• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Broederschappen op ledenjacht

We hebben gemerkt dat er een aantal Broederschappen sinds kort 'op ledenjacht' is en dit o.a. doen door spelers die al bij een Broederschap zijn aangesloten, uit te nodigen. Wij kunnen dit uiteraard niet tegenhouden, maar wij (magiërs en leden van YoSis) keuren dit af, hebben afgesproken om dat niet te doen en beschouwen het als ongewenst gedrag. Wij hopen altijd dat als leden ergens ontevreden over zijn, zij dit in de groep of bij hun magiërs kenbaar maken, zodat we daar samen een oplossing voor kunnen zoeken. Proberen om leden te roven bij andere BS-en vinden wij op zijn zachts gezegd 'niet netjes'!

Namens het YoSis-team,
rodeon, Aartsmagiër :cool:
 
Laatst bewerkt:

Aeva

Chef
Op zichzelf kunnen wij ons hierbij aansluiten.

Enige nuance is echter geboden. Het is nooit roven, want mensen kunnen heus zelf denken en maken ook echt helemaal zelf de keuze om op een uitnodiging in te gaan. Een BS is niet de 'eigenaar' van de spelers, een BS is een team van spelers (maar we zijn geen voetballers, dus wegkopen kan ook al niet). En er zijn soms omstandigheden waarbij uitnodigen wel degelijk kan.

Als het vrij duidelijk is dat een aantal leden in een BS 'anders' speelt dan de rest, kun je best een aardig briefje sturen of er wellicht belangstelling is om aan te sluiten bij een veel hoger scorende BS (toernooi en toren).
Bijvoorbeeld als er een kleinere BS met veel inactieve leden is, vind ik dat je de anderen best uit kunt nodigen. Of als er een of twee heel hoog scorende toernooispelers zijn in een BS en alle anderen duidelijk niet.

Soms is het gewoon zo dat spelers blijven hangen omdat ze denken dat er geen andere optie is, die optie bied je dan met zo'n briefje. Als spelers tevreden zijn waar ze zijn, gaan ze echt niet weg.

elvenar handtekening DEF.jpg
 
Laatst bewerkt:
dit o.a. doen door spelers die al bij een Broederschap zijn aangesloten, uit te nodigen om zich bij hun aan te sluiten.
In ons BS hadden we hiermee eind januari al te maken, uitsluitend de topspelers werden uitgenodigd, behalve de AM uiteraard.
Een ieders reactie: lachen, gieren, brullen: no way!
 
Persoonlijk ben ik ook geen fan van zulke praktijken en zal ze dan ook nooit toepassen, ik vind het gewoon not done. maar het is natuurlijk niet verboden.
Natuurlijk kan het zijn dat iemand van ons een vriend of kennis vraagt of die niet gezellig bij hem/haar wil komen spelen maar wij gaan nooit op zoek naar goede spelers en proberen die te overtuigen om naar ons te komen.

Het is wel zo dat op dit moment het lastig is nieuwe spelers te vinden die voldoen aan het profiel van spelers die wij zoeken, het aantal spelers dat aan dit profiel voldoet daarvan is de spoeling behoorlijk dun. ook bij ons staan er momenteel meerdere posities open, mogelijk dat er gilden zo in paniek raken dat ze maar actief gaan recruiten.

Wij wachten rustig af, de juiste speler komt vanzelf weer een keer voorbij, het is altijd cyclish als je vol zit heb je bakken met sollicitaties en als je plek hebt is er niemand te vinden, we wachten wel weer tot er een keer weer de juiste spelers solliciteren en in de rij staan om ons te joinen.
 
Avea, je spreekt jezelf tegen. Je begint met te stellen dat mensen heus zelf wel kunnen denken en vervolgens besluit je met te suggereren dat ze dat niet kunnen en dat een briefje nodig is om ze op het idee te brengen dat er meer opties zijn. Ook de voorbeelden die je geeft snijden geen hout... in ons BS is iedereen vrij om te spelen zoals hij/zij dat wil en - voor zover mij bekend - voelt iedereen zich daar wel bij. Verder zijn er ook een aantal spelers die (al dan niet in toernooien en/of toren) behoorlijk hoger scoren dan anderen, toch hebben die geen behoefte om naar een ander BS over te stappen.
 

Aeva

Chef
@rodeon Je begrijpt wellicht niet helemaal wat ik bedoel.

In de eerste plaats besluiten alle spelers helemaal zelf waar ze willen spelen, want de BS is geen eigenaar en bepaalt niet waar iemand speelt.
In de tweede plaats zijn er echt wel spelers die misschien beter passen in een ander team, maar niet goed weten hoe dan en welk dan en om die reden blijven hangen.
Dan zijn er als derde ook wel BS-en waar steeds meer niet actieve spelers zitten en maar een paar die nog spelen (maar het team min of meer kwijt zijn).

