• Beste forum bezoeker,

    Om actief deel te nemen aan discussies of om je eigen onderwerp te starten, heb je een spelaccount nodig. REGISTREER HIER!

Evaluatie-discussie Herontwerp gevechtssysteem

DeletedUser

Guest
Voor alle duidelijkheid. Dit is een initiatief van een paar spelers, en dus niet van InnoGames of het Nederlandse Modteam zelf.

Hallo Elvenarianen,

Het is nu zo'n jaar geleden dat het nieuwe gevechtssysteem en de laatste balansaanpassingen in de toernooien geïmplementeerd werden. Voor zover bekend is het herontwerp hiervoor nu wel voltooid.

Wij (RenatoUno, Vonkentrekker en Didi1) lezen op het forum echter met grote regelmaat klachten over en problemen met het gevechtssysteem. Het leek ons daarom eigenlijk zinvol om een evaluatie/discussie te starten over het huidige gevechtssysteem, met als doel alle ervaringen te bundelen en de plus- en minpunten goed in kaart te krijgen. Op basis daarvan zouden alle spelers misschien goede ideeën of suggesties voor verbetering voor kunnen stellen.

Wij vragen daarvoor jullie hulp en hebben wat vragen opgesteld die je zou kunnen gebruiken voor je feedback.
- Wat vinden jullie van het ondertussen huidige vechtsysteem en de toernooien. Gaat het goed, matig, slecht?
- Onderhandel je veel, vecht je veel (autovechten of handmatig) in zowel provincies als toernooien of is het meer een mix van alles?
- Vind je dat de Oude Wonderen die met het vechten of trainen te maken hebben, je echt helpen?
- We hebben ondertussen 15 verschillende legereenheden, wat vind je daarvan? Gebruik je ze allemaal zodra je ze onderzocht hebt?
- Wat vind je ervan dat de onderzoeken voor troepenomvang een groot effect hebben op de moeilijkheidsgraad van de toernooien (= veel grotere troepen en veel grotere onderhandelingskosten hoe meer je van deze onderzoeken voltooid hebt)?

Voel je vrij om ook andere zaken over het gevechtssysteem aan te kaarten.

Wij willen je alvast bedanken voor de genomen moeite. Wij hopen dat met jullie bijdrage wij een goede basis kunnen leggen om uiteindelijk te kunnen komen met goede suggesties voor een gevechtssysteem waar meer spelers tevreden mee zijn.

Met Vriendelijke Groet, RenatoUno, Vonkentrekker, Didi1

----
Tussenevaluatie: De resultaten tot nu toe (7 feb 16:13)

25 spelers hebben hun feedback gegeven

Pluspunten die genoemd zijn:
  • Kunnen zien welke eenheden je het beste kunt inzetten tegenover de vijand [1x]

Minpunten die genoemd zijn:
  • Toernooigevechten moeilijker door grotere troepenomvang (c.q onderzoeken "upgrade troepenomvang") [6x]
  • 3 Militaire gebouwen, maar slechts 5 trainingsplaatsen [4x]
  • Huurlingenkamp en/of oefenterrein overbodig (niet geplaatst) [6x]
  • Nieuwe eenheden uit oefenterrein en huurlingenkamp blijven te zwak t.o.v. basiseenheden (aantal sterren) [12x]
  • Tovernaressen bij de Elven zijn te zwak geworden [2x]
  • Vechtwonders lager dan lvl 5-10 hebben te weinig impact [9x]
  • Vechten in provincies niet meer mogelijk (door overscouten) [12x]
  • Benodigde troepen voor provincies/toernooien is niet voldoende bij te trainen [9x]
  • Toernooien/provincies meestal afkopen of autovechten omdat het anders teveel tijd kost, te saai is, te moeilijk/complex is [15x]
  • Toernooien zijn te kort op elkaar om van te herstellen (zowel qua trainen als qua goederen produceren) [9x]
  • Toernooi 6 rondes in 5 dagen is teveel, liever 5 rondes in 5 dagen [4x]

