• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Keuze: mana gebouwen of max oude wonder

DeletedUser572

Guest
Om even een andere kant van het verhaal aan te kaarten.... Nu dat wonder niveaus ook meetellen als een 'stat' die bruikbaar is.... Laat alsjeblieft de top niet bepalen wat 'normaal' is. Ik ga er vanuit dat dit toch niet gedaan wordt, omdat dat uber stom zou zijn, maar maak dat ook nog eens duidelijk bij onze Duitse vrienden aub. Ik zit zelf misschien wat onder de maat voor een speler die al zo lang speelt zo ver is, maar dat is geen reden om mij te benadelen via hoge eisen.

Dus let er op dat de top niet de standaard eisen voor groei worden. Zeker als mensen loopholes / extreme methoden gaan toepassen. Een ander voorbeeld van een extreme is mr Crazywizard met zijn 0 mana gebouwen. Maar die tactiek vindt ik wel leuk om te zien omdat dat mij niet kan benadelen en omdat het anders is. :p
 
Zeker als mensen loopholes / extreme methoden gaan toepassen. Een ander voorbeeld van een extreme is mr Crazywizard met zijn 0 mana gebouwen. Maar die tactiek vindt ik wel leuk om te zien omdat dat mij niet kan benadelen en omdat het anders is. :p
Ik weet niet waarom je dit hier aanhaalt. Ook ik ben van plan al mijn mana gebouwen weg te doen eens mijn abdij hoog genoeg is. En nee dit is geen loophole of extemisme, het is gewoon waarvoor het wonder bedoeld is? net zoals je ook geen wapenkamers voor orcs meer nodig hebt als je helden hoog genoeg is.

Zo zorgen alle wonderen er voor dat je een beetje plaatswinst hebt doordat je andere gebouwen kan wegdoen (of minder van zetten) indien dit er niet zou inzitten, dan is het wonder een grote vullen van je map en komen er daar weer klachten over dat er niet genoeg plaats is om al je wonderen te zetten.

Enkel Enar's ambassade lijkt me geen plaats op te leveren (ok misschien een beetje dankzij mana per scout), en juist daarom zal ik niet zetten tot al mijn andere wonderen max lvl zijn. (en nee dit is niet voor snel, zeker niet nu na volgende update de wonderen naar lvl 25 kunnen)
 

DeletedUser572

Guest
Ik weet niet waarom je dit hier aanhaalt. Ook ik ben van plan al mijn mana gebouwen weg te doen eens mijn abdij hoog genoeg is. En nee dit is geen loophole of extemisme, het is gewoon waarvoor het wonder bedoeld is? net zoals je ook geen wapenkamers voor orcs meer nodig hebt als je helden hoog genoeg is.

Zo zorgen alle wonderen er voor dat je een beetje plaatswinst hebt doordat je andere gebouwen kan wegdoen (of minder van zetten) indien dit er niet zou inzitten, dan is het wonder een grote vullen van je map en komen er daar weer klachten over dat er niet genoeg plaats is om al je wonderen te zetten.

Enkel Enar's ambassade lijkt me geen plaats op te leveren (ok misschien een beetje dankzij mana per scout), en juist daarom zal ik niet zetten tot al mijn andere wonderen max lvl zijn. (en nee dit is niet voor snel, zeker niet nu na volgende update de wonderen naar lvl 25 kunnen)
Ik persoonlijk vindt dit wel een 'extreme' tactiek omdat je in een klap all je mana gebouwen kan weg doen en dat je je moet toespitsen op het omhoog houden van je wonder en het altijd genereren van spells. Het was inderdaad niet de juiste plaats, maar omdat ik het zo leuk vond wou ik het nog eens er bij halen. Je hebt ook helemaal gelijk dat het binnen het spel past en hiervoor bedoelt was.

