• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Gastvolk

DeletedUser3113

Guest
Hoi Fili,

Zou je kunnen aangeven waarom je het woord 'ras' veranderd wil zien?

Groet,
Duvessa
 
Ras is een pseudowetenschappelijke categorie uit de 19de eeuw die mee geleid heeft tot wreedheden tegen allerlei mensen.
In het fantasygenre is de term echter wel gebruikelijk, gezien het veelal gaat om wezens die wèl fundamenteel van mensen verschillen. Het blijft wel zo dat je om dezelfde redenen als in de originele betekenis inderdaad kan pleiten voor een neutralere term als 'volkeren'. In dit geval gaan er niet minder oorlogen om gevochten worden, maar het zijn er tenminste virtuele ;)
 
Om wat preciezer te zijn is het woord ras in die pseudowetenschappelijke categorie gebruikt voor een situatie waar geen sprake is van verschillende rassen. Inmiddels weten we dat er geen verschillende mensenrassen zijn. Oorspronkelijk komt het uit situaties waarin wel gesproken kan worden over rassen. Denk aan dierenrassen. Maar vanuit die context past het woord wel weer bij het onderscheid tussen elf en mens en orc en... Zoals Aiki zegt is de term ras zonder de negatieve associatie normaal gebruik in fantasy.

De vraag is nu: passen we het woord aan vanwege de negatieve en pijnlijke associatie die ermee ontstaan is of gaan we uit van het oorspronkelijke terechte gebruik ervan?
 

DeletedUser1888

Guest
Hoi Fili,

Zou je kunnen aangeven waarom je het woord 'ras' veranderd wil zien?

Groet,
Duvessa

Het gaat inderdaad om wat reeds is aangestipt: nare associaties met o.a. rassenleer, rassenscheiding, WO II, Zuid-Afrika in tijden van de Apartheid, foute wetenschappers, extreem rechtse stromingen etc., en daarnaast het feit dat het gebruikelijk is om bij dieren over rassen te spreken.
'Volk' klinkt een stuk vriendelijker in mijn oren dan 'ras'.
Dat er een traditie bestaat in het fantasy-genre om te spreken over 'ras', was mij niet bekend.
 
De correcte term zou eigenlijk "soort" moeten zijn, biologisch gezien dan. In fantasy is het over het algemeen gebruikelijk dat mensen, elven, dwergen etc nakomelingen kunnen krijgen (die vruchtbaar zijn) wat de biologische definitie is van "Soort".

Maar, zoals gezegd, is "ras" inderdaad de gangbare term in fantasy om niet-mensen aan te duiden. In fantasy (en SF ook) worden juist de uiterlijke verschillen van mensen genegeerd en de mensheid als één gezien t.o.v. andere intelligente wezens. Of dat nu elven, dwergen, orks etc in geval van fantasy zijn of Vulcans, Klingons of marsmannetjes in geval van SF.
 
Ik begrijp waar deze stelling/suggestie vandaan komt, ik denk dat als besloten wordt hiernaar te kijken er enorm veel teksten, titels etc in veranderd moeten worden.. (dit zal een beste klus zijn), dan wel niet onmogelijk ook.. Maar wordt besloten dit wordt ras naar volkeren te veranderen zullen andere talige markten (anders dan de engels talige markten) dit ook zo moeten aanpassen als de definitie (overgang van ras naar volk (of anders)) niet juist staat.. Je kan dan wel spreken over een grote veradering :D
 
ras is gewoon een woord zoals elk ander woord? negative associaties aan bepaald woord zijn meestal tijdsgebonden. Het lijkt me geen goed idee om steeds van woord te veranderen enkel omdat iemand dat negatief vind.
Welk woord gebruik jij eigenlijk tegen een raspaard of een rashond? een volkerenpaard en volkerenhond?
dwergen, elfen, mensen,... zijn duidelijk verschillende rassen en daarom zie ik geen probleem om hier dat woord er voor te gebruiken. Net zoals er een duidelijk verschil is tussen paarden, ezels, koeien enzo. (of hazen en konijnen)

Waar ik me meer aan stoor is dat mensen bv het woord kids gebruiken als ze over hun kinderen spreken, waarom zou je een ander woord gebruiken als het niet nodig is? al moet ik toegeven dat ik ook steeds het woord quest gebruik ipv kweeste (queeste) of speurtocht
 
Zie ook geen probleem met het woord "ras".

Volkeren zijn een groep "mensachtigen" die samen een eenheid vormen. bv. polen, zigeuners, joden, duitsers ect.
Dat zijn volkeren binnen het ras "mens".
Er bestaat geen pools ras, zigeuner ras, joden ras of duitser ras.