Suggesties voor verbetering die gedaan zijn:
  • ipv: promotie boogschutter, promotie jager, en promotie dryade: 1 onderzoek dat heet promotie lichte afstandseenheden. (@Wonder nar)
  • Toen het vechten geintroduceerd werd hadden de devs moeten kiezen voor een splitsing in de boom. De spelers hadden dan een keuze gehad welke lijn ze wilden volgen. Ook kan men hiermee beide lijnen doen zodat er dan keus is voor iedereen. (@Lussie100
  • Er zouden iets meer mensen in de prijzen mogen vallen bij de toernooien. Spreuken hebben de meesten van ons genoeg, dus ik heb het nu over de rankingpunten. Alleen het aantal punten dat de top 50 wint is de moeite waard, tot de bijna belachelijke hoeveelheid van zelfs 1000 punten, en die top 50 wordt meestal door dezelfde groep bevolkt. Maar wat heb je nu aan 10 rankingpuntjes als prijs? Wellicht zou het een idee zijn dubbel zoveel mensen een (niet al te hoge) prijs te geven. Bv. vanaf prijs 100 pt. steeds 5x 100, 5 x 90 enz (ik roep nu maar even wat in het wilde weg). Dan worden de prijzen ineens veel "bereikbaarder" voor een grote groep mensen die daardoor misschien iets harder hun best gaan doen in de toernooien. (@Skogensalva)
  • Het zou wel fijn zijn als je zou kunnen kiezen langer te trainen in de kazerne, op ongeveer eenzelfde manier als in een werkplaats, waar je kan kiezen tussen een lang product maar weinig voorraden per minuut of een kort product maar veel voorraden per minuut. (@ikkana )
  • Ik struin de forums van beta,NL,DE,US en EN af op zoek naar informatie, haal ook info van andere websites zoals die van gems en CW en op Facebook is ook van alles te vinden,omdat het veelal in het Engels is is dat voor sommige spelers een obstakel, binnen men broederschap vertaal ik veel van wat nuttig is naar het Nederlands om de kennis te delen.Op sommige buitenlandse forums zijn er speciale gidsen geschreven die sticky zijn gemaakt door de forum moderators. Misschien ook een idee voor NL om die gidsen door spelers te laten vertalen en sticky te maken op het forum. (@Vonkentrekker )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn grootste issue:

provinciegevechten worden makkelijker met grotere troepengrootte, toernooigevechen worden er moeilijker door. Beide is combat dus ik vind dit een tegenstrijdige logica.

tovenaressen hebben 3 nerfs gekregen en dat zijn er naar mijn mening 2 te veel.

Veel extra eenheden, die allemaal nutteloos zijn zolang ze een level verschil hebben met je beste eenheden van hetzelfde type. We mogen nog wel een jaar wachten voor we eindelijk kunnen vergelijken.
Beter was geweest ipv: promotie boogschutter, promotie jager, en promotie dryade: 1 onderzoek dat heet promotie lichte afstandseenheden.
 
@Wonder nar
helemaal mee eens en zelf vind ik ook een groot nadeel dat ik wel 3 militaire gebouwen heb maar kan maar 5 plaatsen gebruiken van de 15 om te trainen waardoor het soms onmogelijk blijkt bij te sloffen om voldoende troepen te hebben om te vechten.
Kan eigenlijk maar eens op de 3 weken voluit gaan omdat ik dan weer voldoende troepen heb en voorraad om te vechten/af te kopen. Met als gevolg een matig enthousiasme hiervoor terwijl dat een jaar geleden nog heel andere koek was.
 

DeletedUser906

Guest
Ik heb enkel de kazerne staan, dus maar 5 verschillende eenheden. Als je het heiligdom van de sluwe paddestoel hebt staan, gaat het trainen veel sneller (maar wordt ook veel duurder, voorraden zijn nog amper aan te slepen).
Ik probeer altijd te vechten, meestal automatisch, liefst met 1, evt. met 2 opeenvolgende eenheden. Als er teveel verschillende soorten eenheden in het gevecht zitten, koop ik af.
Heb 452 provincies verkend en heel af en toe kan ik nog eens een provincie veroveren door te vechten, dat was vroeger niet mogelijk.
Tokoloko
 

DeletedUser

Guest
Mijn eigen bijdrage in deze discussie posten is misschien ook wel handig ;)

Ik heb alle 3 de kazernes staan op max plus 5 wapenkamers op max en alle gevechts-OW op level 6-12. Het zou voldoende moeten zijn lijkt mij om goed genoeg te kunnen vechten, maar helaas wijst de praktijk anders uit.

