• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Feedback De Elvenar

Niemand op de NL servers was sneller klaar. Denk dat dat de reden was,
Ik heb meer het idee dat de spelers in de top weinig niet van zins zijn ruimte te maken door fabrieken laat staan magische woongebouwen en werkplaatsen af te breken, omdat ze dan op de ranglijst (te veel) zakken. Blijft als enige opties over portaalspreuken en dia's. Als je je er dan toch doorheen moet kopen, maakt het niet uit of je dat in een dag of er een maand over doet.
 

DeletedUser2578

Guest
Op dit moment heb ik 4 landbouw, 3 fabrieken, 2 ateliers en ben bijna door het onderzoek 'Standbeeld Elvenar-harpspeler' heen. Kan ik straks 1 atelier afbreken of zijn ateliers verder in het hoofdstuk nog nodig? Ik vraag me ook af welke nederzettingsgebouwen zijn voor hoofdstuk 15 het meest nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser286

Guest
Voor alle verdere onderzoeken heb je alleen gs nodig vanuit de kluis + mana of T6 gs. Om gs te maken binnen de andere gebouwen van de Elvenar heb je wisselende gs nodig, ook van het atelier. Zie voor een compleet overzicht:
 

DeletedUser2578

Guest
Voor alle verdere onderzoeken heb je alleen gs nodig vanuit de kluis + mana of T6 gs. Om gs te maken binnen de andere gebouwen van de Elvenar heb je wisselende gs nodig, ook van het atelier. Zie voor een compleet overzicht:
Dank voor de tip, ik heb het even doorgenomen en daar wordt het idd. duidelijk weergegeven! Waar het op neer komt is dat je eigenlijk wat van alle nederzettingsgebouwen nodig hebt om goederen in de kluis der wijsheid te kunnen maken. Tzt wordt het denk ik duidelijker welke nederzettingsgebouwen meer nodig zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eens wat zitten kijken naar de productie van tier 2 goederen aangezien voor het onderzoek kluis 2 350K vereist is. Productie en verval werken elkaar tegen wat het lastig maakt een inschatting te maken.
Neem de getallen niet letterlijk. Gastrasgebouwen eisen ook tier 2 dus daar lekt er weg en het duurt dus in werkelijkheid langer. Ik kan dat niet inschatten, omdat niet iedereen evenveel gebouwen heeft staan. Het gaat hier om de benadering van het spel.

1574007872731.png


Deze lijnen zijn met 1 tier 2 fabriek en D111 op lvl 7. Er van uitgaande dat je per etmaal 4 x een 3 uurs productie kunt doen en in de nacht 9 uur.
Met alleen de T2 fabriek (blauw) kom je nooit aan de 350K. Als je D222 er naast zet (oranje), duurt het ruim een maand. Althans bij lvl 9, zoals de mijne nu is.
Met continue magische productie spreuk (handelscentrum lvl 8) er op gaat het een heel stuk sneller (geel). Met allebei natuurlijk het snelst (grijs).
Ik heb ook gekeken zonder D111. Dan kom je alleen met D222 en spreuk er op aan die 350K. Met 1 van beiden haal je het nooit.

Misschien kan niet iedereen zo veel producties draaien. Velen die werken zullen 9 uur overdag, 3 uur avond en 9 uur nacht kunnen doen.
1574008389595.png


Oeps. Bij 9/3/9 met D111 lvl 7 en D222 lvl 9 kom je dus nog nooit aan de 350K...

Beste is 2 fabrieken neerzetten:
1574008574394.png

Dan gaat het in alle gevallen sneller en kom je hoger. Ook bij 9-3-9 uurs producties is het dan nog wel te doen in 1-2 weken. Zolang lijkt het produceren van de onderzoeksgoederen (collecties en manifesten waarbij de ze ook nog tussen mensen en elfen omgezet moeten worden) toch ook wel te duren. Althans met 2 kluizen.

