• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Feedback op de Elementalen.

DeletedUser1294

Guest
Hoofdstuk gisteren afgerond. Viel allemaal erg mee. Mijn zonsondergangstoren staat ook.(met veel moeite de runescherven bij elkaar gesprokkeld).

Nu nog wel een aantal dingen uppen, maar dat kan op mijn gemakje. Ik ga ervan uit dat het nieuwe hoofdstuk nog niet in aantocht is.
Spirituele goederen komen op gang. Handel wordt redelijk snel afgenomen en ook al staat de markt vol met vraag naar sap.. ik heb er geen grote problemen door ondervonden.
 

DeletedUser

Guest
Hoofdstuk afgerond gisteravond, dus nu kan ik een volledige feedback geven. Om eerlijk te zijn heb ik niets gemerkt van nieuwe uitdagingen en andere strategieën. Het hoofdstuk was vrijwel hetzelfde opgezet als alle eerdere hoofdstukken, dus weinig nieuws onder de zon, en daardoor nogal saai helaas.
Ik ben hier flink teleurgesteld in; we hebben zeer lang moeten wachten op dit hoofdstuk, er werd vanales en nog wat voorgeschoteld als totaal anders, maar uiteindelijk heb ik dit hoofdstuk op de automatische piloot in nog net geen 2 maanden afgerond, zonder ook maar 1 diamantje voor productie, onderzoek of upgrades uit te geven.

Minpunten
  • Veel te veel "vecht" onderzoeken.
    • 4 Upgrades troepenomvang (waarvan slechts 1 optioneel) is zwaar overdreven in dit stadium van het spel. Het maakt de toernooien alleen maar onmogelijk zwaar, en voor de provincies maakt het niet meer uit (alles blijft bij mij op moeilijk tot zeer moelijk staan.)
    • Ook nog eens 2 Unit promoties erbij (beide van het oefenterrein helaas)
  • De lang naar uitgekeken upgrade Oefenterrein kwam veel te laat in het hoofdstuk (vrijwel aan het einde), en vanwege de upgrades troepenomvang werd trainen in het oefenterrein daardoor een hel en kwam ik steeds hondjes tekort voor de toernooien.
  • De gastrasgebouwen waren erg groot, waardoor ik veel moest slopen om het allemaal kwijt te kunnen. Qua benodigde oppervlakte maakte het misschien niet heel veel uit met de halflingen, maar door het formaat van de gebouwen en de verbindingen moest je een groot blok van je stad ervoor vrijmaken.
  • Vrijwel alles wat je in dit hoofdstuk deed kostte extreem veel Mana en Zaden. Ik had geluk dat ik een ruime productie van Zaden had, maar Mana was maar krappies aan bij mij (waarschijnlijk ook omdat ik veel heb moeten slopen!). Met behulp van spreukjes ging het nog net goed bij mij, maar daar zit voor andere spelers waarschijnlijk wel een pijnpunt. Om dit hoofdstuk goed door te komen, heb je een behoorlijk level van de Drakenabdij en Elvenar Handelscentrum nodig, en het Doolhof heeft ook zeker geholpen. Daarnaast heb je een flink aantal OW-levels nodig (tussen de 100-125 minimaal) en moet je een flink aantal provincies veroverd hebben (±460). Zeker het OW Elvenar Handelscentrum heeft mij flink geholpen, niet alleen vanwege de Zaden, maar eigenlijk vooral vanwege het verhoogde effect van de "Magische Productie" spreuken. Mbv deze verhoogde productie, kon ik vrij snel Spirituele goederen produceren, tegen zo min mogelijk Zadenkosten. Maar niet alle spelers hebben deze OWs of nog niet op een behoorlijk level! Deze spelers lopen vast in het hoofdstuk daardoor.
  • Het ontwerp van de Huizen, Werkplaatsen en Oefenterrein is ongeïnspireerd en komt niet overeen met de andere gebouwen van de Elementalen. Vooral in mensensteden zijn ze erg lelijk (blokkerig).
  • Het aanbod van de gewone cultuurgebouwen is erg beperkt. 4 kleintjes en maar 2 grotere gebouwen (1 alleen cultuur, de ander mana+cultuur).
  • In tegenstelling tot het Doolhof OW, waarvan je elke 3 uur mama krijgt, geeft de Zonsondergangstorens alleen maar Zaden per kistje (dus max 3 per dag). Dit is wel erg magertjes.

