• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Mening: Kanttekeningen

DeletedUser3

Guest
Beste allemaal,

Uiteraard wil ik graag zo goed en zo snel mogelijk communiceren met jullie. Om te proberen enige duidelijkheid te geven omtrent dit proces, zal ik het in grote lijnen uitzetten. Hiermee hoop ik jullie inzage te geven in de keuzes die Inno en in mindere mate ik maak hiern. Ookal doet dit niets anders dan bewustwording creeeren, dan is dat al mooi meegenomen!

Vanuit InnoGames wordt veel waarde gehecht aan tijdig en duidelijk communiceren. Echter heb je met een aantal factoren te maken waarbij het soms in de praktijk lastiger blijkt dan vooraf bedacht. Om communicatie goed en duidelijk te laten verlopen, krijgt de community manager taken voor het plaatsen van aankondigingen. Deze taken hebben vaak een teken nodig waarop ze geplaatst mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan update informatie of aankondigingen van evenementen. Aangezien ook ik een mens ben, die naast dit geweldige spel een leven heeft waarbij mijn aanwezigheid ook op prijs wordt gesteld, kan ik niet altijd online zijn op het moment dit teken gegeven wordt. Regelmatig komt het voor dat ik onderweg ben van mijn werk naar huis wanneer dit gebeurd. Uiteraard vraag ik voor vertrek of er een indicatie is, maar dit is ook weer van verschillende zaken afhankelijk. Daardoor kan het dus soms zo zijn dat het even wat langer duurt op de ene server in vergelijking met de ander.

Soms gebeurd het dat door onvoorziene omstandigheden (denk aan updates die worden uitgesteld) er een aankondiging al geplaatst is, die dan weer ingetrokken moet worden. Met name met release notes ben ik van mening dat ze eigenlijk na de release pas geplaatst horen te worden. In het verleden is vanuit jullie aangegeven deze wel graag sneller te willen zien. Daarom post ik ze (waar mogelijk) altijd voor de update. Echter probeer ik daarbij wel enige zekerheid te hebben dat de update ook echt doorgaat voordat ik ze plaats. Want de algemene verwachting is dat het plaatsen van de release notes ook een definief signaal is dat de update er komt.

Dat is de algemene informatie die ik graag kwijt wil over communicatie. De andere vragen die ik voorbij zie komen zijn niet helemaal duidelijk. Uiteraard wil ik hier graag op reageren, maar:

Hoi Raafke, ik weet dat uiteindelijk elke beslissing over een verandering of niet bij Inno ligt. Maar als er door Inno aan de spelers wordt gevraagd om feedback te geven dan is het fijn wanneer Inno zelf ook wat meer informatie over een bepaalde topic geeft of over communiceert. ik denk dat het dan een hoop zal schelen.

Wat bedoel je met informatie over een bepaalde topic?


Allereerst ben ik het met Didi eens dat jullie je best doen en ook zeer waardeer. Blijft wel dat de communicatie gewoon slecht is en dat dit geen technische achtergrond heeft en niet kostbaar hoeft te zijn om op te lossen. Ik heb wel eens eerder gezegd mensen hebben meer begrip voor dingen als de communicatie regelmatig en goed verloopt. Een belangrijk onderdeel is namelijk het gevoel dat men gehoord wordt en vooral serieus genomen. Het is mij volkomen onduidelijk hoe het kan dat we zeer regelmatig meer en sneller informatie krijgen/vinden via andere kanalen inclusief officiele forums uit andere landen. In de gevallen is de bron, namelijk Inno hetzelfde.

Zou je kunnen aangeven waarin je het gevoel hebt niet gehoord te worden of niet serieus genomen wordt? Op je andere opmerking heb ik hopelijk al antwoord gegeven hierboven.


Kwa communicatie heb je echt wel een punt. Ik heb alleen het idee dat dat toch vooral komt door het niet of weinig communiceren van onze eigen Nederlandse community manager is (ik heb het niet over de mods, die reageren echt wel op tijd). Dus vooral een Nederlands probleem. Vandaag kregen we dus toch nog een melding op het forum en via het hoorntje over de gewijzigde privacy wetgeving die de 25e van kracht is gegaan. Het is vandaag de 27e, beetje aan de late kant... Ik kan me dus toch niet aan de indruk onttrekken dat er toch nog reageer is om dat jij dit hier nog aankaart. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Ik zou daar toch graag wel een reactie van het team op willen zien en dan niet van de mods maar dan van Desi.