Met 1 fabriek kan het, mits D111 en D222 op redelijk lvl en voldoende spreuken op de plank. Met 2 gaat het uiteraard een stuk relaxter.
En het liefst uiteraard alles tegelijk :)

Enfin, voor wie wat aan deze inzichten heeft. Ik zoek ondertussen nog even door naar de balans tussen spiri-productie en gastras-productie.
 
Laatst bewerkt:
@Buizerd , een hele analyse, wat een gedrevenheid! :) Bedankt iig voor de info, ik zal het nog eens rustig doornemen :)
Knap hoor! ik doe het hem niet na!
Ik heb eens wat zitten kijken naar de productie van tier 2 goederen aangezien voor het onderzoek kluis 2 350K vereist is. Productie en verval werken elkaar tegen wat het lastig maakt een inschatting te maken.
Neem de getallen niet letterlijk. Gastrasgebouwen eisen ook tier 2 dus daar lekt er weg en het duurt dus in werkelijkheid langer. Ik kan dat niet inschatten, omdat niet iedereen evenveel gebouwen heeft staan. Het gaat hier om de benadering van het spel.

Bekijk bijlage 4529

Deze lijnen zijn met 1 tier 2 fabriek en D111 op lvl 7. Er van uitgaande dat je per etmaal 4 x een 3 uurs productie kunt doen en in de nacht 9 uur.
Met alleen de T2 fabriek (blauw) kom je nooit aan de 350K. Als je D222 er naast zet (oranje), duurt het ruim een maand. Althans bij lvl 9, zoals de mijne nu is.
Met continue magische productie spreuk (handelscentrum lvl 8) er op gaat het een heel stuk sneller (geel). Met allebei natuurlijk het snelst (grijs).
Ik heb ook gekeken zonder D111. Dan kom je alleen met D222 en spreuk er op aan die 350K. Met 1 van beiden haal je het nooit.

Misschien kan niet iedereen zo veel producties draaien. Velen die werken zullen 9 uur overdag, 3 uur avond en 9 uur nacht kunnen doen.
Bekijk bijlage 4530

Oeps. Bij 9/3/9 met D111 lvl 7 en D222 lvl 9 kom je dus nog nooit aan de 350K...

Beste is 2 fabrieken neerzetten:
Bekijk bijlage 4531
Dan gaat het in alle gevallen sneller en kom je hoger. Ook bij 9-3-9 uurs producties is het dan nog wel te doen in 1-2 weken. Zolang lijkt het produceren van de onderzoeksgoederen (collecties en manifesten waarbij de ze ook nog tussen mensen en elfen omgezet moeten worden) toch ook wel te duren. Althans met 2 kluizen.

Met 1 fabriek kan het, mits D111 en D222 op redelijk lvl en voldoende spreuken op de plank. Met 2 gaat het uiteraard een stuk relaxter.
En het liefst uiteraard alles tegelijk :)

Enfin, voor wie wat aan deze inzichten heeft. Ik zoek ondertussen nog even door naar de balans tussen spiri-productie en gastras-productie.
Poehè, wat knap, ik doe het je niet na!! moet het ff een paar x doornemen, maar ik kan er wel iets mee. thanx!
 

DeletedUser2989

Guest
Mooi rekenwerk, Buizerd en mooi overzicht. Ik ben niet zo'n rekenaar, maar het klopt wel dat ik met 2 T5, 2 T6 en 1 T4 in aardig tempo door het hoofdstuk heen ga. Het is vrij goed in balans met het verzamelen van KP. Inderdaad met continu spreuken erop en ik upgrade elvenar handelscentrum en simia met voorrang. Al met al is er meer T6 nodig dan T5. Ik vermoed dat ik daar binnenkort een beetje krap in kom te zitten.
 
Ik heb meer het idee dat de spelers in de top weinig niet van zins zijn ruimte te maken door fabrieken laat staan magische woongebouwen en werkplaatsen af te breken, omdat ze dan op de ranglijst (te veel) zakken. Blijft als enige opties over portaalspreuken en dia's. Als je je er dan toch doorheen moet kopen, maakt het niet uit of je dat in een dag of er een maand over doet.