Pluspunten
  • Het ontwerp van de Oude Wonderen is schitterend.
  • Het ontwerp van Premium cultuurgebouwen, wapenkamers en t4 fabrieken is ook erg mooi.
 

DeletedUser1294

Guest
Eigenlijk ben ik het met alles wat Didi schrijft wel eens, behalve dat ik ook zonder handelscentrum vrij gemakkelijk het hoofdstuk heb afgerond.
Cultuurgebouwen van de Elementalen leveren inderdaad weinig op en ik ben blij dat ik nog een voorraadje blauwe bomen in de kast had staan. Alleen de toortsfontein is vanwege de mana wel interessant, maar levert weinig cultuur.

Een kleine aanvulling:
Er werd vooraf het advies gegeven om de helft van de t1 fabrieken te vervangen voor t4. Dat is zwaar overdreven. Ik had 3 van de 8 houtfabrieken vervangen voor marmer, maar had daar al snel spijt van. Twee was ruim voldoende en intussen heb ik ook alweer een houtfabriek teruggebouwd, omdat mijn t1 voorraad drastisch in elkaar is gezakt. Ik denk eraan om ook één marmerfabriek af te breken. Een voorraad spirituele goederen opbouwen heeft toch niet zo veel zin met de nachtelijke afname.
 

DeletedUser

Guest
Eigenlijk ben ik het met alles wat Didi schrijft wel eens, behalve dat ik ook zonder handelscentrum vrij gemakkelijk het hoofdstuk heb afgerond.
Cultuurgebouwen van de Elementalen leveren inderdaad weinig op en ik ben blij dat ik nog een voorraadje blauwe bomen in de kast had staan. Alleen de toortsfontein is vanwege de mana wel interessant, maar levert weinig cultuur.

Een kleine aanvulling:
Er werd vooraf het advies gegeven om de helft van de t1 fabrieken te vervangen voor t4. Dat is zwaar overdreven. Ik had 3 van de 8 houtfabrieken vervangen voor marmer, maar had daar al snel spijt van. Twee was ruim voldoende en intussen heb ik ook alweer een houtfabriek teruggebouwd, omdat mijn t1 voorraad drastisch in elkaar is gezakt. Ik denk eraan om ook één marmerfabriek af te breken. Een voorraad spirituele goederen opbouwen heeft toch niet zo veel zin met de nachtelijke afname.

Klopt helemaal, ik vergeet nog het een en ander. Ook ik had 3 van de 7 marmerfabrieken vervangen voor in eerste instantie 3 Staal. Al heel snel heb ik 1 staal gesloopt en er weer een marmerfabriek bijgezet. Ondertussen nog een marmerfabriek erbij gepropt want ook mijn marmervoorraad slonk veel te hard. Nu heb ik alsnog 1 staal verkocht, en daardoor nog maar 1 over. Lijkt mij wel voldoende.
Marmer daarentegen loopt nog steeds achter, dus misschien ga ik toch weer terug naar 7.

Dan nog wat. Het idee om voor iedere upgrade van de gastrasgebouwen een onderzoek te doen zou wel aardig zijn, mits het laatste onderzoek niet pas helemaal op het einde komt. Ik heb voor de quests 4 gastrasgebouwen moeten upgraden terwijl ik nog maar 2 onderzoeken te gaan had. Nogal onzinnige bezigheid om zo'n manier :rolleyes:

En de mineralen van de kanalen was helemaal huilen met de pet op. Op het moment dat je ze nodig hebt, heb je er nog nauwelijks verzameld en moet je ze ook nog weggeven ("betalen") aan een quest. Nu zit ik met met 300.828 volledig nutteloze mineralen opgescheept.
 

DeletedUser1570

Guest
Bedankt Didi, een hele mooie samenvatting met veel goede tips, ik ga dit bewaren (ik ben nu net in de halflingen begonnen). Ik snap niet waarom we dat handelscentrum pas kunnen bouwen als we al zo ver zijn. Ik kan het nu nog niet eens neerzetten en dan moet het ook nog geleveld worden. Drakenabdij en Doolhof heb ik nog geen runes in zitten, hoe kom je er eigenlijk aan? Ik ben het met je eens dat het er allemaal prachtig uitziet!

