• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Handel: oneerlijke geplaatste aanbiedingen.

Cross tier hoeft geen probleem te zijn, het is nul-sterrenhandel (en 1-ster) die zich als een virus verspreidt, die oneerlijk is, en de markt waarschijnlijk ook saboteert. Als je cross tier al eens in beide richtingen zet en accepteert, kan dat nog altijd overeen uitkomen, zeker als je het zou gaan bijhouden om bewust een evenwicht na te streven. Bij 1- en 0-sterrenhandel, zeker bij degenen die dat voortdurend doen, is er sprake van telkens winst voor dezelfde, ten koste van een pak anderen.
 

DeletedUser1294

Guest
Ja, T1 kost, als je de 16:4:1-verhouding hanteert, relatief veel.
Maar naarmate je vordert heb je er relatief minder van nodig.

Ze zijn relatief duur, maar je hebt er relatief ook minder van nodig.
Daarom heb ik geen enkel probleem om volgens de standaardkoers marmer te ruilen voor elixer, of hout voor edelsteen.

Even gekeken bij je. Als je onder dezelfde naam speelt, zit je net bij de dwergen.
Hoe kom je erbij dat je steeds minder T1 nodig hebt? Ik heb het laatste hoofdstuk klaar en mijn voorraad is over alle grondstoffen nagenoeg gelijk. Ik produceer van alles even veel, maar heb ook van alles ongeveer evenveel nodig. Als ik ongelijk ga handelen, kom ik in de problemen. Mijn Hout is dus van gelijke waarde als mijn toverstof. Binnen de bs wil ik best mensen vooruit helpen die krap zitten, maar dat gebeurt zelden. Als iedereen gewoon produceert wat hij zelf nodig heeft, is cross tier handel ook helemaal niet nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2278

Guest
Even gekeken bij je. Als je onder dezelfde naam speelt, zit je net bij de dwergen.
Hoe kom je erbij dat je steeds minder T1 nodig hebt?

Och, "net" bij Dwergen is wat voorzichtig uitgedrukt:
dwergen.jpg


Ik zei niet dat je steeds minder T1 nodig hebt, maar dat je relatief steeds minder T1 nodig hebt.
De hoeveelheid goederen die ik moet betalen voor een technologie is steeds in de duizendtallen, of dat nu marmer is of edelstenen. Het is dus niet zo dat de te betalen hoeveelheden voor T1 16 keer zo groot zijn als voor T3. Dat is, als ik jouw reactie goed lees, hetzelfde als wat jij constateert.
Het is net als met centen en euro's. Centen zijn relatief veel duurder om te maken, maar je hebt er in de praktijk niet zo heel veel van nodig.

Zo is het bij mij ook met T1 en T3. Ik heb van alle drie de tiers 4 fabrieken (nou ja, van T3 momenteel maar 3, want ik had de inwoners nodig en geen ruimte voor meer woongebouwen), en mijn tekorten (voor zover ik die heb) zitten vooral in T3, niet in T1 — wat je zou verwachten als T1 relatief echt zo duur zou zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat bij mij de 'irritatie' bij crosstier handel ook vooral zit bij de handel waarbij een hoge tier wordt aangeboden en een lage tier wordt teruggevraagd, want dat is eigenlijk wat ik alleen op de markt zie. Andersom kom ik het nooit tegen.

En bij mij (einde hoofdstuk 4) zitten de 'te korten' juist vooral en steeds bij de T1 goederen en de crosstier (T3 /T1) hakt er dan echt wel in als je een handelsaanbieding daarvan zou accepteren. Mijn T2 en T3 houd ik heel eenvoudig op peil en bij mijn T1 lukt dat een stuk moeilijker. 1000 T3 heb ik ook veel sneller geproduceerd dan 16000 T1. Daar zit voor mij dan ook vooral het 'oneerlijke' gevoel. Als je handelt, zou het voor beide partijen iets op moeten leveren. En dat gevoel heb ik niet bij cross tier handel. De tijd die ik in de 16000 T1 heb gestoken weegt te weinig op tegen wat ik er voor terug krijg aan 1000 T3 die ik zelf zo geproduceerd heb. Dat produceer ik dat aantal zelf wel. Het voelt niet goed en daarom accepteer ik zelden zulke aanbiedingen en zet ik ze zelf ook niet op de markt.

Voor niet al te grote hoeveelheden wil ik binnen mijn BS of een goede buur nog wel een uitzondering maken, maar dan heeft het meer het karakter van een vriendendienst (en dus een andere gevoelswaarde) dan gewoon puur handel.
 

