• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Keuze: handelen of vechten kiezen aan start spel.

DeletedUser1570

Guest
Ik zou jullie mening wel eens willen weten over het volgende idee:

Aan het begin van het spel moet je kiezen of je wilt vechten of handelen, net zo als je kiest voor elf of mens. Als je voor handelen kiest hoef je geen legergebouwen te plaatsen en geen krijgers te trainen, maar in de plaats daarvan krijg je gebouwen die een economische of sociale functie hebben. Bij voorbeeld een beursgebouw, winkels, museum, concertgebouw, pretpark of een stadium. Al die verschillende gebouwen moeten producten voortbrengen die gebruikt moeten worden in het spel op dezelfde manier als de legereenheden.
Muziekinstrumenten in een concertgebouw, sporters in een stadium, aandelen in een beursgebouw enz. Er zouden bijvoorbeeld ook spreuken voor kunnen komen.

Ik begrijp wel dat je het hele spel op deze manier eigenlijk in tweeen verdeelt (het worden twee verschillende steden) , maar is daar wat op tegen? Ik zit nu zoals velen met mij met enorme militaire gebouwen in mijn stad die ik nergens voor gebruik, met uitzondering van orken voortbrengen, maar die zouden ook wel in een pretpark kunnen worden geproduceerd.

Voor wat betreft de onderzoeken zouden er twee lijnen zijn. Waar de één militaire gebouwen onderzoekt zou de ander de bovengenoemde gebouwen moeten onderzoeken. Een hele klus voor de spelbouwers, maar misschien brengt het Inno toch wel aardig wat geld in het laadje, omdat het spel voor heel veel mensen veel aantrekkelijker zou zijn?
 

DeletedUser1427

Guest
Ik zou jullie mening wel eens willen weten over het volgende idee:

Aan het begin van het spel moet je kiezen of je wilt vechten of handelen, net zo als je kiest voor elf of mens. Als je voor handelen kiest hoef je geen legergebouwen te plaatsen en geen krijgers te trainen, maar in de plaats daarvan krijg je gebouwen die een economische of sociale functie hebben. Bij voorbeeld een beursgebouw, winkels, museum, concertgebouw, pretpark of een stadium. Al die verschillende gebouwen moeten producten voortbrengen die gebruikt moeten worden in het spel op dezelfde manier als de legereenheden.
Muziekinstrumenten in een concertgebouw, sporters in een stadium, aandelen in een beursgebouw enz. Er zouden bijvoorbeeld ook spreuken voor kunnen komen.

Ik begrijp wel dat je het hele spel op deze manier eigenlijk in tweeen verdeelt (het worden twee verschillende steden) , maar is daar wat op tegen? Ik zit nu zoals velen met mij met enorme militaire gebouwen in mijn stad die ik nergens voor gebruik, met uitzondering van orken voortbrengen, maar die zouden ook wel in een pretpark kunnen worden geproduceerd.

Voor wat betreft de onderzoeken zouden er twee lijnen zijn. Waar de één militaire gebouwen onderzoekt zou de ander de bovengenoemde gebouwen moeten onderzoeken. Een hele klus voor de spelbouwers, maar misschien brengt het Inno toch wel aardig wat geld in het laadje, omdat het spel voor heel veel mensen veel aantrekkelijker zou zijn?

Het idee wat je voorstelt lijkt niet realiseerbaar. Het probleem wat ik zie is dat dit een te groot concept is waarbij veel spelelementen bij aangepast moet worden. Denk hierbij aan opdrachten, onderzoeken etc. Begrijpend dat je naar meningen vraagt van anderen laten we dit topic dan ook open staan, mogelijk dat er andere ideeën uit voort komen, helaas kunnen wij bij deze aangeven dat dit idee niet doorgevoerd wordt of gaat worden. Dit idee wordt dan ook verplaatst naar de discussie gedeelte.
 

DeletedUser1570

Guest
@Lionell, dank je voor je reactie. Het was zo maar een hersenspinsel voor eigenlijk een heel nieuw spel, dat besef ik.

Het interesseerde me gewoon of andere mensen eigenlijk ook liever alleen wilden handelen en net als ik niets op hebben met het vechten.
 

DeletedUser990

Guest
Het idee is leuk en als ze het inderdaad zouden kunnen maken, laat ik elvenar elvenar.
Toen het begon was het bouwen met wat vechten om ruimte te winnen.
Maar ja de weegschaal ging betrekkelijk vlug de andere kant op.
Maar de plaatjes zijn mooi en de BS is goed.
 
De combinatie handelen en vechten is de meest flexibele, en pas ik vele keren per week toe. Als ik eenzijdig zou moeten kiezen, weet ik niet eens of ik het spel wel zou willen spelen.

Niet vechten heeft zeker zijn charmes, en ik heb het heel lang in FoE gedaan, maar een potje vechten is gewoon een 2e optie die soms beter en soms slechter is (beter als ze een exorbitante prijs vragen, en slechter als ze ook nog sterk zijn :p ).