De ranglijst boeit tijdens een nieuw ras niet echt, dat is een tijdelijk iets en je komt vanzelf wel weer bovendrijven,
De grootste motivator is simpelweg de tijd dat het kost om alles weer op/terug te bouwen.
bijvoorbeeld het verwijderen en herbouwen van een t3 fabriek kost 1 arbeider een maand. dus ff ruimte maken is niet heel eenvoudig.
Ik ben nog steeds aan het herstellen van het berenevent waar ik een flink deel van me t2 moest opofferen.

Bij het volgende hoofdstuk zullen er meer teleporteerspreuken beschikbaar zijn, dat was dit hoofdstuk al de redding, en volgend hoofdstuk zijn we daar weer veel beter op voorbereid.

Ik heb veel gebouwen in me stad die niet echt goed zijn voor de ranking, maar wel goed voor toernooi, denk bv maar aan die grote oppervlakten die worden ingenomen door de sets van events uit het verleden. de rankingpunten zijn niet aanwezig, maar ze leveren wel meer dan een complete stad aan goederen die
Oogstset is 375k t1 per dag, dat is 18.5 t1 fabriek die ieders 6 producties per dag van 3 uur uitvoeren, andere keuzes dus dan ranglijst punten, en met een beetje puzzelwerk(schuiven) leveren ze 12 kapotte runescherven op aan het einde van een hoofdstuk om snel de nieuwe wonderen te kunnen opbouwen zonder dat je deze al bezit.

idem kwa rankingpunten held voor kirit/karat en winterset. feniks en beertjes zijn ook niet de beste rangboosters maar hebben een duidelijk ander doel ;)
 
Al met al is er meer T6 nodig dan T5.
Ik was nu met T5 bezig, omdat ik daar mee bezig ben. T6 doe ik misschien later nog een keer. Al zijn de getallen anders, daarvoor gelden wel dezelfde principes: 2 neerzetten helpt, D111 helpt, D222 helpt, spreuken helpen. Handelscentrum upgraden geeft relatief weinig meer. Ik denk dat je KP's in D111 en D222 meer zoden aan de dijk zet.
Ik vraag me sinds het begin al af hoe ik in hemelsnaam aan 435K T6 kom... vandaar dit gereken. lol.
 

DeletedUser2989

Guest
Ik was nu met T5 bezig, omdat ik daar mee bezig ben. T6 doe ik misschien later nog een keer. Al zijn de getallen anders, daarvoor gelden wel dezelfde principes: 2 neerzetten helpt, D111 helpt, D222 helpt, spreuken helpen. Handelscentrum upgraden geeft relatief weinig meer. Ik denk dat je KP's in D111 en D222 meer zoden aan de dijk zet.
Ik vraag me sinds het begin al af hoe ik in hemelsnaam aan 435K T6 kom... vandaar dit gereken. lol.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, Buizerd. Ik ben geen rekenaar, maar ik kijk wel hoe de opbouw van dingen in elkaar steekt. De tijdsprong ow is prima voor toernooien, maar heeft nauwelijks effect op de spirituele goederen produktie, omdat het rekent met de basisproduktie, dus de produktie zonder het effect vande relikwieen oftewel bonusgoedereneffect. Ik krijg obv tijdsprong per keer zo'n 450 T6 goederen erbij. De goederenspreuk verhoging van het elvenarcentrum heeft vele malen krachtiger effect. De basis van 50 % verhoging is bij mij nu 82 % verhoging en dat zet veel meer zoden aan de dijk. Plus daarbij geldt dit voor elk gebouw dat die spreuk ontvangt. Maar uiteraard kan iedereen zijn eigen keuzes maken. Ik werk veel met goederenspreuk omdat ik daar de mana van krijg via de abdij. Als je de goederenspreuk nie gebruikt, heeft upgrade elvenar handelscentrum natuurlijk weinig zin.
 
