• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!
  • Leuk dat je mee wil doen met onze wedstrijd, Bezoeker!
    Plaats je antwoord niet in het discussietopic, daar kunnen namelijk alle spelers met elkaar feedback geven over de wedstrijd. Je kan je inzending plaatsen door een nieuw topic aan te maken in het inzendingenforumdeel (klik).

Verhalen en winnaars

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser4415

Guest
Hallo allemaal! In dit bovenste topic zullen we zometeen de winnaars bekend maken. De winnende verhalen zullen daarna in volgorde worden geplaatst. Daarna volgt de rest! Hou de spanning nog eventjes vast!

1. @Billy77 en @super builder45
2. @icey1989
3. @Prince Maurice

Jullie hebben allemaal 1000 diamanten gewonnen! Neem hiervoor contact op met onze supportdienst. Gebruik als onderwerp: Verhalen wedstrijd 2020. Niet gewonnen? Niet getreurd, we starten snel weer met een wedstrijd en iedereen bedankt voor zijn of haar deelname!
 

DeletedUser4415

Guest
Billy77

Estrella is onderweg naar de oude wonderen, met een mand vol runestenen. Elke week gaat ze naar deze speciale plek om haar voorvaderen te eren en te danken voor hun nalatenschap. Hier voelt ze zich op haar gemak, kan ze haar hoofd leeg maken en lekker dromen over de toekomst. Ze gaat op haar knieën zitten en terwijl de zon door haar mooie rode krullen schijnt, legt ze 1 voor 1 de scherven in de cirkel.
Ze praat tegen haar voorvaderen en al zeggen ze niks terug, toch heeft Estrella het idee dat ze luisteren. “Carnaval komt eraan en ik kan niet wachten tot de optocht voorbij komt. Iedereen in de stad is al druk bezig geweest met inkopen doen en alle andere voorbereidingen. Mijn jurk is bijna af.” Estrella kon wel uren blijven kletsen, maar vandaag niet, ze moest snel weer naar huis. Ze rent langs de academie, richting de fabriek en daarachter aan de rand van de stad staat haar atelier. Estrella werkt en woont in haar atelier, ze leeft voor haar naaiwerk. Ze maakt de mooiste jurken voor de rijke dames in de stad, maar 1x per jaar maakt ze een jurk voor zichzelf, voor Carnaval! Ze wil dit jaar de prijs winnen voor het mooiste kostuum en heeft er ook een mooi masker bij gemaakt. Snel zet ze nog wat steentjes op de jurk, want ze hoort in de verte de carnavalsliedjes al spelen en dat betekent dat het niet lang meer duurt voordat de praalwagens de stad in komen.
“Klaar!” zegt Estrella met een zucht van opluchting. Ze trekt de jurk aan en kijkt in de spiegel, ze kan haar geluk niet op, hij is perfect! Op naar het festival in de stad!
Hoe dichterbij Estrella komt, hoe drukker het wordt, dikke rijen elfen, orks, mensen en cerberus. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan om zich mooi te verkleden, een draak is verkleed als fee en de dwergen als kikkers. Voorzichtig schuifelt Estrella achter de dwergen aan en vindt een plekje waar ze iets kan zien.
De gezellige muziek komt steeds dichterbij en in de verte ziet ze al een eerste glimp van de carnavalsdansers met hun zwierende groene rokken. Iedereen danst mee op de muziek en kijkt zijn ogen uit als de eerste praalwagen in beeld komt. “aaah” “ohh” “wauw” en ook Estrella kan niet anders dan alle uitroepen beamen. De grote trol op de wagen lijkt net echt, hij beweegt en zijn ogen lijken je aan te kijken. Daarna een hele mooie praalwagen, met prachtige kleuren en achterop een enorme draak. Wat had iedereen zijn best gedaan, Estrella stond met volle teugen te genieten. De boselfen delen snoepjes uit en hun wagen lijkt wel een sprookje!.
Ze schrikt! Ze had zo lang naar de boselfen gekeken, dat wanneer ze haar hoofd weer naar rechts draait, recht in het gezicht van een zwaan kijkt. Deze trekt een praalwagen, maar Estrella ziet daarachter ineens bubbels, allemaal bubbels in de lucht. “Wauw”.
Maar dan valt haar oog op de een na laatste praalwagen met haar droomprins! Ze roept en zwaait en probeert zijn aandacht te trekken, maar hij ziet haar niet. Hij ziet haar nooit, maar toch houdt ze elk jaar hoop dat hij haar wel ooit zal zien staan.
