• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Overig Beloningen: tournooi vs toren

Het spelen in de toren en de wijze van belonen is al uitgebreid beschreven door Crazy Wizard. We leren daaruit dat de wijze van belonen (de te incasseren prijzen na het sluiten van het evenement) is gerelateerd aan:
1. hoe ver de speler is gekomen en
2. hoe het BS als geheel heeft gepresteerd. Dat sluit het zg. "meeliften" uit als lucratieve bezigheid.

Mijn idee: pas dit algoritme ook toe op het tournooi.
Nu is het zo dat iedere speler ongeacht de inbreng de beloning krijgt die gerelateerd is aan het aantal behaalde kisten door het gehele BS; als we - net als in de toren - dit zouden aanpassen, zodanig dat meer persoonlijke inbreng individueel ook meer oplevert hoeven aartsmagiërs geen strenge regels op te stellen (minimaal nnnn punten anders....), minder te monitoren en is de verdeling van de beloning achteraf fair (evenredig aan de inzet).

Dit motiveert in mijn beleving ook meer (de prikkel) om wat intensiever deel te nemen - en verder te gaan dan "de regels binnen het BS voorschrijven".
 
Wat is meeliften. Voor iemand in H4 kunnen 800 punten een heel goede prestatie zijn terwijl een speler in H12 eigenlijk met gemak boven de 2000 punten dient te komen. Wil iemand dat niet dan spreek je die er op aan en anders laat je die een andere BS zoeken.
Hetzelfde geld voor toren. Wil je goud elke week dan zal elke speler een prestatie neer moeten zetten om minimaal het lab te halen en als daar 1 of 2 het constant laten afweten kan je die er op wijzen en anders naar een andere BS en spelers proberen te krijgen die wel willen.
Binnenkort komen er toernooitrofeeën. Dus de spelers die meer doen maken dan ook meer kans op meerdere beloningen dan diegene die probeert mee te liften. Er van uitgaande dat het hoofdstuk gerelateerd is, anders zou iemand uit een laag hoofdstuk nooit een kans krijgen ten opzichte van iemand die 10 hoofdstukken verder is.
 
Wat vraagjes:
  • Wannneer heeft een speler dan recht op een blauwdruk? Er is (vrijwel) niemand die 40K punten kan krijgen.
  • Tevens, recentelijk had ik in H2 maar 2 provincies beschikbaar, zodat ik maximaal 420 punten (5 rondes) of 540 punten (6 rondes) kon scoren. Val ik dan buiten de boot ook al kon ik letterlijk niet 1 punt meer scoren na 6 rondes?
Wat betreft motivatie, het toernooi levert al jaren veel meer op voor meer fanatieke spelers dan voor spelers die meeliften. Er zitten bakken KP, spreuken, en runen in de provincies. Je kunt vrij simpel het totaal aan KP in de eindprijzen nogmaals verdienen tijdens spelen van het toernooi.
Met andere woorden, je toren-systeem idee zit al ingebakken in het toernooi. Er zit alleen een extra basis-beloning bij voor iedereen.

Meelifters hebben duidelijk niet de interesse in de extra prijzen. Waarom zouden ze dat wel wel hebben als ze minder basis-beloning krijgen? Ze nemen al genoegen met >50% minder prijs op dit moment.

Ik denk dat het enige effect is dat de meelifters helemaal niet meer meedoen, en als ongewenst bij-effect straf je leden die hun uiterste best doen maar om wat voor reden dan ook minder kunnen presteren.
 

Aeva

Chef
Ik vind het persoonlijk juist heel goed dat mindere toernooispelers dezelfde prijzen uit het weektoernooi krijgen als de betere spelers binnen een BS. Meestal heeft dat namelijk heel veel te maken met dat de een toernooien heerlijk vindt en de ander het als een verplichting ziet. Samen, dus als collectief, bereik je een goed resultaat.