In elk geval, zie ik mij dat nog niet in twee maanden doen allemaal, gefeliciteerd! :)
 

DeletedUser

Guest
Bedankt Didi, een hele mooie samenvatting met veel goede tips, ik ga dit bewaren (ik ben nu net in de halflingen begonnen). Ik snap niet waarom we dat handelscentrum pas kunnen bouwen als we al zo ver zijn. Ik kan het nu nog niet eens neerzetten en dan moet het ook nog geleveld worden. Drakenabdij en Doolhof heb ik nog geen runes in zitten, hoe kom je er eigenlijk aan? Ik ben het met je eens dat het er allemaal prachtig uitziet!

In elk geval, zie ik mij dat nog niet in twee maanden doen allemaal, gefeliciteerd! :)

@anneke2016 wat runes betreft: Toernooien, Toernooien en nog eens Tournooien. Behalve runes krijg je er ook scherven voor die je weer goed kan inzetten voor de gewenste OWs.

En nog een belangrijke tip. Er zijn vast wel een paar OWs die je helemaal niet wilt bouwen maar wel veel runes voor hebt. Als je een andere OW wel graag wilt plaatsen maar je hebt er nog niet voldoende runes voor, dan doe je het volgende:
- Bij de nutteloze OWs het wiel vullen met de runes en hopen dat er veel breken.
- Als je 10 scherven hebt, ga je naar het OW wat je graag wilt plaatsen, en daar klik je op "runes samenvoegen". Dat is er dan weer 1tje bij ;)
- Dit blijf je doen totdat het wiel van de nutteloze OW vol zit. Dan OW bouwen, wachten tot het voltooid ( niet bouw annuleren!) is en dan gelijk weer slopen. Je hebt dan weer een leeg wiel en kunt het weer gaan vullen met runes die hopelijk snel breken :p

Voor de Elementalen OWs, heb ik 3x het boek gevuld, gebouwd en gesloopt. Het is even werk maar de Elementalen OWs staan er :D
 

DeletedUser

Guest
Goed idee! Bedankt!!

@anneke2016 Nog een tip als tijdens de toernooien veel gebroken runes krijgt op een moment dat je er niets mee kunt, kun je toch alvast het wiel van de nutteloze OWs een beetje vullen, tot max 5-6 runes. Als je dan wilt gaan voor je gewenste OWs, kun je veel runes gaan breken in je nutteloze OWs.
 

DeletedUser1570

Guest
Hoeveel kunnen die OW's eigenlijk omhoog? Want ik zat net te denken, als ik mijn kennispunten in jouw OW's gooi en jij update ze niet meer krijg ik er ook geen runes uit? Of heb ik dat mis? Ik gooi nu KP's in de OW's die ik zelf heb, maar dat is eigenlijk niet slim?
 

DeletedUser

Guest
Hoeveel kunnen die OW's eigenlijk omhoog? Want ik zat net te denken, als ik mijn kennispunten in jouw OW's gooi en jij update ze niet meer krijg ik er ook geen runes uit? Of heb ik dat mis? Ik gooi nu KP's in de OW's die ik zelf heb, maar dat is eigenlijk niet slim?

De OWs kunnen momenteel tot level 25 geupt worden, dus ik heb nog jaren te gaan lol.
Je krijgt trouwens de beloning als de OW vol zit, dus je bent er niet afhankelijk van of het OW ook daadwerkelijk geupt wordt.

Maar het is het verstandigste om vooral bij anderen te doneren ipv de kps in je eigen OWs stoppen. Als de in de beloningenlijst staat als je bij iemand anders gedoneerd hebt, kun je niet alleen runes krijgen (en die wil je graag), maar ook weer kps.
Wij hebben daarom ook in ons BS 3 wonder kettingmails, waarmee we steeds 5, 10 of 20 kps in elkaars Wonderen doneren.
 