Terwijl de laatste wagen, de Valentijnspraalwagen dat het prachtige liefdesverhaal van Burukbrak en Gaelagil vertelt voorbij gaat, kan Estrella alleen maar dromen van de liefde, van haar droomprins, van haar Valentijn. Ze mijmert over hoe hij met haar zal dansen, terwijl zij in haar mooie jurk over de dansvloer……jurk!!!! De wedstrijd!!!!” Ineens is ze klaarwakker. Ze haast zich achter de praalwagens aan, net op tijd komt ze de trappen op rennen en is binnen voor de deuren sluiten.
Ze loopt de raadzaal in en daar ziet ze hem staan, hij draait zich om naar haar en terwijl hij haar nooit eerder zag staan, kon hij nu niet om haar heen. Haar droomprins kijkt haar recht in de ogen aan en komt op haar aflopen. Hij geeft haar een gouden knoop en loopt door zonder iets te zeggen. Had zij iets moeten zeggen? Was dit haar kans en had ze die laten lopen? Terwijl er tientallen gedachten door haar hoofd gaan, krijgt ze telkens iets in haar handen gedrukt. Ze kijkt naar beneden en ziet dat ze intussen 7 gouden knopen in haar handen heeft en de carnavalsvierders om haar heen staan te juichen en duwen haar door de menigte heen. Ze wordt het podium opgetild en daar staat ze ineens. Naast haar staat de draak die als fee verkleed is en aan de andere kant staat een Golem met een prachtig drakenkostuum, hij kan zelfs vuur spugen!
Langzaam dringt het tot haar door dat ze in de race is voor het mooiste kostuum. Dit moet ze toch wel even laten bezinken, zal het dan dit jaar echt lukken om te winnen? Ze gaat er helemaal voor staan, draaidt een rondje om iedereen goed te laten zien, dat de achterkant net zo mooi is als de voorkant. Even is ze haar droomprins vergeten en kan ze helemaal genieten van haar moment.
De gouden knopen, die waren uitgedeeld door de juryleden worden geteld en ja hoor Estrella … nee de golem wint. Estrella voelt de tranen opkomen, maar wil niet dat iemand haar ziet huilen, dus klimt snel aan de achterkant het podium af, waar ze door haar benen zakt en in tranen uitbarst. “Ik vond jouw kostuum het mooiste.” zegt iemand. Estrella kijkt op en ziet wie het zgti. “Hallo, ik ben Robard en wie ben jij?” Estrella is met stomheid geslagen en kan geen woord uitbrengen, haar droomprins praat tegen haar en reikt zijn hand naar haar uit. Ze pakt zijn hand en hij helpt haar overeind. “Je zegt je naam niet en je verbergt je gezicht achter een masker, maar dat geeft niet. Al jaren kom ik hier met meisje wiens gezicht en naam ik ken en blijft de kluis gesloten. Ik hoef je naam niet te weten en ik hoef je gezicht niet te zien, maar ik wil wél weten of je de ware bent. Ga met me mee naar de kluis der wijsheid en deze zal ons de waarheid vertellen.”
Zonder een woord te zeggen, lopen ze samen de trap af de kelder in en achter een traliehek ziet ze de kluis staan. Robard haalt een sleutel uit zijn zak, opent het hek en zegt: “Van het hek heb ik een sleutel, maar de kluis opent alleen als er 2 echte geliefden hand in hand voor hem staan. Want alleen echte liefde kan de waarheid aan.”
Estrella pakt Robards hand en samen gaan ze voor de kluis staan. Er gebeurd niks, teleurgesteld laat ze zijn hand los en doet haar masker af. Nu ziet hij pas haar ware uiterlijk en ziet dat zij een banshee is, dat wat ze jarenlang achter maskers voor hem verborgen hield. Vol schaamte slaat ze haar ogen neer en loopt weg, maar ziet daardoor niet dat Robards ogen bij het zien van haar ware uiterlijk juist beginnen te stralen van geluk en als zij weg wil lopen trekt hij haar terug aan haar hand. Op dat moment opent de kluis der wijsheid en spreekt: “Jullie moesten eerst eerlijk zijn tegen jezelf en tegen elkaar. Nu kan ik jullie zeggen, dat jullie elkaars valentijn zijn, elkaars ware liefde!” Estrella en Robard kijken elkaar aan. “Tja als de kluis het zegt.” zeggen ze allebei tegelijk …. en net voor de kluis sluit, krijgt hij nog een glimp mee van hun eerste kus.
 