Ik heb toen ik FoE speelde de introductie van Elvenar toernooien voorbij zien komen, en dacht toen "en daar is het failliet van elvenar". Innogames wou een bouw-spel maken, en uiteindelijk slepen ze er toch weer vechten bij. Blijkbaar was er geen zinnig alternatief te verzinnen wat gelijkwaardig was aan een potje vechten (wat overigens meer een kroeggevecht is dan een echte oorlg, mijns inziens).
Ik heb wat loze uurtjes gespendeerd aan die vraag, en ik denk dat het waar is. Vechten is een vorm van laten zien wie de beste is, net als alle ranking-lijstjes in het spel. Het is echter vermengd met oer-driften. Die combinatie maakt het uniek, en heeft voor veel spelers een grote aantrekkingskracht.
Sindsdien worstel ik met de vraag wat je als alternatief zou kunnen bieden. Een toernooi heeft vaardigheid in troepen selectie, en in het doen van zetten. Er zit een vleugje geluk in, en is direct aan het "ik ben de beste" overwinnings=gevoel gelinked. (Althans in mijn beleving, anderen zien het wellicht anders.)

Ik heb deze vraag nog niet opgelost. :(


De splitsing die je voorstelt maakt het eigenlijk 2 spellen in 1, die toch onderling gebalanceerd moeten blijven, als het zinnig moet worden. Dat gaat vreselijk ingewikkeld gaat worden, als je het als voor elkaar zou kunnen krijgen.


Je eerste onbalans problemen zitten al in je voorstel. Iemand die vecht heeft
- kazerne
- oefenterrein en/of huurlingenkamp
- 3 wapenkamers (ongeveer)
Bij mij (einde fee-en): 7x4 kazerne, 3x5? oefenterrein, 3x 3x6 wapenkamer = 28+15+3*18 is meer dan 80 tegeltjes.
(en dan heb ik nog geen huurlingenkamp, en heb ik mijn bolwerk 7x4 wonder ook niet meegeteld, dan zit je al gauw op 100 tegeltjes).

Iemand die niet vecht heeft
- kazerne (laag level)
Geen idee hoe groot hij was, laten we aannemen 20. Daar zit al een gat van 60 tegeltjes of meer tussen. Dat voordeel heb jij vandaag al (tot op zekere hoogte, afhankelijk van wat je precies wel of niet hebt).

In je voorstel wil je de kazerne ook nog weghalen, de onbalans wordt dus alleen maar groter met je voorstel.
 

DeletedUser1570

Guest
@AlbertDeWijze :
"Iemand die niet vecht heeft
- kazerne (laag level)
Geen idee hoe groot hij was, laten we aannemen 20. Daar zit al een gat van 60 tegeltjes of meer tussen. Dat voordeel heb jij vandaag al (tot op zekere hoogte, afhankelijk van wat je precies wel of niet hebt).

In je voorstel wil je de kazerne ook nog weghalen, de onbalans wordt dus alleen maar groter met je voorstel."


Ja, in mijn voorstel wil ik alle militaire gebouwen vervangen door andere gebouwen, wel van hetzelfde formaat natuurlijk. Het gebruik van de ruimte moet hetzelfde zijn, met dezelfde upgrades etc.

Als je een (soort van) gevecht wilt toevoegen, zou je de sporters die in het stadium zijn kunnen laten spelen tegen andere steden? Of bijvoorbeeld paardenrennen als je stallen zou kunnen bouwen. Ik noem maar wat! :)

Maar dat hele vechten hoeft van mij niet, een mooie stad bouwen met het eeuwige ruimtegebrek is ook een hele grote uitdaging.
 
Ben dit spel gaan spelen omdat het ook zonder vechten te spelen is, die keuzevrijheid lijkt mij voldoende ... heb de kazerne, oefenterrein en huurlingenkamp wel gebouwd, maar alleen omdat ze onmisbaar zijn bij sommige opdrachten (met name bij events). Om het spel verder uit elkaar te trekken lijkt mij niet nodig, maar wat meer specifieke gebouwen voor niet-vechters spreekt mij wel aan!
 

DeletedUser3381

Guest
Ik denk niet dat het perse noodzakelijk is om het spel op te splitsen, wel vind ik het gek dat je de kazerne, als die eenmaal gebouwd is, niet meer kan verwijderen. Om de keuzevrijheid in speelstijl (ook als die gedurende dat je het spel speelt veranderd) te bevorderen zou dit wel gewoon moeten kunnen. Dus maak de kazerne gewoon verwijderbaar... ook wat betreft de optionele troepenupgrades is er sprake van oneerlijke concurrentie, aangezien het niet duidelijk is wat de consequenties zijn van het wel of niet afronden van zo’n onderzoek (of je nu handelaar of vechter of een combinatie van die 2 bent), en het een onomkeerbare beslissing is.
 
Zonder kazerne zijn een groot aantal opdrachten en quests niet meer te doen, die moeten daar dan wel op aangepast worden...
 

DeletedUser3381

Guest
Als je je kazerne op lvl 1 laat zijn ze net zo goed niet te doen... want het aantal troepen voor de quests stijgt wel, maar het aantal wat je kan trainen is dan bedroevend laag, dus dan ben je op den duur ook dagen bezig...
 
Als je je kazerne op lvl 1 laat zijn ze net zo goed niet te doen... want het aantal troepen voor de quests stijgt wel, maar het aantal wat je kan trainen is dan bedroevend laag, dus dan ben je op den duur ook dagen bezig...
Dat was ook wat ik bedoelde... je hebt je kazerne (op level) nodig, of je nu vecht of niet...
 

DeletedUser3381

Guest
True, maar er zijn nu eenmaal ook spelers die ervoor kiezen om de kazerne niet te upgraden en de desbetreffende quests dus over te slaan ;) ieder z’n ding wat dat aangaat denk ik :)
 
Bovenaan