DeletedUser990

Guest
Zelf nam ik ook eigenlijk geen crosshandel, deed het soms wel maar dan maakte ik een groot wereldrondje en kon dan de bonusgoederen weer voldoende aanvullen.
Nu ben ik net weer op de wereld geweest, maar ja inderdaad geen hulp gegeven, heb de kistjes al binnen en de munten zitten al weer vol.
De groothandel geeft te weinig goederen om daar de munten mee te ruilen.
Spel wordt steeds rustiger, lange wachttijden voor verkenner, voldoende Mana, opwaardering.
Gelukkig is er nog een Forum en BS maar inlogtijd wordt steeds korter.
 

DeletedUser2278

Guest
Ik denk dat bij mij de 'irritatie' bij crosstier handel ook vooral zit bij de handel waarbij een hoge tier wordt aangeboden en een lage tier wordt teruggevraagd, want dat is eigenlijk wat ik alleen op de markt zie. Andersom kom ik het nooit tegen.

Dat zal van je buurt afhangen. Ik handel naar wat ik nodig heb, en naar wat ik de buren kan bieden.
Binnen de broederschap is cross-tier bij ons heel normaal, in de buurt zet ik (voor zover ik daar nog handel, want de activiteit is nu niet wat je noemt geweldig) toch wel regelmatig T2- en T3-aanbiedingen neer en vraag ik T1. De meeste buren hebben namelijk zelf geen T2- en T3-capaciteit, dus die zijn van cross-tier afhankelijk als ze T2 of T3 nodig hebben.
Maar ik zet zeker net zo vaak omgekeerde aanbiedingen neer, bijvoorbeeld hout (waar ik een megahoeveelheid van heb, ondanks maar vier fabrieken) voor kristal en zijde, of zelfs elixer of edelstenen.

Maar goed, voor mij is de kruishandel dus niet zo'n punt, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
Al vind ik het soms wel een beetje jammer dat mensen meteen met een oordeel klaar staan als ze kruishandel volgens de officiële koers tegenkomen en zich daardoor zelfs het plezier in het spel laten benemen.
Dat is toch meer waard dan wat extra plankjes of marmerbrokjes?
 
Maar goed, voor mij is de kruishandel dus niet zo'n punt, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
Al vind ik het soms wel een beetje jammer dat mensen meteen met een oordeel klaar staan als ze kruishandel volgens de officiële koers tegenkomen en zich daardoor zelfs het plezier in het spel laten benemen.
Dat is toch meer waard dan wat extra plankjes of marmerbrokjes?

Daarom doe ik er niet aan mee. Want zou ik er wel aan mee doen, dan ontneemt het mezelf mijn spelplezier omdat het me geen goed gevoel geeft. Voor mij zijn T1 goederen het schaarst en T3 het minst schaars. Dan vind ik de huidige koers, ook al is die conform spel, te duur en dan doe ik er niet aan mee. Misschien kijk ik er wel anders tegen aan als ik ver in het spel ben en een mega hoeveelheid T1 heb. Het is nooit verkeerd om een mening bij te stellen als je andere ervaringen hebt opgedaan. Nu ervaar ik het gewoonweg niet als positief vanwege de huidige koers.
 

DeletedUser1294

Guest
Daarom doe ik er niet aan mee. Want zou ik er wel aan mee doen, dan ontneemt het mezelf mijn spelplezier omdat het me geen goed gevoel geeft. .
Precies.
Ik heb 2 keer (met 2 verschillende accounts) in een bs gezeten waar structureel cross handel werd geplaatst. Beide keren ben ik opgestapt en heb daarna heel selectief gezocht naar broederschappen die 1:1 handel hanteren. Super naar mijn zin nu. Iedereen produceert voldoende en de handel binnen de bs is dan ook in no-time weg.
 

DeletedUser2278

Guest
Beide keren ben ik opgestapt en heb daarna heel selectief gezocht naar broederschappen die 1:1 handel hanteren

Je bedoelt 100 edelstenen voor 100 hout?
Als je zo'n aanbieding echt doet, dan vraag ik me toch af hoeveel daarvan in de broederschap blijft, en hoeveel weglekt naar graaiende buren die nooit iets terug doen.
 

DeletedUser1294

Guest
Je bedoelt 100 edelstenen voor 100 hout?
Als je zo'n aanbieding echt doet, dan vraag ik me toch af hoeveel daarvan in de broederschap blijft, en hoeveel weglekt naar graaiende buren die nooit iets terug doen.