DeletedUser4415

Guest
Super builder45

De dwerg keek sceptisch naar het ontwerp voor de praalwagen.
‘Denk je dat dit zou werken?’
De stem van de jonge halfelf deed hem opschrikken.
‘Beste jongen, dit zal zeker werken. Ik …’
‘En kun je het maken?’
De jongen keek vol verwachting neer op hem. Hij had de groenige huid en vierkante kaken en slagtanden van zijn vader, maar zijn ogen en slanke figuur lagen dan weer bij zijn moeder.
‘Rustig maar, dat wou ik net zeggen. Het zal me denk ik wel lukken om hem te maken. Ik vraag me alleen af wie je op de wagen zou zetten.’
‘Oh, eh… Ik dacht eigenlijk dat u zich als mijn vader zou kunnen verkleden en dan ik me als mijn moeder.’
‘Grmpf.’
Rirnir begon steeds meer zin te krijgen om de jongen buiten te zetten.
‘Nu vraag je wel erg veel van me.’
‘Toe nou, mijn ouders zouden in de wolken zijn als ze hun liefde verenigd zagen op een praalwagen. En met wat geluk winnen we en worden we verkozen tot Prins Carnaval! We delen de prijs! Ik weet niet exact hoeveel munten we krijgen, maar het is volgens mij genoeg om op z’n minst één bierton te kopen in de Dolende Dwerg! Iedereen is dan gelukkig, ik heb gewonnen, mijn ouders zijn blij, en jij ook!’
Rirnir zuchtte.
‘Ik zal de wagen maken, maar om verkleed mee rond te lopen zie ik niet zitten. En je zult moeten helpen met inkopen doen, ik heb nog hout nodig. Als je iemand vind die bereid is om zich te verkleden kan ik je nog helpen om aan verkleedkleren te komen, ik denk dat ik nog wel wat liggen heb in mijn woonhuis. Goed, voor dat hout kun je best naar het handelaarsgilde gaan. Die weet je toch liggen? In de wijk met de oude wonderen, tegenover de torens der welvaart. Ik zal je munten meegeven.’
Hij rommelde in zijn buidel en gooide een beurs naar de jongen.
‘En dan nu, in looppas, hout gaan halen!’
‘Dankjewel, Rirnir!’
Laugil omhelsde hem onstuimig voor hij vertrok.

Onderweg botste hij bijna op één van zijn vrienden, een andere ork van zijn jaar.
‘Hé Laugil, vanwaar die haast? Word je achternagezeten door een eenhoorn?!’
‘Nee, Kuralbrak, ik ga hout gaan halen voor een praalwagen, Rirnir heeft toegezegd!’
‘Is die oude gek bereidt jou te helpen? Je moet je niks in je hoofd halen, de orken hebben een pracht van een praalwagen gebouwd! Wil je niet liever met ons meekomen? Je bent zelf half ork!’
‘Nee, mijn idee is te goed om op te geven! Ik ga terug verder!’
Onderweg ving hij flarden op van gesprekken over praalwagens die al gemaakt waren. De wagen van de halflingen zou even groot zijn als een huis, en de tovenaars zouden een echte draak op hun praalwagen hebben gezet. Er zou een wagen zijn met een echt elementalenmasker! En die van de constructen zou een staaltje van de mooiste kunstwerken zijn! De moed zonk hem in de schoenen. Tegen dat hij bij het handelaarsgilde aankwam, slofte hij en trok hij zo’n lang gezicht dat iedereen om hem heen liep. De fee die achter de toonbank zweefde keek niet op toen hij binnenkwam.
‘Hout, zeker? Dat is op, je bent te laat. De volgende levering is pas over twee dagen.’
‘Oh.’
De fee keek op.
‘Ben jij niet de jongen van Gaelagil? We waren vriendinnen tot ze met die walgelijke ork trouwde. En troost je dat er geen hout meer is, dan moet je niet zinloos geld uitgeven. De feeën winnen toch. Wij hebben een wagen die kan vliegen!’
‘Oh.’
Laugil keek zo mogelijk nog sipper. Langzaam draaide hij zich om en liep naar buiten. Op weg terug kwam hij langs de broedplekken. Een stoutmoedig plan vormde zich in zijn hoofd. Hij keek achter zich. Niemand. Voor zich. Ook niemand. Snel liep hij naar de schutting en trok een plank los. Daarna een tweede plank en een derde. Toen hij een stapel planken had, liep hij eerst nog naar binnen.
‘Psst, Klibilbrak, waar ben je? Ik heb je hulp nodig!’
Hij loerde voorzichtig rond. Hij loerde onder een vel. Het gezicht van de grootste ork die hij ooit gezien had staarde hem aan. Laugil deinsde achteruit. De ork trok zich recht en liep op hem toe. Nu stond hij in een hoek. De ork versperde alle vluchtwegen. Een grote poot reikte naar hem. Laugil sloot zijn ogen. Plots zakte de ork in elkaar.
‘Wat is er, Laugil?’
Hij durfde zijn ogen terug open te doen. Voor hem stond Klibilbrak.
‘Wil je met me mee op een praalwagen staan? Je moet je verkleden als mijn vader.’
‘Als Burukbrak?’
Klibilbrak schaterde het uit.
‘Goed, maar je weet dat ik geen net pak heb dus daar zul jij me aan moeten helpen.’
‘Dat is geen probleem. Rirnik zei dat hij verkleedkleren had.’
‘Tegen wanneer moet ik er zijn?’
‘De stoet begint morgen tegen de middag, dus je moet zorgen dat je ’s morgens bij Rirniks huis bent. Ik moet nu terug door, anders geraakt de praalwagen niet af.’
Laugil sloop door het gat dat hij gemaakt had naar buiten, en keek recht in de woedende ogen van een draak. De draak begon snel te krimpen, de snuit werd een neus, de poten werden handen en voeten. Toen de transformatie gedaan was, klopte rector Durcu wat stof van zijn gewaad en richtte zicht tot de jongen.
‘Wat denk je dat je aan het doen bent?! Het is levensgevaarlijk om daar binnen te gaan voor jou, en het is onverantwoord om de omheining kapot te maken!’
‘Ik… ik had hout nodig voor mijn praalwagen, meester. En in het gilde hadden ze geen hout meer.’
‘En waarom wil jij zo graag een praalwagen dat je je leven ervoor waagt?’
‘Ik wou mijn ouders verrassen, meester.’
Durcu keek nog een tijdje boos, toen zuchtte hij. Met een zwaai van zijn toverstaf vlogen de planken in de schutting. Daarna strooide hij wat toverstof, en met nog een zwaai lag er een stapel planken van de beste soort.
‘Haast je nu maar naar huis, en geen kattenkwaad meer uithalen, anders horen je ouders hier nog van!’
‘Dank u, meester!’
Laugil kon zijn geluk niet op. Zo vlug hij kon haastte hij zich naar Rirnir.