Je kunt vaak in elvenstats deze BS-en en spelers herkennen. Ik zeg dat er niks mis mee is om dit soort spelers een optie te bieden. Een optie is altijd vrijblijvend. Een optie brengt misschien iemand op het idee om inderdaad elders te gaan spelen. Maar: de enige die hier iets van hoeft te vinden, is de betreffende speler.
 

Aeva

Chef
eind januari al te maken, uitsluitend de topspelers werden uitgenodigd

Eind januari was het kavelruil, feest en transfertijd... en dat begon met een top-BS die zichzelf ontmantelde.
En inderdaad er is toen door een aantal BS-en flink geshopt bij andere. Dat was echt ronselen bij de top toernooispelers en dat ging er zeker niet netjes aan toe.
 
Je begrijpt wellicht niet helemaal wat ik bedoel.
ik begreep heel goed wat je bedoelde... wij blijven echter bij ons standpunt dat het niet netjes is om individuele spelers die al lid zijn van een ander BS uit te nodigen... wie op eigen initiatief solliciteert is - als er plaats is - in principe altijd welkom! We hebben in het verleden - als er voldoende plaats was - wel eens (met wisselend succes) een aantal kleine BS-en uitgenodigd om zich als geheel bij ons aan te sluiten (waarbij de Aarts dan automatisch als magier aan ons team werd toegevoegd), maar verder dan dat is het nooit gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat een overdreven gedoe hier, lijkt wel of broederschappen kleuterscholen zijn waar je een hek om heen moet zetten ter bescherming tegen kinderlokkers.
 
Wat een overdreven gedoe hier, lijkt wel of broederschappen kleuterscholen zijn waar je een hek om heen moet zetten ter bescherming tegen kinderlokkers.
Nee we zitten niet op de kleuterschool maar we zijn samen wel een community.
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke gedrag is natuurlijk niet goed voor de groep, uiteindelijk spelen we samen met zijn allen het spel.

Het vergelijk met kinderlokkers slaat kant nog wal. het is niet illegaal om spelers te poachen.
Maar kijk even wat bij de gilde van Aeva is gebeurd, die gilde was bijna opgeblazen door dit gedrag. zij verloren niet 1 speler maar een kwart van hun groep.

Nu kan je je afvragen wat de waarde is van die 25% dat ze de andere zo makkelijk samen met zijn alleen zonder ruzie in de steek laten.
hoe denken die personen over de rest, denk aan gezellig met zijn allen uitgaan zeg 20 man. er kan er hier en daar 1 afvallen over de jaren heen uit de vriendengroep. dit is normaal.
Maar wat als 1 groepje zich verheven voelt boven de ander en bv 6 vrienden meeneemt naar een andere vriendengroep en tegen de rest zegt stik er maar in. dat zegt denk ik iets over de sociale vaardigheden van alle 6 van die figuren.

Hoe zij jij het vinden als een willekeurige groep ongevraagd op een vriend van jouw afstapt en zou zeggen, joh die groep vrienden van jouw zijn het niet waard om mee om te gaan, kom gezellig bij ons. laat die andere maar lekker in de steek. wij zijn veel gezelliger.
Hoe zouden jullie dan reageren?

het is natuurlijk anders als iemand die persoon al kent, en aangeeft dat het misschien niet lekker loopt, en dan zegt dan kom je toch lekker bij ons.

Dat is het verschil tussen poachen en natuurlijke evolutie.
Persoonlijk vind ik het dus not done om anderen ongevraagd mails te sturen waarin je aangeeft hoe goed jij wel niet bent en dat je moet overstappen omdat waar je zit het niet waard is.
Het mag, het is niet verboden maar het is zo meh.

Ik vraag me af of zoiets op de lange termijn ook wel houdbaar is.
Je hebt dus een groep ratten bij alkaar op een schip zitten, en geen van allen heeft enige vorm van loyaliteit.
Voor velen die overstappen is dat vaak toch een lang process van kleine dingetjes, naar ontevredenheid, naar berusting en uiteindelijk naar het overstappen naar een nieuwe plek. het is voor velen lastig om de oude groep los te laten.
Z'n groepje zonder loyaliteit kan eenvoudig bij het minste of geringste het schip weer verlaten.
 

Aeva

Chef
Laten we zeggen dat er bij ons achter de schermen een dikke ruzie was (zoiets als waar CW naar hint) waar anderen fors misbruik van hebben gemaakt.
Desondanks vind ik dat er verschil zit tussen 'je mag niemand vragen' en 'ronselen met allerlei beloften'. Als je maar integer blijft.
 