Al met al blijf ik het een 'extreme' vinden omdat je je speelstijl er op aan moet passen en omdat niet iedereen het kan (door gebrek aan voorbereiden of whatnot). Dat betekent niet dat ik het per se slecht vindt, het was ook een beetje contrast aangeven. :p
 

DeletedUser

Guest
Om even een andere kant van het verhaal aan te kaarten.... Nu dat wonder niveaus ook meetellen als een 'stat' die bruikbaar is.... Laat alsjeblieft de top niet bepalen wat 'normaal' is. Ik ga er vanuit dat dit toch niet gedaan wordt, omdat dat uber stom zou zijn, maar maak dat ook nog eens duidelijk bij onze Duitse vrienden aub. Ik zit zelf misschien wat onder de maat voor een speler die al zo lang speelt zo ver is, maar dat is geen reden om mij te benadelen via hoge eisen.

Dus let er op dat de top niet de standaard eisen voor groei worden. Zeker als mensen loopholes / extreme methoden gaan toepassen.

Vrees toch dat de "top" bepaald wat "normaal" haalbaar is.

Mededeling van de mods:
Naar aanleiding van enkele 'problematiek' over bekeken spoilers wil ik graag meedelen dat dit op eigen risico is. Een spoiler is beschermd om niet direct de informatie in de spoiler vrij te geven (vandaar dat men door op de spoiler-knop te klikken de informatie erachter kan inzien). Ook is een zekere vooruit planning uiteraard op eigen risico, dit kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken als het gaat om spreuken of dergelijke waarbij de spreuk ten opzichte van een in spoiler aangegeven informatie toch anders blijkt te zijn dan aangegeven in het spel. Ik wil benadrukken dat 'Spoilers' door spelers uitgebracht zijn en uiteraard uit goede wil van de speler meegedeeld wordt naar de gemeenschap. Hopelijk hebben wij duidelijk kunnen maken dat door spelers geplaatste informatie, anders kan zijn dan in het spel.
M.a.w. de info kan incorrect of verouderd zijn. Als je andere quests ziet is de spoiler waarschijnlijk fout, niet het spel.

Deliver 20000 Divine Seads. Dat betekent dus dat je 20,000 zaden zo weg moet geven

Voor een speler die alle wonderen op max heeft geupt, zal deze quest geen probleem zijn. Voor iemand die aan ploeteren is om de wonderen te kunnen uppen, en flink keuzes moet maken daarvoor (gaan de kps in de tech of in de OWs), is deze quest een zware mokerslag :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vrees toch dat de "top" bepaald wat "normaal" haalbaar is.

Mededeling van de mods:
Naar aanleiding van enkele 'problematiek' over bekeken spoilers wil ik graag meedelen dat dit op eigen risico is. Een spoiler is beschermd om niet direct de informatie in de spoiler vrij te geven (vandaar dat men door op de spoiler-knop te klikken de informatie erachter kan inzien). Ook is een zekere vooruit planning uiteraard op eigen risico, dit kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken als het gaat om spreuken of dergelijke waarbij de spreuk ten opzichte van een in spoiler aangegeven informatie toch anders blijkt te zijn dan aangegeven in het spel. Ik wil benadrukken dat 'Spoilers' door spelers uitgebracht zijn en uiteraard uit goede wil van de speler meegedeeld wordt naar de gemeenschap. Hopelijk hebben wij duidelijk kunnen maken dat door spelers geplaatste informatie, anders kan zijn dan in het spel.
M.a.w. de info kan incorrect of verouderd zijn. Als je andere quests ziet is de spoiler waarschijnlijk fout, niet het spel.

Deliver 20000 Divine Seads. Dat betekent dus dat je 20,000 zaden zo weg moet geven

Voor een speler die alle wonderen op max heeft geupt, zal deze quest geen probleem zijn. Voor iemand die aan ploeteren is om de wonderen te kunnen uppen, en flink keuzes moet maken daarvoor (gaan de kps in de tech of in de OWs), is deze quest een zware mokerslag :(

lijkt me helemaal niet onmogelijk? gewone productie zonder maar 1 wonder te hebben zo in halflingen hoofdstuk zo'n 6000 moeten zijn (aantal prov * stadhuis level).
Dus op minder dan een week heb je dat verzameld. sterker nog je moet niet alles in 1 keer afgeven, dus op 3 dagen lukt dit al en je moet zelfs geen rekening houden met de decay
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
lijkt me helemaal niet onmogelijk? gewone productie zonder maar 1 wonder te hebben zo in halflingen hoofdstuk zo'n 6000 moeten zijn (aantal prov * stadhuis level).
Dus op minder dan een week heb je dat verzameld. sterker nog je moet niet alles in 1 keer afgeven, dus op 3 dagen lukt dit al en je moet zelfs geen rekening houden met de decay

Ik schreef niet dat het onmogelijk is. Maar ondertussen staat wel een hoop stil omdat in dit hoofdstuk alles afhankelijk lijkt te zijn van zaden. Onderzoek, cultuurgebouwen bouwen, velden uppen.
 