Rirnir draaide de sleutel om en wenkte de jongen binnen. Het huis was best gezellig, vergeleken met andere dwergenhuizen.
‘Daar in die kist vind je verkleedkleren. Wat mij betreft mag je hier vannacht slapen, ik zal je ouders inlichten. Ik ga nu verder werken aan de praalwagen. En trouwens, die ork komt hier niet binnen. Als jullie je willen verkleden doe je dat maar in de tuin.’

De volgende dag stonden alle praalwagens klaar om deel te nemen aan de optocht. Langs de hele weg stond het bomvol met mensen, elfen en alle andere wezens. Laugil bespeurde zijn vader en moeder met zijn broers tussen al het volk.
‘We zingen een liedje’, siste hij naar Klibilbrak, die naast hem stond. Terwijl ze door de straten reden en uit volle borst zongen, keken veel wezens naar hen.

‘Dames en heren, mogen we uw aandacht? De jury heeft alle wagens goed bekeken en beslist dat de wagen die wint de wagen is van… Laugil! Hij mag op het podium komen om de prijs in ontvangst te nemen!’
De trots zwol in zijn borst. Het applaus voor hem was oorverdovend, en klinkt nu nog steeds na.
 

DeletedUser4415

Guest
Icey1989

Op een koude en stormachtige dag in elvenar tijdens het Carnavalsoptocht, liep er een verdrietige elf genaamd Flor rond. Van zijn ouders moest hij nog de laatste inkopen doen voor het festival. Wandelend door de straten leek hij zich weinig aan te trekken van alle mooie praalwagens die de mensen en de elven gecreëerd hadden. Iedereen had zijn best gedaan, om de mooiste praalwagen te bedenken. Men kon tenslotte een prijs winnen: een Wensput, die extra diamanten geeft. Flor kon niet genieten van al het pracht en praal, doordat zijn vriendin, de mens Lore, erg ziek was geworden en haar woonhuis niet mag verlaten. Flor en Lore hadden elkaar het jaar daarvoor op de optocht leren kennen en het was Liefde op eerste zicht. Flor was toen verkleed als Boswachter en Lore als een bloesemprinses. Ze hadden op het festival een hele avond gedanst en gelachen. Sinds die dag zijn ze niet meer van elkaar te scheiden, tot Lore ziek werd.

Nadat Flor terug van de winkel was gekomen, begonnen zijn ouders over het geluk dat ze hadden met alle hulp die ze kregen van hem en zijn broers. Heel het gezin hielp mee met hun Bubbel-praalwagen op te bouwen. Ze konden de Wensput goed gebruiken om het gezin te onderhouden.

Het gemis naar Lore, maakte Flor niet gelukkiger. Zijn broer Flin probeerde hem op te vrolijken met al de verschillende kostuums te tonen, maar niks hielp. Een van zijn oudere broers kwam op een geweldig idee! De bubbel- praalwagen, zo kon Lore toch ook mee in de optocht. Toen Flor het idee voorlegde bij de ouders van Lore stonden ze er niet op te springen, maar gingen ze het bespreken met de Professor. De ochtend van de optocht moest Lore op controle in het ziekenhuis. Flor liep nog altijd verdrietig al ijsberend rond in de stad wachtend op nieuws van Lore.

Ondertussen is de praalwagen in orde gemaakt en klaar om te stralen tijdens de tocht. Net na de middag is de moeder van Lore het nieuws komen brengen. Lore is aan de betere hand, en ook zei mag mits ze niet te lang buiten is mee gaan!

Flor is super blij en al zijn somberheid is verdwenen. Vlug kleed hij zich aan als Boswachter en gaat vol trots Lore halen. Tijdens de optocht zitten ze beide in de bubbel-praalwagen. In de bubbel hadden de ouders nog een extra verrassing voor het verliefde paar gestoken. Een betoverend geschenk zorgde voor extra effect aan de wagen. Tijdens de optocht draaide ze het liedje waarop ze elkaar leerde kennen. De mensen en de Elfen keken vol bewondering naar de wagen en het koppel. Ze kregen de hele optocht lang een groot applaus en staande ovaties bij het zien van de wagen! De jury kon niet anders dan hen de eerste prijs geven!