Nee, ik bedoel 1:1 binnen dezelfde tier.
Ik had niet gedacht dat ik dat zo gedetailleerd hoefde uit te leggen :rolleyes:
 

DeletedUser2278

Guest
Nee, ik bedoel 1:1 binnen dezelfde tier.
Ik had niet gedacht dat ik dat zo gedetailleerd hoefde uit te leggen

Oh, op die fiets, Dat is geen cross tier, dat is scheve handel.
Die gebruiken wij geregeld om de jongste spelers te helpen, maar dan omgekeerd; de speler plaatst een onaantrekkelijke deal, maar de broederschap pikt 'm op (dan houd je de graaiers buiten).

Ik mik normaal altijd op twee sterren bij de handelaar.
 

DeletedUser1294

Guest
Oh, op die fiets, Dat is geen cross tier, dat is scheve handel.
Die gebruiken wij geregeld om de jongste spelers te helpen, maar dan omgekeerd; de speler plaatst een onaantrekkelijke deal, maar de broederschap pikt 'm op (dan houd je de graaiers buiten).

Ik mik normaal altijd op twee sterren bij de handelaar.
Je praat onzin.1:1 is niet scheef.. dat is zo recht als het maar kan. Jonge spelers helpen met 1:1 is geen hulp.. dat is gewone handel zonder winstoogmerk.
En toevallig is dat ook nog eens 2-sterren :p
 

DeletedUser2278

Guest
Je praat onzin.1:1 is niet scheef.. dat is zo recht als het maar kan. Jonge spelers helpen met 1:1 is geen hulp.. dat is gewone handel zonder winstoogmerk.
En toevallig is dat ook nog eens 2-sterren :p

Nee, dat bedoelde ik ook niet, 1 : 1 is zo recht als het maar zijn kan.
Scheve handel is 1:2 of 2:1 binnen dezelfde tier, dat bedoelde ik.
Bij cross-tier gaat het om handel tussen de verschillende tiers, en die kan recht of scheef zijn Dat is dacht ik het centrale probleem in de discussie. Is 4 hout voor 1 boekrol eerlijk of niet?
Ik heb er dus geen problemen mee, maar veel spelers vinden dat dat eigenlijk 3:1 of zelfs 2:1 moet zijn.
 

DeletedUser1294

Guest
Houtfabriek lvl 10: 89/3uur op 2x2met 127 inwoners
Zijdefabriek lvl 7: 160/3uur op 3x3 met 227 inwoners
Edelsteenfabriek lvl 3: 96/3uur op 3x4 met 213 inwoners
Huis lvl 10: 220 inwoners op 3x3

Opgesomd "eerlijke" 2-sterrenhandel:

T1:T2 7 houtfabrieken (54 vakjes + 36 voor 4 huizen) = 1 zijdefabriek (9 vakjes + 9 voor 1 huis)
T1:T3 17 houtfabrieken (68 vakjes + 90 voor 10 huizen) = 1 edelsteenfabriek (12 vakjes + 9 voor 1 huis)

2-sterren komt bij cross tier handel nog niet in de buurt van eerlijk (en het verschil wordt nog groter als je fabrieken allemaal op hetzelfde niveau zijn)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hierbij nogmaals mijn engelstalige berekening, dit berekent alles op basis van ruimte, van benodigde fabrieken, huizen, cultuur, hamers. alles was je nodig hebt voor productie behalve de muntjes (die zijn na hoofdstuk 4 ofzo geen factor meer)

Lets start grabbing the required data:

lvl 19 Elixir Factory: 775 elixer per day (base) for 24800 supplies. req 3328 workers and 886 culture, the space is 20 squares
lvl 19 Crystal Factory: 1048 per day (base) for 8380 supplies requiring 5159 workers and 1504 culture, the space is 20 squares
lvl 19 Marble Factory: 373 per day for 746 supplies requiring requiring 1050 workers and 227 culture and the space is 10 squares
lvl 23 Residence gives 1200 workers , cost 475 culture and the space is 12
Best orc culture (non premium) = Orc BBQ giving 145 culture per square
lvl 23 workshop: 10600 supplies a day req 1534 workers and 812 culture and the space is 20 sq.