Hmm, dan ziet mijn voorraad er nogal schamel uit niet? (*big grin van vroeger*)
Bekijk bijlage 4520
je hebt 2 soorten mensen naar mijn mening, mensen die altijd alles opsparen voor harde tijden, en mensen die alles uitgeven en er van genieten.
Ik vind dat je gelijk hebt in het uitgeven en er van genieten, ikzelf ben ook een spaarder en soms denk ik, ik zou beter uitgeven, maar dat zit niet in mijn natuur :)
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Buizerd. Ik ben geen rekenaar, maar ik kijk wel hoe de opbouw van dingen in elkaar steekt. De tijdsprong ow is prima voor toernooien, maar heeft nauwelijks effect op de spirituele goederen produktie, omdat het rekent met de basisproduktie, dus de produktie zonder het effect vande relikwieen oftewel bonusgoedereneffect. Ik krijg obv tijdsprong per keer zo'n 450 T6 goederen erbij. De goederenspreuk verhoging van het elvenarcentrum heeft vele malen krachtiger effect. De basis van 50 % verhoging is bij mij nu 82 % verhoging en dat zet veel meer zoden aan de dijk. Plus daarbij geldt dit voor elk gebouw dat die spreuk ontvangt. Maar uiteraard kan iedereen zijn eigen keuzes maken. Ik werk veel met goederenspreuk omdat ik daar de mana van krijg via de abdij. Als je de goederenspreuk nie gebruikt, heeft upgrade elvenar handelscentrum natuurlijk weinig zin.

Goed punt! Dat had ik even over het hoofd gezien. Tijdsprong geeft aan bij upgrade 156% naar 160% en dan denk je 4% er bij. Maar dat is inderdaad zonder relikwieën effect. In werkelijkheid gaat mijn productie dan omhoog van 756% naar 760% wat net aan 0.5% is en dus bij lange na geen 4%. Lekker dit.
Handelscentrum upgrade 67.5% naar 68.75% oftewel toename 1.25% inderdaad duidelijk betere keuze. Bovendien duurt de spreuk dan langer en neemt zadenproductie toe. Dat is af en toe ook nog wel een issue in de hoofdstuk. Bijvoorbeeld bij upgrades T1 aan het einde van het hoofdstuk. Met 1.6 miljoen mana op de plank lijkt dat niet zo'n punt, maar voordeel van spreuken is absoluut dat je het kunt generen als je het nodig hebt.
 

DeletedUser2989

Guest
Mee eens dat het bij Tijdsprong onduidelijk wordt aangegeven. Je ontdekt pas hoe weinig het is als je bij de fabrieken kijkt. Ben benieuwd hoe het zal gaan bij 1 van de nieuwe H15 ow's. ! 1 van die 2 geeft ook weer een percentage verhoging spiri goederen.
 

Deleted User - 147694

Guest
De percentages verhogen alleen de basisproductie, de bonus wordt daar dan weer op gebaseerd. Nadeel alleen is dat de basisproductie relatief klein is, dus de doorwerking naar de daadwerkelijk zichtbare aantallen extra goederen is minder impressief dan je op voorhand hoopt te kunnen zien...
 
Ik zei een week geleden heel enthousiast dat ik dacht in een week met 2 kluizen genoeg collecties en manifesten te hebben om kluis 2 te onderzoeken. Daar heb ik me effe mooi vergist: ben net over de helft. Wordt volgende week vervolgd :p


De grootste motivator is simpelweg de tijd dat het kost om alles weer op/terug te bouwen.
bijvoorbeeld het verwijderen en herbouwen van een t3 fabriek kost 1 arbeider een maand. dus ff ruimte maken is niet heel eenvoudig.

Dat is ook een belangrijk punt inderdaad. Mijn punt in reactie op de eerdere posts dat iemand al op dag 2 door het hoofdstuk was, was eigenlijk meer dat je je er dan toch doorheen koopt het niet uitmaakt of je dat snel of langzaam doet.