Alle mana gebouwen vervangen door een wonder is natuurlijk best wel extreem, 1 concept van het spel wordt hierdoor totaal genegeerd.

Een loophole wil ik het echter niet noemen, daarvoor ligt dit er veel te dik voor op. een maas is iets dat relatief obscuur dient te zijn, dit is geen maas maar een gapend gat. Naar mijn mening is er even niet nagedacht over de consequenties toen dit wonder werd ontworpen.

Ik ben er iig. zeer blij mee, alle frustratie over mana, al dat gedoe met event gebouwtjes die niet meer passen of moeten worden gesloopt voor mana, ik heb er totaal geen last meer van, maakt het spel ook meteen een stuk leuker.

als het huidige event weer iets leuks produceerd kan ik ze gewoon in me dorpje bouwen zonder me druk te maken over hoe dat me mana productie beinvloed.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb net nog eens zitten kijken naar mijn noodlijdend stadje op de beta. Ik ben daarmee begonnen vlak voor de invoering van het nieuwe vechtsysteem (sept 2016). Ik heb mij al die tijd keurig gehouden aan de Golden Zone regel, zodat het vechten mogelijk bleef. Doordat ik daardoor niet veel gebiedsuitbreidingen bij elkaar heb gesprokkeld, is het een minimalistisch stadje geworden.

Na de nieuwe balans van de OWs, was het daarom voor mij niet echt de moeite waard om in OWs te investeren. Ik had voor de rebalancing nog maar 2 OWs (Gouden Afgrond en Vechtklooster) en werd na de rebalancing al geconfronteerd met negatieve populatie en een zware cultuurdip. Het kostte al veel moeite om dit weer op orde te krijgen, maar de "winst" van OWs zijn nog steeds te klein voor mijn minimalistisch stadje en ruimtegebrek maakt het zowiezo onmogelijk om er nieuwe bij te bouwen.

Ik begin nu het onbehagelijke gevoel te krijgen, dat ik op de beta straks hopeloos in de problemen kom met mana en vooral zaden bij elkaar te krijgen. Ik kan natuurlijk nu als een dolle griet gaan overscouten daar. Maar het vechten wordt dan al snel onmogelijk en mijn goederenproductie is te klein om de kosten voor onderhandelen op te brengen. Ruimte voor meer OWs heb ik absoluut niet, want er moeten eigenlijk meer fabrieken en vooral veel meer huizen bij.

Ik ben hier ruim 2 jaar geleden begonnen, en heb in "Didi-stad" deze problemen allemaal niet. Maar ik kan mij zo voorstellen dat er meerdere spelers die rond of na sept 2016 zijn begonnen zijn, met deze problemen kampen. Het zou daarom eigenlijk beter zijn om de "stats" voor nieuwe hoofdstukken meer op de groei-ontwikkeling van deze spelers te richten, en niet op de spelers die al 2 jaar spelen.
 
Ik begin nu het onbehagelijke gevoel te krijgen, dat ik op de beta straks hopeloos in de problemen kom met mana en vooral zaden bij elkaar te krijgen. Ik kan natuurlijk nu als een dolle griet gaan overscouten daar. Maar het vechten wordt dan al snel onmogelijk en mijn goederenproductie is te klein om de kosten voor onderhandelen op te brengen. Ruimte voor meer OWs heb ik absoluut niet, want er moeten eigenlijk meer fabrieken en vooral veel meer huizen bij.

Ik ben hier ruim 2 jaar geleden begonnen, en heb in "Didi-stad" deze problemen allemaal niet. Maar ik kan mij zo voorstellen dat er meerdere spelers die rond of na sept 2016 zijn begonnen zijn, met deze problemen kampen. Het zou daarom eigenlijk beter zijn om de "stats" voor nieuwe hoofdstukken meer op de groei-ontwikkeling van deze spelers te richten, en niet op de spelers die al 2 jaar spelen.