Totdat het herontwerp gevechtssysteem werd ingevoerd kon ik nog vechten in de provincies. Ik won niet alle gevechten, maar het uitproberen wat nog wel lukte was juist leuk. Na het herontwerp was het vechten in de provincies voor mij afgelopen. Mede door overscouten (wat wij daarvoor nog niet wisten), zijn de provinciesgevechten niet meer te winnen (alles staat op zeer moeilijk). Ik heb nog geprobeerd om dit te verbeteren door de onderzoeken voor troepenuitbreiding te doen, maar dat gaf geen verbetering in de provincies. Dus provincies is voor mij al een jaar puur en alleen onderhandelen. Ik zit nu aan de max. voor provincie-uitbreiding, en doe daarom niets meer in de provincies. Vooral omdat we voor events ook provincies moeten veroveren, en ik het onderhandelen niet teveel uit de hand wil laten lopen.

De onderzoeken troepenomvang hebben mij wel een verslechtering in de toernooien bezorgd. Mijn troepenomvang is absurd groot nu en ik krijg het totaal niet meer bijgetraind om elke week toernooien te doen. De onderhandelingskosten zijn ook stevig meegestegen. Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk te vechten in de toernooien, de eerste 2 rondes vaak op auto, daarna handmatig, maar het wordt steeds moeilijker. In het volgende hoofdstuk krijg ik straks weer 3 verplichte onderzoeken troepenomvang (+ 1 facultatieve). Met elke onderzoek stijgt de troepenomvang en onderhandelingskosten in de toernooien met zo'n 6-8%. Mijn vrees is daarom dat het voor mij straks afgelopen is in de toernooien. En dat is niet alleen jammer van de kennispuntjes, runes, relikwieën en blauwdrukken, maar is ook een groot probleem voor events en avontuur (zonder toernooien zijn het aantal spreuken wat nodig is niet te maken).

Oja, ik gebruik eigenlijk maar 7 verschillende legereenheden van de 15 die er tot mijn beschikking staan. 4 uit de hoofdkazerne, minus de tovenares omdat die veel te zwak is geworden. De hondjes uit het oefenterrein en de bloesemtovenares en soms de jager uit het huurlingenkamp. Ik vind het wel erg zonde van de ruimte/populatie/cultuur om 2 gebouwen zo ver te moeten uppen voor het trainen van 1 legereenheid. De andere legereenheden heb ik wel uitgeprobeerd, maar was niet bepaald onder de indruk ervan.

Tenslotte, dat de toernooien 6 rondes zijn in 5 dagen blijft voor mij persoonlijk een probleem. Ik vind 2 rondes op een dag uitermate slopend, niet alleen vanwege erg vroeg opstaan en laat naar bed, maar ook omdat mijn concentratie voor de 2de ronde die dag eigenlijk te slecht is geworden.
 
Ben het eens met
* alle 1 ster eenheden die je later in het spel krijgt kan je niet veel mee doen
* vecht-Oude Wonderen hebben vrij weinig impact en ze upgraden duurt lang
* eenheden bijgetraind krijgen voor geregeld meedoen aan toernooien is lastig
* (ander topic maar gerelateerd) 6 toernooirondes is lastig
* (ander topic maar gerelateerd) overscouten is nodig ivm ruimtegebrek, dus zeg niet dat we dat niet mogen doen, dat is niet in balans
* Ik heb geen plaats voor 3 kazernes (plus een hoop wapenkamers) die dan ook nog eens geen extra trainingsrij opleveren en slechts 1-ster troepen
* Het verschil tussen provincies en toernooien door de gedane onderzoeken troepengrootte zorgt er voor dat je in de eerste hoofdstukken meer toernooi zou moeten gaan doen, en daarna meer provincies, dat zou nog kunnen, ware het niet dat je broederschap tegenwoordig als geheel aan toernooien deelneemt en je dus ook als grotere speler verondersteld wordt mee te doen voor de groep.

