• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Peiling Bij burenhulp geven kunnen kiezen tussen Mana of Voorraden krijgen :-)

Ben je voor of tegen dit idee?

  • Voor

    Stemmen: 36 65,5%
  • Tegen

    Stemmen: 19 34,5%

  • Totaal aantal stemmers
    55
  • Enquête gesloten .

DeletedUser2114

Guest
Hoi AlbertDeWijze, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "wat je niet wilt bouwen". Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik kom gewoon scherven te kort. Nu het toernooi is begonnen kan ik weer scherven verzamelen en mijn abdij verder upgraden.

Over Enars ambassade: daar had ik het over dat het per scout 28400 mana geeft en niet per 12 uur. Per 12 uur is het nog niet eens mogelijk want het onderzoek van een provicie duurt 32 uur. Dus per scout, elk 32 uur vervangt Enars ambassade eigenlijk mana oogst van bijna 12 bibliotheken; 2400 x 12= 28800 mana.
In die 32 uur van he scout, maakt een bieb ongeveer 6400 mana. 6400 x 4,5 = ongeveer 28.800. Enars ambassade vervangt dus 4,5 bieb en geen 12.

Met dat eerste punt bedoel Albert volgens mij dat je een wonder bouwt dat je niet wilt, bijvoorbeeld de uitgraving. Als je dat dan weer afbreekt, moet je de de runencirkel daarvan opnieuw vullen en daar krijg je scherven van, die je kunt gebruiken voor je abdij.
 

DeletedUser2578

Guest
In die 32 uur van he scout, maakt een bieb ongeveer 6400 mana. 6400 x 4,5 = ongeveer 28.800. Enars ambassade vervangt dus 4,5 bieb en geen 12.

Hoi Stan, ik bekijk het niet letterlijk per uur, ik bekijk het per keer van de scout hoeveel mana ik van de ambassade krijg; dat is 28.800 mana; 12x2400=28.800 mana.
 
ik ga tegen stemmen
mana is voldoende beschikbaar als je de juiste gebouwen en wonderen neer zet
ik wil geen extra klikje hoeven doen bij de burenhulp ronde en omdat ik zeer veel leger bouw heb ik eigenlijk toch altijd liever voorraden
daarnaast is het ook nog eens zo

hoe vaak krijg je voorraden bij het het verlenen burenhulp buiten je bs om?

ik doe elke dag bh ook voor de buurt (veel munten dus extra kp) maar als ik een goede dag heb krijg misschien maar 15 keer voorraden
dus dat zou voor mana dus echt ook niet veel uitmaken
daarnaast ondermijnt het het effect van het wonder van de amuni die vuurtoren van goed buurscchap
PeeP

edit stemming al gesloten; heb ik blijkbaar gemist
 
@SparklyElf :
Als je de ring van een wonder aan het vullen bent, en je krijgt een scherf die je al hebt, dan gaat hij kapot, en komt hij in het bakje "kapotte scherven". Als je daar 10 van hebt, kun je ze inwisselen voor een rune die je nog niet hebt.
Normaal probeer je kapotte scherven te voorkomen. Echter, je kunt het ook omdraaien.

Je hebt een wonder zonder volle ring, en geen scherven om te gebruiken. Dan kun je nieuwe scherven gaan verkrijgen bijv in toernooi. Wat je ook kunt doen is proberen 10 kapotte scherven te maken. Die kun je dan inwisselen voor een scherf in je wonder.

Hoe doe je dat? De eenvoudigste manier is om een ander wonder te zoeken in je verzameling, zonder volle ring, maar met scherven die er nog in moeten. Ga die vullen, deze keer met de hoop dat ze kapot gaan, want met 10 kapotte heb je weer een scherf voor je wonder wat je wilt bouwen.
Het nadeel van deze methode is dat je runen van dat andere wonder opraken. Het is dus handig om dit bij een ander wonder te doen wat je niet binnenkort wilt bouwen.


Dan de berekening: 28400 per 32 uur is duidelijk voor de ambassade.

Bij de bibliotheken is de 2400 in het scherm niet de dag-opbrengst. Het is de opslag capaciteit van de bibliotheek.
De 200 / uur is wat de bibliotheek produceert in 1 uur (met 24 uur in een dag is het veel meer dan 2400, namelijk 200*24 = 4800 mana in 1 dag).

Ter vergelijking van de ambassade, in 32 uur maakt een bibliotheek 200 per uur * 32 uur = 6400 mana voor 1 bibliotheek in 32 uur.
Dan heb je 28400 / 6400 = 4.4 bibliotheken nodig om minstens 28400 te produceren in 32 uur.

Dus met 5 bibliotheken produceer je al meer in 32 uur dan je ambassase (om precies te zjn 5*6400=32000 mana uit 5 bibliotheken in 32 uur).

EDIT: En bibliotheken produceren ook als je even een pauze inlast met verkennen, en ze worden ook niet langzamer zoals je scout wel wordt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Stan, ik bekijk het niet letterlijk per uur, ik bekijk het per keer van de scout hoeveel mana ik van de ambassade krijg; dat is 28.800 mana; 12x2400=28.800 mana.

prima, 12x één bibliotheek oogsten = 1x ambassade oogsten, dat is wat je dus bedoeld.