Na de optocht en de prijsuitreiking, ging Flor samen met Lore naar huis. Ze zaten de rest van de dag rustig buiten op het terras genietend van de welbewogen dag...
 

DeletedUser4415

Guest
Prince Maurice

Erasmus: awel Thomas - ben je na 500 jaar weer aan het schrijven?

More: Jaja, Erasmus, het werd tijd om weer wat na te denken over een nieuwe Utopie. Je kent mijn liefde voor het onderwerp, hebt me destijds geholpen met mijn eerste gouden boekje. Dus vraag ik je weer om raad voor een nieuw verhaal. Het dagelijkse nieuws van onze echte wereld glijdt weer af naar een zorgwekkende opsomming van kommer en kwel. We voelen de behoefte om in gedachten te reizen naar een wonderlijke wereld vrij van zorgen. Waar mensen gelukkig kunnen samenwonen met dwergen, orcs en feeën. Geen gedonder met discriminatie, gender kwesties enzovoorts. Een plek waar het geld zomaar op je woonhuis groeit, zodat je het elk uur kan plukken zonder je moe of vuil te maken. Een wereld waar er hoogstens computervirussen op de loer liggen om je te strikken in hun onzichtbare vallen. Een fantasieland waar er nog ruimte is voor een nieuw gebouw zonder de rompslomp van ruimtelijke orderning en actiegroepen. Een wereld zonder uitlaat- of broeikasgassen. Waar je een eikenhouten bed kan produceren zonder bomen om te hakken, staal kan gieten zonder de lucht te vervuilen, en marmer kan polijsten zonder het huis stoffig te maken. Je moet er als bewoner ook geen inkopen doen, want dranken staan zomaar binnen de vijf minuten voor je klaar, manden met boodschappen binnen de paar uur. Je moet het maar vragen, winkelen is overbodig ! En dwergen maakten gangen in de bergen en vonden graniet, koper en edelstenen in overvloed. Er zijn zoveel edelstenen dat iedereen ze gebruikt als versiering van de bloembakken van de woonhuizen. De WC brillen zijn in mijn nieuwe wonderlijke wereld nog altijd van goud en de dakpannen van werkplaatsen van goud of zilver. Er zijn wensputten die diamanten tevoorschijn toveren. Kennis groeit vanzelf in rijdende bibliotheken. Niemand moet zich nog uitsloven in schoolbanken. Examens zijn onbestaande. Het geluk in deze wereld kan niet op.

Erasmus: Sorry, mijn vriend, maar dat klinkt in mijn oren best wel saai. Elke dag geld, goederen en kennis tanken en verder niets doen dan lui naar je rijkdommen kijken. Altijd hetzelfde liedje, dat gaat toch vervelen?

More: Nee, nee, zo is het niet! Laat me dus verder vertellen. Er zijn de Oude Wonderen, die zorgen voor afwisseling en mysterie. Het Boek der Geheimen die je dagelijks verwent met een verse portie kennis. De Afgrond vanwaar uit goud als lava naar buiten stroomt. Goed voor de talkrijke brillen - alle bewoners van deze wereld zijn gesteld op een royale WC. Een kristalvuurtoren die je extra staal, edelstenen en marmer beloont. En dan nog de wekelijkse witte toren waar je uren in kan dwalen in geheime zalen. En elke week is er in deze wereld wel een festival te beleven. Vorige week was het carnaval met toeters en bellen in een bonte optocht van praalwagens. Je zag er talrijke dwergen die zich voor de gelegenheid verkleden als elven of orcs en mensen als die zich hadden vermomd als dwergen. Iedereen vond het leuk. Dranken vloeiden rijkelijk – elke 5 minuten een refill voor wie dat wil - zonder dat er iemand dronken of ziek van werd. Verkeersongelukken gebeurden niet, maar ja er rijden daar ook geen auto’s he?

Erasmus: wordt er dan nooit ruzie gemaakt met al die drank?

More: Eigenlijk niet. Er wordt wel heel regelmatig een robbertje gevochten, maar dat is meer voor de sport en het spel. Sommige van de Oude Wonderen maken de elven of mensen nog sportiever zodat ze beter kunnen strijden in een toernooi of in een sportieve confrontatie. Maar vechten kan je dit niet noemen, want er vallen nooit doden of gewonden. Er worden ook geen steden gebombardeerd, geplunderd, belegerd. Er wordt niets van een andere speler aangevallen. Het is een wereld van opbouwen niet van kapotmaken. En wie vies is van de vechtsport, kan gewoon gezellig onderhandelen met al die marmer en staal en edelstenen die vanzelf langs de straten groeien of uit de oude wonderen stromen.

Erasmus: Het lijkt me toch dat iedereen wat eenzaam rondreist in die ingebeelde wereld.