Ik vecht meer en meer auto-combat wegens zoveel confrontaties in toernooien (weinig tijd en het wordt wat saai 10+ gevechten op rij) en koop ook meer af.
De confrontaties in de provincies beginnen allemaal richting moeilijk en zeer moeilijk (en dus af te raden) op te schuiven, terwijl er zelfs bij de zogenaamd makkelijke ook al wel moeilijke zitten.
 

DeletedUser3027

Guest
Ik speel dit spel nu ongeveer 1 jaar en in het beging het ik nog gevochten om provincies en in de evenementen. Ondertussen vecht ik niet meer en koop alles af want bij het vechten verlies ik alles.
Zonde van de grondstoffen daarom heb ik nog 1 kazerne en 2 wapenkamers (voor orken). Om dat ik niet meer vecht heb ik ook geen OW die met vechten te maken hebben.
De evenementen lijken allemaal op elkaar en er zit op dit moment ook niks nieuws bij. De frequentie is ook wel redelijk veel geworden. Het toernooi speel ik maar 1 keer per dag want ik ga er geen nachtrust voor opofferen. Het gevolg is dat ik nooit verder kom dan 4 rondes of ik moet diamanten gaan gebruiken maar daar heb ik geen zijn in.
Zou wel eens aangenamer zijn als er eens een andere opzet komt.
 
@Aiki
maar ook alle andere, alle zaken die met militair te maken hebben staan hier ter discussie dus toernooi is onderwerp dat hier thuis hoort, Als in het avontuur gevochten zou moeten worden viel avontuur ook hieronder. Oude Wonderen die met militair van doen hebben absoluut alhoewel het moeilijk aan te geven is of die wezenlijk van invloed zijn tijdens vechten en of trainen want heb je ze niet weet je niet of je iets mist en heb je ze wel is het maar de vraag of het level ervan voldoende is of zelfs dat dat niet eens wezenlijk is en dat het gebouw alleen een plaats vreter is.
Vlak voor de "grote" verandering wilde ik het vechtklooster plaatsen maar heb daarvan afgezien omdat een eenvoudige rekensom me leerde dat die niet de soelaas zou brengen om dan plots weer wel gevechten te kunnen winnen.
Dus in zekere zin staat hier ook de frequentie van de toernooien ter discussie want is de periode tussen die 2 voldoende om bij te komen voor een volgende ronde en zeker nu dat toernooi wezenlijk wordt om zaken daar te winnen die je weer nodig hebt in een event of dadelijk bij de Elementaren omdat je daar ,zoals ik begrepen heb, relikwieën hard nodig gaat hebben.
 
Ik heb alleen de kazerne staan, 5 plekken vrij. De drakenabdij geeft wat verlichting maar of ik er voordeel bij heb weet ik niet. Provincies doe ik met goederen omdat het niet te doen is met vechten. Toernooien doe ik 1x per dag. Blijf er niet op wachten en haal meestal 5 rondes. Probeer eerst alles met vechten te doen maar verlies ik na 2x proberen dan doe ik het met goederen. Ik ben vanaf het begin niet een vechter geweest maar doe het puur om goederen uit te sparen. Van mij zou het allemaal wel iets makkelijker mogen worden. Heb wel veel baat bij dat je nu kunt zien welke eenheid je kan gebruiken tegenover je vijand, al geeft dat natuurlijk geen garantie en soms kies ik net de verkeerde manschappen omdat ik meer mogelijkheden heb.
 

DeletedUser

Guest
Wat de Oude Wonderen betreft die relevant zijn voor het vechten, krijg ik steeds meer het idee dat je pas een (licht) merkbaar effect ervaart als die dingen op minimaal lvl 11 staan.
Dit is mij opgevallen toen ik mijn Naalden naar lvl 11 upte. Mijn boogschuttertjes begonnen er opeens zin in te krijgen :), daarvoor waren het maar zwakke poppetjes. Ook de trainingssnelheid in de kazerne is nu aanvaardbaar. Het scheelt iig ruim een uur met het oefenterrein (dat pas aan het eind van de Elementalen een sneldheidverbeterende OW krijgt).