Helaas zijn er nog steeds broederschappen die zich bezig houden met het actief uitnodigen van ( hogere) spelers vanuit een , waarschijnlijk in hun ogen. een kleinere BS
Niet een maar meerdere leden van onze bs kregen een uitnodiging van een bepaalde aartmagier.
In onze kleinere (lagere? mindere?) Bs is iedereen welkom. mensen die net starten worden geholpen om te groeien in hun eigen tempo. en ja op een zeker moment worden ze groter. Ik zie het uitnodigen van spelers vanuit een een andere bs puur als ondermijning zonder enige vorm van respect.
En wat doen ze met hun kleine spelers als ze meerdere grote spelers in hun net vangen? komen die weer vrij op de markt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind spelers uitnodigen voor een evt. overstap niks mis mee. Is een speler niet geïnteresseerd heb je dat gewoon te respecteren.
Zo lang je maar op een nette manier vraagt en dat de evt. overstap altijd vrijwillig moet zijn. Is het nee dan niet opnieuw vragen en respecteren.
Ben zelf ook meerdere keren gevraagd en dan is het aan mij de keus van wel of niet.
Toen ik zelf aarts was deed ik de oproepen altijd via forum omdat ik eigenlijk het net als CW het eigenlijk not done vond.
Achteraf denk ik wel eens, misschien had ik beter zo af en toe aan een speler kunnen vragen of die misschien interesse heeft.
Als een speler een BS niet bevalt gaat die toch ook weg en vraagt die ook geen toestemming om te mogen vertrekken.
 
Spelers zijn altijd vrij om zelf te kiezen van welke broederschap ze lid willen zijn. Spelers kunnen hun broederschap ontgroeien, en dan komt het moment van een andere keuze, al dan niet geholpen door een gelegenheid die ze in de schoot wordt geworpen.

Ik ben in dit spel geen leider (geen tijd), maar heb in andere spellen veel ervaring met het leiden van groepen van 100+ online spelers. Mijn motto bij vertrekkende spelers is: Je bent altijd vrij om te gaan, als je maar gedag zegt, zodat ik de kans heb om je te bedanken voor alles wat je voor de groep hebt betekend. Wees dus niet boos op een andere BS, omdat ze een speler bij jou "stelen", of boos op de speler zelf, wees dankbaar voor de tijd en alles wat die speler bij heeft gedragen aan jouw BS. Mijn ervaring is, dat je dan niet vreemd op moet kijken als op een gegeven moment zo'n speler weer terug komt. Loyaliteit verkrijg je niet door het te eisen, maar door het mogelijk te maken, te laten groeien. Plant het zaadje en geef het water, in plaats van stampvoeten op de grond. En pas op met gif.

De grote broederschappen vragen van hun spelers een activiteit op de top van hun kunnen. Dat heeft onvermijdelijk tot gevolg dat ze een zeker verloop kennen. En dus ook veel moeten rekruteren. Kleinere, meer ontspannen spelende broederschappen merken dat, en het zijn juist vaak de meer actieve spelers die op een gegeven moment de overstap maken naar een broederschap die meer (of weer) bij hun ambitie past. Ook daarbij geholpen omdat er een plekje vrij is en er actief wordt gezocht. Vervelend? Ja, natuurlijk is het ook vervelend als er iemand vertrekt, zeker een actieve. Maar bedenk ook dat iedere vertrekkende speler ruimte maakt voor een nieuw lid. En dat verandering er nu eenmaal bij hoort.

Persoonlijk heb ik niet ervaren dat je als kleine speler (ik zit op 100k punten) uit een top BS wordt gekickt puur omdat er een grote vis voor de poort staat. Dat lijkt me ook een manier van omgaan met spelers die alleen op de korte termijn resultaat oplevert. En tot een tamelijk ongezellige club leidt waarin de spelers onderin altijd moeten vrezen voor hun positie. Ik zou zo'n BS mijden.

En dan een paar "omdenkers":

Als (een van de) beste broederschappen jouw spelers benadert om te vertrekken, dan kan je dat ook beschouwen als een compliment. Blijkbaar doen jullie iets goeds en vallen jullie op! Als een groot deel van die pogingen dan ook nog mislukt: blijf die loyaliteit water geven, want blijkbaar is de grond in jouw BS vruchtbaar!

Over "die bepaalde aarts". Je zou 'm ook kunnen benaderen, en aangeven dat jij nog wel plek hebt voor hun minder actieve steden, of spelers die bij hen hebben gesolliciteerd maar niet zijn geaccepteerd. Misschien is die aarts ook maar gewoon een mens van vlees en bloed net als jij, en kunnen jullie elkaar helpen?
 
Bovenaan