Sorry didi, ik ga terug tegengas geven, dit is niet persoonlijk hoor :)

Ik heb op de EN server een mensen account, en daar zit ik nu eind tovenaars hoofdstuk. Ik zit volledig in de goede zone (ik werk pas provincies af wanneer ik moet om volgend hoofdstuk te beginnen, en dan is het superleuk want kan ik autocombat doen met amper verliezen).

Ik heb totaal geen problemen met mana, en ik verwacht ook geen problemen met zaden. Ok 2 weken geleden vond ik dat mijn mana productie te laag was en ik niet vooruit ging in onderzoek daardoor. maar ik had de bibliotheken al vrijgspeeld 6 techs ervoor ofzo en ze vergeten plaatsen. Eens ik de wilgen vervangen had was alles weer tip top.

Ik heb totaal niet het gevoel dat de developers programmeren naar de happy few die veel te ver zitten met alles (provincies en wonderen).
Ik heb eerder het gevoel dat ze uitgaan van de goldilock zone, en juist geen rekening houden met de top. Waardoor de top er veel te snel door gaat.
 

DeletedUser

Guest
@kersepitje Tegengas geven mag hoor, dat vat ik niet persoonlijk op ;)

Ik zit nu in het dwergenhoofdstuk op de beta en het is en blijft maar een zware worsteling voor ruimte. Noodgedwongen iets moeten overscouten (135/130 nu) om voldoende granietmijnen neer te kunnen zetten. Maar ik heb nog steeds te weinig inwoners om mijn 3x t2 en 2x t3 fabrieken volledig te uppen. En dan heb ik het nog niet eens over de upgrades in het dwergenhoofdstuk. Cultuur is aan de lage kant, en helaas zijn de cultuur- en populatie waarden van de evenementgebouwen aan de lage kant voor de dwergen.

Misschien doe ik wel iets verkeerd daar, maar het is jammer dat het zo moeizaam gaat allemaal. Dat haalt de lol er wel een beetje vanaf.
 
@kersepitje Tegengas geven mag hoor, dat vat ik niet persoonlijk op ;)

Ik zit nu in het dwergenhoofdstuk op de beta en het is en blijft maar een zware worsteling voor ruimte. Noodgedwongen iets moeten overscouten (135/130 nu) om voldoende granietmijnen neer te kunnen zetten. Maar ik heb nog steeds te weinig inwoners om mijn 3x t2 en 2x t3 fabrieken volledig te uppen. En dan heb ik het nog niet eens over de upgrades in het dwergenhoofdstuk. Cultuur is aan de lage kant, en helaas zijn de cultuur- en populatie waarden van de evenementgebouwen aan de lage kant voor de dwergen.

Misschien doe ik wel iets verkeerd daar, maar het is jammer dat het zo moeizaam gaat allemaal. Dat haalt de lol er wel een beetje vanaf.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de persoon, als ik kijk naar wat reacties van wat spelers op het US forum, dan wordt duidelijk dat deze spelers het heel ok vinden soms wel de helft van hun stad vol te hebben staan met rasgoederen. om maar niet vast te zitten in de onderzoeksboom.

Ik ben vaak erg verbaasd hoeveel ruimte zij ervoor reserveren, en dit ook heel normaal vinden.
 
@kersepitje Tegengas geven mag hoor, dat vat ik niet persoonlijk op ;)

Ik zit nu in het dwergenhoofdstuk op de beta en het is en blijft maar een zware worsteling voor ruimte. Noodgedwongen iets moeten overscouten (135/130 nu) om voldoende granietmijnen neer te kunnen zetten. Maar ik heb nog steeds te weinig inwoners om mijn 3x t2 en 2x t3 fabrieken volledig te uppen. En dan heb ik het nog niet eens over de upgrades in het dwergenhoofdstuk. Cultuur is aan de lage kant, en helaas zijn de cultuur- en populatie waarden van de evenementgebouwen aan de lage kant voor de dwergen.