Dan de berekening: 28400 per 32 uur is duidelijk voor de ambassade.

Bij de bibliotheken is de 2400 in het scherm niet de dag-opbrengst. Het is de opslag capaciteit van de bibliotheek.
De 200 / uur is wat de bibliotheek produceert in 1 uur (met 24 uur in een dag is het veel meer dan 2400, namelijk 200*24 = 4800 mana in 1 dag).

Ter vergelijking van de ambassade, in 32 uur maakt een bibliotheek 200 per uur * 32 uur = 6400 mana voor 1 bibliotheek in 32 uur.
Dan heb je 28400 / 6400 = 4.4 bibliotheken nodig om minstens 28400 te produceren in 32 uur.

Dus met 5 bibliotheken produceer je al meer in 32 uur dan je ambassase (om precies te zjn 5*6400=32000 mana uit 5 bibliotheken in 32 uur).


Omdat je cultuur verliest als je de ambassade zet in plaats van bibliotheken moet je ook de cultuur mee rekenen om daadwerkelijk uit te vinden wat beter is qua ruimte. 4,4 bibliotheken leveren ook nog bijna 8k cultuur op, deze zul je in ruimte moeten meetellen om uit te rekenen of de vervanging uit kan
bij de ambassade zou je om het cultuurverlies een doolhof kunnen plaatsen van 8k cultuur.

zelf vergelijk ik dan ook nog op vakje nivo, wat een beter beeld geeft.
opbrengst ambassade bij jou is 877,5 manna per uur dat levert de volgende berekening op:
Enars ambassade+8k cult (doolhof) = 52 vakjes nodig: 877,5/52 = 16,9 manna per vakje per uur.
Bibliotheek: 200/15= 13,3 manna per vakje per uur.

zo te zien is de ambassade in jou geval een betere optie dan het plaatsen van bibliotheken het voordeel is echter niet zo groot als dat je ons wil doen geloven.
 
Laatst bewerkt:
zelf vergelijk ik dan ook nog op vakje nivo, wat een beter beeld geeft.
opbrengst ambassade bij jou is 877,5 manna per uur dat levert de volgende berekening op:
Enars ambassade+8k cult (doolhof) = 52 vakjes nodig: 877,5/52 = 16,9 manna per vakje per uur.
Bibliotheek: 200/15= 13,3 manna per vakje per uur.
voor de lezer: deze berekening is alleen geldig voor SparklyElf, omdat bij éénieder het aantal uren voor scouting anders is zullen de resultaten ook anders zijn:

bij mij zou ik de cultuur vervangen door 17 palmen en mijn scout doet er 53 uur over en ik ga vergelijken met de gevallen broeder, :
Ambassade+cult=45 vakjes nodig, 535,8/45= 11,9 manna/uur
Gevallen broeder: 311/12 = 25,9 per uur

duidelijk is de ambassade hier in het nadeel.
 

DeletedUser2578

Guest
: Je hebt een wonder zonder volle ring, en geen scherven om te gebruiken. Dan kun je nieuwe scherven gaan verkrijgen bijv in toernooi. Wat je ook kunt doen is proberen 10 kapotte scherven te maken. Die kun je dan inwisselen voor een scherf in je wonder. Hoe doe je dat? De eenvoudigste manier is om een ander wonder te zoeken in je verzameling, zonder volle ring, maar met scherven die er nog in moeten. Ga die vullen, deze keer met de hoop dat ze kapot gaan, want met 10 kapotte heb je weer een scherf voor je wonder wat je wilt bouwen. Het nadeel van deze methode is dat je runen van dat andere wonder opraken. Het is dus handig om dit bij een ander wonder te doen wat je niet binnenkort wilt bouwen.

Hoi AlbertDeWijze, bedankt voor deze tip(s)! Ik had het al idd. gedaan maar de ringen van al mijn ongebouwde OW's zitten vol. Nu heb ik nog maar 1 kapotte scherf voor mijn Abdij nodig en dan kan ik het eindelijk upgraden. Dit gaat zeker wel snel lukken.

Over je productie uitleg van de bibliotheken en de ambassade klopt ook. In mijn geval zou de ruimte van de ambassade 3 bibliotheken schelen, ik heb helaas niet de ruimte om er nog 2 bibliotheken erbij neer te zetten. Desondanks is het toch de moeite waard om het te overwegen, bedankt voor je berekeningen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2578

Guest
het voordeel is echter niet zo groot als dat je ons wil doen geloven.

Hoi Gnilaw, ik heb jullie niks willen doen geloven, ik heb alleen omschreven hoe ik het met mana doe, dus vul aub geen dingen voor mij in terwijl ik het helemaal niet zo had bedacht. Igg ook bedankt voor je mana berekeningen.
 
Hoi AlbertDeWijze, bedankt voor deze tip(s)! Ik had het al idd. gedaan maar de ringen van al mijn ongebouwde OW's zitten vol. Nu heb ik nog maar 1 kapotte scherf voor mijn Abdij nodig en dan kan ik het eindelijk upgraden. Dit gaat zeker wel snel lukken.