Maar het zijn wel absurd veel kennispunten en relikwieën die je moet investeren voor een licht merkbaar effect. Dat zou toch eigenlijk wel beter moeten zijn lijkt mij
 

DeletedUser222

Guest
Ik doe van zowel het toernooi als de provincie eerst vechten op de automaat. Als ik een gevecht verlies probeer ik het nog 1x in een andere samenstelling, verlies ik weer dan koop ik het af.
Ik gebruik alleen de eenheden van de kazerne.

Ik vind de kosten/verlies veel te hoog in verhouding wat het oplevert. Zeker als we gaan voor de blauwdruk heb ik weken nodig om alles weer aan te vullen.

Zeker wil ik ook nog vermelden dat het vechten van mij niet hoeft. Innogames heeft Elvenar aan het begin van het spel dit spel gepresenteerd als een stadsopbouw spel. Dit was de reden om Elvenar te gaan spelen.
Toen het vechten geintroduceerd werd hadden de devs moeten kiezen voor een splitsing in de boom. De spelers hadden dan een keuze gehad welke lijn ze wilden volgen. Ook kan men hiermee beide lijnen doen zodat er dan keus is voor iedereen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2021

Guest
@ Lussie 100
je kan beter de tijd nemen om de gevechten handmatig te doen , dat levert een pak meer op .
je verliezen liggen dan gemiddeld tot 1/3 lager dan met het automatisch vechten .
ik heb vandaag 11 provincies afgewerkt , volgens mijn eenheden lijst het volgende verloren ( 1 eenheid = + 1600 st zwaard ( volgens de eenheid grote / pop )
zwaard 3 eenheden
boog 1
golms 3
treant 2
hondjes 4
orkgeneraal 2
en 4 x de zwaarste afgekocht in de hogere provincies (in meerdere )
 

DeletedUser222

Guest
@ Lussie 100
je kan beter de tijd nemen om de gevechten handmatig te doen , dat levert een pak meer op .
je verliezen liggen dan gemiddeld tot 1/3 lager dan met het automatisch vechten .
ik heb vandaag 11 provincies afgewerkt , volgens mijn eenheden lijst het volgende verloren ( 1 eenheid = + 1600 st zwaard ( volgens de eenheid grote / pop )
zwaard 3 eenheden
boog 1
golms 3
treant 2
hondjes 4
orkgeneraal 2
en 4 x de zwaarste afgekocht in de hogere provincies (in meerdere )

Zoals je in mijn post kan lezen ben ik niet voor het vechten en doe dit daarom ook automatisch om er snel vanaf te zijn.
 
Ik sluit me aan bij wat @Lussie100 schrijft; ik vind vechten ook niet echt leuk dus als ik het doe is het 9 van de 10 keer op automaat. Voor de rest handel ik maar als we gaan voor 9 of 10 kistjes met onze BS dan ben ik ook weer een hele tijd bezig met goederen aanvullen daarna.

Over de OW's kan ik niet veel zeggen want ik heb nauwelijks OW's staan voor het vechten. Ik overweeg momenteel of ik de Naalden en Sluwe Paddestoel misschien ga bouwen maar ben er nog niet uit of ik het de moeite waard vind.

Wat het aantal legereenheden betreft, ik gebruik zeker niet alle eenheden die ik onderzocht heb. Ik merk dat ik vaak op dezelfde troepen terugval omdat ze een goed resultaat geven, maar dat kan er natuurlijk ook aan liggen hoe ver ik in de onderzoeksboom ben dus dat nog niet alle soorten eenheden hun volledig (voor zover mogelijk dan) potentieel bereikt hebben.
 