DeletedUser1570

Guest
Ja, dat bedoelde ik ook, in de OW's bij anderen. Maar tot nu toe dacht ik er niet aan dat ik ze beter in de OW's kan doen die ik zelf nog niet heb. Beetje stom:)
 
Om eerlijk te zijn heb ik niets gemerkt van nieuwe uitdagingen en andere strategieën. Het hoofdstuk was vrijwel hetzelfde opgezet als alle eerdere hoofdstukken, dus weinig nieuws onder de zon, en daardoor nogal saai helaas.

Minpunten
  • De gastrasgebouwen waren erg groot, waardoor ik veel moest slopen om het allemaal kwijt te kunnen. Qua benodigde oppervlakte maakte het misschien niet heel veel uit met de halflingen, maar door het formaat van de gebouwen en de verbindingen moest je een groot blok van je stad ervoor vrijmaken.
  • Vrijwel alles wat je in dit hoofdstuk deed kostte extreem veel Mana en Zaden. Ik had geluk dat ik een ruime productie van Zaden had, maar Mana was maar krappies aan bij mij (waarschijnlijk ook omdat ik veel heb moeten slopen!). Met behulp van spreukjes ging het nog net goed bij mij, maar daar zit voor andere spelers waarschijnlijk wel een pijnpunt. Om dit hoofdstuk goed door te komen, heb je een behoorlijk level van de Drakenabdij en Elvenar Handelscentrum nodig, en het Doolhof heeft ook zeker geholpen. Daarnaast heb je een flink aantal OW-levels nodig (tussen de 100-125 minimaal) en moet je een flink aantal provincies veroverd hebben (±460). Zeker het OW Elvenar Handelscentrum heeft mij flink geholpen, niet alleen vanwege de Zaden, maar eigenlijk vooral vanwege het verhoogde effect van de "Magische Productie" spreuken. Mbv deze verhoogde productie, kon ik vrij snel Spirituele goederen produceren, tegen zo min mogelijk Zadenkosten. Maar niet alle spelers hebben deze OWs of nog niet op een behoorlijk level! Deze spelers lopen vast in het hoofdstuk daardoor.

Goede samenvatting Didi, al spreek je jezelf wat tegen :)
je zegt dat je geen uitdagingen gezien hebt, en dan som je er 2 (of 3) op in je minpunten :)
plaatsgebrek vs mana, zadenproductie, T4 goederen die snachts verdwijnen dat waren de uitdagingen van het hoofdstuk.

Een kleine aanvulling:
Er werd vooraf het advies gegeven om de helft van de t1 fabrieken te vervangen voor t4. Dat is zwaar overdreven. Ik had 3 van de 8 houtfabrieken vervangen voor marmer, maar had daar al snel spijt van. Twee was ruim voldoende en intussen heb ik ook alweer een houtfabriek teruggebouwd, omdat mijn t1 voorraad drastisch in elkaar is gezakt. Ik denk eraan om ook één marmerfabriek af te breken. Een voorraad spirituele goederen opbouwen heeft toch niet zo veel zin met de nachtelijke afname.

Ik heb dit advies niet gezien :eek: en me er ook niet aan gehouden. Ik zou het ook tegengesproken hebben, op beta is vrij snel opgemerkt dat velen het zelfs al moeilijk zouden hebben om 1 fabriek draaiende te houden wegens lage zadenproductie.
 

DeletedUser

Guest
Goede samenvatting Didi, al spreek je jezelf wat tegen :)
je zegt dat je geen uitdagingen gezien hebt, en dan som je er 2 (of 3) op in je minpunten :)
plaatsgebrek vs mana, zadenproductie, T4 goederen die snachts verdwijnen dat waren de uitdagingen van het hoofdstuk..

@Wonder nar sorry maar in je haast om gaten te schieten in mijn feedback heb je toch iets te snel over het een en ander heen gelezen. Ik had totaal geen zadenprobleem en kon in eerste instantie zelfs 3 t4 fabrieken draaiend houden. Nadat ik er een daarvan gesloopt had , had ik nog steeds geen probleem om aan voldoende spirituele goederen te komen, ondanks decay! Mans is ook net goed gegaan , ondanks manacultuur slopen. Ik schreef dat dit voor andere spelers wel een pijnpunt (knelpunt) kan zijn, maar dat was voor mij dus niet het geval.