More: Wel nee. Daarvoor hebben we de broederschappen. Zo kan kan je samen met je familie of vrienden deze wereld ontdekken. Dus je doet weinig alleen, geeft dagelijks hulp aan een ander en krijgt er ook weer hulp voor terug. Mooi meegenomen als je zit te sparen voor een nieuw gouden WC brilletje. Allemaal heel leuk en stimulerend. Iedereen wordt er gelukkiger van. Wij kunnen dus perfect samen in een broederschap strijden, zeker omdat we elkaar al meer dan 500 jaar kennen.

Erasmus: Nou dat klinkt mooi, maar er moet toch een zwakke plek in deze wereld zijn.

More: Och ja er is altijd een zwakke plek, maar wie daarover zeurt is een kniesoor. Niet zozeer de race tussen computervirus en vaccin. Wel de zwakke plek ergens diep in het hoofd van de speler die op het late avonduur niet kan weerstaan aan het spel. Aan de verslaving van het bouwen moet je ontkomen. Het is de kunst om tevreden te zijn met iets minder. When Less is More.

Erasmus: Een less in het leven, typisch More.
 

DeletedUser4415

Guest
Earwen1

Arendeel te Elvenar. - Volgens een persbericht van Carnavalsvereniging Dezusters uit Arendeel te Elvenar wordt er naarstig gezocht naar een zekere Exifart uit het naburige Forandum, een gehucht bij het buurtschap Wijnkantelaar.

Volgens een woordvoerdster van de Carnavalvereniging Dezusters, mevrouw Smekers, wil het geval dat deze Exifart op weg was naar het gehucht Wijnkantelaar om daar deel te nemen aan de plaatselijke optocht. Immers, zo zegt mevrouw Smekers, is het gebruikelijk om ter plaatse deel te nemen aan het altijd uitbundig gevierde carnavalsfesival van Carnavalsvereniging Dezusters in Arendeel. Het is immers altijd zo gezellig wanneer bewoners van Forandum deelnemen aan de plaatselijke traditie.

Echter, deze heer Exifart uit Forandum had daar andere gedachten over. Hij had namelijk te Wijnkantelaar een mooie dame - Gala Koningshart - ontmoet en de liefde had bezit genomen van zijn gemoed. Dus op zijn fiets was hij door Arendeel gekomen. Maar in plaats van af te stappen en deel te nemen in de gezellige Carnavalsoptocht, was hij slechts bij de patisserie binnen gegaan om daar vandaan weer met een grote doos bonbons te vertrekken naar het woonhuis van zijn geliefde. Een hartvormige doos met een goudkleurige strik er omheen.

Wat de heer Exifart niet wist - en uiteindelijk ook niet kon weten - was, dat zijn geliefde Gala Koningshart hem wilde verrassen en daarom deelnam aan de gezellige optocht van Arendeel. Zij was verkleed als de prinses van de Vuurtoren van goed Buurschap, een oud wonder dat de gehuchten Arendeel, Wijnkantelaar en Forandum met elkaar koesterden omdat men geloofde dat het geluk en voorspoed bracht. De Vuurtoren van goed Buurschap werd zoals gebruikelijk middels een praalwagen geeerd in de Carnavalsoptocht van Arendeel.

De mooie Gala Koningshart had zelfs een liedje geschreven voor haar prins Exifart. Maar wie er ook naar de optocht kwam kijken, hij was er niet. Immers, de heer Exifart stond bij de gesloten deur van het woonhuis van Gala Koningshart in Wijnkantelaar.

Deze geschiedenis zou echter nooit aan het licht zijn gekomen als niet de exentrieke buurvrouw Manofoa ter plaatse was geweest. Zij zag hoe de heer Exifart een hartvormige doos met een goudkleurige strik op de stoep achterliet en vertrok met onbekende bestemming. Naar huis ging hij immers niet, daar hij nimmer in Forandum meer is gezien.

Sinds de schone Gala Koningshart thuiskwam en daar de hartvormige doos met goudkleurig lint aantrof, is zij ontroostbaar. Zij zal elk bericht omtrent de omstandigheden van haar geliefde Exifart van harte verwelkomen. Ondertussen koestert zij haar liefde, terwijl zij zachtjes het lied zingt dat zij schreef voor haar Exifart.

Epiloog

Na enige dagen werd nog even het volgende bericht doorgegeven.

De heer Exifart uit Forandom werd daags na het voorval gesignaleerd nabij het Dwergenbolwerk, echter zonder zijn fiets. Hij reed daar op de praalwagen van de Droomprins die hij kennelijk gevonden had op de parkeerplaats van het Elvenar Handelscentrum.

Met deze Carnavalswagen volgeladen met fusten boterbier uit de Bierbrouwerij van Yosis, reed hij met grote spoed op de weg naar Wijnkantelaar. Onze verslaggever ter plaatse tekende op, dat de heer Exifart verklaarde: "Och, die wagen die mist men niet, het Carnaval is immers voorbij! Maar vandaag begint de rest van mijn leven en dat zal nooit meer een dag zonder mijn lieve Gala Koningshart zijn."
 