Orken, Elven, Dwergen, Draken, Goblins, Ondoden ect.
Dit zijn geen mensen, dit zijn verschillende rassen van mensachtige wezens (Humanoids).

Het is daarom prima om te spreken over gastrassen maar niet juist om te spreken over gastvolkeren.
 

DeletedUser2975

Guest
Waar hebben we het hier over...:confused:..het is een spel. We slaan tegenwoordig wel erg door. Wordt een beetje een modeverschijnsel...negerzoen mag niet meer..dames en heren..kan niet meer, het moet gender neutraal zijn. Als je je ogen niet in je zak hebt, zie je duidelijk dat de dames en de heren niet gelijk zijn. Kom op waar zijn we nu helemaal mee bezig..Er gebeuren ergere/belangrijkere dingen in de wereld om je druk over te maken. Ga even weer met beide benen op deze aardkloot staan en doe weer een beetje normaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser448

Guest
Als je goed hebt gekeken in het spel moet je gemerkt hebben dat in Elvenar de gender-neutraliteit maar ook de gender-verscheidenheid ver te zoeken is; Alles en iedereen is mannelijk.
Of er maar 1 mensenvolk is in elvenar weet ik niet. Er zijn wel minimaal twee elvenvolkeren: Een met blauwe huidskleur en een blanke/ witte/ huidskleurige of hoe je het ook mag noemen huidskleur en vleugels die op darren en bloemen kan rijden. Of zeg je dat er twee elvenrassen zijn?
Dit om de boel nog even wat ingewikkelder te maken :p
 

DeletedUser3821

Guest
Er zijn wel degelijk vrouwen in Elvenar.. Zie deze afbeelding, de elf lijkt me toch vrouwelijk:

96cd2b56972a955c_org.jpg


Daar zijn in het verleden echter ook al klachten over gekomen omdat het te seksistisch zou zijn...
 

DeletedUser448

Guest
ras. Groep individuen van een soort die zich door bepaalde erfelijke eigenschappen onderscheidt van soortgenoten. Rassen zijn kunstmatig ontstaan en kruisbaar met andere rassen.
Een soort is een groep organismen waarvan exemplaren van verschillende geslachten vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Hoewel veel soorten niet met elkaar kunnen kruisen, kunnen er bij kruisingen tussen nauwverwante soorten soms toch nakomelingen uit voort komen.

Volgens deze definities zijn de boselven dus wel een ras van de soort "Elven".
 

DeletedUser448

Guest
Ja op de afbeeldingen laten ze graag vrouwelijke exemplaren zien. Je kunt ook een vrouwelijke avatar kiezen. Je wordt echter altijd als een man aangesproken.
 

DeletedUser2578

Guest
Het gaat inderdaad om wat reeds is aangestipt: nare associaties met o.a. rassenleer, rassenscheiding, WO II, Zuid-Afrika in tijden van de Apartheid, foute wetenschappers, extreem rechtse stromingen etc., en daarnaast het feit dat het gebruikelijk is om bij dieren over rassen te spreken. 'Volk' klinkt een stuk vriendelijker in mijn oren dan 'ras'. Dat er een traditie bestaat in het fantasy-genre om te spreken over 'ras', was mij niet bekend.

Hoi Fili, ik kan me in je redenering vinden. Er is uitleg gegeven dat in de fantasy-genre normaal is om van ras(sen) te spreken maar alle Elvenar figuren zijn fantasy figuren die nog niet eens bestaan. Hoe kan er dan over een ras worden gesproken? Het is dan beter om de benaming ras helemaal niet te gebruiken. Hoe dan ook; het woord 'volk(eren)' klinkt vriendelijker dan het woord 'ras'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser448

Guest
Een volk is een groep met een gedeelde taal, cultuur en geschiedenis. De orken en kobolden uit Elvenar zijn gezamelijk waarschijnlijk een volk. De verschillende elven rassen zijn waarschijnlijk geen volk.
 

DeletedUser3722

Guest
Waar ik me meer aan stoor is dat mensen bv het woord kids gebruiken als ze over hun kinderen spreken, waarom zou je een ander woord gebruiken als het niet nodig is? al moet ik toegeven dat ik ook steeds het woord quest gebruik ipv kweeste (queeste) of speurtocht

Ik doe dat ook :p Voornamelijk omdat het korter is, maar ook omdat ik een internationale baan heb en meer Engels spreek dan Nederlands. Er zijn dus wel meer woorden die ik met de Engelse benaming uitspreek in een Nederlandse zin.
 
Bovenaan