Een uitdaging is voor mij toch meer een zo groot mogelijke prestatie neerzetten (zoals de Van Dale het ook omschrijft) , het hoofdstuk voltooien op de automatische piloot valt daar wat mij betreft niet onder.
 
@Wonder nar sorry maar in je haast om gaten te schieten in mijn feedback heb je toch iets te snel over het een en ander heen gelezen. Ik had totaal geen zadenprobleem en kon in eerste instantie zelfs 3 t4 fabrieken draaiend houden. Nadat ik er een daarvan gesloopt had , had ik nog steeds geen probleem om aan voldoende spirituele goederen te komen, ondanks decay! Mans is ook net goed gegaan , ondanks manacultuur slopen. Ik schreef dat dit voor andere spelers wel een pijnpunt (knelpunt) kan zijn, maar dat was voor mij dus niet het geval.

Een uitdaging is voor mij toch meer een zo groot mogelijke prestatie neerzetten (zoals de Van Dale het ook omschrijft) , het hoofdstuk voltooien op de automatische piloot valt daar wat mij betreft niet onder.

Juist, jij had geen problemen dit hoofdstuk (ik ook niet trouwens) en we mogen onszelf gelukkig prijzen.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen uitdagingen in zaten, en die uitdagingen heb je zelf grotendeels aangegeven in je feedback als minpunten.
Je moet niet altijd alles persoonlijk zien, meningen zijn niet altijd ofwel volledig voor of volledig tegen een andere mening. Ik begon met te zeggen dat jou post goed was, maar wou je toch even wijzen op de uitdagingen die er in zitten (en je zelf vermeld):

Namelijk manaproductie (want je moet slopen om plaats te maken)
zaden productie (je moet voldoende provincies afgewerkt hebben en/of genoeg wonderlevels hebben)
grote gastrasproductie (waardoor je andere zaken zoals manaproductie moet slopen)
T4 productie (afhankelijkheid van andere spelers en wat die op de markt doen tov alles zelf maken zoals in vorige gastrassen)

Het hoofdstuk was vrijwel hetzelfde opgezet als alle eerdere hoofdstukken, dus weinig nieuws onder de zon, en daardoor nogal saai helaas.

Persoonlijk vind ik gastrassen tot nu toe altijd wel vrij uniek, elk ras zit er wel iets nieuws in, iets wat je in andere spellen niet hebt.
dwergen: simpele 2 rasgoederen.
fairies: rasgoederen van het ene type nodig om het andere type te kunnen maken
orcs: kleine gebouwen met langdurige productie vs grote gebouwen met kortere producties
boselfen: basisgoederen die omgezet worden naar rasgoederen (en rasproductie ook helemaal op einde van onderzoeksboom)
tovenaars: campus gebouw waar alle rasproductie aan moet grenzen.
halflingen: velden die iets anders produceren afhankelijk van hun level
elementalen: snelle en korte producties voor dezelfde goederen
volgend ras: hier weet ik nog niet alle details, maar uit gamefiles leid ik af dat dit het eerste ras zal zijn waar ik in ontgoocheld zal zijn, de rasproductie daar lijkt me een kopie van wat we eerder gehad hebben. Maar misschien wordt ik verrast wanneer ik het ras echt kan spelen.

PS: Uitdaging volgens van Dale: iets dat inspireert omdat het moeilijk is. vb ik zie mijn nieuwe baan als een uitdaging.
 

DeletedUser1427

Guest
Om het even nuchter te houden, @Didi1 bedankt voor de feedback die je hebt geplaatst. knap dat je al door het hoofdstuk heen bent, waarschijnlijk zijn er al meer die het einde naderen of tot een einde van dit hoofdstuk zijn gekomen. Het leukste aan dit hoofdstuk vind ik de komst van de nieuwe bonusgoederen, het geeft een frisse blik op het gebruik van de andere fabrieken die toch een grotere waarden hebben nu en de uitdaging om de spirituele goederen te verzamelen. Ik moet nog wel het hoofdstuk afsluiten, momenteel nog bezig om de nieuwe wegen vrij te spelen en uiteraard de wegen te gaan vervangen.

volgend ras: hier weet ik nog niet alle details, maar uit gamefiles leid ik af dat dit het eerste ras zal zijn waar ik in ontgoocheld zal zijn, de rasproductie daar lijkt me een kopie van wat we eerder gehad hebben. Maar misschien wordt ik verrast wanneer ik het ras echt kan spelen.