@Daoine Denk dat het echt niet veel uitmaakt dat je de onderzoeksboom niet af hebt want ik heb die wel af en gebruik eigenlijk ook nog steeds, als ik vecht, uitsluitend de troepen uit de kazerne, De andere gebouwen staan er dus plaats meer plaats te vreten maar doe het dan dus voor de punten en met in mijn achterhoofd dat ze dadelijk, Ze is INNO, iets gaan bedenken om die gebouwen ook te betrekken in een of ander event.
Dat laatste fluister ik dus want je moet geen slapende hondjes wakker maken :D;)
 

DeletedUser

Guest
Hier hetzelfde gevoel als wat al geschreven is :)
- Heb een paar OW's staan (Naalden, Vechtklooster, verder even geen plek nu). Goed en hard nodig voor trainingstijd, opbrengst van betere boogschutters is minimaal, eigenlijk weinig van te merken.
- Provincies koop ik vrijwel allemaal af, misschien dat ik 1/10e ongeveer vecht (alleen de simpelste gevechten), want zelfs bij een "klein verlies", gaat het al snel om véél troepen.
- Ik gebruik alleen de eenheden met 3 sterren, anders te zwak leger en te grote verliezen. Als je sneller kon bij trainen was dat misschien niet zo erg en kon je eens een eenheid van 2 sterren gebruiken/proberen, maar aangezien flink wat troepen trainen erg lang duurt is dat geen optie.
- Vechten doe ik automatisch. Een gevecht handmatig doen duurt véééél te lang!! Waar nodig koop ik af. Wederom: als het trainen van troepen sneller zou gaan, zou ik wellicht iets vaker (automatisch) vechten.

Een beetje terzijde: De eerste ronde van het huidige toernooi is verdomd zwaar! Dat is NIET leuk. Voor de eerste ronde zou je wel wat anders verwachten. Ook hiervoor geldt weer: als je makkelijker bij getraind kreeg, zou dat veel minder erg zijn.
Nog meer terzijde: Er zouden iets meer mensen in de prijzen mogen vallen bij de toernooien. Spreuken hebben de meesten van ons genoeg, dus ik heb het nu over de rankingpunten. Alleen het aantal punten dat de top 50 wint is de moeite waard, tot de bijna belachelijke hoeveelheid van zelfs 1000 punten, en die top 50 wordt meestal door dezelfde groep bevolkt. Maar wat heb je nu aan 10 rankingpuntjes als prijs? Wellicht zou het een idee zijn dubbel zoveel mensen een (niet al te hoge) prijs te geven. Bv. vanaf prijs 100 pt. steeds 5x 100, 5 x 90 enz (ik roep nu maar even wat in het wilde weg). Dan worden de prijzen ineens veel "bereikbaarder" voor een grote groep mensen die daardoor misschien iets harder hun best gaan doen in de toernooien.
 
Hoi Allemaal,

Ik vind dat het vechtsysteem een mix is van alles je vecht soms en soms automatisch,het toernooi de eerste tweede en derde gaat goed daarna word het vechten of afkopen je hebt dan ook meer tijd nodig om het weer aan te vullen je handel Je oude wonderen helpen daar wel bij en dat is pas na dat je je oude wonderen op 5 hebt staan Naalden, Sluw, Tempel der padden drakenabdij zijn wonderen die mee werken Velen zullen het spel leuk vinden omdat het een spel is met bouwen van je stad ook ik vind dat dus en zie het vechten als bijzaak vechten met hondjes, ork allebei boog paladijnen mortier priester dryde net wat ik nodig hebt het mag wel wat makkelijker van mij maar dat zal inno wel niet doen
 
hoi hoi
er mogen wel wat veranderingen geburen hieromtrent , hetgeen ze verandert hebben is niet erg positief

ik probeer alle wonderen die met kazerne's te maken hebben in het bezit te krijgen om het toch iets gemakkelijker te kunnen maken in de gevechten (niet echt succesvol dus :mad: ) maar alle beetjes helpen.:D
de drie kazerne's mogen elk op zich een training krijgen zodat we onze troepen toch enig zins kunnen bijhouden

ook ik speel meestal op autocombat , vooral de toernooien op de wereldkaart vooral handmatig , om de eenvoudige reden dat ik vind dat je daar geen tijdslimiet hebt. je bent toch al direct tussen de 5 à 10 minuten bezig met een gevecht (ik toch) en als je dan een 10 tal provincies wil doen ben je toch wel ff bezig . en niet iedereen heeft zoveel tijd en kiezen daarom de gemakkelijkste oplossing.
 
Bovenaan