Dit is een mooi voorbeeld van wat ik in mijn inleiding heb omschreven. Het is lastig om zo goed mogelijk te communiceren als je afhankelijk bent van vele factoren. Een daarvan is zeker de flow die gevolgd wordt. In dit specifieke geval heb ik langer gewacht met het plaatsen. Dit was een bewuste keus. Vooral omdat de nieuwe privacyvoorwaarden alleen nog maar in het Engels beschikbaar waren en ik me er niet prettig bij voelde om deze nu al te linken. Ik kan en mag niet verwachten dat iedereen ze nu begrijpt en de verwarring die dat veroorzaakt is ook heel onprettig. Zeker mdat de AVG heel duidelijk stelt dat de privacyvoorwaarden dusdanig zijn opgesteld zodat ze voor iedere gebruiker van de dienst te begrijpen zijn. Echter ben ik uiteindelijk ook een radar, zoals @Didi1 terecht heeft opgemerkt en kon ik uiteindelijk niet veel anders dan ze plaatsen.


Ik hoop met bovenstaande een klein stukje inkijk in de keuken te hebben gegeven. Het is altijd lastig balanceren tussen voornamelijk tijdig en goed of volledig te informeren. Hierin doe ik mijn best en maak ik keuzes waarbij ik kijk naar de community in zijn geheel, niet alleen de hele fanatieke en actieve spelers. Deze groep begijpt het nog heel goed als er een rectificatie op een snel geplaatst bericht wordt gegeven omdat ze beide posts wel zien, of omdat ze ook op bijvoorbeeld beta of EN spelen.

Verder zijn alle adviezen en voorstellen omtrent communicatie uiteraard meer dan welkom! Ik leer graag en probeer er zo goed en zo vaak mogelijk voor jullie te zijn.

Met vriendelijke groet,

Desi
 

DeletedUser

Guest
@Desi Ik begrijp dat je naast je CM funtie ook andere werkzaamheden en privé activiteiten hebt. Daar heb ik ook alle begrip voor. Maar als ik een bescheiden suggestie mag doen? Het zou prettig zijn als je wat langer online op het forum kunt blijven als er een belangrijke update of aankondiging is gedaan. Onze moderators proberen dit altijd goed op te lossen, maar het komt toch best vaak voor dat er vragen loskomen waar zij het antwoord ook niet op weten. Als jij online zou kunnen zijn op die momenten, zouden misverstanden ook sneller de wereld uit geholpen kunnen worden.
 
Hallo Desi
Allereerst dank voor deze post. Je vraagt aan mij waarvoor mijn opmerking, die overigens niet alleen voor mij geldt, maar denk ik voor veel mensen. Overigens snap ik jouw beperkingen in deze ook en is het wellicht meer gericht naar Inno en de werkwijze of keuzes die men maakt.
Een voorbeeld wellicht:
De chat doet het op dit moment al weer enige uren niet. Een onderwerp wat al tijden loopt en voor veel mensen om diverse redenen (event, sociaal) erg belangrijk is. Waarvoor wordt er bv over dit onderwerp niet meer en op verschillende wijze gecommuniceerd. Niet alleen forum, want grote groep spelers ziet dat niet, maar bv via hoorntje, fb of via e-mail nieuwsbrief. Nu moet men deze storing "weer" zelf ondervinden gekoppeld aan gevoel van weinig informatie vergroot dat de kans op frustratie. Zon zelfde voorbeeld is het balans verhaal. De communicatie lijkt erg re-actief in plaats van pro-actief. Een paar keer heb ik gehoord/gezien "er is geen informatie" iets wat me niet logisch lijkt want ook Inno werkt met een planning zelfs voor issues.
Hoop dat feedback je een beetje helpt
 

DeletedUser2578

Guest
Wat bedoel je met informatie over een bepaalde topic?