Bouwen, afbreken en ze zijn weer leeg...
Hoewel nu voor die ene het toernooi sneller is/was.
 

DeletedUser2578

Guest
goed idee aangezien dat je veel mana nodig hebt bij dit spel

Er is niet genoeg animo voor maar ik denk dat het wel goed is om alsnog suggesties en ideeën aan Inno voor te stellen want van het ene idee ontstaat mss wel een ander beter idee en uiteindelijk is het aan Inno of ze wel of niet iets met een suggestie/idee zullen doen. I.i.g. wil ik alle stemmers bedanken en iedereen die deel heeft genomen aan de discussie.

Groetjes, Sparks
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi AlbertDeWijze, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "wat je niet wilt bouwen". Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik kom gewoon scherven te kort. Nu het toernooi is begonnen kan ik weer scherven verzamelen en mijn abdij verder upgraden.

Over Enars ambassade: daar had ik het over dat het per scout 28400 mana geeft en niet per 12 uur. Per 12 uur is het nog niet eens mogelijk want het onderzoek van een provicie duurt 32 uur. Dus per scout, elk 32 uur vervangt Enars ambassade eigenlijk mana oogst van bijna 12 bibliotheken; 2400 x 12= 28800 mana.

Sparky, Albert heeft het over de opbrengst van de Drakenabdij, niet van scouts...
 
Zie Albert's berichten van 3 en 5 februari… die slaan op het rendement van de Drakenabdij… in vergelijking met Enar's Ambassade
Hai Rodeon,

Ik neem aan dat je dit bericht bedoeld: https://nl.forum.elvenar.com/index....a-of-voorraden-krijgen.6819/page-2#post-67945

Daarin schrijf ik 2 zinnen. De eerste zin gaat over de opbrengst van de Abdij (was mijn bedoeling). De tweede zin gaat over het scheppen van ruimte in de stad van Sparkly door de ambassade weg te gooien. In die 2e zin staat ook waarom ik dat als een goede optie beschouw. Het was niet mijn bedoeling (en eerlijk gezegd zie ik het ook niet staan) om beide gebouwen te vergelijken. Het was bedoeld als 2 onafhankelijke zinnen over 2 verschillende gebouwen.

Vervolgens reageerde Sparkly daar op in een volgende post met de reden waarom ze dat laatste geen goed idee vond (het weggooien van de ambassade). Haar berekening kwam mij echter nogal vreemd over. 1e quote en mijn antwoord gaat over uppen van de abdij en een runen-tekort. 2e quote en mijn antwoord gaat over de berekening van de ambassade. Weer 2 zinnen over 2 verschillende onderwerpen was (en is) mijn bedoeling.

We konden het vervolgens niet helemaal eens worden over de juiste berekening. Uiteindelijk denk ik dat we allebei gelijk hadden, maar dat onze manier van berekenen anders was.



Ik heb beroepshalve een nogal compacte en preciese schrijfstijl. Ik bedoel alleen wat ik opschrijf, en gebruik daar weinig woorden voor. In het bijzonder, ik bedoel niets wat ik niet expliciet opschrijf.
Als ik mijn posts van 3 feb of 5 feb een vergelijking tussen beide wonderen had willen maken, dan zou ik dat expliciet gezegd hebben met iets als "de ambassade is beter/slechter dan de abdij denk ik, want ...". Dat echter staat in geen van beide berichten.


Ik heb gemerkt dat mensen die deze stijl niet gewend zijn vaak meer lezen dan ik opschrijf (en bedoel, want alles wat ik niet opschrijf valt voor mij buiten de inhoud waar ik het over heb). Dat kan verwarring opleveren. Het is niet goed of fout, communicatie is gewoon lastig.
 

DeletedUser2578

Guest
Ik heb beroepshalve een nogal compacte en preciese schrijfstijl. Ik bedoel alleen wat ik opschrijf, en gebruik daar weinig woorden voor. In het bijzonder, ik bedoel niets wat ik niet expliciet opschrijf. Ik heb gemerkt dat mensen die deze stijl niet gewend zijn vaak meer lezen dan ik opschrijf (en bedoel, want alles wat ik niet opschrijf valt voor mij buiten de inhoud waar ik het over heb). Dat kan verwarring opleveren. Het is niet goed of fout, communicatie is gewoon lastig.

Is goed dat je dit benoemd want idd. iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl, maar als het goed is leren we door de tijd elkaars schrijfstijl kennen:)
 

DeletedUser2578

Guest
Na een heel discussie over de Enars ambassade en Drakenabdij even een update: sinds gisterenavond heb ik wegens ruimte tekort voor het Carnival event mijn Enars ambassade verwijderd. Maar heb wel even profijt gehad van de mana die ik van veel scouten heb gekregen. Mijn Drakenabdij staat nu op lvl 7 en hopelijk heel snel op 8. Wie wat Kp's over heeft en in mijn Drakenabdij kwijt kan is welkom!:) Drakenabdij op hoge lvl is erg handig en eigenlijk bijna een must:)
 
Bovenaan