Lets start with elixer:
24800/10600 supplies req 2.34 workshops
Workers needed = workers factory + workers workshop = 3328 + (2.34*1534) = 6918 workers.
6918 workers need 6918/1200 = 5.77 residences.
Culture = residences + workshop + factory = (5.77*475)+(2.34*812)+(886) = 5527 culture

Squares needed = sq factory + sq culture + sq residence + sq workshops = 20+ (5527/145)+(5.77*12)+(2.34*20) = 174.16 sq
Production per sq is then 775/174.16 = 4.45 elixer per sq

Crystal
8380/10600 supplies req 2.34 workshops = 0.79 workshops
Workers needed = workers factory + workers workshop = 5159 + (0.79*1534) = 6371 workers.
6371 workers need 6371/1200 = 5.31 residences.
Culture = residences + workshop + factory = (5.31*475)+(0.79*812)+(1504) = 4668 culture

Squares needed = sq factory + sq culture + sq residence + sq workshops = 20+ (4668/145)+(5.31*12)+(0.79*20) = 131.71 sq
Production per sq is then 1048/131.71 = 7.96 crystal per sq

Marble
746/10600 supplies req 2.34 workshops = 0.07 workshops
Workers needed = workers factory + workers workshop = 1050 + (0.07*1534) = 1158 workers.
1158 workers need 1158/1200 = 0.97 residences.
Culture = residences + workshop + factory = (0.97*475)+(0.07*812)+(475) = 993 culture

Squares needed = sq factory + sq culture + sq residence + sq workshops = 10+ (993/145)+(0.97*12)+(0.07*20) = 29.89 sq
Production per sq is then 373/29.89 = 12.48 marble per sq


so a trade rations of 1-2-4 is still slightly "unfair" but aprox fair, and surely a mega lot more fair than 1:4:16

Ik zit niet bij tecendil in de buurt, maar heb zo sterk het idee dat hij zelf actief aan cross tier doet in zijn voordeel en dit probeert te vergoeilijken.
Ik kan namelijk geen enkele rationele reden vinden waarom iemand zou denken dat cross tier trades (2 sterren) eerlijk zijn behalve dan, "omdat het spel dit zegt"
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser1294

Guest
Bij mijn weten niet.
Er is al wel erg vaak over gesproken, maar het antwoord van de dev's was dan, dat het wél eerlijke handel was, gebaseerd op de productiekosten.

Ik denk dat aanpassing van de handelsverhoudingen de enige oplossing is om parasiterende spelers aan te sporen om zelf voldoende t1 en t2 te produceren, zodat de handel weer herstelt en weer eerlijke vorm krijgt.
Ik zie het al gebeuren dat ook t4 en t5 hetzelfde probleem gaan krijgen.
 

DeletedUser1294

Guest
Een nieuwe trend heeft zich ontwikkeld..

Een paar spelers kopen alle sap op dat op de markt wordt geplaatst en vragen daar dan zelf woekerprijzen voor.
In onze bs durft niemand nog sap op de markt te zetten vanwege deze onsympathieke praktijken.
Gelukkig zijn er ook spelers die de vraag om sap inwilligen, maar het verklaart waarom er geen sap op de handel staat tegen normale prijzen.
 

DeletedUser

Guest
Een nieuwe trend heeft zich ontwikkeld..

Een paar spelers kopen alle sap op dat op de markt wordt geplaatst en vragen daar dan zelf woekerprijzen voor.
In onze bs durft niemand nog sap op de markt te zetten vanwege deze onsympathieke praktijken.
Gelukkig zijn er ook spelers die de vraag om sap inwilligen, maar het verklaart waarom er geen sap op de handel staat tegen normale prijzen.

Ik vermoedde dit al, maar je hebt het nu voor mij bevestigd.
Asociaal gedrag! Wat wederom gewoon door kan gaan omdat spelregels in gebreke blijven

Het enige wat de goedwillende spelers kunnen doen is geen elfenboomsap op de handel zelf zetten, maar de eerlijke vraag erom proberen in te willigen.
En wat je ook doet, hoe wanhopig je ook op zoek bent naar elfenboomsap, niet handelen met die woekeraars! :mad:

PS: ook met de gewone goederen loopt de woekerhandel in mijn buurtje momenteel de spuigaten uit. :(
 

DeletedUser1592

Guest
Bij mijn weten niet.
Er is al wel erg vaak over gesproken, maar het antwoord van de dev's was dan, dat het wél eerlijke handel was, gebaseerd op de productiekosten.

Ik denk dat aanpassing van de handelsverhoudingen de enige oplossing is om parasiterende spelers aan te sporen om zelf voldoende t1 en t2 te produceren, zodat de handel weer herstelt en weer eerlijke vorm krijgt.
Ik zie het al gebeuren dat ook t4 en t5 hetzelfde probleem gaan krijgen.
Ik wil hier best eens naar kijken, alleen zullen de betokken spelers die dergelijk gedrag vertonen dan wel doormiddel van een ticket gemeld moeten worden. Het is voor ons niet mogelijk om zonder namen, een en ander te bekijken.Let wel! het gaat dan in dit geval over de handel in elfenboomsap!
 
Bovenaan