De kunst is dan dat er een bepaald minimum is vastgesteld, waardoor er geen ontevreden gezichten zijn bij spelers die zich heel zwaar inzetten en ook geen ontevreden gevoel bij spelers die dat minimum (of ietsje meer) wel goed vinden. De hele BS profiteert zo van ieders bijdrage.
Het ligt aan de aard van de broederschap wat het minimum is. Als je in een 10-kisten BS zit dan mag je verwachten dat iedere speler uiteindelijk zijn/haar eigen broek ophoudt. Dit is een eenvoudige berekening: 40.000 punten (= 10 kisten) gedeeld door 25 (maximaal aantal) spelers = 1600 p.p.

'Regels binnen de BS' is voor mijn gevoel een buitengewoon negatieve interpretatie van afspraken die voor alle leden gelden en die in het BS-overzicht duidelijk moeten worden vermeld. Dat heet: verwachtingsmanagement. Deze afspraken laten zien wat iedereen in de betreffende BS minimaal doet om het gewenste resultaat als team te behalen.
Met andere woorden: als je minstens 10 kisten wilt, zul je ook een bepaald minimum moeten bijdragen (en daarmee is het probleem van meeliften meteen een niet-bestaande uitdaging geworden).

elvenar handtekening DEF.jpg
 
In mijn beleving spelen mensen juist als de beloningen een gunst zijn, en waarvan men een meerwaarde inziet om ervoor te gaan. Elke bs + spelers is anders en hanteerd naar eigen beleving een norm van het toernooi (of juist niet).. wij hebben als bs altijd 10 kistjes, ik speel het dan voor blauwdrukken terwijl de wat kleinere speler speelt voor relieken om deze in te zetten voor de upgrades van ow of om juist die % gemaxed te krijgen van het bonusgoed.. al met al of je het leuk vind of niet is uiteraard wel een factor xD

Ik vind het systeem van het toernooi persoonlijk dan ook goed zoals het is.. ik zou altijd wel meer beloningen willen maar dat gaat weer op tegen het balans van het spel :)

En meelifters.. uhm tja we moeten onze bsgenoten ook wel wat gunnen hoor :) maak er onderling betere afspraken over en soms is het gewoon ook je erbij neerleggen dat het gewoon zo is :) concentreer op je eigen kunnen ^^
 

Aeva

Chef
En als aanvulling op mijn eigen reactie hier boven:
in onze BS hebben we ook een ingroeitraject waarbij kleinere spelers begeleid worden naar een goede basis om zich aan de afspraken te kunnen houden én we hebben heel veel informatie waarmee nieuwe leden hun stad kunnen optimaliseren om gemakkelijker mee te kunnen doen.
 
In de BS waar in ik speel hebben we een tijdje de regel gehanteerd dat spelers in H1-3 mochten doen wat ze konden maar van af H4 was de ondergrens gewoon duidelijk 600 punten of die week niet mee doen (wat nog steeds de regel is voor iedereen).
Nu spelen ook de kleintjes uit de BS flink mee en krijgen ze wanneer nodig extra advies wat hun ontzettend veel verder helpt.
Wij hanteren ook de 1600 grens voor geen afdracht omdat 25*1600=40.000 dus 10 kisten.
Hier door maakt het niet meer uit of we met 25 mensen spelen of met minder.
 
Waarom zijn er alleen blauwdrukken met een toernooi te verkrijgen?
is er geen anderen opzie waar je het ook zou kunnen krijgen, of kopen met dia?
 
Waarom zijn er alleen blauwdrukken met een toernooi te verkrijgen?
is er geen anderen opzie waar je het ook zou kunnen krijgen, of kopen met dia?
Een blauwdruk gebruik je om een magisch huis of magische werkplaats te uppen. Dat kan ook (vooral, op de eerste plaats) met diamanten. Dit tussenstadium is daarom niet nodig.
 
Bovenaan