Ik hoop met bovenstaande een klein stukje inkijk in de keuken te hebben gegeven. Het is altijd lastig balanceren tussen voornamelijk tijdig en goed of volledig te informeren. Hierin doe ik mijn best en maak ik keuzes waarbij ik kijk naar de community in zijn geheel, niet alleen de hele fanatieke en actieve spelers. Deze groep begijpt het nog heel goed als er een rectificatie op een snel geplaatst bericht wordt gegeven omdat ze beide posts wel zien, of omdat ze ook op bijvoorbeeld beta of EN spelen. Verder zijn alle adviezen en voorstellen omtrent communicatie uiteraard meer dan welkom! Ik leer graag en probeer er zo goed en zo vaak mogelijk voor jullie te zijn.
Met vriendelijke groet, Desi

Beste Desi,

Dankjewel voor je reactie en je uitleg, dat wordt zeker gewaardeerd! Ook fijn dat je open staat voor adviezen en voorstellen en dat je mee wil denken! Ik begrijp zeker dat het een hele klus is om alles tijdig te laten verlopen.

Ik wil nog even antwoord geven op de vraag naar mij toe: met bepaalde topic bedoel ik bijv. tussentijdse informatie over een update van het spel.

Groet, Sparkly
 
het is in principe een gratis spel, dus ja in hoeverre kun je als gebruiken dan 'eisen' gaan stellen.

Kwa communicatie heb je echt wel een punt. Ik heb alleen het idee dat dat toch vooral komt door het niet of weinig communiceren van onze eigen Nederlandse community manager is (ik heb het niet over de mods, die reageren echt wel op tijd). Dus vooral een Nederlands probleem. Vandaag kregen we dus toch nog een melding op het forum en via het hoorntje over de gewijzigde privacy wetgeving die de 25e van kracht is gegaan. Het is vandaag de 27e, beetje aan de late kant... Ik kan me dus toch niet aan de indruk onttrekken dat er toch nog reageer is om dat jij dit hier nog aankaart. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Ik zou daar toch graag wel een reactie van het team op willen zien en dan niet van de mods maar dan van Desi.

"Gratis" bestaat niet in dit economisch systeem. Je gegevens, in dit geval vooral je gedrag als speler en hoe je te verleiden bent tot aankopen, en hoelang je blijft ondanks gebrekkige service (een interessant psychologisch experiment, dat wel), daarmee betaal je in dit geval. en dat kan wel eens duurder uitvallen dan je denkt.

Als (ik zeg dus duidelijk "als") het probleem van de communicatie bij Desi ligt, dan dient die wel in staat te zijn dat te erkennen en tot oplossingen te komen, wat in zo'n geval niet evident is. Het aan betrokkene zelf moeten voorleggen is in zo'n geval quasi een garantie dat er geen oplossing komt. Dat is een kwestie van organisatie waarvoor je bij het management moet zijn. Moet hij tegen zijn baas gaan vertellen dat zoveel percent van kritiek op het forum tegen zijn communicatie gericht is (al is het eventueel of deels uit onwetendheid)? Dat kan je dus niet verwachten.
 

DeletedUser3

Guest
Bedankt voor je uitleg!

De chat is wederom een mooi voorbeeld. In eerste insantie is mij verteld dat deze in de vorige update (1.54) gemaakt zou worden op onze server.
Dit is eerst nog weer uitgesteld omdat het nog langer gestest moest worden. Dan is het dus weer goed dat het niet aangekondigd is.

Wat ik er nu over kan zeggen is dat zolang de nieuwe chat niet is geimplementeerd, er een script draait dat hem om de zoveel tijd reset.
Hiermee willen ze dus ondervangen dat er meldingen gemaakt blijven worden over de chat. Het enige wat ik dus kan zeggen is, even geduld, met een paar uur moet hij het altijd weer doen.
 
Bedankt voor je uitleg!

De chat is wederom een mooi voorbeeld. In eerste insantie is mij verteld dat deze in de vorige update (1.54) gemaakt zou worden op onze server.
Dit is eerst nog weer uitgesteld omdat het nog langer gestest moest worden. Dan is het dus weer goed dat het niet aangekondigd is.

Wat ik er nu over kan zeggen is dat zolang de nieuwe chat niet is geimplementeerd, er een script draait dat hem om de zoveel tijd reset.
Hiermee willen ze dus ondervangen dat er meldingen gemaakt blijven worden over de chat. Het enige wat ik dus kan zeggen is, even geduld, met een paar uur moet hij het altijd weer doen.
Dank Desi, overigens is het in een vorm wel aangekondigd op forum maar afijn.
 
Bovenaan