Misschien doe ik wel iets verkeerd daar, maar het is jammer dat het zo moeizaam gaat allemaal. Dat haalt de lol er wel een beetje vanaf.

Wat het misschien wel kan zijn, je hebt misschien te veel fabrieken? waardoor je ook extra ruimte moet voorzien voor meer hamerproductie enzo.
Ik heb geleerd dat je eigenlijk niet zo veel fabrieken nodig hebt later in het spel tov in het begin van het spel, dus je kan er later makkelijk een paar wegdoen.
 

DeletedUser

Guest
Wat het misschien wel kan zijn, je hebt misschien te veel fabrieken? waardoor je ook extra ruimte moet voorzien voor meer hamerproductie enzo.
Ik heb geleerd dat je eigenlijk niet zo veel fabrieken nodig hebt later in het spel tov in het begin van het spel, dus je kan er later makkelijk een paar wegdoen.

5x t1 fabrieken, 3x t2 fabrieken, 2s t3 fabrieken. Goederenproductie is net voldoende om de boel draaiend te houden, maar het evenement kost weer veel te veel goederen.
2 wapenkamers (veel te weinig), Kazerne, hondehok, 8 werkplaatsen en net genoeg cultuur om eventueel te kunnen uppen als ik weer wat ruimte heb voor huizen (chronisch bevolkingstekort).
OWs: 1 GA, 1 Vechtklooster, beide totaal niet rendabel voor de ruimte die ze in beslag nemen
Gastras ±10-12% van de ruimte.
Vrije ruimte nul,niksie

Echt minimalistisch, in vergelijking met wat ik hier had tijdens het dwergenhoofdstuk
 
5x t1 fabrieken, 3x t2 fabrieken, 2s t3 fabrieken. Goederenproductie is net voldoende om de boel draaiend te houden, maar het evenement kost weer veel te veel goederen.
2 wapenkamers (veel te weinig), Kazerne, hondehok, 8 werkplaatsen en net genoeg cultuur om eventueel te kunnen uppen als ik weer wat ruimte heb voor huizen (chronisch bevolkingstekort).
OWs: 1 GA, 1 Vechtklooster, beide totaal niet rendabel voor de ruimte die ze in beslag nemen
Gastras ±10-12% van de ruimte.
Vrije ruimte nul,niksie

Echt minimalistisch, in vergelijking met wat ik hier had tijdens het dwergenhoofdstuk
Heb je stad even opgezocht op beta. is inderdaad erg minimalistisch. Het enige wat ik je kan aanraden is om tijdens het event te gaan voor wat rewards die cultuur en inwoners geven. Het beste hiervoor is altijd de glossy gardens geweest (en winter garden nog beter maar denk niet dat die er nu in zit).
Hopelijk komt die dit event langs.


PS: zo'n glossy garden is vergelijkbaar met zo'n slak die je bij de top vaak zag.
 

DeletedUser

Guest
Heb je stad even opgezocht op beta. is inderdaad erg minimalistisch. Het enige wat ik je kan aanraden is om tijdens het event te gaan voor wat rewards die cultuur en inwoners geven. Het beste hiervoor is altijd de glossy gardens geweest (en winter garden nog beter maar denk niet dat die er nu in zit).
Hopelijk komt die dit event langs.


PS: zo'n glossy garden is vergelijkbaar met zo'n slak die je bij de top vaak zag.

Tot nu toe nog weinig succes in het event daar, krijg alleen maar runes die ik niet nodig heb en niet-bonus relikwieën. Die pay-quests van goederen hakken er ook te zwaar in 3x 5600 t3 goederen, terwijl je maar 2 fabrieken hebt staan daarvan op lvl 11 :(:(
 
waarom krijg ik het idee dat je op beta nooit toernooien doet en je productie bonus dus ook geen 700%, je hebt sinds september al ruim 4 complete toernooicyclussen gehad. dat moet normaal meer dan voldoende zijn om iig in de buurt van de 700% te komen. ook als je het niet overdreven aan meedoet.

Met 700% zou je magic dus factory z'n 1k per 3 uur moeten produceren. dus met 2 fabrieken zou je meer dan voldoende voorraad moeten hebben om in het dwergenhoofdstuk je goederen te betalen.