Dit wordt uiteraard een grote verassing, het zal nog wel even duren voordat dit hoofdstuk komt uiteraard.
 

DeletedUser

Guest
@Wonder nar De minpunten die ik noemde zie ik niet als uitdagingen, waardoor ik mezelf niet tegenspreek. Alleen maar meer van hetzelfde nodig hebben beschouw ik niet als een als een uitdaging, maar als een behoorlijk saaie verzamel activiteit. Ik vind er ook niet zoveel variatie zitten tussen de gastrassen. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: goedjes produceren . Moge duidelijk zijn dat ik teleurgesteld ben in de ontwikkelingen in het spel.

PS natuurlijk kunnen we van mening verschillen, daar heb ik ook totaal geen problemen mee. Maar schrijven dat wat ik schreef niet klopt (in di geval mijzelf tegenspreken) is wat anders. En als dat steeds opnieuw gebeurd vat ik dat persoonlijk op
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser990

Guest
@Didi1 ja maar het is een stedenbouwspel.
Dus moeten er goederen gefracieerd worden om je stad te bouwen.

Wat zouden ze anders van de gastrassen moeten maken?
Ze zetten al andere fabrieken neer met eigen goederen.
Maar geef meteen toe variatie in uitvoering ja; in bezig zijn nee!
Maar een cafe waar je bier en wijn klanten zou kunnen bedienen of een skibaan waar je moet zorgen 10 dingen onderweg op te pakken. Met pijl en boog zo ver mogelijk schieten.
Een klein autoracebaan proberen binnen 3 minuten zoveel mogelijk rondjes te maken, kortom een sportschool of oefenterrein.
Maar er hoeven geen gokmachinehallen te komen die heb ik genoeg gezien hier!
Dit is dus gewoon even inhakend wat ik vind aan andere dingen.
Het toernooi en de provincies vrijspelen, ook 2 dezelfde dingen met vechten of afkopen(wat de meeste doen).
Broederschapsavontuur heb er geen orginele opdracht bij gezien.
De Evenementen geen aparte opdrachten die aansluiten op het evenement.
Eieren zoeken die bij elk evenement naar beneden vallen.
Maar de gebouwen die we kunnen plaatsen zijn mooi uitgevoerd, dat wel!
Jammer dat ze zo groot moeten zijn om het spel UNIEK te maken.
 

DeletedUser

Guest
@marjan de 1e
Wat mij van de gastrassen gaat tegenstaan is dat je een groot oppervlak van je stad kwijt bent omdat de verhaalquests om een x aantal gastrasfsbrieken vragen (ik weet het we kunnen de verhaalquests skippen nu maar daar gaat het even niet om). Ik zou dus eigenlijk veel minder gastrasfabrieken kunnen plaatsen en dan kom ik er ook wel, al is het langzamer. Maar nu ik een hoofdstuk waar ik 7 maanden op heb zitten wachten, al binnen 2 maanden heb afgerond maakt langer over een hoofdstuk doen ook niet meer uit.

Door al de vooraf aangekondigde tamtam (grote uitdagingen, totaal andere strategieën, andere speelstijl vereist etc etc) had ik gehoopt dat het ook daadwerkelijk anders zou zijn. Helaas is dat niet het geval wat mij betreft. Ik mis creativiteit, uitdagende hersenbrekertjes. Speelsheid in quests, maar war we krijgen is de zoveelste aflevering van de Teletubbies .

Het kan natuurlijk wel anders, mijn fantasie kent geen grenzen wat dat betreft, Elvenar is per slot van rekening een fantasiespel . Ideeen zat maar het heeft geen zin om ze te posten omdat de devs zijn vastgeroest in het bekende en ondertussen uiterst voorspelbare ontwerp van de hoofdstukken.

Ps: sorry zit de hele dag al zonder internet dus ik zit nu op mijn phone te klungelen. Excuses voor eventuele typfouten
 
Bovenaan