkelijker en goedkoper om via toernooien aan veel relieken te komen dan via provincies, die ook nog ontdekt moeten zijn.

Ik moet daar regelmatig spelers aan helpen herinneren die tijdens evenementen in problemen komen doordat ze te weinig provincies open hebben staan...
 

DeletedUser2186

Guest
Wat geweldig uitgelegd CrazyWizard!! Dankjewel!!

Dit begrijpen geeft echt plezier in het toernooien. Totdat ik dit begrepen had, vond ik toernooien ook maar "vervelend". Maar het doet zoveel voor je spel!
Nog eens benadrukken : "sla niet verplichte troepenomvang upgrades op de onderzoeksboom over. Dat geeft meer slagkracht bij de toernooien. Provincie ontmoetingen koop je best af. "
 

DeletedUser2989

Guest
Super, Crazy Wizard, dit is een pracht overzicht voor beginnende spelers en alle spelers die het toernooi nog niet hebben ontdekt. :):):)
 

DeletedUser2989

Guest
mee eens, ik zou dit graag hebben gelezen toen ik met het spel begon.
 
Heel mooi overzicht maar misschien is het tijd voor een update, gezien de nieuwe regels sinds september...
Ik heb begrepen dat de moeilijkheidsgraad nu niet meer afhangt van de troepensterkte maar eerder van het aantal uitbreidingen in je stad? Hoe zit dit dan precies?
 
Heel mooi overzicht maar misschien is het tijd voor een update, gezien de nieuwe regels sinds september...
Ik heb begrepen dat de moeilijkheidsgraad nu niet meer afhangt van de troepensterkte maar eerder van het aantal uitbreidingen in je stad? Hoe zit dit dan precies?

Zal eens kijken of ik tijd kan maken om alles bij te werken.
ruw gezegd is de formule nu relekwie bonus * verplichte onderzoeken * wonderlevels * (premium)uitbreidingen

zaken als hoe moeilijk elk toernooi is is wat lastiger in te schatten nu.
 
Ik had gelijk al de indruk dat het na provincie 30 nu heel erg moeilijk aan het worden is voor mij, vroeger durfde ik wel eens tot boven de 40 piepen maar dat is nu wel erg kostelijk. Ik heb namelijk altijd volop in wonderen geïnvesteerd, jammer dat dit nu wordt afgestraft. Die spelers die hun wonderen allemaal mooi op level 30 gespeeld hebben zullen het ook wel geweten hebben...
 
Ik had gelijk al de indruk dat het na provincie 30 nu heel erg moeilijk aan het worden is voor mij, vroeger durfde ik wel eens tot boven de 40 piepen maar dat is nu wel erg kostelijk. Ik heb namelijk altijd volop in wonderen geïnvesteerd, jammer dat dit nu wordt afgestraft.
De bovengrens van het aantal provincies is nu voor iedereen meer gelijk (je kunt niet meer toernooi winnen omdat je meer provincies hebt veroverd dan een ander), daar lijkt me niets mis mee.

Het echte probleem zit in het feit dat 2 spelers in hetzelfde hoofdstuk een verschil tot theoretisch 1500% kunnen hebben, en dat de kosten op een gegeven moment zo snel omhoog schieten dat spelen nadelig wordt voor je stad. (Het beste wat je dan kunt doen is niet meer spelen, wat natuurlijk onzinnig is voor een spel.)
 
Bovenaan