Ik denk dus niet dat mana en zaden specifiek je probleem gaat worden, maar eerder de zeer beperkte hoeveelheid "activiteit" die je in je dorpje stopt.
Maar daar ga je bij de feeen al meer dan genoeg ellende mee krijgen, aangezien je al die rotte 1, 1.5, 3 5 10 en 12 uurs producties ofzo hebt, waardoor je bijna aan je scherm vast moet zitten om zeker door het eerste deel heen te worstelen (die met 1/1.5/3 uurs producties)

Hier had je gewoon minder problemen omdat je lekker actief was.
 
waarom krijg ik het idee dat je op beta nooit toernooien doet en je productie bonus dus ook geen 700%, je hebt sinds september al ruim 4 complete toernooicyclussen gehad. dat moet normaal meer dan voldoende zijn om iig in de buurt van de 700% te komen. ook als je het niet overdreven aan meedoet.

Met 700% zou je magic dus factory z'n 1k per 3 uur moeten produceren. dus met 2 fabrieken zou je meer dan voldoende voorraad moeten hebben om in het dwergenhoofdstuk je goederen te betalen.

Ik denk dus niet dat mana en zaden specifiek je probleem gaat worden, maar eerder de zeer beperkte hoeveelheid "activiteit" die je in je dorpje stopt.
Maar daar ga je bij de feeen al meer dan genoeg ellende mee krijgen, aangezien je al die rotte 1, 1.5, 3 5 10 en 12 uurs producties ofzo hebt, waardoor je bijna aan je scherm vast moet zitten om zeker door het eerste deel heen te worstelen (die met 1/1.5/3 uurs producties)

Hier had je gewoon minder problemen omdat je lekker actief was.
Wat doet productie bonus hier nu toe? hij klaagt toch niet over te kort aan goederen? Hij heeft te weinig cultuur om huizen te upgraden, en dus ook te weinig inwoners om zijn fabrieken te upgraden. tenzij ik in de discussie iets gemist heb over tekort aan goederen.
 
5x t1 fabrieken, 3x t2 fabrieken, 2s t3 fabrieken. Goederenproductie is net voldoende om de boel draaiend te houden, maar het evenement kost weer veel te veel goederen.
het woordje "weer" is wel erg apart aangezien dit pas de eerste keer is dat we iets moeten "betalen"

2 fabrieken lvl 11 leveren met goede bonus 2k per 3 uur op. als 5k goederen "teveel" is dan is de productie dus bagger.

Ik denk dat het meer dan reeel is te zeggen dat een speler na 4 toernooicyclussen normaal gezien zijn "relekwie bonus" redelijk op pijl is.
Blijkbaar is dat hier dus niet het geval. want met een productie van 2k per 3 uur moet je normaal gezien een flinke voorraad hebben. ruim voldoende voor dit event.

Zoals wel vaker op beta aangehaald is beta heel vaak niet representatief als het gaat om spelbalans. dit is heel vaak een "bij" accountje dat dan wel dan niet actief wordt bespeeld. hierdoor lopen bv goederen achter, maar vaak ook provincies. al zijn er natuurlijk wel spelers die beta zeer actief bespelen

Balans dient natuurlijk op een actief account te worden gebaseerd en niet op je 2de 3de 4de of 24ste accountje.
Die 5k is geen enkel probleem voor een "normaal" bespeeld account.
 

DeletedUser

Guest
We gaan weer flink off-topic. Een analyse van mijn beta-stadje is verder niet nodig hier, ik had het ook alleen maar als voorbeeld gebruikt, omdat ik dat stadje pas opgezet heb na de wijzigingen in het vechtsysteem en dus na het advies over de GL-zone met scouten.

Misschien dat het idd mee zal vallen met mana en zaden, maar er zal altijd wat ruimte betreft een groot verschil zitten tussen spelers die voor en die na sept 2016 zijn begonnen. En vanwege de beperkte ruimte en in eerste instantie verwaarloze meerwaarde van de OWs, zal er ook een groot verschil zitten tussen deze groepen spelers wat betreft aantallen en lvls OWs

PS: @kersepitje ik ben echt een zij hoor ;)
 
Bovenaan