DeletedUser4415

Guest
Eleonora0

Dit jaar heb ik vanwege mijn werk de Carnaval moeten overslaan. Ook al staat mijn woonhuis in het gezellige Brabant, van het hele festival krijg ik maar weinig mee deze keer. In Utrecht, waar ik op dit moment voor een groot project ben ingezet, viert men dit feest niet en de werkzaamheden gaan dus gewoon door.
Natuurlijk had ik zondag kunnen gaan stappen, maar als 's morgens om 05:00 de wekker gaat, lijkt het me niet verantwoord om de dag ervoor veel te drinken. En zeg nou eerlijk... Wie wil met Carnaval nuchter blijven?

Op mijn werk is het een dag als alle andere. Van Carnaval begrijpen de mensen hier niets. Zij denken dat in Brabant en Limburg iedereen met een glas bier in de hand achter een prins Carnaval in polonaise loopt op de klanken van "een bloemetjesgordijn" en vragen zich af wat dáár nou aan is.
Ik probeer het niet meer uit te leggen. Als het niet in je bloed zit, zul je het nooit helemaal begrijpen.

Na een lange dag schuif ik weer aan in de file, waar de auto's als lichtgevende praalwagens in een lange rij over de snelweg glijden. Soms staan ze even stil, net als in een echte optocht, maar hier is het allemaal een stuk minder vrolijk zonder toeschouwers die naast de weg staan te jubelen.
Als ik voor me kijk zie ik overal rode verlichting, en in de spiegel zie ik achter mij alleen witte lampen. Als het niet zo hard zou regenen en ik niet zo moe was, zou ik het prachtig vinden. Op de radio klinkt een vrolijk carnavalsliedje, maar de stemming zit er niet echt in. Ik tel de kilometers af naar huis.

Als ik eindelijk de sleutel in het slot van de deur steek, heeft mijn grote liefde de inkopen al gedaan en staat de tafel gedekt. Ik fris me op en verkleed me in een oude broek met shirt en het is een wonder dat ik me nog redelijk fit voel na zo'n lange dag. Intussen staat er een goed glas wijn voor me klaar en ik prijs me intens gelukkig dat de dag zo heerlijk ontspannen mag eindigen. Het rondje burenhulp aan mijn broederschap moet nog maar even wachten tot later die avond. Eerst even genieten van het eten, de wijn en mijn lief.

Carnaval is dit jaar aan mij voorbij gegaan, maar volgend jaar ben ik er zeker weer bij!
 

DeletedUser4415

Guest
AlbertDeWijze

Uit je dak!

Zoals elk jaar in Elvenar wordt Carnaval uitgebreid gevierd met een optocht met praalwagens en een uitbunding feest. Dit jaar was het thema "uit je dak!". Er zijn veel manieren om uit je dak te gaan, het leek ons wel een leuk idee om dat het om te bouwen naar "het dak moet er af!", en wel in letterlijke zin. We huurden wat tovenaars van de abdij, die na enig speurwerk in de boeken van de oude wonderen een manier vonden om het dak van ons huis veilig te verwijderen. Met wat kennispunten erbij waren de wielen ook zo geregeld, en was onze praalwagen al klaar. De kleren waren een heel ander verhaal, hoe moesten we ons passend verkleden? Lang konden we het niet eens worden tot we het woord "uitbundig" vonden. Ja, zo moest het. Uitbundige kleding voor een uitbundig Carnaval feest.

We gingen op weg naar de optocht en sloten achteraan in de rij. Na enige tijd kwam alles in beweging, de optocht was begonnen.
De weg van de optocht was wel wat bochtig zoals vele wegen in Elvenar, maar dat hadden we na wat oefenen goed onder de knie. Zo hier en daar was het ook wat smal, maar we hadden het geluk met ons, het huis kon overal net langs de obstakels. De grootste uitdaging was echter de bekende klokketoren. Elke praalwagen ging er onderdoor. Ons huis was echter wel erg groot, een echte uitdaging. Na wat passen en meten zou het toch moeten kunnen, dus probeerden we het voorzichtig stapje voor stapje. Onze voorbereidingen bleken gelukkig vruchten af te werpen, want stapje voor stapje overwonnen we ook de toren.

Zo'n open huis heeft ook wel voordelen, je kunt iedereen uitnodigen om in te stappen, en een eindje mee te rijden, ruimte genoeg en van alle gemakken voorzien. Onderweg hebben we de radio ook aangezet en het werd een gezellige boel, iedereen in en om het huis zong en danste de liedjes met ons mee. Vele monden maakten wel dat de voorraden nogal snel slonken. Gelukkig kwamen we bij de vortex langs, waar ze brood, soep, en jam verkochten. "Vers van het land" stond erbij. We hadden wel honger, dus maar flink wat ingekocht voor iedereen. En inderdaad, alles smaakte heeerlijk, zo simpel, maar echt een traktatie!