Ik heb veel gebouwen in me stad die niet echt goed zijn voor de ranking, maar wel goed voor toernooi, denk bv maar aan die grote oppervlakten die worden ingenomen door de sets van events uit het verleden. de rankingpunten zijn niet aanwezig

Helemaal mee eens. Mijn stad staat er ook vol mee :) Groot voordeel van veel toernooien is dat je ruimschoots de restauratiespreuken hebt om de nuttige gebouwen elk hoofdstuk een stukje beter te maken en de minder belangrijke or urgente te laten voor wat ze zijn.

De percentages verhogen alleen de basisproductie, de bonus wordt daar dan weer op gebaseerd. Nadeel alleen is dat de basisproductie relatief klein is, dus de doorwerking naar de daadwerkelijk zichtbare aantallen extra goederen is minder impressief dan je op voorhand hoopt te kunnen zien...

Dat is inderdaad een dingetje waar ik nooit zo heel erg bij stil gestaan heb. Mijn tijdsprong zegt: 56% er bij. Dat klinkt goed, toch? Maar in mijn stadhuis blijkt het niet 56% van 100, maar van 700 en dan wordt het dus 56/700*100=8% meer productie. Achteraf gezien had ik beter als die KP's in D222 en handelscentrum kunnen doen.
Zo zit ik ook met zalen onder de berg lvl 17 die stoer beweert 200% meer te geven. Dan is 200/700*100 ook maar een schamele 14% er bij. En dat terwijl die op nog maar 1 zijde fabriek effect heeft. Het is dat er nog een smak volk in zit, maar die gaat er zeker binnenkort af. Hier had ik de KP dus beter in de gouden afgrond kunnen doen. Lessen geleerd en op Winyandor gaat het met die wonderen heel anders: gouden afgrond en dan alle wonderen die eenheden sterker maken plus torens van welvaart, sluwe paddenstoel en dan uiteindelijk D222, maar dat duurt nog wel een paar jaar. De rest blijkt op de langere duur toch eigenlijk vrij nutteloos als ik het even cru mag stellen. Althans voor mij als vechter.

Sorry, beetje off topic van Elvenaren, maar uiteindelijk grijpt het allemaal ergens wel weer in elkaar.
 
Weet iemand welk onderzoek je het beste als eerste kunt doen? Verbeterde kluis der wijsheid en gelijk uppen of woongebouwen in elvenarstijl? Want ik vraag me af als je de kluis eenmaal hebt ge upt naar 2 kun je dan nog elfencollecties en elfenmanifesten produceren of kan dit dan alleen nog maar door de ruilfunctie?
 
Weet iemand welk onderzoek je het beste als eerste kunt doen? Verbeterde kluis der wijsheid en gelijk uppen of woongebouwen in elvenarstijl? Want ik vraag me af als je de kluis eenmaal hebt ge upt naar 2 kun je dan nog elfencollecties en elfenmanifesten produceren of kan dit dan alleen nog maar door de ruilfunctie?
zonder twijfel verbeterde kluis. Als je van plan bent de kluis te gebruiken, dan moet hij toch naar lvl 2. dus dan kan je er maar beter van af zijn. Als je de kluis niet van plan bent te gebruiken (en dus alles via spreuken) dan wil je toch zo snel mogelijk een lvl 4 portaal, dus dan moet je ook die eerst doen.

verbeterde woongebouwen levert je niet meteen iets op, wat heb je met meer inwoners als toch alles vol staat met rasproductie?
 
zonder twijfel verbeterde kluis. Als je van plan bent de kluis te gebruiken, dan moet hij toch naar lvl 2. dus dan kan je er maar beter van af zijn. Als je de kluis niet van plan bent te gebruiken (en dus alles via spreuken) dan wil je toch zo snel mogelijk een lvl 4 portaal, dus dan moet je ook die eerst doen.

verbeterde woongebouwen levert je niet meteen iets op, wat heb je met meer inwoners als toch alles vol staat met rasproductie?
Dank je wel Wonder nar. Het is me nu duidelijk. Dan ga ik toch eerst de verbeterde kluis onderzoeken.:)
 
Bovenaan