De optocht eindigde tegen het einde van de dag op het festival terrein onder de kristal vuurtoren, waar de vele prijzen werden uitgereikt voor de optocht. Er was een prijs voor iedereen, geweldig!
Wij wonnen een nieuw dak als prijs! Dat konden we goed gebruiken.

Nadat alle prijzen uitgereikt waren begon het eindfeest, met eten, theater, muziek, dansen, voor ieder wat wils. Na enige tijd werden we wel wat moe, maar ons bed was vlakbij. Het was een heerlijke nacht, je kon alle sterren goed zien. We moesten beide denken aan die allereerste keer bij elkaar, dicht tegen elkaar op de bank op de veranda van mijn ouderlijk huis. Dat is gelukkig nooit veranderd. We hebben lang in elkaars armen gelegen, dicht tegen elkaar aan gekropen, genietend van elkaar, de nacht, en de hemel. Uiteindelijk zijn we zo in slaap gevallen, en we hebben heerlijk geslapen en gedroomd.
 

DeletedUser4415

Guest
Elvennaam

Dit is het verhaal van de Elf Alaaf die voor het eerst in zijn leven Carnaval ging vieren. Alaaf had al zoveel verhalen gehoord, dat hij het zelf ook eens wilde beleven. Vanuit zijn woonhuis in het grote bos ging hij eerst inkopen doen, zoals worstenbroodjes, schrobbelèr en nog meer van die typisch carnaval gerelateerde artikelen en, niet onbelangrijk, hij had een hele mooie carnavalsoutfit weten te scoren. Eenmaal thuisgekomen ging Alaaf zijn boodschappen opruimen en ging zich vervolgens verkleden. Hij verwonderde zich over zijn pak, hoe echt dat er uit zag en was helemaal tevreden. Het duurde wel een uur, voordat hij uiteindelijk naar de optocht met praalwagens ging kijken, zo blij was hij met zijn pak. Eenmaal bij de optocht aangekomen keek hij zijn ogen uit. De praalwagens waren bijna allemaal op de Oude Wonderen gebaseerd. De één nog mooier dan de andere. De groepen die er bij liepen waren allemaal verkleed als de gastrassen. Hij herkende niet één elf. Na de optocht ging hij bij de Elvetaria wat eten. Tijdens het eten ontmoette hij wat vrienden. Na wat gepraat te hebben, bleken zij fervente carnavalsvierders te zijn en vroegen aan Alaaf of hij het leuk zou vinden om met hun ’s avonds naar het festival te gaan. Nadat ze waren uitgegeten en het nodige dwergenbier op hadden, gingen ze met z’n allen naar het festival. Dat lag helemaal aan de andere kant van het bos en ze zouden het waarschijnlijk niet gehaald hebben, als er niet een magiër tussen zijn nieuwe vrienden bleek te zitten. Hij opende een magische poort waar de elfen zo doorheen konden stappen. Alaaf huiverde eerst bij het idee, maar toen één van zijn nieuwe vrienden heen en terug was geweest, durfde Alaaf het uiteindelijk ook aan. Eenmaal door de poort kon hij zijn ogen niet geloven. Duizenden elfen stonden daar te dansen op leuke liedjes. Tenminste, hij ging er vanuit dat het allemaal elfen waren, want ze hadden allemaal rare pakken aan. Alaaf ging zelf ook helemaal uit zijn dak. Na een uurtje was er een prijsuitreiking. Degene met de beste outfit zou een prijs krijgen. Ook Alaaf werd op het podium geroepen. Hij zat bij de 3 kanshebbers. Na wat een eeuwigheid leek te duren, kwamen ze met de uitslag. Alaaf had met zijn orc-pak de 1e prijs gekregen. Hij stond daar maar te stralen van geluk. Zo onwerkelijk. Zijn nieuwe vrienden juichten om het hardst toen ze het hoorden. Alaaf en zijn vrienden dansten de rest van de avond. Hij wilde eigenlijk niet naar huis, want hij vond het veel te gezellig. En toen ineens zag hij haar. Ze was verkleed als een vrouwtjes-orc, maar toch kon hij haar lange blonde haren en blauwe ogen zien. De muziek verstomde voor Alaaf. Zijn hart ging tekeer. Hij was verliefd. Toen ze dichterbij kwam was het voor hem meteen duidelijk. Dit was liefde op het eerste gezicht. Nadat Alaaf zich had voorgesteld, stelde Elvien zich ook voor. Ze gingen samen op een boomstronk zitten en bleven tot in de late uurtjes met elkaar praten en spraken af elkaar de andere dag te zien. Hierna gingen ze ieder naar hun eigen huis. Toen Alaaf eenmaal op zijn bed lag en het plafond toch leek te draaien, besefte hij wat een geweldige carnaval dit was geweest. Volgend jaar weer, maar eerst zijn afspraakje van morgen. Hij kon niet wachten. Uiteindelijk viel hij in een gelukzalige slaap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan